Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2009, 22:18
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Er wordt idd heel weinig aandacht aan besteedt. (kijk! twee keer goed!) In het tweede gaat het er hoogstens drie weken over. Voor de rest bestaat Nederlands meer uit gedichten schrijven en tijdschriften maken.
De reden dat ik de regels ken is heuh, dit forum. Ofja, ik kende ze wel, maar ik deed /care. Dat is denk ik het grootste probleem.
Misschien dan toch maar naar een andere school gaan waar ze wel gewoon Nederlands geven. Gedichten schrijven is leuk voor een paar weken en tijdschriften maken heeft helemaal niks met het vak te maken.
Of doe je toevallig VMBO grafimedia?
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2009, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Euh... dit bewijst het punt denk ik inderdaad.
Citaat:
Exactly.
Zucht.
haphaphap <3
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Misschien dan toch maar naar een andere school gaan waar ze wel gewoon Nederlands geven. Gedichten schrijven is leuk voor een paar weken en tijdschriften maken heeft helemaal niks met het vak te maken.
Of doe je toevallig VMBO grafimedia?
tvwo.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 23:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Nee, dat is ook wel zo, maar voor zover ik weet (en ik heb hier echt geen verstand van) kun je dyslexie niet zomaar kwijtraken, toch? Daar waar een allochtoon met een achterstand die achterstand zou kunnen inhalen, kan iemand met dyslexie niet iets doen waardoor het verdwijnt. Ik bedoel daarmee dus dat iemand die er écht niets aan kan doen, daar niet op afgerekend mag worden.
Nee dat klopt maar wat mensen met dyslexie en andere leermoeilijkheden van alles nog het meest nodig hebben is meer tijd dan een ander, al is het maar puur om hetzelfde stuk te lezen of in geval van motorieke stoornis te schrijven, sommige mensen met een van deze problemen maar met een hoog IQ kunnen compenseren maar indien dat niet het geval is, is tijd de enige oplossing:
En laat tijd nou net geld zijn en laat je dat nu net niet krijgen.

dus of je moet een paar rijke ouders hebben of je hebt gewoon pech.

Citaat:
Daarom inderdaad: niet kloten met een normering: iedereen gelijk behandelen.
Oh, en met die extra tijd bedoelde ik tijdens toetsen enzo. Leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie mogen er langer over doen.
Mja, das wel leuk maar dat is niet echt een oplossing want er is vooral meer tijd nodig voor lesstof, als je alles goed in je hoofd heb zitten ben je zelfs met lees of schrijfproblemen snel met een toets klaar, ik wel tenminste.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 23:48
Sherlock
Avatar van Sherlock
Sherlock is offline
Waarom dan gaan ze alleen maar minder hun best doen en denken ze ook dat ze zo het leven in nederland doorkomen door minder te doen dan de Nederlanders zelf? bekijk het ff
__________________
Yoloswag 420
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 23:57
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Waarom dan gaan ze alleen maar minder hun best doen en denken ze ook dat ze zo het leven in nederland doorkomen door minder te doen dan de Nederlanders zelf? bekijk het ff
"ze"?

ik heb het over mensen met dyslexie.

bovendien is het altijd nog sociaal en/of economisch efficienter om mensen 10 jaar over een opleiding te laten doen dan ze maar te laten kappen met de opleiding en hun leven BMW M3 bij elkaar te laten verdienen met de handen in psychoactieve stoffen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 23:58
Sherlock
Avatar van Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
"ze"?

ik heb het over mensen met dyslexie.

bovendien is het altijd nog sociaal en/of economisch efficienter om mensen 10 jaar over een opleiding te laten doen dan ze maar te laten kappen met de opleiding en hun leven BMW M3 bij elkaar te laten verdienen met de handen in psychoactieve stoffen.
en ik had het over de allochtone leerlingen waar dit topic over gaat
__________________
Yoloswag 420
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Misschien dan toch maar naar een andere school gaan waar ze wel gewoon Nederlands geven. Gedichten schrijven is leuk voor een paar weken en tijdschriften maken heeft helemaal niks met het vak te maken.
Of doe je toevallig VMBO grafimedia?
Die scholen bestaan niet. Tegenwoordig heb je louter incompetentiegericht onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 13:09
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
en ik had het over de allochtone leerlingen waar dit topic over gaat
Nouja behalve m'n eerder voorkomen is beter dan genezen retoriek, vind ik dat ditzelfde ook voor leerlingen met een andere achterstand zou moeten gelden.

als het jou 8 jaar kost om het te leren maar jij wilt het graag leren dan zie ik daar geen probleem mee, elke minuut dat je met een opleiding bezig bent is m.i. nuttiger dan een minuut die je verspilt in de soos of op werk waar jij en niemand anders echt blij van wordt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 13:45
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Die scholen bestaan niet. Tegenwoordig heb je louter incompetentiegericht onderwijs.
Dan ben ik toch blij dat ik 8 jaar geleden examen gedaan heb. VWO is zeker de nieuwe Mavo geworden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Dan ben ik toch blij dat ik 8 jaar geleden examen gedaan heb. VWO is zeker de nieuwe Mavo geworden.
Het stelt niet veel meer voor. Meerkeuzevragen en een samenvatting schrijven, dat is het wel zo'n beetje. Tenminste, dat was het twee jaar geleden. En in die samenvatting wordt er maximaal 1.5punt afgetrokken voor fouten in je spelling, volgens mij.

Dus ook al schrijf je het verder in het meest gebrekkige Nederlands dat je kunt bedenken, zolang je de hoofdpunten goed hebt (en die staan dan ook al aangegeven!) kun je alsnog een 8.5 halen.

Goed he?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 16:08
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Bij talen heb ik meerkeuze nooit zo goed begrepen, allicht dat je bij natuurkunde een 4tal antwoorden op een probleemstelling kan noemen die de uitkomst vormen bij bepaalde methoden waardoor je aan de hand van het gegeven antwoord af kan meten of de methode die gebruikt was en of dat de juiste betreft.

Bij taal echter is er simpelweg maar 1methode correct, logischerwijs leer je dat door ermee te oefenen waarbij de een dat makkelijker vind dan de ander, toetsen zou je het dan ook logischerwijs doen door een geschreven stuk en een mondelinge.

Wat ik vreemd vind is dat toen ik op het tvwo zat, ze daar toetsen afnamen in de vorm die men gewend is op oxford, dwz. een geschreven essay van een gegeven lengte over een bepaald onderwerp en een mondeling examen.
Dus blijkbaar is het niet onmogelijk.

Waarom dan de keuze voor meerkeuzetoetsen, ik bedoel het is ook niet alsof meerkeuze per definitie makkelijker is.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 16:44
Verwijderd
Je hebt nog steeds een mondeling en een schriftelijk examen. Het mondeling gaat over het leesdossier; de boeken die hebt gelezen in de 4e, 5e en 6e klas.

Het schriftelijk wordt onderverdeeld in twee delen; één deel meerkeuzevragen en één deel schrijfvaardigheid. Die opdracht voor schrijfvaardigheid tijdens mijn examen was het lezen van een tekst waarna je er een samenvatting over moest schrijven. Daaraan waren een paar eisen gesteld, namelijk; een maximum aantal woorden en alle hoofdpunten moesten er in verwerkt zijn.

Maar wat mij zo stoort is dat er dus een maximum zat aan het aantal punten dat afgetrokken kon worden wegens spelfouten. Waar het op neerkomt is dat persoon A met 3 spelfouten evenveel punten aftrek zou hebben als persoon B met 20 spelfouten, omdat er een grens aan zit. Dat vind ik persoonlijk dus belachelijk.

En sowieso kreeg je er een liijst 'vragen' bij waaruit je kon afleiden wat de hoofdpunten in de tekst waren. Dus eigenlijk kon je een voldoende halen als je gewoon die vragen had beantwoord in je samenvatting, waardoor je dus eigenlijk zelf helemaal geen 'vaardigheden' nodig had om die samenvatting te schrijven.

Maargoed, dit is allemaal een beetje offtopic. Sorry.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 17:16
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Je hebt nog steeds een mondeling en een schriftelijk examen. Het mondeling gaat over het leesdossier; de boeken die hebt gelezen in de 4e, 5e en 6e klas.

Het schriftelijk wordt onderverdeeld in twee delen; één deel meerkeuzevragen en één deel schrijfvaardigheid. Die opdracht voor schrijfvaardigheid tijdens mijn examen was het lezen van een tekst waarna je er een samenvatting over moest schrijven. Daaraan waren een paar eisen gesteld, namelijk; een maximum aantal woorden en alle hoofdpunten moesten er in verwerkt zijn.
Dus je hebt wel gewoon twee examens Nederlands gehad. Bij ons was er één examen samenvatting van teksten maken en één examen een paar "zakelijke brieven" schrijven. Mondeling hadden we ook, maar dat was met de laatste schoolonderzoeken.

Citaat:
Maar wat mij zo stoort is dat er dus een maximum zat aan het aantal punten dat afgetrokken kon worden wegens spelfouten. Waar het op neerkomt is dat persoon A met 3 spelfouten evenveel punten aftrek zou hebben als persoon B met 20 spelfouten, omdat er een grens aan zit. Dat vind ik persoonlijk dus belachelijk.
Dat vind ik dus vreemd. Zeker bij een examen Nederlands, waar spelling en grammatica toch wel belangrijke onderdelen in zijn. Hebben ze daar ook een reden voor opgegeven?
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Dus je hebt wel gewoon twee examens Nederlands gehad. Bij ons was er één examen samenvatting van teksten maken en één examen een paar "zakelijke brieven" schrijven. Mondeling hadden we ook, maar dat was met de laatste schoolonderzoeken.

Dat vind ik dus vreemd. Zeker bij een examen Nederlands, waar spelling en grammatica toch wel belangrijke onderdelen in zijn. Hebben ze daar ook een reden voor opgegeven?
Ik heb echt geen flauw idee. Misschien onder het mom van "Als een leerling verder wel alles kan, dan willen we ze niet laten zakken enkel op spelling"?

Ik weet overigens niet eens of het mondeling wel officieel een examen was, of een schoolonderzoek.. Ik heb in ieder geval maar één eindexamen Nederlands gehad, opgedeeld in twee delen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.