Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2009, 16:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Wat voor snelheid rijd je dan? Bij begrenzers denk ik namelijk aan snelheden van 250/280 of zelfs 320km/h...
Sorry, ik bedoel de snelheidsbegrenzer

Citaat:
Normaliter staat er dan ook 100 op de hectometerpaaltjes.
Ja, daar keek ik ook naar ter controle, maar daar stond het dus niet op. Dus ik schrok ineens toen ik de borden 'einde 100' zag. Maar ik heb geen flitser gezien en het was geen trajectcontrole, dus het zal wel goedkomen.
Advertentie
Oud 03-06-2009, 17:02
Verwijderd
Oh ja, wegpiraat van de dag:
Een automobilist die met 60-70km/u doorreed over een onoverzichtelijke T-splitsing, waar een maximumsnelheid geldt van 30km/u en waar zowel fietsers als voetgangers moeten oversteken. Ook is het zicht beperkt door allerhande werkzaamheden en bouwcontainers die er staan. Oh, en er waren gewoon mensen aan het oversteken die dus even moesten rennen
Oud 03-06-2009, 23:52
Moonspell
Avatar van Moonspell
Moonspell is offline
Ik heb al tijden een discussie met mensen waarom bestuurders op de autobaan bij het ritsen pas op het laatste moment invoegen naar de rechter rijbaan.

Gevolg:

Mensen moeten in een harmonica ~ trein remmen voor diegene die allemaal langs de rijdende file op de rechtse rijbaan staat. En laatst werd ik werkelijk afgesneden.
Dat ben ik sinds kort maar eens anders gaan doen. Ik laat hem staan en druk ze waar nodig alvast naar links op de rechterijbaan richting de vangrail. (Daar waar nodig laat ik al 3 km van te voren ruimte open, en dan niet invoegen he. ) Als je de ruimte dicht gooit bij het ritsen, worden ze kwaad. En verrek, ik kan er met elke dag steeds vaker om lachen als ik ze vast zet.

(Overigens, wie heeft het recht om zomaar 2 km auto's voorbij te rijden, en bestuurders vooraan nog net even een ketting-reactie-remmen te geven wat elke dag maar net goed gaat.)
__________________
Kijk,een blauw balkje ████ . "Tigerly: Wat feacepalm je me,vlerk?!" Absinthe:"Ik voel me vooral beter dan jou."
Oud 04-06-2009, 00:23
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Bij het ritsen rijd ik gewoon rustig mee met het linker verkeer om zodoende bij ruimte direct in te voegen, vaak aan het einde overigens - maar vloeiend zonder remmen.
Oud 04-06-2009, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Ik heb al tijden een discussie met mensen waarom bestuurders op de autobaan bij het ritsen pas op het laatste moment invoegen naar de rechter rijbaan.
Ik ben het intuitief helemaal met je eens. Maar aan de andere kant, hoe meer asfalt je met z'n allen gebruikt, hoe sneller natuurlijk de doorstroming.
Oud 04-06-2009, 13:52
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
zodra er borden staan om te ritsen kijk ik uit waar ik tussen pas en rits daar in. Ik rij niet zowieso door tot het eind in de hoop dat ik daar nog tussen pas. Dat past meestal toch niet en dan moet er geremd worden en dan is het dus afgelopen met de soepele doorstroming
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 04-06-2009, 15:21
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Los van of je vindt dat mensen "het recht niet hebben om dat te doen" (wat ik sowieso al een beetje twijfelachtig vind, wie ben jij om dat te bepalen), met mensen klem rijden schiet je natuurlijk ook niks op. Beetje een zinloze bezigheid, net als doorrijden tot het einde van de strook, overigens (uiteindelijk sta je toch allemaal in dezelfde file).
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Oud 04-06-2009, 15:51
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Maar M@rco, het gaat de meeste bestuurders toch puur om zichzelf, niet om de mensen achter hen die in de remgolf terecht komen.

Als je gewoon je snelheid van tevoren aanpast is er niets aan de hand. Dan rijd je met het verkeer op de andere banen mee en kan dat andere verkeer ook alvast een beetje ruimte creëren. Maar wel gehoor geven aan de tip om tot het einde door te rijden en geen gehoor geven aan de tip om je snelheid aan te passen (en je er dus tussen moeten proppen) is egoïstisch en dom. Die mensen creëren wantrouwen in het verkeer en zouden eerst een cursusje sociaal rijgedrag moeten volgen.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 04-06-2009, 16:02
Verwijderd
Wat Nona zegt is een goed punt denk ik. Ik laat mensen die voorbij komen vliegen er ook niet tussen, maar mensen die zich aanpassen aan het overige verkeer maak ik dan weer wel ruimte voor
Oud 04-06-2009, 16:20
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
(Overigens, wie heeft het recht om zomaar 2 km auto's voorbij te rijden, en bestuurders vooraan nog net even een ketting-reactie-remmen te geven wat elke dag maar net goed gaat.)
Ik, ik hoef dan tussen 2 km minder file door te rijden.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Oud 04-06-2009, 22:25
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Wie zegt dat dat navigatiesysteem 100% betrouwbaar is?
Niks krampachtigs aan 50 km/u, dat is veel makkelijker in de gaten te houden op je teller dan 56 of 57, daar kun je je moeilijker op richten. Dat je een keer 51/52/53 rijdt is dan niet erg (want dan krijg je dus volgens jou geen bekeuring), maar als je net precies rond de snelheid gaat rijden waarop je net niet/net wel een bekeuring op kan lopen, lijkt me dát veel gevaarlijker, voor het verkeer en voor je portemonnee.
Je krijgt pas een bon bij 60 - 65 km/h op de teller, sommige tellers zelfs pas bij 70.

En wie zegt dat een navigatiesysteem niet betrouwbaar is? Zo'n ding meet véél nauwkeuriger je snelheid dan de snelheidsmeter in de auto zelf. Hij wijkt misschien 1 of 2 km/h af, maar lang niet zoveel als je eigen teller.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 04-06-2009, 23:17
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Je krijgt pas een bon bij 60 - 65 km/h op de teller, sommige tellers zelfs pas bij 70.

En wie zegt dat een navigatiesysteem niet betrouwbaar is? Zo'n ding meet véél nauwkeuriger je snelheid dan de snelheidsmeter in de auto zelf. Hij wijkt misschien 1 of 2 km/h af, maar lang niet zoveel als je eigen teller.
10+ is wel een overdreven afwijking hoor, op zo'n lage snelheid toch zeker.
Oud 04-06-2009, 23:52
Verwijderd
Let wel op dat de teller van een navigatiesysteem alleen op lange constante tempo's nauwkeurig werkt. De meeste van die dingen (iig die waar ik ervaring mee heb, uitsluitend tomtoms) vernieuwen maar eens per paar seconden de meting, en lopen vaak ook iets achter. Als je flink accelereert duurt het even voor het cijfertje meehobbelt en stabiliseert.
Oud 04-06-2009, 23:53
Verwijderd
De grootste wegpiraat vandaag was de bestuurder van een bestelwagentje voor me die vermoedelijk niet zat op te letten. Hij gooide vlak voor een zebrapad het stuur naar rechts. Direct daarna zag ik twee mensen links van de rijbaan op het zebrapad boos te schreeuwen naar het busje. Als hij een halve seconde later was geweest waren ze plat geweest, danwel gedwongen te springen.
Oud 05-06-2009, 08:24
Verwijderd
van gister dan
eerst rijd hij een kruispunt over door rood, zonder ook maar iets af te remmen
daarna nam hij een verkeerde afslag op een rotonde, en kwam die weer achter me zitten
heel erg kleven
toen rechts over de busbaan mij en een vrachtwagen voorbij

wat een mafkees
Oud 05-06-2009, 18:36
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
10+ is wel een overdreven afwijking hoor, op zo'n lage snelheid toch zeker.
Die hyundai die ik heb gehad gaf 70 aan als je geijkt 50 reed
Gaat ook nog eens 3km correctie af van de geijkte snelheid én ze bekeuren pas vanaf 54. Kom je wel redelijk in de buurt van de 60/65 voordat je een bon krijgt.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 05-06-2009, 19:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
10+ is wel een overdreven afwijking hoor, op zo'n lage snelheid toch zeker.
Mwo, de Renault Clio van ma draait 110 als er 120-122 op de teller staat, en 61 op de navigatie als er 70 staat op de teller.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 05-06-2009, 20:25
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
omg een idioot in een zwarte bmw, zonder achter bumper, zonder verlichting (gewoon afwezig!) voor en achter en geen nummerplaten....
right, weggedrag was misschien wel normaal, maar zo ga (mag!!) je de straat toch niet op?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 05-06-2009, 21:34
Verwijderd
Citaat:
omg een idioot in een zwarte bmw, zonder achter bumper, zonder verlichting (gewoon afwezig!) voor en achter en geen nummerplaten....
right, weggedrag was misschien wel normaal, maar zo ga (mag!!) je de straat toch niet op?
Ja die en die gast die rechts over de invoegstrook inhaalde, wat natuurlijk mag, maar dan vervolgens keihard naar links knalde vlak tussen twee vrachtwagens, de baan 'overstak' en naar de linkerrijbaan ging
Oud 05-06-2009, 22:14
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Mwo, de Renault Clio van ma draait 110 als er 120-122 op de teller staat, en 61 op de navigatie als er 70 staat op de teller.
Hoe lager je snelheid, hoe minder de afwijking. Of je rijdt in een oud, goedkoop hok van 500E dan kan de afwijking wel erger zijn.

Ik kan nu ook wel gaan zeggen dat bij de Toyota een afwijking was van 198km/h GPS en 220km/h op de teller. Maar dat is uiteraard niet relevant voor lagere snelheden.
Oud 05-06-2009, 23:17
PV
PV is offline
Mijn wegpiraat van vandaag was al eerder aan het einde van zijn leven gekomen. Toen ik in mn auto wilde stappen zag ik iets liggen in het randje tussen de voorruit en de motorkap, waar de ruitenwissers zitten. Een dood pimpelmeesje of ie nou dood uit een boom was gevallen of dat ie zichzelf te pletter heeft gevlogen tegen mijn auto, ik weet het niet, maar het zag er wel zielig uit.
Oud 07-06-2009, 12:54
Ivo
Ivo is offline
Vandaag nog geen wegpiraten tegengekomen.
Afgelopen vrijdag ging mijn hartslag toch wel ernstig omhoog. Ik stond vlakbij m'n werk op het voorsorteervak voor linksaf op een plek zonder verkeerslichten. Voor me stond een oud en gammel hoveniersbusje. Toen er voor die auto ruimte was om af te slaan, besloot die bestuurder dat het heel handig was om de wagen in z'n achteruit te zetten en vrolijk naar mij toe te rijden.
Het is dat ik naar die auto voor me keek op dat moment en meteen vol ben gaan toeteren, anders had die mongool de voorkant van m'n net gerestaureerde Mini aan puin gereden. Het scheelde hooguit nog 20 cm toen ie door kreeg dat het misschien niet zo handig was om achteruit te gaan rijden als er nog een rij auto's achter je staat.
Oud 07-06-2009, 19:09
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Was vanmiddag even een stukje aan het rijden toen ik langs een stuk kwam waar allemaal zwaailichten aan stonden.
Bleek dat iemand een fietser voor z'n donder had gereden.
Een van de 2 moet door rood gereden zijn, mijn gok is de fietser
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 07-06-2009, 22:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb al tijden een discussie met mensen waarom bestuurders op de autobaan bij het ritsen pas op het laatste moment invoegen naar de rechter rijbaan.

Gevolg:

Mensen moeten in een harmonica ~ trein remmen voor diegene die allemaal langs de rijdende file op de rechtse rijbaan staat. En laatst werd ik werkelijk afgesneden.
Dat ben ik sinds kort maar eens anders gaan doen. Ik laat hem staan en druk ze waar nodig alvast naar links op de rechterijbaan richting de vangrail. (Daar waar nodig laat ik al 3 km van te voren ruimte open, en dan niet invoegen he. ) Als je de ruimte dicht gooit bij het ritsen, worden ze kwaad. En verrek, ik kan er met elke dag steeds vaker om lachen als ik ze vast zet.

(Overigens, wie heeft het recht om zomaar 2 km auto's voorbij te rijden, en bestuurders vooraan nog net even een ketting-reactie-remmen te geven wat elke dag maar net goed gaat.)
Waarom zou je jezelf als een idioot gedragen om andere idioten af te straffen. Daar snap ik nou echt niks van


Bij voldoende ruimte hoor je te gaan ritsen vanaf het bord 'vanaf hier ritsen' dus dat is op tijd zat. Bij file hoor je pas te gaan ritsen als je linkerstrook ophoudt. Dan ga je dus niet al bij het bord 'vanaf hier ritsen' invoegen (er volgt meestal nog zo'n 300 meter), want dat schept geen duidelijkheid. Júist door allemaal die strook uit te rijden, creëer je duidelijkheid en krijg je een evenredig invoegsysteem voor beide banen. Dan gaat het vloeiend. De types die dat niet begrijpen en je inderdaad klem rijden, dat zijn juist de types die er voor zorgen dat er onnodig geremd moet gaan worden.
Met het uitrijden van de linkerstrook heb ik het uiteraard wel over rijden met een gepaste snelheid.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 08-06-2009, 14:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het gaat helemaal niet om wel of niet uitrijden van de invoegstrook. Helemaal uitrijden tijdens een file is uiteraard gewoon kansloos voordringgedrag. Het idee achter ritsen is juist dat je de gehele strook van begin tot eind gebruikt om een goede plaats te vinden om in te voegen.

Als je dat probeert vast te pinnen op een bepaalde plaats gaat dat alleen maar ten koste van de doorstroming.

Ik kan me trouwens herinneren dat ik een tijdje terug bij Maarssen een of ander lullo in een BMW op de invoegstrook had die bij een langzaam rijdende file ook wel dacht dat hij dat op de laatste centimeter mocht doorscheuren om daarna zichzelf er tussen te duwen in de 2 meter die er tussen mij en mijn voorganger zat.

Ja, dat was even schrikken voor hem toen ik gewoon gas gaf.
Te lage snelheid voor meer dan blikschade, en hij betaald sowieso omdat hij van baan veranderd. Wie ben ik om in die situatie er niet voor te kiezen haantjesgedrag onmogelijk te maken? Opgefokt dat die gozer daarna was... Hij heeft tot aan Hilversum achter me zitten schelden en gebaren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 08-06-2009, 16:45
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Vandaag een of andere grote (dure?) auto, die op een drukke snelweg probeert om (te) hard te rijden. We rijden onder een portaal door met een camera (voor de spitsstrook?) en meneer trapt op de rem (hard, fijn voor de mensen achter hem), om vervolgens consequent 110 te blijven rijden (waar je 120 mag). Hoezo maf?
Oud 08-06-2009, 18:48
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Het gaat helemaal niet om wel of niet uitrijden van de invoegstrook. Helemaal uitrijden tijdens een file is uiteraard gewoon kansloos voordringgedrag. Het idee achter ritsen is juist dat je de gehele strook van begin tot eind gebruikt om een goede plaats te vinden om in te voegen.

Als je dat probeert vast te pinnen op een bepaalde plaats gaat dat alleen maar ten koste van de doorstroming.

Ik kan me trouwens herinneren dat ik een tijdje terug bij Maarssen een of ander lullo in een BMW op de invoegstrook had die bij een langzaam rijdende file ook wel dacht dat hij dat op de laatste centimeter mocht doorscheuren om daarna zichzelf er tussen te duwen in de 2 meter die er tussen mij en mijn voorganger zat.

Ja, dat was even schrikken voor hem toen ik gewoon gas gaf.
Te lage snelheid voor meer dan blikschade, en hij betaald sowieso omdat hij van baan veranderd. Wie ben ik om in die situatie er niet voor te kiezen haantjesgedrag onmogelijk te maken? Opgefokt dat die gozer daarna was... Hij heeft tot aan Hilversum achter me zitten schelden en gebaren.
Jij wegpiraat!
Oud 08-06-2009, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Het gaat helemaal niet om wel of niet uitrijden van de invoegstrook. Helemaal uitrijden tijdens een file is uiteraard gewoon kansloos voordringgedrag. Het idee achter ritsen is juist dat je de gehele strook van begin tot eind gebruikt om een goede plaats te vinden om in te voegen.

Als je dat probeert vast te pinnen op een bepaalde plaats gaat dat alleen maar ten koste van de doorstroming.

Ik kan me trouwens herinneren dat ik een tijdje terug bij Maarssen een of ander lullo in een BMW op de invoegstrook had die bij een langzaam rijdende file ook wel dacht dat hij dat op de laatste centimeter mocht doorscheuren om daarna zichzelf er tussen te duwen in de 2 meter die er tussen mij en mijn voorganger zat.

Ja, dat was even schrikken voor hem toen ik gewoon gas gaf.
Te lage snelheid voor meer dan blikschade, en hij betaald sowieso omdat hij van baan veranderd. Wie ben ik om in die situatie er niet voor te kiezen haantjesgedrag onmogelijk te maken? Opgefokt dat die gozer daarna was... Hij heeft tot aan Hilversum achter me zitten schelden en gebaren.
Het idee achter het ritsen is om optimaal gebruik te maken van het beschikbare asfalt. Dit doe je, inderdaad, door de invoegstrook (of de rijbaan die verdwijnt) geheel uit te rijden en daarna, wanneer het kan, in te voegen.
Wanneer iedereen dus daaraan meewerkt, stroomt het ook beter door. Met andere woorden, doordat jij gas gaf terwijl iemand wou invoegen/ritsen en daarbij de theorie hier achter wel snapte, zorgde je er eigenhandig voor dat de doorstroming stokte.

Nu snap ik wel dat het niet fijn is om in je Clio een BMW 'voorbij te zien blazen', maar denk dan gewoon even na voordat je puur intuïtief de deur dichtgooit. Zeker in een file schiet niemand daar iets mee op. En of je nou voor of achter die BMW rijdt, sneller lost die file echt niet op hoor.
Oud 09-06-2009, 08:34
Verwijderd
gister van woede bijna mijn stuur opgevreten...

de weg van Hillegom naar de A4 is een 80 km weg, 1 baans, afgescheiden door een soort van stoeprandje van de andere baan. Rijdt er een vrouw voor me, echt 60-70. 5 kilometer lang. En op een gegeven moment ging ze al 400 meter voor een stoplicht afremmen :@
Zo vervelend... Achter haar en mij ontstond serieus daardoor een hele lange sliert van auto's, en nog vond ze het niet nodig om eens door te rijden. En nergens kon je er langs. De trut...
Oud 09-06-2009, 08:54
Verwijderd
Toch jammer dat je m'n tip van een paar posts terug niet hebt onthouden. Gewoon in haar spiegels gaan rijden met je koplampen
Oud 09-06-2009, 09:29
Verwijderd
Citaat:
Toch jammer dat je m'n tip van een paar posts terug niet hebt onthouden. Gewoon in haar spiegels gaan rijden met je koplampen
ik deed wel meer om haar op te laten schieten... Van meteen toeteren op het moment dat het groen was, tot groot licht, ik wilde zelfs gaan bumperkleven, maar dat mocht niet van mijn vriendin, dus ben ik maar gaan knagen aan mijn stuur...

We hadden namelijk een dinnerdate bij wat vrienden...
Oud 09-06-2009, 09:38
Verwijderd
Haha, dat is kut Misschien moet je er toch maar eens xenon in laten bouwen dan
Oud 09-06-2009, 09:43
Verwijderd
Citaat:
Haha, dat is kut Misschien moet je er toch maar eens xenon in laten bouwen dan
hahaha jaaaaa van die angeleyes in een berlingo...
Oud 09-06-2009, 11:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Het gaat helemaal niet om wel of niet uitrijden van de invoegstrook. Helemaal uitrijden tijdens een file is uiteraard gewoon kansloos voordringgedrag. Het idee achter ritsen is juist dat je de gehele strook van begin tot eind gebruikt om een goede plaats te vinden om in te voegen.

Als je dat probeert vast te pinnen op een bepaalde plaats gaat dat alleen maar ten koste van de doorstroming.

Ik kan me trouwens herinneren dat ik een tijdje terug bij Maarssen een of ander lullo in een BMW op de invoegstrook had die bij een langzaam rijdende file ook wel dacht dat hij dat op de laatste centimeter mocht doorscheuren om daarna zichzelf er tussen te duwen in de 2 meter die er tussen mij en mijn voorganger zat.

Ja, dat was even schrikken voor hem toen ik gewoon gas gaf.
Te lage snelheid voor meer dan blikschade, en hij betaald sowieso omdat hij van baan veranderd. Wie ben ik om in die situatie er niet voor te kiezen haantjesgedrag onmogelijk te maken? Opgefokt dat die gozer daarna was... Hij heeft tot aan Hilversum achter me zitten schelden en gebaren.
Nou nou, top van je. Super dat je dat risico loopt terwijl hij zich enkel aan de regels hield.
En nee, het is dus geen voordringgedrag om de strook uit te rijden. Sterker nog, als je goed kijkt naast wie jij stil komt te staan op de rechterbaan, zul je zien dat je uiteindelijk helemaal niet sneller bij de invoegstrook bent als je buurman!

Een tijdje terug was er op die nationale filevrije dag (oid) een man van een verkeersdienst die goed uitlegde hoe gevaarlijk het is dat mensen al eerder gaan invoegen dan de bedoeling is. Bovendien zorgt juist dat voor irritatie, want dan krijg je gevallen waarin de ene strook sneller is dan de andere. Dan gaat het ritssysteem eraan, waarbij 1 auto ineens 3 auto's voor zich in ziet voegen i.p.v. netjes omstebeurt.
Terwijl je bij juist invoeggedrag gewoon aan het ritsen bent.

Citaat:
ik deed wel meer om haar op te laten schieten... Van meteen toeteren op het moment dat het groen was, tot groot licht, ik wilde zelfs gaan bumperkleven, maar dat mocht niet van mijn vriendin, dus ben ik maar gaan knagen aan mijn stuur...

We hadden namelijk een dinnerdate bij wat vrienden...
Hoe komen sommige weggebruikers er nou bij dat dat zou helpen? Tering, als een aso achter mij gaat lopen toeteren zodra het een tel groen is en als ik groot licht krijg, dan gaat mijn rijstijl er écht niet op vooruit.
Sowieso, het feit dat ze zo rustig rijdt en al vroeg begint te remmen bij een stoplicht, wijst er al op dat ze waarschijnlijk geen ster in het verkeer is. Door haar op te jennen wordt dat toch alleen maar erger?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-06-2009, 11:51
Verwijderd
Citaat:



Hoe komen sommige weggebruikers er nou bij dat dat zou helpen? Tering, als een aso achter mij gaat lopen toeteren zodra het een tel groen is en als ik groot licht krijg, dan gaat mijn rijstijl er écht niet op vooruit.
Sowieso, het feit dat ze zo rustig rijdt en al vroeg begint te remmen bij een stoplicht, wijst er al op dat ze waarschijnlijk geen ster in het verkeer is. Door haar op te jennen wordt dat toch alleen maar erger?

Kom op zeg. Je hebt spiegels. Daarin kun je zien dat je een file aan het creeren bent. Enig logisch verstand zou je dan vertellen dat je je aan de snelheid moet houden, ipv het verkeer te hinderen.
Oud 09-06-2009, 12:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als ze dat logische verstand had, dan zou ze wel harder rijden
Ik ben het met je eens dat het irritant is hoor. Ik ben het ook met je eens dat die dame daar helemaal niet hoort te rijden als ze niet snapt hoe het verkeer werkt.

Maar ik vind toeteren en groot licht geven nogal asociaal en bovendien lijkt het mij dat het alleen maar averechts werkt. Iemand die hard rijden al eng vindt, heeft het al helemaal niet op opgejaagd worden.
En voor wát trouwens? Voor 75 seconden (!!) eerder aankomen op je dinnerdate
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-06-2009, 12:38
Verwijderd
Citaat:
gister van woede bijna mijn stuur opgevreten...

de weg van Hillegom naar de A4 is een 80 km weg, 1 baans, afgescheiden door een soort van stoeprandje van de andere baan. Rijdt er een vrouw voor me, echt 60-70. 5 kilometer lang. En op een gegeven moment ging ze al 400 meter voor een stoplicht afremmen :@
Zo vervelend... Achter haar en mij ontstond serieus daardoor een hele lange sliert van auto's, en nog vond ze het niet nodig om eens door te rijden. En nergens kon je er langs. De trut...
Citaat:
ik deed wel meer om haar op te laten schieten... Van meteen toeteren op het moment dat het groen was, tot groot licht, ik wilde zelfs gaan bumperkleven, maar dat mocht niet van mijn vriendin, dus ben ik maar gaan knagen aan mijn stuur...

We hadden namelijk een dinnerdate bij wat vrienden...
Als je 5 kilometer rijdt met 60 kilometer per uur duurt dat 5 minuten. Als je 60-70, laten we zeggen 65, rijdt duurt het welgeteld 50 seconden langer. Moet je daar nou voor toeteren en knipperen? Ga dan daarna op de snelweg gewoon wat harder rijden als die ene minuut voor je vrienden zo erg is.
Oud 09-06-2009, 12:38
Verwijderd
ja wat balance zegt dus
Oud 09-06-2009, 12:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja ik ging uit van 60 vs. 80 km/u
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 09-06-2009, 14:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nou nou, top van je. Super dat je dat risico loopt terwijl hij zich enkel aan de regels hield.
En nee, het is dus geen voordringgedrag om de strook uit te rijden. Sterker nog, als je goed kijkt naast wie jij stil komt te staan op de rechterbaan, zul je zien dat je uiteindelijk helemaal niet sneller bij de invoegstrook bent als je buurman!
Het interesseert me niet of ik er sneller ben, in een file is dat sowieso niet relevant. Het interesseert me of ik mannetjes die zich rukken op de illusie van eerder zijn, en die daarvoor andere mensen van de weg rijden, kan dwarszitten.
Citaat:
Een tijdje terug was er op die nationale filevrije dag (oid) een man van een verkeersdienst die goed uitlegde hoe gevaarlijk het is dat mensen al eerder gaan invoegen dan de bedoeling is.
Onzin. Het draait puur en alleen om je snelheid aanpassen. Bij sommige scherpe invoegstroken kun je alleen niet genoeg snelheid maken om direct bij begin van de blokjesmarkering met aangepaste snelheid in te voegen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 09-06-2009, 15:26
Verwijderd
Ik vind het toch knap dat je denkt beter te weten waar het om draait bij het ritsen, dan iemand die verkeersinstructeur is bij het KLPD. Hoe kom jij tot die conclusie?

Zoals gezegd, als het in een file is, wat is het punt dan van het bijna veroorzaken van een aanrijding? Je kunt niet zomaar zeggen dat het gedrag van de ander asociaal is, als jij de ander in gevaar brengt door gas bij te geven op het moment dat die ander in wil gaan voegen. Op de invoegstrook mag je mensen rechts passeren, totdat je genoeg snelheid hebt gemaakt en een plek hebt gevonden om in te voegen. Je mag echter niet willens en wetens iemands poging om in te voegen blokkeren en zodoende bijna een aanrijding te forceren. Dat laatste gedrag valt gewoon onder artikel 5 en hoort echt nooit op de weg thuis, ongeacht het gedrag van de andere partij.

Laatst gewijzigd op 09-06-2009 om 16:32.
Oud 09-06-2009, 16:31
Ivo
Ivo is offline
Ik probeer bij grote drukte en (vermoedelijk) een file iets verderop door het wegvallen van een rijstrook altijd op de rijstrook te gaan rijden die wegvalt. Immers, doordat half Nederland denkt dat het nodig is om een kilometer (of langer) voor het einde van de rijstrook al te gaan ritsen, loopt het verkeer op de naastgelegen rijstrook helemaal vast. Niet voor niets dat op sommige plaatsen (o.a. A27 ter hoogte van afrit ring Utrecht Noord) er een paar honderd meter doorgetrokken streep op de weg is getekend, om maar aan te moedigen om helemaal tot het einde door te rijden.
Kent iemand de tv-spotjes nog van een paar jaar terug? Ook die vertellen dat je gewoon rustig je rijstrook moet blijven volgen en pas bij het bord 'ritsen vanaf hier' actie moet gaan ondernemen om in te voegen naar de rijstrook naast je. Je hebt dan (in geval van snelweg) meestal nog minstens 100 meter voor het verdrijvingsvlak begint, meer dan genoeg ruimte om in te voegen als er file staat. En nee, je moet dan niet proberen om die laatste 100 meter ook zo snel mogelijk helemaal tot het eind uit te rijden. In die laatste 100 meter zorg je er voor dat je dezelfde snelheid hebt als de rijstrook naast je, en ga je 1 om 1 ritsen.

Overigens, die sukkel die vanmiddag achter me reed snapte er ook helemaal niets van. Ik ritste netjes op zo'n 50 meter voor het einde, geeft ie ineens een dot gas om z'n Saab vervolgens voor mijn neus er tussen te willen plempen terwijl daar niet eens ruimte voor was. Alsof ik ineens vol op m'n rem ga staan om zo'n sukkel er tussen te laten. Nee, zo iemand ga ik echt geen extra ruimte voor vrijmaken.
Oud 10-06-2009, 09:17
Cven
Cven is offline
vandaag zal ik dat worden, want ik moet lessen

Oud 10-06-2009, 14:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zoals gezegd, als het in een file is, wat is het punt dan van het bijna veroorzaken van een aanrijding?
Ik veroorzaak geen aanrijding. Ik creëer de situatie waarin de ander kan kiezen tussen zijn asociale weggedrag stoppen, of een aanrijding te veroorzaken. Hij koos voor het eerste, en dat was precies de bedoeling.
Citaat:
Op de invoegstrook mag je mensen rechts passeren, totdat je genoeg snelheid hebt gemaakt en een plek hebt gevonden om in te voegen.
Aangezien de file stapvoets reed, totaal irrelevant. Hij had invoegsnelheid en -ruimte vanaf het begin. Waar het om draaide, is dat hij bewust een probleem veroorzaakte door op het laatste moment in te willen voegen op een plek waar die ruimte niet was.
Citaat:
Je mag echter niet willens en wetens iemands poging om in te voegen blokkeren en zodoende bijna een aanrijding te forceren. Dat laatste gedrag valt gewoon onder artikel 5 en hoort echt nooit op de weg thuis, ongeacht het gedrag van de andere partij.
Ik deed dat niet. Die man die me probeerde af te snijden veroorzaakte het gevaar. Zoals je weet is van baan veranderen een bijzonder verrichting, waarbij je geen voorrang hebt. Ik laat overal netjes ruimte, tot aan het eind van de invoegstrook, maar ik bedank ervoor om iemand die zich rukt op voordringen mij af te laten snijden, waarmee de doorstroming ook nog eens slechter wordt omdat ik opeens moet remmen.

Als iedereen dat soort haantjesgedrag zo aanpakte zou het binnen no time niet meer voorkomen, en zou ritsen bij file een stuk makkelijker gaan.

Maar wat je stelt over artikel 5 is waar. Mensen die op het laatste moment invoegen om voor te dringen mogen ze wat mij betreft massaal op de bon slingeren voor asociaal weggedrag.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 10-06-2009, 16:42
Verwijderd
Ik krijg door jouw posts toch het gevoel dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel, dus ik zal het hieronder nog eenmaal voor jou samenvatten en daarna ben ik er wel klaar mee. Als je het dan nog niet snapt, dan ben je of niet bij machte het te snappen, of wil je het gewoon niet snappen en in beide gevallen is een discussie zinloos.

Goed, de samenvatting dan:
Jij vergrootte jouw snelheid op het moment dat iemand anders aangaf in te willen gaan voegen, daarbij nam jij bewust het risico op het veroorzaken van een ongeluk en bracht jij zowel jezelf als andere weggebruikers in gevaar. Zoals je ongetwijfeld wel weet, valt exact dit gedrag onder artikel 5 ('het mogelijk veroorzaken van gevaar of hinder op de weg').
In de door jou geschetste situatie ben jij de enige verkeersdeelnemer die gevaar veroorzaakt voor andere weggebruikers. Hoewel de BMW-rijder wellicht hinder had kunnen veroorzaken, weegt het in gevaar brengen van andere verkeersdeelnemers veel zwaarder bij mogelijke bestraffing van dit soort zaken.
In het vervolg zou het dus ook handig zijn wanneer je óf het gat al van tevoren dicht houdt, zodat er überhaupt al geen ruimte is om in te kunnen voegen, óf je geeft geen gas bij en veroorzaakt dus ook geen gevaarlijke situatie in het verkeer.

Weer ontopic:
De wegpiraat van vandaag is toch wel de vent die het nodig vond om gas bij te geven bij een voetgangers oversteek plaats (oftewel; een zebrapad), terwijl er al mensen klaar stonden om over te gaan steken. Dat soort lui mogen ze echt per direct afvoeren imo.
Oud 10-06-2009, 17:08
Verwijderd
Ik was het deze keer ongewild zelf. Van de Meern naar amsterdam moet je een raar stukkie rijden door allemaal bouwplaatsen aan de a2. En ik dacht serieus de goeie route te hebben genomen toen ik ineens allemaal wegenbouwapparaten voor en naast me zag opdoemen.

Gelukkig gaf de voorman toe dat hun afzetting wel heel erg nihil was, ik was niet de eerste
Oud 10-06-2009, 17:51
Verwijderd
Je moet gewoon WERKVERKEER achterop je Berlingo zetten, dan laten ze je overal door.
Oud 10-06-2009, 18:47
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Bij file is het trouwens zaak zo snel mogelijk in te voegen
Zo heb ik het in ieder geval altijd geleerd.
Geen file? Heel de invoegstrook gebruiken.
File? zo snel mogelijk invoegen.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 10-06-2009, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Je moet gewoon WERKVERKEER achterop je Berlingo zetten, dan laten ze je overal door.
Is eigenlijk wel een idee...
Oud 10-06-2009, 20:13
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Een busje die me ineens nog even snel wilde inhalen toen ik m'n richtingwijzer al aan had om een baan naar links te gaan. En er was genoeg ruimte. Het was in de stad op een vrij drukke 50 km weg. Ik reed al een stukje naar links zodat hij er alleen rakelings langs zou kunnen. En toch besluit hij dat hij me nog even snel in moet halen en hij gaf ook echt ineens veel gas bij. Ik natuurlijk weer geschrokken naar rechts, hoe asociaal kunnen ze zijn
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag - deel 7
Hawahaai
409 09-02-2015 09:43
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, deel 6
Verwijderd
500 29-03-2013 09:57
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, deel 5
Hawahaai
500 28-11-2011 21:41
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, part quatre
KIET
500 27-05-2011 15:32
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, part trois
Qimm
500 05-12-2010 17:33
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, part deux
KIET
500 10-06-2010 20:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.