Oud 17-05-2012, 11:38
Daaanielle_
Daaanielle_ is offline
hey allemaal!

ik heb een aantal vraagjes over geschiedenis.
- wat is containment politiek precies (en wat is het verschil met marshallhulp)
- wat houdt de truman doctrine in?

als je ook een vraag hebt over geschiedenis stel hem dan hier!

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2012, 11:45
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Containment politiek is dat ze het communisme willen indammen.
Marshallhulp is volgens mij economische hulp aan landen zodat ze minder snel zouden toegeven aan het communisme. Immers landen geven sneller toe aan het communisme als ze arm zijn, VS wilde dit voorkomen omdat ze bang waren voor een communistische wereldrevolutie

Truman Doctrine staat niet in mijn examenbundel, weet ik eigenlijk ook niet echt:$
Ik doe wel VWO, maar we hebben ongeveer dezelfde stof volgens mij
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 11:56
Daaanielle_
Daaanielle_ is offline
okee dankje! truman doctrine staat inderdaad ook niet in mijn examenbundel! en ik vind dat de examenbundel sommige begrippen zo moeilijk uitlegt, dus ik dacht vraag het hier even !
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 15:39
Vmichael
Vmichael is offline
Vanavond om 22.55 uur op Canvas 'The Most Dangerous Man in America' over de publicatie van de Pentagon Papers, de val van Nixon en een overzicht van de Vietnamoorlog.

*Tip van mijn geschiedenis docent.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 16:08
Rika2602
Rika2602 is offline
Hoi,

De containment (in het Nederlands: indamming) politiek is de politiek die gevoerd werd door de VS om er voor te zorgen dat het communisme zich niet verspreidde. Dit was de politiek die sinds Truman gevolgd werd.

De Marshall hulp is de hulp die de VS bood aan West-Europa. Europa was verdeeld in 2 invloedssferen: de kapitalistische invloedssfeer en de communistische invloedssfeer. De landen die de Sovjet-Unie bevrijdt had (ten oosten van de Berlijnse muur) behoorde tot de communistische invloedssfeer en de landen die de VS samen met Engeland en Frankrijk bevrijdt had behoorde tot de kapitalistische invloedssfeer. In het kader van de containment politiek wilde de VS er voor zorgen dat West-Europa niet in communistische handen viel. Om hier voor te zorgen gaven ze grootschalige economische hulp aan West-Europa, de Marshall hulp genoemd. Door deze hulp was er sprake van economische groei in West-Europa en kregen ze veel waarderen voor de VS, en daarmee voor het kapitalisme. Zo bleven ze uit handen van het communisme.

De Truman-doctrine houdt in dat de VS alle landen steunt die in handen dreigen te vallen van het communisme. De containment was een onderdeel van de Truman-doctrine.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 17:44
Daaanielle_
Daaanielle_ is offline
thanks allemaal, het begint me alweer iets duidelijker te worden !

nog een vraagje:
Ho begint de externe revolutie, maar de zuid vietnamezen richten zelf ook de vietcong op die zich verzet tegen het zuid vietnamese leger. Maar wat was er eerst?
want die externe revolutie houdt in dat er hulp komt vanuit noord vietnam. Dus als ik het zelf logisch moet beoordelen dan zou ik zeggen dat de Vietcong er eerst was en dat noord vietnam hulp stuurde (in de vorm van militairen en voedsel e.d. voor de Vietcong)..
klopt dat?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 17:46
Vmichael
Vmichael is offline
Helemaal correct.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2012, 18:08
Rika2602
Rika2602 is offline
Hoi,

De Vietcong is het leger van het NLF (bevrijdingsfront van Vietnam). Ho Chi Minh heeft er voor gezorgd dat de Vietcong wordt opgericht. Hij heeft ervoor gezorgd dat het verzet uit de Zuid-Vietnamese bevolking komt, maar hij geeft hier wel de leiding aan. De Vietcong staat dus onder leiding van communistisch Noord-Vietnam.

De externe revolutie betekend dat heel Vietnam communistisch wordt. In het kader van de externe revolutie zorgt Ho Chi Minh er dus voor dat de Vietcong wordt opgericht. Dus eerst was er de externe revolutie, daarna de oprichting van de Vietcong.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.