Advertentie | |
|
![]() |
|
Hallo,
Eigenlijk heb ik mij nooit zo gerealiseerd dat ADHD dergelijke gevolgen kon hebben. Het spijt me voor je dat je er zo tussenuit bent gehaald door de leraren. Mijn persoonlijke mening is dat ik het wel degelijk hun schuld vind. Je werd zelf maar één keer boos door een ruzie met Wendy, maar alle andere keren... tja, die zie ik persoonlijk als het gevolg van het feit dat de leraren je eruit gehaald hebben en je als een kind hebben behandeld dat zelf niets kan. Ik heb zo het idee dat er verder geen problemen geweest zouden zijn als ze je gewoon mee hadden laten doen, maar de kloof tussen volwassenen en jongeren is een vreemde zaak. Deze twee groepen kunnen zich vaak slecht indenken in de positie van de ander. In ieder geval vind ik het zeker niet je eigen schuld. ADHD is gewoon deel van wie je bent. Zo heeft iedereen wel iets. De een is super gierig, de ander arrogant, weer iemand anders heeft het down syndroom... ga zo maar door. Heb er geen spijt van, maar realiseer je dat het juist dit is dat het leven zo interessant maakt. Hoewel ADHD een deel van jezelf is, weet ik zeker dat je er later in je leven goed mee om leert te gaan. Alles wat het nodig heeft is wat tijd. Helaas weet ik zelf vrij weinig van ADHD af, maar oordelend naar je verhaal zou het misschien handig zijn om bepaalde trainingen te doen waardoor je minder snel boos wordt. Hiervoor kun je methodes als meditatie proberen. Op het internet is hier vrij veel over te vinden. http://www.learningmeditation.com vind ik zelf een aanrader, maar je kunt natuurlijk ook de bibliotheek raadplegen. Het is heel natuurlijk dat je momenteel nog erg met het kamp in je maag zit. Zoiets vergeet je natuurlijk niet zomaar. Maar hoeveel je er ook over nadenkt, het is gebeurd en je doet er niets aan. Waarschijnlijk zul je er op een dag naar terug kunnen kijken zonder je klote te voelen, maar voorlopig heb je gewoon nog tijd nodig om de ervaring te verwerken. Accepteer de gevoelens en de acceptatie van de ervaring volgt vanzelf. Veel sterkte en mocht je behoefte hebben om erover te chatten, dan kun je me bereiken op MSN onder het e-mail adres: chell0zuigt@chello.nl. Groetjes, Naru Narusegawa
||
![]() |
Citaat:
dank je wel voor je hulp. je steun zeg maar. Jij zegt dat je vind dat het wél de schuld is van de leraren, dat vond ik eerst ook heel eventjes maar realiseerde mij later, en dat hebben hun ook gezegd, dat zij wel verantwoordelijk zijn. NI alleen voorm ij, ook voor collegas en andere leerlingen. En stel dat er weer wat zou gebeuren..... ze wouden het voorkomen, lieten mij daarom niet meedoen met het nachtspel, stuurde mij daarom naar huis. Weet je hoevaak ik heb lopen schreeuwe dat ik het wél kon, dat zij mij een kans moesten geven. ze reageerde dan dat zij ook wel wisten dat ik het kon, maar dat ik op zon moment geen controle over mijzelf heb dus het nooit helemaal zeker kan weten. En dít wouden ze voorkomen. en dat begrijp ik, het is niet hun schuld, voor hun is het ook ontzettend moelijk zon leerling als ik. Ze hadden mij ook mee kunnen laten doen, het had goed kunnen gaan, perfect zelfs, maar omdat ik al heel geprikkeld was op zulke momenten wouden hun niet het risico nemen dat het straks wél verkeerd zou gaan. Het was al twee gebeurd daarom. Ze wouden het voorkomen, het waren preventieve maatregelen. Ik begrijp ze wel, al moet ik hier veel moeite voor doen, want je voelt je ook in de steek gelaten en aan de kant gezet als een stuk vuil. Ik zelf vind het allemaal heel moelijk in elkaar zitten. Voor mij is het niet makkelijk, maar ook zeker voor hun niet.
||
Citaat:
Erg knap dat je zoveel begrip voor de leraren kunt opbrengen; zelf kan ik dat niet. Je zegt dat zij zeggen dat zij ook wel weten dat jij het kunt, maar omdat je op zo'n moment geen controle over jezelf hebt, niet mee kunt doen. Wat moet je dan doen, vraag ik me dan af. Ik vind dat net zoiets als "je kunt maar beter niet je huis uit gaan want voor je het weet word je ondergereden door een auto". Het risico is er altijd, maar bepaalde dingen moet je gewoon doen in het leven, vind ik ![]() Groetjes, Naru Narusegawa
||
![]() |
Citaat:
ja, hier zit wel wat in........maar ja al had ik dat gezegd, leraren he. Blijven bij hun standpunt........ ik ben 18 jaar, ik zeg 'Ik kan het heus wel, ik weet dat ik het kan' geef me een kans' ik wil niet naar huis'..... t had geen zin. Ik had er niks over te zeggen. Hij bepaalde, en daar moest ik ik het meedoen.
|
![]() |
jezus ik word weer helemaal gek.
Telkens komt dat beseft terug over dat kamp. Ik had er verdorie zó ontzettend naar uitgekeken! ik mocht niet meedoen aan de activiteiten, moest alles van een afstand bekijken omdat ik het op dat moment niet aankon, werd genegeerd door bepaalde leraren die altijd gezegd hebben 'Mijn hart ligt dicht bij jou'.......liepen langs me heen, alsof ik lucht was. constant praatte ik met leraren, deed ik niet mee en zat ik met simon in mijn huisje. Niet omdat hij het wou, niet omdat ik het wou, maar omdat het beter was, Ik kon alles niet aan, was te geprikkeld, kwaad, geirriteerd, alles behalve normaal! Ik moest naar huis, de laatste dag, werd even zo voor mij besloten. Ik had er niks over te zeggen. Ik kon met een megafoon in hun oren schreeuwen dat ik het wél kon, maar tevergeerfs. hun wisten dat ik het kon geloofden mij, maar waren bang voor nog een ontploffing. Klote voel ik me! nu nog! kapot! vernederend. Dat gevoel achteraf is zo ontzettend vreselijk. Het maakt me kapot, steeds denk ik aan de werkweek, aan hoe ik het beleefd heb aan wat er is gebeurd en vooral dat ik naar huis moest! dat vond ik nog het ergste. Alsof er geen enkele oplossing meer was. Alsof ik geen gevoel had werd ik gewoon naar huis gebracht. En ze meende het neit zo dat weet ik ook wel. Ze hebben van alles geprobeerd, het is ook moelilijk voor me leraren! maar toch! ik vind het nog steeds verschrikkelijk! mensen denken dat ik het weer vergeten ben want ik ben nu toch thuis. En mensen die het niet meegemaakt hebben zullen mij wel niet begrijpen, maar ik voel me zo klote. Ik ben niet kwaad op iemand of iets, niet op Wim, niet op Simon, zij hebben mij juist geholpen en met mij gepraat, ook mijn mentrix. Ik kan wel kiezen om kwaad te zijn op mijzelf, want door mij komt het. Ik was degene die de gordijnen eraf rukte en stoelen door de kamer smeet, maar ik weet, ik deed het niet bewust, het overkwam me. Het gevoel wat ik heb is zo verwarrend. Er is geen schuld, van niemand. Maar toch is het zo gelopen dat ik enorme kwaadheid en haat ertegen heb. Puur het feit dat ik bij de nachtocht er maar bij stond en ieder groepje dat voorblij liep mij aankeek. Ik kon van ieders gezicht aflezen 'Wat doet zij hier?' Een lerares die een keertje zei 'Patricia, mijn hart ligt dicht bij jou' heeft mij vanaf dat ik kwaad geworden was de hele week genegeerd. Deed alsof ik lucht was. Deze dingen vreten allemaal aan mij op dit moment. Ik kan niet bij mijn gevoel. Voel mij in de steek gelaten, gestraft, behandeld alsof ík niks te zeggen heb, eenzaam, een uitzondering, zo buiten gesloten....... ik heb het gevoel dat mijn plezier mij is ontnomen...het samen zijn met mijn vriendinnen tijdens de nachtocht, met de leraren en andere leerlingen. Die spanning voelen, dat contact met elkaar hebben, die humor, alles! ik heb het niet meegemaakt. Puur omdat ik het niet aankon. En dan kan ik boos zijn op de leraren omdat hún bepaalden wat ik wel en niet mocht, maar net zo goed op mijzelf, want hun namen deze maatregelen n.a.v mijn woede aanvallen. Maar ik deed het niet expres en hún hebben nu eenmaal een verantwoording....... het is zo moeilijk, ik kan wel schreeuwen, janken...... mensen begrijpen niet hoe klein en vernederd ik mij naar deze werkweek voel. maar wat kon ik doen? ik had niks kunnen doen, ik had het waarschijnlijk alleen erger kunnen maken dan het al was.....
|
Verwijderd
|
Heej,
ik heb alles nu zo doorgelezen enzo. Ontzettend moeilijk wat je hebt meegemaakt, en je frustratie kan ik me heel erg goed voorstellen.. Het is dus eigenlijk duidelijk dat er iets moet veranderen lijkt mij? Dat je dit ms als een teken moet zien om je probleem aan te gaan pakken. Ik kan je niet vertellen hoe, ik heb noch verstand van ADHD noch van woede-aanvallen. Ik weet echter wel dat er genoeg mensen zijn met ADHD en/of woede-aanvallen die hiermee toch kunnen functioneren, en dat er dan voor jou ook een mogelijkheid moet zijn lijkt me. Ten eerste zou ik suggeren om eens met die lerares te gaan praten. Haar uit te leggen hoe vervelend jij het vond dat ze jou negeerde, en dat je je bedrogen voelt door haar doordat ze je het gevoel had gegeven dat je er voor haar iets toe deed, maar je toch negeerde. Maak haar duidelijk hoe je je hierdoor voelde, maar probeer hier een manier voor te vinden waarbij er geen kans is dat je opnieuw uitbarst. Schrijf haar bijvoorbeeld een brief, en vraag haar ook op die manier te reageren, zodat jullie beiden goed kunnen nadenken over wat te zeggen en dergelijke. Ik kan me heel goed voorstellen hoe klein en onbelangrijk jij je voelde na dit hele gebeuren. Het ging allemaal buiten jou om. De woede aanvallen overkwamen je, waarna de gevolgen je ook overkwamen. Zo graag zou je willen dat je expres iets fout had gedaan, zodat je dit voortaan zou kunnen laten. Het probleem is echter iets waar je (nog) geen controle overhebt, waardoor het je extra frustreert. Dat je inziet dat de schuld niet bij de leraren ligt is al heel erg knap een een goede stap. De leraren moeten echter ook begrijpen hoe jij je voelde door het hele gebeuren. Was jou naar huis sturen nu echt de enige optie? Was jou dwingen toe te kijken naar de lol van anderen nu juist? Dit zijn vragen die zij zichzelf heel goed moeten stellen, omdat ze zich wel moeten beseffen dat voor jou persoonlijk deze maatregelen heel erg vervelend waren. Ze hadden misschien ook meer in overleg met jou besluiten moeten nemen, jou vragen wat WIL jij? Wat is jouw suggestie om te zorgen dat 'de groep' en dergelijk geen risico loopt, en zo samen tot een beslissing komen. praat goed met je moeder over hoe je je voelde en voelt, voor je het gesprek hebt met je mentrix. En maak ook zeker je gevoelens kenbaar aan je mentrix. Leraren zijn ook maar mensen die ook fouten maken, en niet altijd de meest juiste opties kiezen. Dit zijn denk ik de eerste stappen. Volgende stappen zijn een manier te bedenken die ervoor zorgt dat jij je woede beter onder controle krijgt.. Je uit je woede op dingen door die kapot te trekken en dergelijke, misschien eerst es nadenken over eventuele andere manier om die ontzettende woede kwijt te raken. Bijvoorbeeld onder een koude douche gaan staan of even je hoofd onder de koude kraan.. letterlijk 'afkoelen'. Of misschien een boksbal kopen en daar je woede op uitleven. Wanneer je onder controle kunt krijgen waar je je woede op uit, is een volgende stap misschien de woede zelf onder controle te krijgen, zodat die er niet zo heftig uitkomt.. Via allerlei van zulke kleine stapjes moet er toch een manier te vinden zijn jou beter te laten voelen en te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Dit kamp was niet de laatste mogelijkheid tot pret in je leven, besef je dat goed. Zie het als een les die je heeft geleerd aan bepaalde dingen te moeten werken. Zie het als een uitdaging ervoor te kunnen zorgen zoiets nog es te kunnen doen, maar dan dat het goed verloopt.. Pak het aan, ga dr aan werken etc. Probeer niet te blijven hangen in het kamp, maar besef je dat je meer van dit soort kansen krijgt en meer van dit soort leuke dingen.. Heel veel succes verder!! liefs, Kim |
![]() |
|
Nou joh, wat een gebeurtenissen. Ik begrijp je wel alleen het is voor mij toch moeilijk om jouw reacties op mensen te plaatsen. Ik weet wel wat ADHD is maar hoe ik het van jouw hoor heeft het mijn gedachte erover weer een hele andere wending gegeven. Ik wil er graag met je over praten als je dat wilt. Ook mij mag je mailen of aanmelden op MSN: rob19@eminem.com.
Heel veel succes toegewenst!
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Vetlaagje kwijtraken Bertje B. | 59 | 26-08-2006 16:34 |