Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2004, 20:53
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ok, beetje vage titel.
Ik zal het uitleggen.

Ik merk wel vaker dat ik soms geen normaal gesprek met iemand kan voeren, meestal iemand van Turkse of Marokkaanse afkomst.
Ik bedoel: ik wil b.v iets weten en diegene gaat er niet op in hoe ik ook aandring.

(ik vraag hem waarom hij niet meer tegen me praat en hij zegt alleen maar: ga spelen/ga weg/stoor me niet/doei/ik ga je blocken.)

Of diegene insinueert tijdenlang iets en zegt dan doodleuk: maar ik heb niet gezegd dat dat zo is! En dus heb ik niet gelogen.

(b.v Meneer plaatst foto op profiel. Ik ga ervan uit dat hij dat moet voorstellen. Ik zeg hem: dat ben jij niet dat is een acteur dat zie ik meteen. Hij zegt: "Ik ben toch veel knapper dan die op de foto."Maar nergens even simpel recht door zeeat ben ik niet.
Het is een foto van die en die. Klaar.
Heel misverstand aan de gang.)

Of dan maak je tot 3x toe een afspraak en komt die l*l niet opdagen en belt dan te laat of niet op. "Ja ik moest werken."

Ik kan daar gruwelijk boos om worden.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2004, 20:54
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
De vraag is dus: is dat bekend bij meer van jullie, kunnen jullie voorbeelden geven en hoe ga je daar (het beste) mee om?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 20:59
Verwijderd
Sommige dingen zijn afhankelijk van de cultuur (in sommige culturen is het bv. de gewoonte om gewoon altijd ja te zeggen, ook wanneer je nee bedoeld of om mensen niet aan te kijken als je tegen ze praat, enz.), maar er zijn ook dingen die gewoon afhankelijk zijn van de persoon en verder weinig met de cultuur van iemand te maken hebben.

Soms kan het helpen om meer van de cultuur van iemand te weten, veel kun je in boeken vinden en soms kun je mensen ook dingen vragen. Dan kun je met bepaalde dingen rekening houden.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 21:02
Xonzo
Avatar van Xonzo
Xonzo is offline
volgens mij doet dat er niet toe of die persoon nu van een andere cultuur heeft. Zo'n mensen heb je in alle culturen. Dus ja, ik heb het ook wel vaker, maar dat is gewoon een kwestie van leren mee omgaan en aanvaarden dat mensen zus en zo zijn.
__________________
Just how many? I can't wait for freedom
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 21:30
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Je zegt mensen, maar het lijkt nogal dat je het maar over één specifiek iemand hebt?

Verder inderdaad, mensen met een andere cultuur kunnen inderdaad andere gewoontes hebben. Maar zowiezo heeft iedereen wel eigenschappen die je gewoon al terugvindt in eenzelfde gezin/familie/streek...

Zoals Leonoor reeds zegt, mss zou het een goed idee zijn je wat meer te informeren omtrent die cultuur.

Maar zoals jij het beschrijft zou ik het eerder als persoonlijke kenmerken zien en niet direct kijken naar die cultuur, maar het is inderdaad wel een factor die kan meespelen.

Mijn ex was een Nigeriaan en hun cultuur staat ook lichtjes anders tegenover vrouwen. Daar zijn de vrouwen nog niet zo geëmanicipeerd zoals in België (Nederland..) en dat merkte ik soms in kleine dingen. Maar daar leer je mee omgaan door er es over te praten en aan te tonen hoe jij de dingen ziet.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 22:34
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Natuurlijk heeft dat niets met de cultuur van iemand te maken.

Wel hebben Turken en Marokkanen naast de problemen die autochtone Nederlanders hebben, veel meer andere problemen. Misschien leiden die problemen tot meer onzekerheid ofzo. Maar dat heeft niks met de cultuur op zich te maken.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 06:08
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik geloof dat het er wel mee te maken heeft, want dat soort vage gedrag merk ik nooit op bij autochtone Nederlanders.

Mijn moeder vertelde me gister aan de telefoon dat ze ergens had gelezen dat ze opgevoed worden op een bepaalde manier waardoor ze als je ze ergens direct mee confronteert ze er niet op ingaan maar gewoon ontkennen of insiniueren maar niet zeggen hoe het is, omheen draaien, negeren, enz...
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 10:05
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 16-12-2004 @ 07:08 :
Mijn moeder vertelde me gister aan de telefoon dat ze ergens had gelezen dat ze opgevoed worden op een bepaalde manier waardoor ze als je ze ergens direct mee confronteert ze er niet op ingaan maar gewoon ontkennen of insiniueren maar niet zeggen hoe het is, omheen draaien, negeren, enz...
"Ze"?

Alle culturen zijn anders en ook binnen een cultuur zijn alle mensen weer ander, er is dus niet echt een algemene "ze", lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 10:05
angel--1987
angel--1987 is offline
heey
heel herkenbaar...
mijn turkse ex vriend deed dat ook vaak..
maar ik weer niet of t komt door de cultuur
kan ook door de persoon zelf komen...
want mijn ex had nog wel veel problemen en zat erg met zich zelf in de knoei..
__________________
life goes on
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:53
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 16-12-2004 @ 07:08 :
Ik geloof dat het er wel mee te maken heeft, want dat soort vage gedrag merk ik nooit op bij autochtone Nederlanders.

Mijn moeder vertelde me gister aan de telefoon dat ze ergens had gelezen dat ze opgevoed worden op een bepaalde manier waardoor ze als je ze ergens direct mee confronteert ze er niet op ingaan maar gewoon ontkennen of insiniueren maar niet zeggen hoe het is, omheen draaien, negeren, enz...
Iemand tevreden stellen. Ja, in sommige culturen is het veel beleefder om iemand te vertellen wat hij wil horen in plaats van te vertellen wta je denkt. Dat kan nogal eens lastig zijn voor nuchtere Nederlanders.

Mijn idee is altijd dat als je in een dergelijke botsing terecht komt, iemand precies moet vertellen wat je van hem verwacht. Als er dan toch iets fout gaat weet diegene waarom je je niet goed voelt over een bepaalde conversatie en kan hij daar rekening mee houden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 16:44
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-12-2004 @ 11:05 :
"Ze"?

Alle culturen zijn anders en ook binnen een cultuur zijn alle mensen weer ander, er is dus niet echt een algemene "ze", lijkt me.
Moet ik dan echt Overal bijzetten dat ik het niet voor iedereen geldt?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 16:44
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
angel--1987 schreef op 16-12-2004 @ 11:05 :
heey
heel herkenbaar...
mijn turkse ex vriend deed dat ook vaak..
maar ik weer niet of t komt door de cultuur
kan ook door de persoon zelf komen...
want mijn ex had nog wel veel problemen en zat erg met zich zelf in de knoei..
kun je voorbeelden geven?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 16:53
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 16-12-2004 @ 17:44 :
Moet ik dan echt Overal bijzetten dat ik het niet voor iedereen geldt?
Nee, maar 't zou toch wel makkelijker zijn.

'k Vind ook dat die 'ze' nogal vaag is. Over wie heb je het nu precies? En daar komt nog es bij dat het nogal generaliserend op me over komt.

Heb je er eigenlijk al es over gepraat met 'ze'?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 15-12-2004 @ 21:59 :
Sommige dingen zijn afhankelijk van de cultuur (in sommige culturen is het bv. de gewoonte om gewoon altijd ja te zeggen, ook wanneer je nee bedoeld of om mensen niet aan te kijken als je tegen ze praat, enz.), maar er zijn ook dingen die gewoon afhankelijk zijn van de persoon en verder weinig met de cultuur van iemand te maken hebben.

Soms kan het helpen om meer van de cultuur van iemand te weten, veel kun je in boeken vinden en soms kun je mensen ook dingen vragen. Dan kun je met bepaalde dingen rekening houden.


Maar ja niet alels is terug te brengen tot de cultuur hoor
Het willen aanpassen e.d. spelen ook mee!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 20:07
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
devilious schreef op 16-12-2004 @ 17:54 :


Maar ja niet alels is terug te brengen tot de cultuur hoor
Het willen aanpassen e.d. spelen ook mee!
Hm, kwam laatst ergens een theorie tegen dat dit vooral geldt voor een tweede generatie die in Nederland woont (zal wel actualiteitenprogrammam geweest zijn). Zij vallen als het ware tussen twee culturen in: die van hun ouders en die van de rest van hun omgeving. Een behoorlijk dillemma voor opgroeiende kinderen. Dit resulteert in onaangepast gedrag.
De generatie die zelf uit het buitenland naar Nederland komt echter doet zijn best om zich aan te passen aangezien ze in Nederland een beter leven kunnen opbouwen dan ze ooit gehad hebben en ze daardoor heel wat goede wil hebben.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 23:32
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 15-12-2004 @ 21:53 :
(b.v Meneer plaatst foto op profiel. Ik ga ervan uit dat hij dat moet voorstellen. Ik zeg hem: dat ben jij niet dat is een acteur dat zie ik meteen. Hij zegt: "Ik ben toch veel knapper dan die op de foto."Maar nergens even simpel recht door zeeat ben ik niet.
Het is een foto van die en die. Klaar.
Heel misverstand aan de gang.)

dat heeft niets met cultuur te maken, jij bent gewoon niet zo bright
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 08:54
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 17-12-2004 @ 00:32 :

dat heeft niets met cultuur te maken, jij bent gewoon niet zo bright
Dat zou ik misschien ook eerder zeggen inderdaad
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 08:59
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 16-12-2004 @ 17:44 :
Moet ik dan echt Overal bijzetten dat ik het niet voor iedereen geldt?
't was voor mij niet duidelijk dat je het zo bedoelde. 't kan duidelijkheid geven om het er bij te zetten. ( ) Zie verder de reactie van phensicske.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-12-2004, 09:02
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 16-12-2004 @ 21:07 :
De generatie die zelf uit het buitenland naar Nederland komt echter doet zijn best om zich aan te passen aangezien ze in Nederland een beter leven kunnen opbouwen dan ze ooit gehad hebben en ze daardoor heel wat goede wil hebben.
Ben ik het niet helemaal mee eens...voor een groot deel zal het idd gelden, maar er is ook een (heel) groot deel die bv. nog niet eens Nederlands spreekt (en hun kinderen ook niet met het Nederlands opvoedt ed). En als je geen Nederlands spreekt vraag ik me af of (en zo ja, hoe) je je überhaupt aan kunt passen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 09:03
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
phensicske schreef op 16-12-2004 @ 17:53 :
Nee, maar 't zou toch wel makkelijker zijn.

'k Vind ook dat die 'ze' nogal vaag is. Over wie heb je het nu precies? En daar komt nog es bij dat het nogal generaliserend op me over komt.

Heb je er eigenlijk al es over gepraat met 'ze'?
Dat probeer ik de hele tijd. Maar dat is nou juist het probleem. Er VALT niet met ze over te praten.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 09:09
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 17-12-2004 @ 10:03 :
Dat probeer ik de hele tijd. Maar dat is nou juist het probleem. Er VALT niet met ze over te praten.
Ik ken er anders genoeg waar er wel mee over te praten valt.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 11:56
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-12-2004 @ 10:02 :
Ben ik het niet helemaal mee eens...voor een groot deel zal het idd gelden, maar er is ook een (heel) groot deel die bv. nog niet eens Nederlands spreekt (en hun kinderen ook niet met het Nederlands opvoedt ed). En als je geen Nederlands spreekt vraag ik me af of (en zo ja, hoe) je je überhaupt aan kunt passen.
Nou ja... Ik denk dat de goodwill er bij een groot gedeelte wel is. Het vermogen, das een ander verhaal.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 17-12-2004 @ 12:56 :
Nou ja... Ik denk dat de goodwill er bij een groot gedeelte wel is. Het vermogen, das een ander verhaal.
Ik denk dat het lang niet altijd te maken heeft met onvermogen, in een jaar of twintig kan iedereen iig een aantal woorden Nederlands leren. Er zijn genoeg mensen die geen cursus volgen, amper buiten de deur komen, enz., dan ligt het denk ik toch echt eerder aan de "goodwill" dan aan het vermogen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 12:09
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-12-2004 @ 13:02 :
Ik denk dat het lang niet altijd te maken heeft met onvermogen, in een jaar of twintig kan iedereen iig een aantal woorden Nederlands leren. Er zijn genoeg mensen die geen cursus volgen, amper buiten de deur komen, enz., dan ligt het denk ik toch echt eerder aan de "goodwill" dan aan het vermogen.
Klopt... Al denk ik dan al snel aan rechten van vrouwen. Hoe krom het soms ook geformuleerd wordt, de man is in veel culturen gewoon de baas. 'Mag niet van mijn man' is dan in mijn ogen soms wel een terecht argument voor onvermogen.
Bovendien heeft de maatschappij geen last van mensen die nooit buiten de deur komen: visies botsen niet omdat je die nooit uitwisselt.

Maar je zult in sommige gevallen vast gelijk hebben.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 17-12-2004 @ 13:09 :
Al denk ik dan al snel aan rechten van vrouwen.
En dat hoort dan niet bij aanpassen? In mijn ogen nl wel.

Citaat:
Bovendien heeft de maatschappij geen last van mensen die nooit buiten de deur komen: visies botsen niet omdat je die nooit uitwisselt.
'Nadeel' is alleen wel dat die mensen vaak kinderen opvoeden die wel de deur uit komen (en zij eventueel dan ook) en dan kunnen visies dus wel botsen. En dan loop je ook oa erg tegen dat niet-Nederlans spreken aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 14:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 17-12-2004 @ 10:03 :
Dat probeer ik de hele tijd. Maar dat is nou juist het probleem. Er VALT niet met ze over te praten.
als ik jouw posts zo lees ben jij nogal bevooroordeeld. Als jij elk negatief dingetje op de cultuur verhaalt en je met die insteling met iemand een gesprek begint zou ik ook geen zin hebben om met jou te praten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 14:25
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 17-12-2004 @ 10:03 :
Dat probeer ik de hele tijd. Maar dat is nou juist het probleem. Er VALT niet met ze over te praten.
Waarom valt er niet met hen te praten?
Hoe leg je het dan aan boord?
Begin je te 'praten' als je (of 'ze') reeds boos bent?

Kan je met mensen van je eigen cultuur goed praten?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 14:46
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
In de Nederlandse cultuur zijn mensen over het algemeen veel directer dan in andere culturen, geloof ik. Daarom zullen allochtonen daar moeite hebben.
(vb.) 'Waarom doe je nou zo?' > 'weet ik veel' zo iets krijg je dan meestal terug. Deze vraag komt over als een verwijt/aanval en dan zou ik ook geen zin hebben om antwoord te geven.
Je kunt misschien interesse tonen in zijn/haar cultuur en daar vragen over stellen.
Maar verschillen zijn niet altijd te wijten aan verschil in cultuur, de opvoeding en omgeving speelt ook een grote rol in gedrag.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 17-12-2004 @ 10:02 :
Ben ik het niet helemaal mee eens...voor een groot deel zal het idd gelden, maar er is ook een (heel) groot deel die bv. nog niet eens Nederlands spreekt (en hun kinderen ook niet met het Nederlands opvoedt ed). En als je geen Nederlands spreekt vraag ik me af of (en zo ja, hoe) je je überhaupt aan kunt passen.
hmm.....groot gedeelte van allochtonen willen graag integreren in ons land, maar wat autochtonen willen is dat ze assimileren (onderzoek over, klopt)
Bovendien is het een minderheid, dus die zullen samenklitten en een grotere kans op polarisatie(ik zeg niet dat het ook ECHT gebeurt).
Verder is het ook zo dat stereotypen er ook aan bijdragen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:48
Cosmopolitan
Cosmopolitan is offline
Ik heb een keer een gesprek met een jongen in mijn klas gehad. Hij komt uit Afghanistan. Hij heeft ook momenten dat hij zich ineens heel raar kan gedragen. De meeste mensen schuiven dat gelijk af op zijn achtergrond of cultuur. Voor een deel is dat misschien ook zo. Maar hij vertelde me ook, dat hij zich soms geen houding weet te geven tegenover de Nederlanders in de klas. Voor hem voelt het zo dat hij er niet tussen past, en dat wij hem niet accepteren. Misschien is dat bij een boel mensen van een andere cultuur ook een reden om zich 'raar' te gedragen?
__________________
...::You know you love me;)::...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Cosmopolitan schreef op 17-12-2004 @ 21:48 :
Misschien is dat bij een boel mensen van een andere cultuur ook een reden om zich 'raar' te gedragen?
Nou ja ik moet zeggen dat het natuurlijk erg makkelijk is om te zeggen van aaahh hij doet raar dat ligt aan zijn 'cultuur'.
Vaak speelt er meer mee.
En ik wil niet vervelend doen, maar meestal krijgen allochtonen erg veel van de regering en discrimineren ze tamelijk vaak. (persoonlijke ervaringen mee, en ja niet iedereen is zo dat klopt maar het zijn dingen die je wel onder ogen moet zien)
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 00:35
Suusjuhh
Avatar van Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 15-12-2004 @ 21:53 :
Ok, beetje vage titel.
Ik zal het uitleggen.

Ik merk wel vaker dat ik soms geen normaal gesprek met iemand kan voeren, meestal iemand van Turkse of Marokkaanse afkomst.
Ik bedoel: ik wil b.v iets weten en diegene gaat er niet op in hoe ik ook aandring.

(ik vraag hem waarom hij niet meer tegen me praat en hij zegt alleen maar: ga spelen/ga weg/stoor me niet/doei/ik ga je blocken.)

Of diegene insinueert tijdenlang iets en zegt dan doodleuk: maar ik heb niet gezegd dat dat zo is! En dus heb ik niet gelogen.

(b.v Meneer plaatst foto op profiel. Ik ga ervan uit dat hij dat moet voorstellen. Ik zeg hem: dat ben jij niet dat is een acteur dat zie ik meteen. Hij zegt: "Ik ben toch veel knapper dan die op de foto."Maar nergens even simpel recht door zeeat ben ik niet.
Het is een foto van die en die. Klaar.
Heel misverstand aan de gang.)

Of dan maak je tot 3x toe een afspraak en komt die l*l niet opdagen en belt dan te laat of niet op. "Ja ik moest werken."

Ik kan daar gruwelijk boos om worden.
Beetje vage voorbeelden want dit doet iedereen. Dit is echt niet typisch een cultureel ding. Als het Nederlanders waren geweest had je hier waarschijnlijk geen topic over gemaakt..
__________________
There is only one -- Feyenoord Rotterdam
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 02:53
Madfet
Avatar van Madfet
Madfet is offline
Topicstarter wordt moe van de Turken, Marokkanen en andere buitenlanders die zeggen te worden gediscrimineerd omdat ze buitenlands zijn. Terwijl zij van mening is dat buitenlanders niet gediscrimineerd zullen worden,als zij zich wel netjes gedragen en wel netjes Nederlands praten en niet domme schietgrage negers uit de VS willen naapen met hun scheve petjes, dikke kettingen en kleren waarmee ze wel met 2 personen tegelijk in passen.

Dit had toch makkelijker gekund?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 21:56
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-12-2004 @ 10:09 :
Ik ken er anders genoeg waar er wel mee over te praten valt.
Dat zijn dan dus niet de mensen die ik bedoel en waar ik het over heb.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 21:58
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 17-12-2004 @ 15:46 :
In de Nederlandse cultuur zijn mensen over het algemeen veel directer dan in andere culturen, geloof ik. Daarom zullen allochtonen daar moeite hebben.
(vb.) 'Waarom doe je nou zo?' > 'weet ik veel' zo iets krijg je dan meestal terug. Deze vraag komt over als een verwijt/aanval en dan zou ik ook geen zin hebben om antwoord te geven.
Je kunt misschien interesse tonen in zijn/haar cultuur en daar vragen over stellen.
Maar verschillen zijn niet altijd te wijten aan verschil in cultuur, de opvoeding en omgeving speelt ook een grote rol in gedrag.
Eindelijk eens een zinnige post.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 21:59
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Suusjuhh schreef op 18-12-2004 @ 01:35 :
Beetje vage voorbeelden want dit doet iedereen. Dit is echt niet typisch een cultureel ding. Als het Nederlanders waren geweest had je hier waarschijnlijk geen topic over gemaakt..
Ik kom het niet tegen bij Nederlanders.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-12-2004, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 18-12-2004 @ 22:56 :
Dat zijn dan dus niet de mensen die ik bedoel en waar ik het over heb.
Dat begrijp ik, je hebt het alleen steeds over "ze" en dan niet op een manier waaruit ik kan opmaken dat je het niet over alle allochtonen hebt, vandaar dat ik dat zei.

Citaat:
Yab-Yum schreef op 18-12-2004 @ 22:58 :
Eindelijk eens een zinnige post.
Ja, ze is de eerste die iets dergelijks zegt.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 22:01
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Madfet schreef op 18-12-2004 @ 03:53 :
Topicstarter wordt moe van de Turken, Marokkanen en andere buitenlanders die zeggen te worden gediscrimineerd omdat ze buitenlands zijn. Terwijl zij van mening is dat buitenlanders niet gediscrimineerd zullen worden,als zij zich wel netjes gedragen en wel netjes Nederlands praten en niet domme schietgrage negers uit de VS willen naapen met hun scheve petjes, dikke kettingen en kleren waarmee ze wel met 2 personen tegelijk in passen.

Dit had toch makkelijker gekund?
Wat schuif je nou allerlei woorden in de mond?
Ik heb het daar helemaal niet over. Ik heb het over persoonlijke ervaringen die ik met bepaalde mensen heb en ik vraag me af waar dat aan ligt en of dat bij meer mensen zo gaat.

( )
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 22:02
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-12-2004 @ 23:00 :
Dat begrijp ik, je hebt het alleen steeds over "ze" en dan niet op een manier waaruit ik kan opmaken dat je het niet over alle allochtonen hebt, vandaar dat ik dat zei.


Ja, ze is de eerste die iets dergelijks zegt.
Ik denk dat dat meer komt omdat ik niet precies weet wie 'ze' zijn. De ene keer is hij Turks de andere keer Marokkaan maar ik weet niet precies hoe ik 'ze' moet definieren.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 00:46
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 16-12-2004 @ 07:08 :
Ik geloof dat het er wel mee te maken heeft, want dat soort vage gedrag merk ik nooit op bij autochtone Nederlanders.

Mijn moeder vertelde me gister aan de telefoon dat ze ergens had gelezen dat ze opgevoed worden op een bepaalde manier waardoor ze als je ze ergens direct mee confronteert ze er niet op ingaan maar gewoon ontkennen of insiniueren maar niet zeggen hoe het is, omheen draaien, negeren, enz...
Citaat:
Yab-Yum schreef op 18-12-2004 @ 22:59 :
Ik kom het niet tegen bij Nederlanders.
je vergeet dat de Tokkies NEDERLANDERS zijn
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 00:58
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Madfet schreef op 18-12-2004 @ 03:53 :
Topicstarter wordt moe van de Turken, Marokkanen en andere buitenlanders die zeggen te worden gediscrimineerd omdat ze buitenlands zijn. Terwijl zij van mening is dat buitenlanders niet gediscrimineerd zullen worden,als zij zich wel netjes gedragen en wel netjes Nederlands praten en niet domme schietgrage negers uit de VS willen naapen met hun scheve petjes, dikke kettingen en kleren waarmee ze wel met 2 personen tegelijk in passen.

Dit had toch makkelijker gekund?
topicstarter wordt moe van Madfag, die denkt dat
Citaat:
Turken, Marokkanen en andere buitenlanders die zeggen te worden gediscrimineerd omdat ze buitenlands zijn. Terwijl Madfag van mening is dat buitenlanders niet gediscrimineerd zullen worden,als zij zich wel netjes gedragen en wel netjes Nederlands praten en niet domme schietgrage negers uit de VS willen naapen met hun scheve petjes, dikke kettingen en kleren waarmee ze wel met 2 personen tegelijk in passen.[/B]
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 16:30
Madfet
Avatar van Madfet
Madfet is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 19-12-2004 @ 01:58 :
topicstarter wordt moe van Madfag, die denkt dat
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 21:37
Verwijderd
Ik herken het eerlijk gezegd helemaal niet.
Ik heb erg veel Marokkaans Nederlandse en Turks Nederlandse vrienden.

Ook ik denk niet dat het met de cultuur te maken heeft. Overigens moeten we niet vergeten dat Turken niets met Marokkanen te maken hebben en andersom. Vaak wordt dat door elkaar gehaald.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 10:33
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Je hebt het mis, het is geen andere cultuur dan de Nederlandse, de Nederlandse cultuur is gewoon breder dan jij denkt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 11:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben Nederlandse en ook opgegroeit in de Nederlandse cultuur maar ik woon nu in Belgie dus ik ben hier wel mee bekend. Nou is het cultuurverschil niet ontzettend groot maar toch zijn er heel veel kleine dingetjes waarin ik dan toch verschil met mijn huisgenoten. Die vinden het bijvoorbeeld heel bijzonder als je even wat voor ze doet (je helpt even met afwassen, iemand mag met je mee-eten, qua studie help je de ander even ergens mee) en ze verontschuldigen zich ook voortdurend (ik was af met een huisgenoot en iedere keer dat hij een bord neerlegt net als ik er een wil pakken 'sorry'). Het zijn de kleine dingetjes maar toch cultuurgebonden denk ik, al ligt het er ook wel aan wat je van thuis mee krijgt. Dit zijn echter niet de dingen die een normaal contact met ze in de weg staat dus daar heb ik niet echt last van. Wel dat ik soms woorden gebruik die zij niet of anders begrijpen of andersom.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Media en de islam
juno
20 25-11-2005 10:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.