Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2003, 20:05
Verwijderd
17-12-2002 • Er komt een experiment met een reclamevrij jeugdblok op de publieke omroep. Vanmiddag stemde een meerderheid van de Tweede Kamer vóór dit voorstel van SP-Kamerlid Agnes Kant.

Reclamevrije jeugdblokken zijn al praktijk in Noorwegen en Zweden en de SP is blij dat er nu ook in Nederland draagvlak ontstaat voor afschaffing van reclame gericht op kinderen. Kant: "De hoeveelheid kinderreclame rond de feestdagen is gigantisch. Ik vind dat kinderen en ouders de mogelijkheid moeten hebben om daaraan te ontkomen via een reclamevrij jeugdblok. Misschien besluiten we na dit experiment om reclame gericht op kinderen op de publieke omroep helemaal af te schaffen. Dat zou mooi zijn."

dit is perfect, altijd dit irritante jeugd beinvloedbare raclame, kan de jeugd eindelijk een objectief tv kijken en worden zie niet overgehaald om troep te kopen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2003, 20:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
devil15 schreef:
dit is perfect, altijd dit irritante jeugd beinvloedbare raclame, kan de jeugd eindelijk een objectief tv kijken en worden zie niet overgehaald om troep te kopen
de jeugd kijkt ook echt alléén maar naar de publieke omroep.

maar wat verstaan ze onder de jeugd? Bij jeugd denk ik vooral aan jongeren van 12 t/m 17 ofzo. Maar ze zeggen ook kinderreclame. Daarbij denk ik aan reclame over speelgoed (barbies enzo) voor 4 t/m 11.
Wat bedoelen ze dus precies?
Volgens mij kijken (wat ik versta onder) kinderen vooral naar kindernet, fox8 en yorin met tekenfilmpjes.
Wat ik versta onder jeugd (waar ik dan zelf ook bij hoor), die kijkt volgens mij naar vanalles, er zijn niet echt speciale jongerenprogramma's.

Dus waar willen ze die reclameblokken dan precies stoppen bij de publieke omroep en zal dat zin hebben?
Ik persoonlijk denk dus van niet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 23:02
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
linda85 schreef:
de jeugd kijkt ook echt alléén maar naar de publieke omroep.
wel als mama en papa slim zijn volgend jaar

ik vind het wel een aardig idee
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 08:59
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Ik vind de reclame op zich wel mee vallen. Wat ik wel kwalijk vind zijn de belspelletjes voor kinderen. Deze komen bij een redelijk groot aantal kinderprogrammas voor. Er staat natuurlijk in beeld wel met kleine lettertjes : JE MOET TOESTEMMING VRAGEN AAN JE OUDERS OM TE BELLEN maar natuurlijk gebeurt dit nagenoeg in. Reclame mag va mij nog wel blijven, belspelletjes moeten IMHO als eerste aan perken worden gelegd!!!
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 11:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
wel als mama en papa slim zijn volgend jaar

ik vind het wel een aardig idee
Ik weet nog steeds niet om welke leeftijd het hier nou gaat, maar bij kinderen zullen papa en mama al snel denken: laat die maar tekenfilmpjes kijken (op zo'n commerciele zender dus), dan is die ook weer zoet.
En bij jongeren denk ik niet dat ouders nog echt te zeggen hebben naar welke programma's zij kijken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 12:54
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
Iotje schreef:
Ik vind de reclame op zich wel mee vallen. Wat ik wel kwalijk vind zijn de belspelletjes voor kinderen. Deze komen bij een redelijk groot aantal kinderprogrammas voor. Er staat natuurlijk in beeld wel met kleine lettertjes : JE MOET TOESTEMMING VRAGEN AAN JE OUDERS OM TE BELLEN maar natuurlijk gebeurt dit nagenoeg in. Reclame mag va mij nog wel blijven, belspelletjes moeten IMHO als eerste aan perken worden gelegd!!!
Ja inderdaad!
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:44
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Wat een belachelijk experiment!! Waarom moet de rest van Nederland wel naar de TV kijken terwijl die kinderen dat niet hoeven? Mijns inziens slaat dat écht nergens op. Volwassenen zijn net zo goed beďnvloedbaar als kinderen hoor!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:48
the_conquer
the_conquer is offline
Een mooi initiatief dat de hercenspoeling van jeugdige kijkers tegen wordt gegaan, maarja volgens mij kijken al die jongeren jerry springer en daar zit ook wat reclame bij
__________________
Better to reign in hell than to serve in heaven
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 16:58
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
linda85 schreef:

maar wat verstaan ze onder de jeugd? Bij jeugd denk ik vooral aan jongeren van 12 t/m 17 ofzo. Maar ze zeggen ook kinderreclame. Daarbij denk ik aan reclame over speelgoed (barbies enzo) voor 4 t/m 11.
Wat bedoelen ze dus precies?
Volgens mij kijken (wat ik versta onder) kinderen vooral naar kindernet, fox8 en yorin met tekenfilmpjes.
Wat ik versta onder jeugd (waar ik dan zelf ook bij hoor), die kijkt volgens mij naar vanalles, er zijn niet echt speciale jongerenprogramma's.

Dus waar willen ze die reclameblokken dan precies stoppen bij de publieke omroep en zal dat zin hebben?
Ik persoonlijk denk dus van niet.
Ze bedoelen kinderprogramma's --> Het bestaande 'jeugdblok' is Villa Achterwerk-Sesamstraat-Jeugdjournaal-Klokhuis.

Ik vind dit in ieder geval een goede ontwikkeling
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:29
NN
NN is offline
Ik ben voor reclamevrije jeugdblokken. Dit omdat kinderen nog niet in staat zijn zelfstandig te bepalen of hetgeen wat ze horen en zien goed is of niet. Kinderen hebben daarom bijvoorbeeld ook geen stemrecht.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:35
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Ik ben erop tegen.

Reclame zorgt voor extra inkomsten, en door die inkomsten kunnen kwalitatief hogere programma's worden gemaakt voor de jeugd.

Liever een paar minuten reclame en een goed programma, dan geen reclame en een matig programma.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Reclame zorgt voor extra inkomsten, en door die inkomsten kunnen kwalitatief hogere programma's worden gemaakt voor de jeugd.
*Koop de nieuwste bladibla Pokémon!* gevolg: MAMA IK WIL POKEMON, MAMA IK WIL POKEMON, MAMA IK WIL POKEMON, MAMA IK WIL POKEMON, MAMA IK WIL POKEMON!

Dan hebben ze dus helemaal geen aandacht meer voor die kwalitatief betere programma's.

Citaat:
Ik ben voor reclamevrije jeugdblokken. Dit omdat kinderen nog niet in staat zijn zelfstandig te bepalen of hetgeen wat ze horen en zien goed is of niet.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 16:40
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Dan pleit ik ij deze voor onmiddelijke afschaffing van de Tel Sell reclames.
God wat heb ik een hekel aan die reclames
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 17:57
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Jadie schreef:
*Koop de nieuwste bladibla Pokémon!* gevolg: MAMA IK WIL POKEMON, MAMA IK WIL POKEMON, MAMA IK WIL POKEMON, MAMA IK WIL POKEMON, MAMA IK WIL POKEMON!

Dan hebben ze dus helemaal geen aandacht meer voor die kwalitatief betere programma's.
Is het niet beter om de jeugd bij te brengen dat ze niet alles kunnen krijgen wat ze willen hebben? Om ze wat realiteitszin te geven?
Ook het beheersen van behoeften is een onderdeel dat hoort bij het volwassen worden. En daar hoort dus ook het weerstaan van reclames bij.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 21:41
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Volwassenen zijn net zo goed beďnvloedbaar als kinderen hoor!
Nee hoor. Kinderen en met name die tot een jaar of 12 zijn aanmerkelijk makkelijker te manipuleren dan volwassenen. Jonge kinderen kunnen niet of moeilijk onderscheid maken tussen fictie en realiteit en geloven alles wat er in reclames gebeurt en wordt beweerd.
Er zijn daarom ook al oproepen gedaan om strengere eisen te stellen aan reclame gericht op kinderen. Barbie's mogen bijvoorbeeld tegenwoordig al niet meer 'echt' lopen in reclames, dat is misleidend.
Ik ben erg vóór zo'n reclamevrijblok. Kinderen zijn nu eenmaal geen bewuste consumenten. En horen dat ook niet te zijn.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Is het niet beter om de jeugd bij te brengen dat ze niet alles kunnen krijgen wat ze willen hebben? Om ze wat realiteitszin te geven?
Ook het beheersen van behoeften is een onderdeel dat hoort bij het volwassen worden. En daar hoort dus ook het weerstaan van reclames bij.
Bij twee en driejarige lukt dit inderdaad heel goed. Die gaan ook absoluut niet dreinen als ze de reclame zien en weten dat als ze voorbij de bart smit lopen dat mama dan niet gelijk de winkel in rent om pokemon te kopen.

Tja, je kunt natuurlijk jong beginnen met het leren beheersen van de behoeftes. Ben ik zelfs een groot voorstander van.
Maar bij reclame voor kinderen zitten ook nog een paar andere dingen mee:
1. Het speelt heel erg in op de kinderfantasie. (kijk! die barbie kan uit zichzelf lopen!) en is bijzonder misleidend voor kleine kinderen.
2. Reclame voor kinderen is bijzonder intensief. Je ziet het niet alleen in de reclame maar later zie je ook nog eens de grote avonturen van de pokemon in de serie waar je elke dag naar kijkt. Wat zou je daar graag aan meedoen!

Bovendien volgens mij wordt de meeste kinderen dit geleerd: als je maar lang genoeg zeurt, krijg je het vanzelf wel.
*Je zeurt 3 maanden om pokemon en met kerst ligt het er.*
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 14:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Jadie schreef:
Bij twee en driejarige lukt dit inderdaad heel goed. Die gaan ook absoluut niet dreinen als ze de reclame zien en weten dat als ze voorbij de bart smit lopen dat mama dan niet gelijk de winkel in rent om pokemon te kopen.

Tja, je kunt natuurlijk jong beginnen met het leren beheersen van de behoeftes. Ben ik zelfs een groot voorstander van.
Maar bij reclame voor kinderen zitten ook nog een paar andere dingen mee:
1. Het speelt heel erg in op de kinderfantasie. (kijk! die barbie kan uit zichzelf lopen!) en is bijzonder misleidend voor kleine kinderen.
2. Reclame voor kinderen is bijzonder intensief. Je ziet het niet alleen in de reclame maar later zie je ook nog eens de grote avonturen van de pokemon in de serie waar je elke dag naar kijkt. Wat zou je daar graag aan meedoen!

Bovendien volgens mij wordt de meeste kinderen dit geleerd: als je maar lang genoeg zeurt, krijg je het vanzelf wel.
*Je zeurt 3 maanden om pokemon en met kerst ligt het er.*
Moet je dan niet bij de ouders zijn?? Ik vind ook dat kinderen maar moeten leren dat ze niet alles krijgen wat ze willen.
En loopt zo'n driejarige peuter in de bart smit te gillen om een barbie die (ooh!) zelf kan lopen, dan is daar een ouder voor die hem op z'n kop geeft (gillen mag niet in de bart smit) en mee naar huis neemt zónder de barbie.

Ik bedoel, die reclame zien ze zat hoor, echt niet alleen bij dat jeugdblok. En wij hebben toch allemaal moeten leren dat je niet alles kan hebben wat je wilt!
Voor mij maakte het vroeger ook nooit uit of ik nou een reclame had gezien van speelgoed of niet; zodra ik speelgoed zag dacht ik al HEBBEN HEBBEN HEBBEN.
Wat het ook was, alles lijkt leuk wanneer je klein bent (is volgens mij nog niet veranderd) dus dan zou je ook de winkels en alles moet afschaffen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 22:01
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
Moet je dan niet bij de ouders zijn?? Ik vind ook dat kinderen maar moeten leren dat ze niet alles krijgen wat ze willen.
En loopt zo'n driejarige peuter in de bart smit te gillen om een barbie die (ooh!) zelf kan lopen, dan is daar een ouder voor die hem op z'n kop geeft (gillen mag niet in de bart smit) en mee naar huis neemt zónder de barbie.
Ik stel me een jengelende 3 jarige voor als een middeleeuwse martelpraktijk: elke minuut een druppel water op je hoofd laten vallen net zolang tot je gillend gek wordt.

En wij met onze opvoedkundige adviezen, wacht maar tot wij kinderen hebben
*Dan ben je ineens geen opvoedkundige meer maar een moeder die net 3 uur geslapen heeft vanwege een kind met een vreselijke verkoudheid, die op weg naar de albert heijn langs de bart smit moest. Dan geef je die barbie als ze maar d'r kop dichthoudt. *
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-01-2003, 22:01
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Weg met de reclames voor kinderen! Voral met de feestdagen word je inderdaad doodgegooit met "baby born/baby sofie/baby famosa" reclames (de topper is "baby dodo" met de legendarische openinszin "ik weet dat hij me nodig heeft, want hij maakt geluidjes" aaaaaaaarrrrrrrgggghhhh!!!!!). Meestal krijg ik dan al na 5 minuten zin om mijn hoofd tegen de muur te slaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.