Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2004, 15:55
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
[Ik hoop dat deze post hier correct is.]

Maar ik doe dus nog VWO6 en daarna wil ik Eng/ Ned Letterkunde (met Westere Literatuur als Master) in Leuven gaan studeren. Leuk idee allemaal, echt mijn ding en iedereen is het ook met me eens op dat vlak.
Maar nu ben ik de laatste tijd heftig in de war. Ik twijfel of ik het wel kan, of ik er een baan mee ga vinden, of ik überhaupt wel schrijftalent in me heb, etc. Natuurlijk snap ik dat ik 'gewoon' moet studeren wat ik wil, maar ik kan die gedachtes niet loslaten. De angst om ergens heel lang mee bezig te zijn en dan gigantisch te falen in de maatschappij. Ik wil gewoon zó graag dit doen, dat ik meer en meer begin te denken dat ik maar iets anders moet gaan doen. [Wow, diepzinnige analyse opeens, mss moet ik toch maar psychologie gaan doen.. ]
Ik weet niet of iemand dit herkent of er tips voor heeft ofzo, maar ik zou er graag wat over horen.

Thanks for reading.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2004, 15:56
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
past beter op ss

--> S&S
__________________
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 15:59
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
dreen schreef op 15-01-2004 @ 16:56:
past beter op ss

--> S&S
Ow. Laat dan maar...
Het ging me meer om het psychologische aspect van het geheel, niet om het 'studiekeuze geheel'.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:06
Verwijderd
De dingen waar jij bang voor bent, die leer je juist allemaal tijdens je studie. Schrijven kun je namelijk leren en je hoeft er vanuit jezelf niet zo vreselijk veel talent voor te hebben. En als je twijfelt over een geschikte baan, ik zeg maar zo als het je echt wilt, dan kun je echt wel ver komen en een geschikte baan vinden. En als het niet bevalt kun je ook altijd stoppen.
Je hebt namelijk helemaal niets om te verliezen
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:13
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 15-01-2004 @ 17:06:
De dingen waar jij bang voor bent, die leer je juist allemaal tijdens je studie. Schrijven kun je namelijk leren en je hoeft er vanuit jezelf niet zo vreselijk veel talent voor te hebben. En als je twijfelt over een geschikte baan, ik zeg maar zo als het je echt wilt, dan kun je echt wel ver komen en een geschikte baan vinden. En als het niet bevalt kun je ook altijd stoppen.
Je hebt namelijk helemaal niets om te verliezen
Nouja, veel geld.. voor de studie.. etc.

En ik ben geen algehele schrijfmoron.. k bdoel, ik 'kan' het wel, maar hoeveel mensen worden er nu écht succesvol met schrijven? [stilte] See? That's my point..
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:21
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
ten eerste: je moet zowieso gewoon doen wat je wil studeren want anders haal je het toch niet.
ten tweede: met een universitair (taal)diploma kan je honderden richtingen uit, maak je maar geen zorgen. (en leuven heeft een hele goede reputatie dus daar zit je ook al goed.)

ik herken wel nbtje je twijfel, dat had ik ook in mn laatste jaar.
ik denk ook niet dat je kan falen in de maatschappij, als je slim genoeg bent om een diploma te halen ben je ook slim genoeg om je te redden en om iets boeiends van je leven te maken.

ps: als je naar leuven komtmoet je maar iets laten weten dan moeten we maar es een pintje (of een warme chocomelk) gaan drinken
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:23
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
damaetas schreef op 15-01-2004 @ 17:21:
ten eerste: je moet zowieso gewoon doen wat je wil studeren want anders haal je het toch niet.
ten tweede: met een universitair (taal)diploma kan je honderden richtingen uit, maak je maar geen zorgen. (en leuven heeft een hele goede reputatie dus daar zit je ook al goed.)

ik herken wel nbtje je twijfel, dat had ik ook in mn laatste jaar.
ik denk ook niet dat je kan falen in de maatschappij, als je slim genoeg bent om een diploma te halen ben je ook slim genoeg om je te redden en om iets boeiends van je leven te maken.

ps: als je naar leuven komtmoet je maar iets laten weten dan moeten we maar es een pintje (of een warme chocomelk) gaan drinken
Wat lief! Zal ik zeker doen. En dankje.
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 17:38
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 20:42
Carlie
Carlie is offline
Hej,

Ik zit zelf in 5vwo en heb natuurlijk nog wel even de tijd om te kiezen wat ik wil. Maar ik herken je twijfels wel. Ben je wel eens bij voorlichtingsdagen geweest? Daar krijg je heel veel uitleg en kan je ook vragen stellen over dit soort dingen, daarnaast kan je naar je decaan. Hij weet er meestal ook wel iets van af.

Maar vergeet niet, dat die studie is wat je al heel lang wil! HEt is helemaal jou ding zeg je. Als dat is wat je echt wil moet je dat doen! En je moet ook bedenken dat die onzekerheden ook komen omdat het nu allemaal dichterbij komt! Over een paar maanden je examen en daarna moet je al ingeschreven zijn. Dat lijkt me best wel eng en ik kan me voorstellen dat je daar erg onzeker door wordt!!

Maar doe er iig wat aan, het lijkt me verschrikkelijk als je er later achter komt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt,
Liefs,
Carlie
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 20:43
Verwijderd
Waar het in de kern om draait is dat je een studie doet die je leuk vindt. Het is inderdaad lullig om na jarenlang studie ineens werkloos (en waardeloos) in de maatschappij te staan, maar het is nou ook niet bepaald leuk als je na jarenlang tegen je zin studeren weliswaar kans hebt op een goede baan, maar dat vakgebied helemaal niet leuk vindt. Het zijn twee uitersten die je alletwee moet vermijden.

Studiekeuze hangt natuurlijk nog wel van meer dingen af dan alleen of je het leuk vindt, maar dat dient toch eigenlijk wel je primaire richtsnoer te zijn. Bedenk jezelf wel dat je natuurlijk niet gebonden bent aan studiekeuze. Misschien kom je er na een jaar wel achter dat het toch niet is wat je zoekt, dat het minder leuk lijkt dan je je had voorgesteld of iets dergelijks. Je hoeft nu niet een beslissing te nemen waar je je verdere leven last van zult hebben. Bijna alle beslissingen zijn wel min of meer terug te draaien, dus heb niet die loden last op je schouders van een onomkeerbare fout ofzo

Ik ben overigens wel realistisch als ik zeg dat schrijven natuurlijk geen vetpot is. Er zijn massa's schrijvers die zeer wel de techniek onder de knie hebben, de kunst beheersen en een flinke dosis creativiteit hebben, maar die toch nooit éen enkel boek verkocht hebben. Dat risico loop je gewoon, net als wanneer je kunstschilder wordt. Als je Nederlands hebt gestudeerd kun je natuurlijk altijd vertaler worden, of bewerker, of biograaf, noem maar op. Je moet kijken wat jij verstaat onder falen in de maatschappij. Wat verwacht je van jezelf? Nouja, het zijn redelijk wat beschouwingen, ik denk niet dat je hier iets aan hebt, maar goed P
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 01:15
Verwijderd
Doe iets wat je echt leuk lijkt, ik doe momenteel rechten en ik vind er vrij weinig aan en ik merk dat ik het tot nu toe niet echt boeiend vind. Ik merk dat ik er met tegenzin aan werk, en eigenlijk voel ik me er best ongelukkig mee.
Waarom ik het gekozen heb? Heel simpel, ik had geen flauw idee wat ik wilde doen, en iedereen vertelde me dat ik later een goede kans op een goed baan zou maken met rechten etc. Verder leek het me zelf ook niet een zeer slechte studie. Maar nu ik er een half jaar mee bezich ben merk ik dat het niets voor me is en dat ik me bij de keuze teveel heb laten lijden door opvattingen van andere mensen over de verschillende studies, leuke foldertjes, maatschappelijk aanzien van de studie, zonder bij mezelf te kijken wat ik echt wilde.
Volgend jaar ga ik zeker een andere studie doen, een die mij leuk lijkt. Ik heb gemerkt dat je met goede wil en inspanning niet erg ver komt als je het niet leuk vind.
Wat er laten van je terecht komt weet je niet, je kunt je leven niet echt vooruit plannen op een zeer lange termijn. Daarom lijkt het mij het verstandigste om te kiezen wat je nu leuk lijkt, ipv te kijken naar wat laten het beste voor je zou zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.