Oud 22-06-2012, 20:04
Lady_Zabyc
Avatar van Lady_Zabyc
Lady_Zabyc is offline
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen heb ik mijn eigen blog online, welke mijn portfolio moet worden gaan voor de Kunstacademie.
Ik wil zeker weten dat de blog handig in elkaar zit voor mensen die het gaan lezen, dus hier kan ik best wat hulp bij gebruiken.

Zouden jullie mij willen helpen?

Neem eens een kijkje op mijn blog:
http://mchoeijmakers.wordpress.com/
En als je dan feedback voor me hebt dan hoor ik het graag.

Ik heb de blog in het engels opgesteld, dus het is wel handig als je een beetje engels kunt

Alvast bedankt!

xXx Mariska
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2012, 20:40
DiederikV
DiederikV is offline
Citaat:
but that is all I will say about that now since this is just our own business and no-one else’s
Niemand verw8 dat je je prive informatie zet op een portfolio dus je hoeft niet neer te zetten dat je de info niet gaat geven.
__________________
GL HF
Met citaat reageren
Oud 22-06-2012, 21:19
Lady_Zabyc
Avatar van Lady_Zabyc
Lady_Zabyc is offline
oke dank je
Verder wel oke?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2012, 23:09
DiederikV
DiederikV is offline
Aangezien het met kunst te maken heeft lijkt het me slim om wat van je werk op de startpagina te laten zien zodat mensen direct weten waar het omgaat.
__________________
GL HF
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 21:06
Lady_Zabyc
Avatar van Lady_Zabyc
Lady_Zabyc is offline
Oke n bedankt voor de tips ga t gelijk aanpasen
Met citaat reageren
Oud 23-06-2012, 21:25
Verwijderd
Hm, ik vind dit niet overkomen als een portfolio-blog. Zoals hierboven al eerder aangekaart is, zou ik niet beginnen met het plaatsen van foto's van jezelf. Ook vind ik de weg richting je werken niet echt overzichtelijk. Als ik een portfoliosite bezoek verwacht ik daar veel beeldmateriaal op te zien en ik zie hier vooral de nadruk liggen op de dingen die je schrijft. Ook zijn de foto's van de werken niet even goed genomen.
Als ik jou was zal ik meer gaan tekenen naar waarneming omdat je daar een heleboel van leert en de toelatingscommissie gaat daar zeker naar kijken. Het natekenen van tekeningen/plaatjes van anderen laat vrij weinig zien van je eigen verbeeldingskracht.
Daarbij mis ik ook een deel, wat het tekenen voor jou betekent. Ik weet niet of je ook een motivatie moet schrijven en of dat ook een plek op je blog krijgt? In ieder geval, denk er goed over na waarom je dit wilt.
En is dit alles dat je laat zien op je toelating? Het lijkt me vrij weinig werk. Maar dat denk ik ervan

Wanneer is je toelating? Veel meer schetsen! Succes ermee in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 24-06-2012, 07:44
Lady_Zabyc
Avatar van Lady_Zabyc
Lady_Zabyc is offline
het plaatsen van meer werk op de voorpagina was nog niet gelukt omdat ik plots weg moest maar dat ga ik zeker nog doen!
Maar als antwoord op je andere vraag: Nee dit is zeker niet alles wat ik ga laten zien!
ik schrijf er alleen mijn hele proces bij omdat dat toch ook belangrijk is, maar misschien moet ik nog een aparte pagina maken met alleen de fotos erop motivatie en inspiratie komen er ook nog op als ik klaar ben met die te schrijven

voor de datum van de toelating moet ik nog even wachten tot het volgende schooljaar is begonnen omdat ik zelf nog een competentietest 21+ moet doen, maar ik heb daar wel een goed gevoel over zelf

Dank je wel voor je tips!

EDIT:
Aanpassingen zijn gemaakt wat betreft afbeeldingen op de voorpagina.
De twee fotos staan er nog, maar dit zijn ook allemaal fotos die ik zelf heb gemaakt.
(behalve een paar in de banner bovenaan de pagina)

xXx Mariska

Laatst gewijzigd op 24-06-2012 om 08:06. Reden: Wilde niet gelijk een post erachteraan gooien, maar moest dit ff kwijt
Met citaat reageren
Oud 24-06-2012, 10:22
Verwijderd
Ik heb er verder niet echt verstand van, maar een paar tips over wat mij opviel:
- Afsluiten met 'xXx Mariska' staat niet echt professioneel.
- Waarom schrijf je in het Engels?
- Bij de foto's bovenin zou ik alleen eigen werk plaatsen, niet foto's van jezelf en weet ik wie allemaal.
- Je bent tweeëntwintig, dan wordt het door de meeste mensen op prijs gesteld als je niet alleen ninja turtles-achtige dingen tekent. Of ja, wat je voor jezelf tekent moet je zelf weten, maar als je naar de kunstacademie wil vinden ze het vast ook leuk om wat stillevens te zien. Of gewoon nagetekende dingen. Of uit je hoofd getekende dingen met vormen en schaduwen enzo.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2012, 10:25
Verwijderd
Veel meer foto's van je werk erop zetten. Overzichtsfoto's + indien wenselijk detailfoto's met uitsnedes van het werk, zodat men het van dichterbij kan zien.
Op foto's van tekeningen en dergelijke moet in principe niets te zien zijn van de omgeving waarin de foto's zijn gemaakt. Dus tekeningen buiten of in een ruimte met veel daglicht plat op de grond leggen, zo veel mogelijk zorgen dat er geen schaduwen op het vel te zien zijn, recht boven het werk gaan staan en dan fotograferen (altijd zonder flitser uiteraard).
Vervolgens foto's uitsnijden in photoshop en indien nodig kleuren bijwerken zodat de foto zo veel mogelijk op het originele werk lijkt.
Titel, afmetingen, medium en jaartal vermelden bij elk afzonderlijk werk. Vooral afmetingen zijn belangrijk want vanaf een beeldscherm kan het voor een ander die je werk in het echt niet kent knap lastig zijn om het formaat in te schatten. (Overigens zou ik aanraden om titels achterwege te laten, mocht je niet goed zijn in het verzinnen ervan. Het is niet alsof je een titel moet hebben.)

Verder zou ik de letters (van 'Welcome to the place where my dreams take shape' ed.) kleiner doen, want ze overheersen nogal en als het goed is gaat het om de beelden en niet zozeer om de tekst. De banner zou ik weglaten of anders invullen. Kiekjes van familie en vrienden zijn leuk voor jou, maar voor alle mensen die jou niet kennen is het gewoonweg niet relevant.

Bla, kan nog wel meer bedenken maar dat komt later wel want ik moet er vandoor.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2012, 22:56
Lady_Zabyc
Avatar van Lady_Zabyc
Lady_Zabyc is offline
Ik heb nog niet meer fotos van werk, daar ben ik nog mee bezig maar bedankt voor je tips

Enne... ik teken geen ninja turtles: dat was een tattoo ontwerp voor mn vriend van de mascotte van de band IRON MAIDEN
Met citaat reageren
Oud 25-06-2012, 10:25
Verwijderd
Ik vind je site onoverzichterlijk. De banner aan de bovenkant en de foto aan de zijkant maken het geheel eehl druk. Daarnaast zou ik proberen om de foto's allemaal op een formaat te maken, dit kijkt imo heel vervelend. En als je dit echt als portfoliosite wil gebruiken, zou ik de tekst professioneler maken. In mijn ogen hebben mensen die op zoek zijn naar jouw werken niet veel aan een verhaaltje over dat je je zoontje mist, dat je een vriendin al lang niet gezien hebt of over hoe je bij Eddie the Trooper komt. Als je kunstacademie gaat doen en kunstenaar wil worden, zou het werk in mijn ogen voor zichzelf moeten spreken en heb je niet bijzonder veel aan goed kunnen na kunnen tekenen met een verhaaltje over hoe en waarom.
Verder over het werk dat je laat zien op de site - het is bijna allemaal werk dat je na hebt getekend van foto's of plaatjes. Laat ook eens werk zien dat niet na is getekend en precies het plaatje is waar je het van na hebt getekend.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2012, 14:06
Verwijderd
^ Sluit ik me volledig bij aan!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2012, 19:04
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Ik zou voor een kunstacademieportfolio ook minder natekenen van foto's en bestaande figuren als Eddie, en meer je eigen inbreng gebruiken.

Verder sluit ik me ook aan bij wat de anderen hierboven zeggen. Minder persoonlijke info, meer werk. En het beter presenteren.

Overigens, dat ene verhaaltje van de engelen; voor jou betekent het misschien veel, maar voor een buitenstaander is het gewoon een irrelevant, cheesy, in gebrekkig Engels geschreven frutseltje. Laat dus maar weg en plaats meer aandacht op de tekening zelf.

Draken en engeltjes vind ik eigenlijk sowieso niet echt passen in een kunstacademieportfolio. Portretten en dergelijke wel weer.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.

Laatst gewijzigd op 25-06-2012 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2012, 22:21
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Naast een aantal tekeningen zag ik dat je ook nog 1 schilderij had. Misschien zou je wat meer schilderijen er op moeten zetten. En misschien zou je ook wat sculptuurtjes kunnen maken. Of iets maken van textiel. Desnoods ga je lopen klooien met kaarsvet en een panty en maak je daar weer een schilderij van ofzo. Het hoeft niet allemaal realistisch en lijkend te zijn. Juist door vreemde dingen en een grote diversiteit aan werk val je op en kom je door die toelatingsronde heen. Je moet niet alleen die portfolio site laten zien tijdens je toelating. Ik denk dat ze het echte werk ook wel graag zouden willen zien. Je portfolio site laten zien ter ondersteuning is heel goed.

Waar ga je trouwens toelating doen?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2012, 19:42
Lady_Zabyc
Avatar van Lady_Zabyc
Lady_Zabyc is offline
Ik ben nog bezig met meer werk, maar deze site is alleen om feedback te krijgen over wat ik heb en waar ik mee bezig ben
uiteraard neem ik de tekeningen en dergelijke mee die ik nog tot mijn beschikking heb ZONDER het hele verhaal erbij, maar enkel en alleen de schetsen.

Ik wil het liefst naar Breda, maar Rotterdam of Den Haag kan ook nog ivm reistijd.
Ik ga aanmelding doen bij alle drie en dan hopelijk wordt ik bij een van deze aangenomen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2012, 14:10
Lady_Zabyc
Avatar van Lady_Zabyc
Lady_Zabyc is offline
UPDATE!
Ik heb een nieuwe website gemaakt met al mijn werk als afbeeldingen in een fotogallerij, dus zonder alle tekst ertussen.
Verder heb ik nog steeds in het engels gewerkt, maar er staat nu ook de nederlandse vertaling bij.
twee pagina's toegevoegd waarin info over kunstenaars staat die mij inspireren en er komt nog een motivatieblog bij.
hoop dat jullie het de moeite waard vinden om eens te kijken :$

http://mchoeijmakers.webs.com/

alvast bedankt!

X Mariska
Met citaat reageren
Oud 08-07-2012, 14:25
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Even nog een tip voor je foto's: dat je je eigen logo erop zet is prima, maar in de meeste gevallen is die gewoon te groot. Te groot alsin: hij overheerst en daardoor kun je het werk niet goed zien.

En volg voor het maken van de foto's de tips van Norwood hierboven. Dan ziet het er meteen een stuk professioneler uit.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2012, 16:13
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Als ik denk aan een website/blog dat vooral als portfolio dient, heb ik iets simpels (eenvoudig maar mooi, zoiets) in mijn hoofd waar vooral heel duidelijk het werk van diegene te vinden is. Als er een startpagina is, dan één waar het werk van diegene al zichtbaar is (dan wel in de opmaak, dan wel via zelfgemaakte plaatjes die naar verschillende categorieën verwijzen). Als er geen losse startpagina is, dan verwacht ik dat ik vooral heel veel foto's/plaatjes zie van het werk van diegene.

Wat ik bij jou zie, is dat niet. Bij jou zie ik heel veel persoonlijke tekst (dat denk ik tenminste, ik heb geen zin om het te lezen als het doel van mijn bezoek is het bekijken van jouw werk) en persoonlijke foto's die geen ruk met je portfolio te maken heb. Als ik dan uiteindelijk vind waar je werk staat, dan zie ik kleine en onduidelijke fotootjes. Ik vind het, kortom, geen portfoliowebsite. Ik vind het meer een blog waar je je persoonlijke verhalen post en dat wellicht interessant is voor je vrienden (en misschien, als je goed en interessant schrijft ook voor buitenstaanders) en dat over jou gaat en waar toevallig soms een onduidelijke foto van een tekening te vinden is.

Ik ga even kijken of ik voorbeelden kan vinden van wat ik goede portfoliosites vind (ik bezoek dat soort dingen niet standaard, dus ik weet het niet allemaal uit mijn hoofd) om een beetje een beeld te geven van hoe het er óók uit kan zien.

De tweede site vind ik overigens wel iets beter dan de eerste, maar bij beide vind ik mijn verhaal opgaan: ik vind het vooral een persoonlijke site over jezelf (waarbij je moeten zoeken naar je werk) ipv een portfoliosite waar jouw werk het hoofdonderdeel vormt. Ik bedoel, je pagina's zijn: home, photos, blog, my inspiration, guestbook, contact, links. Oftewel: van de 7 pagina's is er maar één wat echt een beetje een portfolio vormt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-07-2012, 16:40
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Oké, wat portfoliosites van andere mensen. Allemaal overigens gegoogled en willekeurige aangeklikt, niet bij voorbaat dingen uitgezocht die me goed in mijn verhaal leken te passen (ook omdat ik me die zo snel niet herinner ).

http://tomrutgers.nl/

Als je op de link klikt, weet je meteen wat hij maakt. Je ziet in één oogopslag een verzameling van zijn werk, alleen beeld, nog geen tekst. Als je er meer over wilt weten, kun je op de foto klikken. Verder heeft hij verschillende pagina's, maar die zijn er alleen zodat je gericht naar z'n drukwerk of juist ruimtelijk werk kunt kijken. Het enige wat géén deel is van z'n portfolio is de contactpagina, die verder amper om aandacht vraagt. (Merk ook op dat hij het niet nodig vindt om Engels te schrijven.)

Voor zover ik kan zien is dit een niet erg persoonlijke website. Natuurlijk kan het heel wat persoonlijker dan dat, maar ik vind het een goed voorbeeld van dat het helemaal niet hóeft. Je hoeft niet te weten wat het lievelingseten van de kunstenaar is en hoe z'n kat heet, dat is niet nodig. Als je zo'n blog wilt maken, over jouw persoonlijke leven, denk ik niet dat je dat aan je portfolio moet koppelen, maar dat je beter twee losse sites/blogs kunt maken (en dan stop je in de portfoliosite een linkje naar je persoonlijke blog en op je persoonlijke blog vertel je mensen enthousiast over je werk en hoe ze dat op je portfoliosite kunnen zien).


http://www.massimomeijer.nl/website/

Opnieuw: op de voorpagina zie je meteen wat voor dingen hij maakt. Je ziet meteen zijn werken en kunt doorklikken voor meer informatie. Hij legt heel kort uit wie hij is ('Massimo Meijer / A Dutch interactive Designer / Art Director / currently working for MediaMonks) en als je dan doorklikt kom je wel bij een verhaaltje terecht waar hij kort vertelt wat hij gedaan heeft. Hierbij weet je dus iets beter wie de persoon achter het werk is, maar het is geen persoonlijke site. Hij linkt naar ook naar zijn 'inspiration blog' - dat is dus een apart blog en geen onderdeel van de site.


http://www.jochemvanwetten.nl/

Deze heeft een ander soort voorpagina dan de rest. Het is ook wat minder wit/eenvoudig qua achtergrond, ik vermoed dat zoiets je meer trekt. (Ik vermoed overigens dat het wel zijn design is en zo meteen een manier om te laten zien wat hij kan. Het is niet een simpel in elkaar gezet dingetje.) Er is hier wel een 'About', maar opnieuw heel kort en zakelijk. Verder een galerij, een pagina met links (inspirerende websites + websites van vrienden), een pagina waarin hij vertelt wie zijn klanten geweest zijn en een contactpagina. Dat lijkt al meer op jouw website, met meer pagina's dan alleen een galerij, maar ook hier is er geen heel persoonlijke levensverhaal.


Oh, en absoluut niet onbelangrijk: bij alle websites is het werk duidelijk te zien. Het zijn stuk voor stuk prachtige plaatjes. Nu snap ik dat je misschien niet zomaar een hele dure scanner kunt aanschaffen om je werk goed in te scannen, maar je moet imo wel echt op zoek naar manieren om je werk véél beter af te beelden, bijvoorbeeld door al meer met contrast te werken (potlood is niet zo goed zichtbaar bij slechte foto's), te kijken welk licht het beste werkt om je foto's bij te maken, en of je misschien met een simpel programma een paar dingen zo kunt aanpassen dat het er beter uitziet.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 09-07-2012, 20:27
Verwijderd
Citaat:

Oh, en absoluut niet onbelangrijk: bij alle websites is het werk duidelijk te zien. Het zijn stuk voor stuk prachtige plaatjes. Nu snap ik dat je misschien niet zomaar een hele dure scanner kunt aanschaffen om je werk goed in te scannen, maar je moet imo wel echt op zoek naar manieren om je werk véél beter af te beelden, bijvoorbeeld door al meer met contrast te werken (potlood is niet zo goed zichtbaar bij slechte foto's), te kijken welk licht het beste werkt om je foto's bij te maken, en of je misschien met een simpel programma een paar dingen zo kunt aanpassen dat het er beter uitziet.
Je hebt ook geen dure apparaten nodig. Ik gebruik altijd een doodgewone digitale camera en dat gaat prima. Slechte foto's zijn over het algemeen een kwestie van luiheid.

Lady_Zabyc, ik vind je nieuwe website al een hele vooruitgang.

Nog wat kritiekpunten:

Het logo op je foto's vind ik (zonder onaardig te willen doen) ongelofelijk storend en lelijk. Het lijkt me ook een volstrekt overbodige toevoeging. Als mensen je foto's willen jatten doen ze dat toch wel, en als je het erop zet zodat mensen je naam onthouden, is het ook niet erg functioneel want het is moeilijk leesbaar.

Verder viel me op dat je foto's niet makkelijk op te slaan zijn (als in: je kunt niet rechtsklik doen en ze dan opslaan). Niet handig voor mensen die je werk mooi vinden en op hun pc willen zetten, dus persoonlijk zou ik dat veranderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Wat ben jij van plan om binnenkort te kopen?
Verwijderd
500 13-08-2017 16:57
Werk, Geld & Recht Bijbaan vanuit huis gezocht
Violet Vivian
10 03-08-2014 17:34
De Kantine wel versaaid! #1141
Verwijderd
500 30-09-2010 11:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.