Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2004, 17:35
Verwijderd
Waarom hebben mensen heimwee? Eerst dacht ik dat je gewoon je familie en je eigen omgeving mist omdat je van ze houdt. Maar ik ken iemand die geen goede thuissituatie had en toch ontzettende last had van heimwee. Dat is toch een grote tegenstelling imo. Zijn mensen met heimwee bang voor de nieuwe omgeving, zijn ze bang om de controle te verliezen? Zijn er andere factoren die meespelen in heimwee?

Bvd, Jadie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2004, 17:41
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
ik denk dat dat verschilt

oftewel, bij de ene is het 'bang voor iets nieuws'
bij de ander 'bang voor het oude te verliezen' (subtiel verschil met het eerste!). En weer iemand anders is displeased door het weggaan bij zijn geliefde(n ). Misschien zelfs heimwee naar dingen die je thuis wel hebt en niet op je nieuwe locatie, zoals hobbies niet kunnen uitoefenen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 18:13
Verwijderd
hehe ik had het vroeger ook, dacht dat het kwam doordat ik mijn ouders ofzo miste. Althans dat zeggen alle ouders altijd, ja je hebt heimwee, want je mist ons.
Maar das dikke onzin, bij mij dan vroeger. Ik was zooo'n slechte slaper en bij anderen al helemaal. Als ik uren wakker lag, ging ik piekeren en ging ik me kut voelen. Dan wilde ik dus ff iets gaan eten/drinken of ff gaan lezen, tv kijken, weet ik ut. Bij andere kon dat dus niet echt, zeker als je klein ben. Maarja dat was dus de point bij mij. Nou geen last meer van...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 18:20
floortje bloem
Avatar van floortje bloem
floortje bloem is offline
bij mij lag heimwee ook absoluut niet aan de thuissituatie, die was zo kut, dat ik dat absoluut niet miste,
het was meer het vertrouwde van mijn eigen kamertje, mijn eigen bed. de plek waar ik me nog een klein beetje veilig voelde. verder was ik gewoon altijd bang om dingen verkeerd te doen, dus dat werkt ook niet echt mee, als mensen daar dan anders op reageren dan je gewend bent raak je als klein kind in de war.
ook schaam (de) ik me erg voor mijn lichaam.
sinds mijn 10e ofzo, slaap ik dan ook helemaal nergens meer.
__________________
*dream of butterflies instead*
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 18:40
Bizar
Bizar is offline
Ik denk het komt door het onvermogen om je snel aan te passen aan iets nieuws. Ik heb heimwee en ik weet bijna zeker dat dat samenhangt met mijn afkeer van alle nieuwe dingen die ik leer of doe.
__________________
Doe wat je wilt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 19:26
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
In de oude situatie heb je controle, weet je wat je te wachten
staat, en weet je (meestal?) goed hoe en wanneer je moet
handelen. Je bent eraan gewend, er vertrouwd mee.

In een nieuwe situatie weet je die dingen vaak niet,
moet je als het ware 'opnieuw uitvinden' hoe en wat je
kan verwachten, hoe te handelen enz.

Ik denk dat heimwee vooral ontstaat als je niet met die veranderingen weet om te springen, of het vertrouwde
heel erg mist.

Dat vertrouwde hoeft niet eens per se goed, fijn enz
te zijn... Maar het feit dat het vertrouwd is kan er wel
voor zorgen dat je het mist. Denk ik.

Hmm.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 00:28
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Jadie schreef op 15-01-2004 @ 18:35:
Waarom hebben mensen heimwee? Eerst dacht ik dat je gewoon je familie en je eigen omgeving mist omdat je van ze houdt. Maar ik ken iemand die geen goede thuissituatie had en toch ontzettende last had van heimwee. Dat is toch een grote tegenstelling imo. Zijn mensen met heimwee bang voor de nieuwe omgeving, zijn ze bang om de controle te verliezen? Zijn er andere factoren die meespelen in heimwee?

Bvd, Jadie.
Ook als je geen goede thuissituatie hebt kan je thuis toch erg missen. Ik ken mensen die zich graag terugtrekken op hun kamertje, met hun knuffels, hun boeken, hun omgeving, het is hun plekje, het is vertrouwd. Als zo iemand vervolgens op vakantie gaat ofzo kan je niet naar dat vertrouwde plekje gaan.. je kunt je wel terugtrekken, maar het is toch anders dan thuis.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 07:57
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
ik snap heimwee ook niet zo goed. al van toen ik voor de eerste keer alleen op kamp ging dacht ik van "yes, nbtje afwisseling, kom maar op!"
verhelderende posts hier
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 10:52
Fledderpoep
Avatar van Fledderpoep
Fledderpoep is offline
Ik weet dat ik vaag over kom als ik dit zo zeg, maar ik heb elke dag heimwee, ook al woon ik weer thuis, bij m'n ouders.

Ik heb heimwee naar een bepaalde situatie binnen het huis van m'n ouders, zoals het ooit eens was en nooit meer zal worden, niet zozeer vanwege een iets, maar een iemand. Met alles wat ik doe of meemaak breng ik het weer in vergelijking, maar het komt niet in de buurt van dat hoe het ooit was.

Dit klinkt vager dan nodig is, maar het is even niet anders.
__________________
"Obey the Salami!"
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 14:18
kleinedraak
Ik had vroegr ook vaak heimwee. Nu ga ik super graag op kamp of vakantie weg van huis. Toch heb ik ook weleens heimwee. Dit is vooral als er ruzie is, ik me verveel of het niet leuk vind.
Meestal mis je dan niet perse je thuis of je ouders maar meer je vaste ritme. je vertrouwde spullen en misschien mis je niet perse iets maar wil je daar gewoon weg???
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie heimwee
japie330
5 22-09-2011 18:06
Psychologie Heimwee.
x-spekkie-x
26 05-05-2009 14:29
Verhalen & Gedichten Heimwee
tamaartje
5 01-03-2007 14:08
Liefde & Relatie Heimwee en vrienden
colors
12 28-05-2004 09:36
De Kantine zou je heimwee hebben?
Zoulou
39 08-12-2002 09:57
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands boekverslag, heimwee naar de tropen
Thania
0 21-09-2001 10:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32.