Oud 13-03-2012, 20:46
Charretje
Charretje is offline
Ik kwam het volgende betoog tegen en vond het wel een interessant discussie onderwerp.
Zijn jullie het er wel/niet of deels mee eens?
Ik ben benieuwd naar iedereen zijn mening!



Over bevoorrechte mensen
Citaat:
Sommige mensen hebben het veel makkelijker dan anderen. Ze hebben bijvoorbeeld rijke ouders, een goed stel hersenen of een erg knap uiterlijk. Misschien hebben zij het gemakkelijker bij het ‘vergaren’ van geld, maar bij het vinden van geluk ligt dit toch anders.

Het leven is één groot spel, klopt. Laten we dit spel eens vergelijken met monopoly, dat is makkelijk, want dat kent iedereen.
Er zijn een aantal elementen zoals de dobbelsteen en keuzes die je kunt maken als je op een bepaalde straat komt. Keuzes maak je zelf, de dobbelsteen is het lot.
Nu is het zo dat iedereen aan het begin van het spel een bepaalde hoeveelheid geld krijgt. Als je monopoly speelt begin je allemaal als gelijken. In het echt ligt dit anders;
Er zijn domme, slimme, knappe, lelijke, arme en rijke mensen. Dit wordt bij je geboorte bepaald, hier heb je geen enkele invloed op. Als we dit met het monopoly spel vergelijken kan je zeggen dat sommige aan het spel beginnen met meer geld dan andere mensen.

Iedereen die wel eens monopoly heeft gespeeld kan het wel met mij eens zijn dat meer geld aan het begin van het spel niet hoeft te betekenen dat je ook gaat winnen.
Maar als je wint terwijl je met meer geld begon, zeggen de mensen: ‘’Ja, maar jij had ook het meeste geld, geen wonder dat je won.’’ Ze hebben geen ontzag voor de overwinning. Aan de andere kant is het zo, dat als iemand met veel geld aan het begin uiteindelijk verliest, dat dit persoon dan als een grotere verliezer wordt gezien dan een persoon met weinig geld aan het begin. Ook als dit persoon niet de verliezer, maar ook niet de winnaar is, word deze geminacht omdat hij/zij met meer geld begon dan de andere.
Oftewel, de ‘’rijke’’ mensen aan het begin van het spel moeten om nog een beetje erkenning te krijgen minimaal de winnaar zijn.
Als we nu even terugkeren naar het echte leven kunnen we zeggen dat slimme , knappe en rijke baby’s haast wel gedwongen zijn om te presteren, anders zijn ze de ultieme verliezers. Een knappe dochter van een rijke ondernemer die besluit visagiste te worden wordt voor gek verklaard terwijl de dochter van de schoonmaakster wordt geprezen als zij deze keuze maakt.

Aangezien geluk niet afhangt van geld en spullen maar van de mate waarin mensen je waarderen om wat je doet en wie je bent, zou je dus kunnen concluderen dat het voor bevoorrechte mensen moeilijker is om gelukkig te worden. Mensen worden geprezen en gewaardeerd als ze iets doen gelijk aan of boven andermans verwachtingen. Aangezien bij bevoorrechte mensen de verwachtingen veel hoger liggen, zullen zij ook veel harder moeten werken om aan die verwachtingen te voldoen.

Daarnaast is er ook een groep bevoorrechten die met nog iets anders te kampen heeft: Het leven is een spel. Maar een spel onder je niveau is niet leuk. Het spelen van een te makkelijk en niet leuk spel is erg demotiverend. Deze groep bevoorrechten is niet alleen geboren in een goede positie maar is ook nog eens erg intelligent. Als ze ergens echt voor gaan is de kans dat ze slagen bijna 100%. Er is te weinig uitdaging in het leven waardoor ze uiteindelijk niets doen. Ze hoeven namelijk alleen maar te kiezen uit de talloze dingen die ze kunnen in hun leven. Kiezen ze het ene, dan laten ze het andere varen. Omdat ze dus toch al gewend zijn aan het feit dat ze heel erg veel mogelijkheden laten varen laten ze uiteindelijk alles varen Want wat kies je immers, als je werkelijk alles kunt kiezen?

Dus, als jij niet zo bevoorrecht bent als iemand anders, bedenk voortaan dan dat je daar erg bevoorrecht mee bent!

Ps. Ik wist niet precies in welk sub-forum ik dit moest plaatsen, ik besloot dit onder lifestyle plaatsen aangezien het over het hele leven gaat.

Laatst gewijzigd op 14-03-2012 om 13:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2012, 21:19
Verwijderd
Aandoenlijk stukje libelle-retoriek.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2012, 21:45
Verwijderd
-> N&A.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 01:36
Linda Prins
Avatar van Linda Prins
Linda Prins is offline
Nou bevoorrecht, wanneer ben je dat, soms heb je meer aan een paar gram geluk, dan aan een kilo wijsheid, en soms ziet iets er aan de buitenkant mooi uit, iemand heeft een geweldige baan maakt carriere is de beste van het bedrijf, maar stelt prive of sociaal gezien, weinig voor, omdat hij of zij zo in het werk opgaat, dat het prive leven wordt verwaarloost, over bevoorrecht, neem nou Koninging Beatrix, of Willem Alexander en Maxima, die lijken heel bevoorrecht, maar die kunnen nooit zomaar spontaan uitgaan, even er op uit, ergens naar toe, alles moet volgens schema bepland worden vanwege een groep beveiliging die stee vast mee moet, en die moeten dagen van tevoren worden ingepland, trouwens veel geld is wel fijn, maar als je als super miljonair bang moet zijn dat je ontvoerd zou kunnen worden om je geld, nou dan heb je hele andere zorgen, dan geldzorgen. ik zeg altijd maar geluk is relatief, maak wat van je leven, maak eigen keuze, loop niet klakkeloos met de kudde mee, maar alleen als er zelf persoonlijk iets aan hebt, niet om er maar bij te willen horen, ofwel stel je open voor alles en iedereen waarbij je denkt jezelf goed erbij te zullen voelen, en laat liggen waar je zelf niks aan denkt te hebben, want wat goed zou zijn voor een ander, hoeft niet persé ook goed te zijn voor jou, ik zou zeggen verbeter de wereld begin bij jezelf, zorg dat je zelf lekker in je vel zit, dat is niet egöistisch bedoeld, maar alleen als je jezelf prima voelt, zou je wat kunnen betekenen voor je medemens, familie, vrienden enz. Maar om nou het lot van de hele wereld op je te nemen, nou daar wordt je denk ik alleen maar depressief van denk ik. oké wel bewust van zijn, maar niet op je nemen, zo denk ik er ongeveer over,
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 02:46
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Prachtig stukje, zou het graag zien in het deel van een schoolkrant wat niemand leest...
Om dit als betoog te gebruiken; nee.
Je hebt geen enkel feitelijk argument, slechts aannames...
Kies een écht onderwerp, niet het onbevoorrechte aan bevoorrecht zijn, kan ik er wat aan doen dat ik knap en slim ben en een zakcentje over heb? Ik dacht het niet.

Antwoord op de vraag van de TS:
Nee, ik vind het geen interessant discussieonderwerp
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 10:17
Verwijderd
Wat doet dit op N&A?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 12:49
Verwijderd
idd lolque?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 13:25
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik vind het voorlopig prima, N&A zal binnenkort toch een ietwat andere opzet krijgen.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 15:56
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Oh nee, luxeproblemen!

*Snijdt polsen door*
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2012, 21:22
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
1. Welvaart =/= intellect.
2. in de moderne maatschappij is er erkenning en waardering voor de materie die je vergaard of waarmee je geboren bent, wat dus al "succes" op zich is, zie Hilton.
3. Als je werkelijk iets bereikt wat toonaangevend of anderszins belangrijk is dan zal men dat sowieso waarderen of je nu wel of niet rijk geboren bent.
4. Als je welvarend geboren ben is de kans op succes groter omdat je meer mogelijkheden hebt, dat kunnen sociale contacten zijn omdat je knap bent en een aangename stem hebt of een startkapitaal omdat je geld hebt.
5. Als ik met 2 keer zo veel geld begin dan de rest met monopoly dan kan ik in de eerste ronden al plenty straten kopen, daarmee is mijn uitgangspositie bij het onderhandelen beter en daarmee is de waarschijnlijkheid dat ik win groter, als je dan verliest dan ben je ook de ultieme verliezer want je hebt nog erger gefaald omdat je je voordeel van het begin niet hebt benut, andersom is minder waardering dan ook terecht omdat je een ruimere foutmarge had dan de rest.
6. geluk betekent voor elk mens iets anders, het is waar dat veel mensen graag gewaardeerd of zelfs geprezen willen worden, mij zal het echter buiten de arbeid waar ik voor betaald wordt aan mijn aarsch oxideren wat mensen daarvan vinden, en zelfs bij betaalde arbeid interesseert het me alleen in zoverre dat het commentaar, waardering of prijzen van directe of indirecte leidinggevenden/verantwoordelijken betreft.
Dat heeft niet te maken met het gegeven dat ik een veer in mijn reet wil maar gewoon met mijn mening dat ik mijn werk naar tevredenheid wil volbrengen omdat ze me ervoor betalen.
7. Materiële zaken maken de kans op geluk in mijn opinie wel groter omdat een aantal zeer stressvolle zaken dan niet bestaan, natuurlijk brengt materiële zaken hebben soms ook stress mee doordat je verantwoordelijkheid hebt, echter die verantwoordelijkheid is in essentie een niet-materiële zaak.
Geld staat hier op zichzelf buiten, als je niet met dat geld doet dan veranderd het hebben ervan niets aan je bestaan, geld ontleent zijn waarde aan wat ermee 'gekocht' wordt (en dan bedoel ik zowel materiële zaken als "status")

Concluderend; Ik meen dat de conclusie van het betoog onjuist is en belangrijker dat de hoofdvraag; "is vergaren van geluk makkelijker/moeilijker bij het zilveren-lepel effect" een suggestieve en onjuiste vraag is om te stellen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 15:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oh nee, luxeproblemen!
*Snijdt polsen door*


Ik snap de TS ook niet echt. Bevoorrecht is iets als "Wanneer een Moslim het zegt, mag het wel, wanneer een blanke man het zegt is het racistisch", of "Christelijke kerken betalen geen belasting".

Meer hersens hebben of geboren worden bij ouders die voldoende geld hebben om je extra kansen te bieden is geen voorrecht, het is gewoon, of het is niet zo.

En vaak is er best wel een verband tussen dat en de verwachtingen. Ik heb ook een keer iemand horen klagen over dat mensen hem een loser vonden omdat hij zijn examen middelbare school niet had gehaald. Maar aangezien hij voor drie vakken uitgebreide priveles kreeg en uitgebreide examentraining had gedaan voor veel geld, waren zijn kansen gewoon een stuk beter.

En dan alsnog falen waren anderen die dat voordeel niet hebben wel slagen is best epic fail eigenlijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 16:23
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:


Ik snap de TS ook niet echt. Bevoorrecht is iets als "Wanneer een Moslim het zegt, mag het wel, wanneer een blanke man het zegt is het racistisch", of "Christelijke kerken betalen geen belasting".

Meer hersens hebben of geboren worden bij ouders die voldoende geld hebben om je extra kansen te bieden is geen voorrecht, het is gewoon, of het is niet zo.

En vaak is er best wel een verband tussen dat en de verwachtingen. Ik heb ook een keer iemand horen klagen over dat mensen hem een loser vonden omdat hij zijn examen middelbare school niet had gehaald. Maar aangezien hij voor drie vakken uitgebreide priveles kreeg en uitgebreide examentraining had gedaan voor veel geld, waren zijn kansen gewoon een stuk beter.

En dan alsnog falen waren anderen die dat voordeel niet hebben wel slagen is best epic fail eigenlijk.
Welke dingen zijn dan niet of niet zo, of wel zo?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 17:53
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Welke dingen zijn dan niet of niet zo, of wel zo?
'Voorrechten' waarmee je niet geboren bent, lijkt me.

Citaat:
T_id schreef:
Meer hersens hebben
bevoorrecht
1. rechten genietend die vele anderen niet bezitten
In de middeleeuwen was de adel een bevoorrechte stand.
2. overdrachtelijk: aangename zaken genietend die velen niet bezitten
Iemand met haar talenten is een bevoorrecht mens.

Ben geneigd het met je eens te zijn alleen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen of je ermee geboren bent of niet, als je hard gewerkt hebt en je hebt aangename zaken verworven die vele anderen niet hebben dan ben je "bevoorrecht" ben je er wel mee geboren dan ben je ook "bevoorrecht".
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 21:35
Verwijderd
Prachtig!
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Ik kwam het volgende betoog tegen en vond het wel een interessant discussie onderwerp.
Zijn jullie het er wel/niet of deels mee eens?
Ik ben benieuwd naar iedereen zijn mening!



Over bevoorrechte mensen



Ps. Ik wist niet precies in welk sub-forum ik dit moest plaatsen, ik besloot dit onder lifestyle plaatsen aangezien het over het hele leven gaat.
Diarree in tekstvorm.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2012, 11:39
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik ben benieuwd naar iedereen zijn mening!
gelukkig maar
Citaat:
dat is makkelijk, want dat kent iedereen.
foute aanname, optiefen met je gezeik dus
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Johannes
Verwijderd
1 11-11-2007 04:22
De Kantine Wat saai zeg #39
Ramsey
500 15-10-2007 23:23
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Franse revolutie?
H@nk
22 17-11-2006 14:01
Levensbeschouwing & Filosofie Overeenkomsten Islam-Christendom
Verwijderd
270 28-11-2004 14:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pervers en/of Tiranniek
Quivarum
95 06-02-2003 16:27
Levensbeschouwing & Filosofie God is perfect, de bijbel niet...
pienie
43 02-09-2002 12:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.