Hallo allemaal,
Voor aardrijkskunde en Nederlands moet ik een mini paper maken met zo'n 1000 woorden. Tot nu toe gaat het best goed, al werkt het meisje waar ik samen mee werk bijna niet...

Ik zou graag jullie mening willen hebben over mijn paper. Hij gaat over de daling van biodiversiteit in het Amazoneregenwoud (zelf gekozen onderwerp

).
-Regenwoud Kapot Is Mensheid Kapot-
Waar gaat deze paper over?
Het onderwerp zal iedereen bekend in de oren klinken, het regenwoud wordt vernietigd door de milieuonvriendelijke regering in Brazilië. De actualiteit heeft het er vaak over, en niet zonder reden. Het Amazoneregenwoud is een van de laatste oerwouden die bestaan en die moet goed verzorgd worden. De bomen worden gekapt door de regering voor industriële doeleinden en dit heeft een aantal grote gevolgen. Eén hiervan is de daling van de biodiversiteit. Het woord ‘biodiversiteit’ is een moeilijk woord, maar is makkelijk te begrijpen. Biodiversiteit betekent letterlijk de biologische diversiteit. De verscheidenheid bij alle organismen; de dieren, de mensen, de planten en al de andere levende wezens.
In deze paper zullen we het hebben over de daling van de biodiversiteit in het Amazonegebied.
Door Khadija
Wat is er aan de hand?
In het Amazoneregenwoud, in Zuid-Amerika, zijn mensen al een lange tijd bossen aan het wegkappen. Dit doen ze omdat ze de ruimte nodig hebben voor andere dingen zoals: de oliepalmplantages, het maken van papier, mijnbouw, de uitbreiding van de veeteelt, de sojaplantages, het verkoop van de bomen. De landbouw speelt hierbij duidelijk een grote rol.
Waar vindt dit plaats?
De daling van de biodiversiteit die we in deze paper bespreken is gesitueerd in het Amazoneregenwoud in Zuid-Amerika. Dit regenwoud is het grootste woud van de wereld. Dit gebied heeft een afmeting van 6,7 miljoen km². Waarvan 60% van dit woud in Brazilië is, 13% in Peru, 9% in Colombia, 5% in Venezuela, 5% in Bolivia, 3% in Guyana, 2% in Suriname, 1,5% in Ecuador en 1,5% in Frans-Guyana. Meer dan de helft van al het overgebleven regenwoud op aarde ligt in het Amazonegebied. Dit woud is dus zeer kostbaar en moet worden gewaardeerd.
Door Khadija
Hoe verandert het landschap?
Vroeger was het landschap een zeer mooi gebied. Dat is het nu natuurlijk ook nog, maar dat wordt steeds minder. Het Amazonegebied is een regenwoud vol bebossing, watervallen, rivieren en nog veel andere natuurfenomenen. Het is ook de habitat van miljoenen dieren, 1 op de 10 diersoorten leven er.
Helaas is er nu al reeds 20% van het Amazoneregenwoud ontbost. In de periode van 1988 tot en met 2020 is er een oppervlakte ontbost die gelijk is aan 15x het oppervlakte van België, dit geeft je een idee van hoe groot het regenwoud wel is en hoe een groot deel daarvan al ontbost is. Ieder minuut verdwijnt er ongeveer een lap grond ter grootte van een voetbalveld.
Door Marie
Wat zijn de gevolgen?
Het dalen van de biodiversiteit heeft grote gevolgen. Hier sommen we er een aantal op.
Als eerst zullen we het hebben over het tekort aan zuurstof. Door de daling van de biodiversiteit zullen er minder planten zijn. De planten doen normaal aan fotosynthese en maken zuurstof aan. Maar door het tekort aan planten zal er weinig zuurstof zijn. Dit zal ademen moeilijk maken. Het Amazonegebied heet niet voor niets ‘de longen van de aarde’.
Ook zal er veel minder neerslag zijn. Normaliter verdampt het water in het woud door de warme temperaturen en daardoor krijgen we regen. Als er weinig bomen zijn, zal er ook geen regen meer kunnen komen. Dit zal ook voor veel hongersnood zorgen.
Daarbij zullen ook de schimmels en reducenten verdwijnen, zoals de paddenstoelen, wormen en mestkevers. De ontbinding en het hergebruik van het organische afval gebeurt dan niet meer. Zo gaan er dus dieren dood zonder opgegeten of zogenaamd ‘opgeruimd’ te worden. Dit kan een enorme stank veroorzaken. Tevens zullen de dieren die de paddenstoelen en andere detritivoren (de schimmels) eten, minder voedsel hebben.
Ten slotte zullen we het hebben over de bijen. Zonder deze beestjes en de andere insecten zullen de bloemen moeilijker bestoven worden, of gewoonweg niet. Als de zaadbeginsels in de bloemen niet bevrucht kunnen worden, kunnen er geen vruchten groeien. Zonder de bijen zullen we dus niet makkelijk vruchten kunnen eten. Dit zal ook tot hongersnood leiden.
Door Khadija
Wat kunnen we hieruit besluiten?
Na al de informatie die wij hebben gegeven, hoop ik dat het duidelijk is hoe ernstig deze situatie is.
Door Marie
Je ziet al wel duidelijk dat ik heel veel heb geschreven en dat mijn 'teamgenoot' Marie vrijwel niets heeft gedaan. In het Word-Document zijn er wel afbeeldingen toegevoegd. En ik heb ook een titelblad en een pagina met bronnen die ik heb gebruikt. In totaal heeft het document al 714 woorden.
Zou iemand zijn/haar mening over mijn paper willen geven.
Hartelijk bedankt.
Met lieve groetjes,
Khadija333
PS: Normaal vind je in bijlage ook het document. Dan zie je het met de afbeeldingen.