Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2006, 18:03
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Ik heb een tijdje met het idee zitten spelen om een virtuele PC aan te maken, met een ruimte van ongeveer 10 GB, en op deze PC Linux als besturingssysteem hierop te installeren.

Ik game vrij veel, maar kan hierdoor Linux niet als hoofdbesturingssysteem nemen, vandaar ook de twee besturingssystemen

Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, werkt dat flexibel of is dat veel pielen en klooien?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2006, 18:11
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Ervaring mee, werkt perfect. (Hoewel het in het begin een beetje klooien is met booten.) Vanavond krijg je een duidelijkere en langerer reactie.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 18:12
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 15-11-2006 @ 19:03 :
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, ik heb wel een ervaring met een dualboot: windows xp home en Suse 10.0.
En grub als bootloader

Citaat:
CaptainCaveman schreef op 15-11-2006 @ 19:03 :
En zo ja, werkt dat flexibel
Ja hoor, als je je computer start, zal er een menu verschijnen waar je kan selecteren wat je wil opstarten.
(natuurlijk kan je dan ook zelf instellen welk besturingsysteem, na zoveel seconden automatisch gestart mag worden.)

Citaat:
CaptainCaveman schreef op 15-11-2006 @ 19:03 :
of is dat veel pielen en klooien?
Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Ik heb het volgende gedaan:
  1. Eerst wat ruimte creeren: Defragmanteren, ntfs-partitie verkleinen.
  2. Daarna twee partities aangemaakt: 1 gig swap en 4 gig reiserfs.
  3. De installatie gestart en tijdens de installatie gekozen dat hij de bootloader op mijn Main bootrecord mag plaatsen.
    (eigenlijk is dat wel dom geweest, omdat nu mijn oude door-dell-verborgen partities niet meer bereikbaar zijn)

Mijn spellen speel ik via wine, draai ze op emulators en desnoods speel ik ze in windows.

Citaat:
CaptainCaveman schreef op 15-11-2006 @ 19:03 :
Ik heb een tijdje met het idee zitten spelen om een virtuele PC aan te maken, met een ruimte van ongeveer 10 GB, en op deze PC Linux als besturingssysteem hierop te installeren.
Ik raad je streng aan om eerst wat ervaring op te doen.
Maak gebruik van een virtuele computer (bv vmware player/workstation/server, qemu, enz), want een linuxdistributie geeft je meer rechten om je computer te verne*ken.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 15-11-2006 om 18:28.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 22:52
Chilli Dude
Avatar van Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ervaring mee en heb het weer eraf gehaald mijn ervaring is dat ik na tijdje gewoon als nog xp boote zodat ik kon gamen en dan teveel moeite vond voor het andere werk weer te booten naar linux...
__________________
www.hipheid.nl
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 08:30
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
freyk schreef op 15-11-2006 @ 19:12 :

Ik raad je streng aan om eerst wat ervaring op te doen.
Maak gebruik van een virtuele computer (bv vmware player/workstation/server, qemu, enz), want een linuxdistributie geeft je meer rechten om je computer te verne*ken.
Hij zegt in zijn openingspost toch al dat hij het op een virtuele pc wilt installeren? Of lees ik dat verkeerd?

Maar ik heb er wel een beetje(!) ervaring mee. Maar was Linux als 2de besturingssysteem al snel zat. Ik gebruikte toch altijd nog mijn Windows programma's. Daar heb je ervaring mee en linux moet je nog helemaal aan wennen.

Maar het is wel leuk om te proberen en ervaring op te doen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 08:40
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
CaptainCaveman moet ook niet vergeten dat hij een keuze moet maken uit verschillende linux-distributies.

Offtopic:
Citaat:
pc nerd schreef op 16-11-2006 @ 09:30 :
Hij zegt in zijn openingspost toch al dat hij het op een virtuele pc wilt installeren? Of lees ik dat verkeerd?
Ja, zijn startpost is een beetje vaag.
10 gb ruimte voor een virtuele computer vind ik iets te veel, dus nam ik aan dat hij het op zijn eigen systeem wil installeren
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 16-11-2006 om 08:42.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 10:25
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
freyk schreef op 16-11-2006 @ 09:40 :
CaptainCaveman moet ook niet vergeten dat hij een keuze moet maken uit verschillende linux-distributies.

Offtopic:
Ja, zijn startpost is een beetje vaag.
10 gb ruimte voor een virtuele computer vind ik iets te veel, dus nam ik aan dat hij het op zijn eigen systeem wil installeren
Ik wil een virtuele PC op mijn eigen PC installeren, en op die virtuele PC Linux installeren

Dit is alleen wel nieuw voor me Maar zoals ik begrijp, is het verstandig om Linux wél op een virtuele PC te installeren omdat je door Linux als administrator wordt aangezien

Edit: het gaat om de Suse versie.

Is 5 GB ook voldoende?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 13:12
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 16-11-2006 @ 11:25 :
Dit is alleen wel nieuw voor me Maar zoals ik begrijp, is het verstandig om Linux wél op een virtuele PC te installeren omdat je door Linux als administrator wordt aangezien
Mwah, zolang je niet met via je root-account met dingen gaat kloten, kan er niet zoveel gebeuren.

Citaat:
CaptainCaveman schreef op 16-11-2006 @ 11:25 :
Is 5 GB ook voldoende?
Maakt eigenlijk niet zoveel uit, ik kan ermee leven.
Maar als je gebruik maakt van een livecd, is het niet eens nodig om een partitie aan te maken.

Maar waarom herhaal ik dit nou steeds?
Gebruik gewoon ff de zoekfunctie van dit forum voor je vragen, CaptainCaveman
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 13:33
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Doen we
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 17:22
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Nog even reactie.

Ik heb er erg veel positieve ervaringen mee, laatst heb ik voor de gap Ubuntu (linux distro) geprobeerd en dat ging echt heel goed. Ding detect automatisch mijn bluetooth, wlan, etc. Flex. En tijdens de install vond hij de windows partitie, waarna hij die aan het bootmenu toevoegde. Erg prettig en relaxed.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 08:29
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Mooi.

Eerst alles op veilig stellen, back-ups maken, en dan de sprong in het diepe wagen

Tutorials heb ik liggen, wanneer het allemaal gelukt is hoor je dat van me.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:11
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Ubuntu is inderdaad een heel leuke distro, die gebruik ik momenteel ook (met klassieke distro's als Mandriva/Mandrake, Red Hat/Fedora, ... kreeg ik meestal problemen; SlackWare is ook wel leuk, maar heel wat moeilijker als beginner om in wegwijs te geraken, terwijl Ubuntu Debian-based is en dus apt-get heeft om programma's te installeren, zodat je niet hoeft te zoeken naar dependencies en niet zelf de install moet maken (met make)).

Je moet inderdaad eerst je partities verkleinen en dan linux erbij gooien. Die parties verkleinen is best een operatie die nog wel eens kan mislopen (met het gevolg dat je Windows dan waarschijnlijk niet meer werkt). Als het enigzins mogelijk i, kun je dus ofwel je hele computer opnieuw installeren ofwel een Live CD gebruiken (als je het echt op veilig wilt spelen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:53
pc nerd
pc nerd is offline
Ja ik heb ook Ubuntu liggen, een live-cd en heb het ook een tijdje op een virtual pc geinstalleerd.

Ik vind Ubuntu ook heel erg leuk, je hoeft niet zo vel te downloaden als bij Suse en er is een livecd van.

http://www.ubuntu.com/desktop
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:10
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
pc nerd schreef op 17-11-2006 @ 18:53 :
Ik vind Ubuntu ook heel erg leuk, je hoeft niet zo vel te downloaden als bij Suse en er is een livecd van.
Ligt eraan wat je download:
  • Normale installatie: 5 cd's of 1 dvd
  • Installatie via internet: 1 cd
  • Livecd: 1 dvd (live-cd),
  • Of Super opensuse (normale installatie) 1 cd
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Win XP] Windows 2x als besturingssysteem
Spray rebel
13 26-01-2005 11:54
Software & Hardware [Besturingssystemen] voor en nadelen
Verwijderd
27 29-03-2004 20:37
Software & Hardware dubbel besturingssysteem
bezoekert
5 13-12-2003 21:12
Software & Hardware dubbel besturingssysteem
bezoekert
4 11-12-2003 21:19
Software & Hardware win XP VS Mac OS X 10.1
smelley
8 30-11-2001 07:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.