Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Als ik het goed begrijp heb je moeite met de vreemde talen en dan zeker als het om lees en luistervaardigheid gaat. Dat heb ik ook. Ik zit dan ook in 4 vwo. Ik heb dan ook geen derde taal, vreemde taal (hoe je het ook wilt noemen). Dus alleen Nederlands en Engels. Er is een mogelijkheid om vwo te doen zonder een moderne vreemde taal. De mensen die dyslectisch zijn of het Nederlands niet hun moedertaal is, hou ik er even buiten. Als ik het goed begrijp behoor jij niet tot deze twee genoemde categorieen, maar je hebt gewoon moeite met talen. Voor NT en NG'ers, waarvoor de kans van slagen met een moderne vreemde taal klein wordt, kunnen daarvoor een vrijstelling krijgen. Zoals in mijn geval, ik heb daar ook gebruik van gemaakt. In de eerste viel Frans nog wel mee. In de tweede kwam Duits erbij, toen begon lees en luistervaardigheid een grote probleem te worden. Ik begreep ook helemaal niets van die Franse en Duitse luistertoetsen en oefeningen! Vooral bij Frans. Zo ging het bij mij door t/m het derde. Nou, in de derde moesten we dus een profiel kiezen, met dus ook de moderne vreemde taal. Ik koos dus Duits, Frans was nog moeilijker. In het begin van de vierde, dat is dus een paar weken geleden, werd het nog erger. Bij de eerste Duitse les begonnen we al met een leesvaardigheid oefening. Ik probeerde me goed te concentreren op de tekst, want ik dacht dat ik dus gewoon dan mijn best moet doen voor dit vak om te kunnen slagen. Bovendien hield ik ook altijd in mijn achterhoofd, dat ik een beroep als apotheker echt niet links laat liggen door iets als "Duits". Maar ja, de leestekst begreep ik echt niet. Paar lessen erna bleef het zo, ik vraag ook iedere keer wat aan de docente en zeg ook dat ik het niet snap. Na een aantal lessen viel het haar dus gelijk op, hoe mijn Duits was. De eerste volgende les, riep ze mij om te praten. Ze zei dat ze mijn docent Duits van vorig jaar had gesproken en die is verbaasd over het feit dat ik over ben gegaan met Duits naar een vwo niveau. Zij zelf keek ook naar mijn cijfers van vorig jaar en ze zei dat ze erg schrok. Dus toen ging ze het over de overstap naar havo hebben, etc. Ik liet duidelijk merken dat ik dat niet wil, omdat ik graag een apotheker zou willen worden. Bovendien liet ik haar ook zien hoe goed ik met alle betavakken ben. De docenten van die vakken vonden ook zeker dat ik een vwo niveau had met de beta. toen zei ik ook dat ik het eigenlijk niet eerlijk vind, ik doe zoveel mijn best en haal hele goede resultaten met de exacte vakken, dat ik een studie als farmacie of geneeskunde graag wil doen en dat ik daarvoor helemaal geen Duits of Frans nodig heb. Misschien heb je nog meer aan Latijn en Grieks, in zo'n geval. Ik bracht het met veel emotie aan haar over. Na ongeveer 2 dagen kwam ze naar me toe met het aanbod om een ander vak inplaats van Duits te gaan doen. De keuze was tussen economie, m&o, geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijwetenschappen. Cultuurvakken zoals bsm, tekenen en muziek kon dus niet. Ik was wel verbaasd toen ze dat zei. Ik volg dan nu economie, dat gaat veel beter. Kennelijk had ze ook begrip voor mij. Nu blijkt het dus dat het gewoon mogelijk is voor NT/NG mensen om geen 2de mvt te volgen.
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-10-2011 om 12:49. Reden: 3.0 |
![]() |
|
![]() |
4VWO is in het begin erg lastig. Ik kan het weten, ik had een 'half serieuze' instelling aan het begin van mijn eerste jaar 4VWO. Ik dacht: 'Het komt wel goed'. Maar nee, niet dus: ik moest het jaar overdoen. Toen ben ik er hard tegenaan gegaan en ging het 'ineens' wel goed, ben met 1 zes overgegaan en de rest zevens en achten.
Maar in het begin is het heel erg wennen, zeker omdat je ook moet wennen aan het zelfstandig werken en zelf plannen. |
![]() |
|
Van 3 naar 4 vwo is nu eenmaal de overstap van de onderbouw naar de bovenbouw en daar moet je aan wennen. Het gaat sneller en je moet meer zelfstandig werken. Ik deed nooit iets voor school, op de basisschool niet en tot de 3e ook niet. Toen ik in de 4e kwam gingen mijn cijfers omlaag, maar ik deed er niks aan. Nu zit ik in de 5e en moet ik hard leren, maar ik haal wél goede punten. Hoger dan vorig jaar in de 4e. Jij komt er nu achter dat je iets moet gaan doen, ik dit jaar. Sommige mensen komen daar nóg later achter en dan kunnen ze het niet en zakken ze voor hun eindexamens. Als je goede punten haalde in de 3e kun je de 4e echt wel. Daarbij denk ik dat je decaan gelijk heeft: Je zit op vwo-denkniveau en als je nu naar de HAVO gaat ga je denken dat het nu wel allemaal vanzelf gaat, maar dat is dus niet zo: op de HAVO zul je er ook voor moeten werken. Je zult inderdaad moeten leren plannen. Als je tóch naar de HAVO wilt gaan, dan moet je dat nu doen! Als je dit jaar vwo namelijk afmaakt moet je volgend jaar namelijk sowieso starten in HAVO 4 omdat er al SE's worden afgenomen in de 4e. Als ik jou was zou ik het niet doen.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Als ik je lijst zie, met de wetenschap dat je er nog niet te veel voor doet, is het met ietsje harder werken nog verre van hopeloos. |
![]() |
|
![]() |
Je bent pas net het schooljaar begonnen, ik zou gewoon vwo 4 afmaken. Ik ken meiden die van vwo 4 naar havo 4 zijn overgestapt en voor hun was het een ramp. In havo 4 doe je eigenlijk wat je normaal gesproken in vwo 5 doet(in vwo 5 doe je het wel uitgebreider). Je loopt dus wel een stukje achter wil je nu gaan wisselen. Sommige dingen tellen voor je eindexamendossier en moeten dus worden ingehaald wil je een diploma hebben wat geldt.
Luistertoetsen zijn zowat bij iedereen een ramp, is mijn ervaring, en gelukkig komen er nog veel meer toetsen aan die je gemiddelde weer omhoog krijgen. En ik denk ook dat ze de onderbouw jaren te makkelijk maken. Soms dacht ik echt dat als ik mijn naam al correct schreef ik een 7 kreeg. Ik heb vrijwel nooit geleerd tot dat ik schoolexamens kreeg(alleen soms woordjes, maar vaak ook niet, dat compenseerde ik dan weer door de te makkelijke grammatica, ik ben nog wel een dyslect). Wat vaak zo is, is dat je het echt wel kan op vwo, maar dat je veel meer moet doen om dezelfde cijfers te krijgen als vorig jaar. Op zich geen ramp, je moet er wat voor over hebben. En ik zou maar echt aan het werk gaan, vwo 5 is lastiger dan vwo 4 ![]() |
![]() |
|
heel heel erg bedankt voor al jullie reacties
![]() Idd, ik vind de over stap naar de bovenbouw erg zwaar. Alles gaat sneller, je moet meer zelfstandig werken. Bovenbouw was zo makkelijk, hoefde bijna nooit te leren, maar nu..ai. Maar ik ga ook nu meer mijn best doen, als ik wil slagen. 4VWO: maak je borst maar nat! ![]() |
![]() |
|
![]() |
heee
ik zit ook beetje met n probleem want ik zit nu in 4vwo maar kwil graag naar 4 havo denk ik, mn punten zijn opzich wel goed, niet heel erg slecht ofzo. Maar ik wil gewoon wat meer vrije tijd want ik werk echt kei hard voor school. kheb niet eens tijd voor een bijbaantje wat ik wel heel graag wil. Maar is 4 havo echt makkelijker? want ik hoop dat ik dan gwn wat meer vrije tijd heb enzo maare als ik naar me decaan ga, heeft iemand nog tips om het slim aan te pakken? |
![]() |
|
![]() |
4 vwo is idd een stuk heftiger dan 1-3 vwo en dat merk ik zelf oook.
zit ook met hetzelfde dat mijn talen echt niet geweldig zijn! helaas moet je bij vwo een vreemde taal.. Mijn tip gaat niet te ver, het zou onwijs jammer zijn als je er 7 jaar over zou moeten doen en anders in 5 jaar gewoon een goed havo diploma zou halen! |
![]() |
|
Verwijderd
|
wat iedereen hier boven zegt is helemaal waar, de overstap van onderbouw naar bovenbouw is echt lastig, zelfs bij hele goede leerlingen gaan de cijfers omlaag dus het ligt echt niet aan jou. je hebt de eerste 3 jaar al gedaan dus in principe moet je het vwo wel aankunnen. ik zou er zeker goed over na denken voordat je overstapt.
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Doorstromen Havo -> VWO Verwijderd | 8 | 07-07-2013 12:21 | |
Studeren |
Hbo P > WO Bachelor ADO070 | 8 | 16-11-2012 12:24 | |
Studeren |
Vraagje over Havo 4(nu) Begin Havo 5 -> Vwo 4 xenxar | 1 | 21-06-2009 17:04 | |
Algemene schoolzaken |
5 vwo > havo? Razormuse | 11 | 24-05-2007 15:03 | |
Algemene schoolzaken |
4 havo ---> 5 vwo?? L!Z | 19 | 31-08-2002 12:56 | |
Algemene schoolzaken |
2 stellingen... vmbo-ers naar vwo nutteloos?? Verwijderd | 36 | 16-03-2002 18:22 |