Advertentie | |
|
![]() |
|
Hoi Mia, wat tof dat je een verhaal schrijft! En super dat je om aanwijzingen vraagt, zo kun je alleen maar beter worden.
Je verhaal voelt jong en hip aan, ik heb het gevoel dat ik met een aantal jongeren me op een feestje voorbereid en daarna dat feest met ze meemaak. Fijne scenes voor het begin van een boek, de lezer wordt meteen meegenomen, er zit goed tempo in. Je hebt een flink aantal karakters geďntroduceerd, waarvan er al twee vorm beginnen te krijgen (Maya en Hollie), dat geeft diepgang. Goed bezig! Eerst wat algemene opmerkingen over de stijl, die je helpen om de leesbaarheid van je verhaal te verhogen: - Je wisselt nu en dan tussen het schrijven in tegenwoordige tijd en verleden tijd. Het is echt de bedoeling dat je maar een tijd uitkiest. - Je wisselt tussen schrijven in derde persoon en in ik-vorm. Ook hier mag je maar een van de twee vormen gebruiken. Dit gaat zo in alle boeken, het is verwarrend voor de lezer als je dat niet doet. - Er zitten grammaticale fouten in je verhaal, die zijn storend voor de lezer. Zo schrijf je regelmatig een 'd' waar 'dt' hoort te staan. Lezers haken snel af, probeer dit dus te vermijden. Je hebt hiervoor meerdere opties: laat je verhaal eerst door iemand verbeteren, of neem zelf de grammaticaregels nog eens goed door zodat je het zelf in een keer goed kan opschrijven. - Kijk in een boek om te zien hoe gesproken tekst wordt opgeschreven. Waar staan de aanhalingstekens, waar staan de komma's, waar staan de hoofdletters? Verbeter aan de hand daarvan de gesproken tekst in je verhaal. Ik wil je wel aanmoedigen om eerst deze dingen te verbeteren, en je verhaal dan nog eens te posten, zodat we dan naar de inhoud kunnen gaan kijken. Daar heb ik ook meerdere tips voor, die als je ze zelf toepast de manier van schrijven naar een hoger niveau kunnen tillen. Schrijven gaat niet alleen om de inhoud van het verhaal, maar ook om hoe je het verhaal vertelt. De combinatie, een pakkende inhoud en een fijne manier van vertellen, zorgt er vaak voor dat lezers zich gemotiveerd voelen om te willen weten hoe het verhaal verder gaat. Ik ben benieuwd naar je verhaal! Heb je een storyline bedacht, of schrijf je gewoon en dan zie je wel waar het naartoe gaat? Met bovenstaande tips is het niet mijn bedoeling om je af te remmen, alleen om je schrijven te verbeteren. Ik vind het juist tof dat je graag schrijft en wil je helpen om vooruit te gaan, zeker omdat je aangeeft daar zelf voor open te staan. Houd het plezier erin! Als je voelt dat je eerst lekker wil schrijven om het verhaal te laten ontwikkelen, dan kun je ook daarvoor kiezen. Ikzelf zal dan niet in detail je verhaal becommentariëren, pas als je een aantal algemene tips hebt toegepast in je gehele verhaal kunnen we de diepte in duiken. Doe wat voor jou het beste werkt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Hey, leuk verhaal. Ik schrijf ook zo op die manier maar net als ik zie ik dat je heel vaak dezelfde zinsstructuur gebruikt. Ze dit en ze dat enso. Bij die eerste alinea zeg je dat haar moeder haar roept omdat hollie er is en dan stuurt hollie opeens een sms ??? Kan dat of heb ik dat verkeerd begrepen?? En de tweede alinea is het van ze ZIT te peuteren.... En dan van ze WAS niet zo goed met haar. Snap je.
Maar voorderest.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Bezig een absurd verhaal te schrijven in losse stukjes trophus | 1 | 23-12-2007 08:26 | |
Verhalen & Gedichten |
Winnaars(!) van de verhalenwedstrijd! Simoen & LUH-3417 Verwijderd | 35 | 03-01-2005 18:30 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hirsi Ali komt met een vervolg op Submission THC1 | 500 | 02-12-2004 21:17 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Het Nevelingenlied Verwijderd | 0 | 14-11-2004 17:06 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
nederlands boekverslag ard16slot | 2 | 22-05-2003 18:51 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Help! wie wil helpen met mn beschouwing feminisme voor ne??!! lotte18 | 0 | 25-02-2003 15:16 |