Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Bekijk resultaten poll: Hang jij een religie aan?
Ja, Nederlands hervormd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN 2 6.67%
Ja, gereformeerd en ik beschouw mezelf als behorende tot de PKN 1 3.33%
Ja, Nederlands hervormd maar geen PKN 1 3.33%
Ja, gereformeerd maar geen PKN 1 3.33%
Ja, anderszins protestants, namelijk ... 1 3.33%
Ja, rooms-katholiek 6 20.00%
Ja, joods 2 6.67%
Ja, islamitisch 3 10.00%
Ja, anders, namelijk ... 4 13.33%
Ik ben een agnost 7 23.33%
Ik ben aan atheïst 16 53.33%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2015, 19:14
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik snap even niet hoe dat rechtvaardig zou moeten zijn?
God maakte de mens, met vrije wil en gaf één regel. Ze mochten alles, behalve van die ene boom eten. Maar de mens was ongehoorzaam en deed dat wel. God zou eigenlijk de mensen doden, dat was de regel, maar uiteindelijk deed Hij dat niet en gaf Hij ze buiten het paradijs een tweede kans. Maar omdat mensen steeds ongehoorzaam bleven aan God zouden ze daar eigenlijk voor gestraft moeten worden. - Volgens mij is dat het idee er achter.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2015, 19:17
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Waarom moet je eerst een esoterisch concept 'accepteren' om vervolgens in te kunnen stemmen met bepaalde sociaal/filosofische normen en waarden?
Je kunt ook prima goede dingen doen die niet vanuit je geloof of gebrek aan geloof komen. Maar als mens heb je vaak veel egoïstische verlangens en als je geloofd zou leven zoals God bedoeld heeft steeds belangrijker moeten worden en je eigen verlangens minder belangrijk.

Max Lucado heeft daar een vrij simpel boekje over geschreven:
Spoiler
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:19
Verwijderd
Citaat:
God maakte de mens, met vrije wil en gaf één regel. Ze mochten alles, behalve van die ene boom eten. Maar de mens was ongehoorzaam en deed dat wel. God zou eigenlijk de mensen doden, dat was de regel, maar uiteindelijk deed Hij dat niet en gaf Hij ze buiten het paradijs een tweede kans. Maar omdat mensen steeds ongehoorzaam bleven aan God zouden ze daar eigenlijk voor gestraft moeten worden. - Volgens mij is dat het idee er achter.
Maar waarom maakt hij dan die boom? Als ik niet wil dat mijn fiets gestolen wordt zet ik hem op slot. Je kan wel een hele hoop dingen gaan zeggen nou als; ja maar mensen horen er met hun takken af te blijven, werkt niet, die gozer is alwetend dus hij wist dat het fout zou gaan, hij verdoemde de mens bij voorbaat. En daar geloof jij in. Lekker hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Je kunt ook prima goede dingen doen die niet vanuit je geloof of gebrek aan geloof komen. Maar als mens heb je vaak veel egoïstische verlangens en als je geloofd zou leven zoals God bedoeld heeft steeds belangrijker moeten worden en je eigen verlangens minder belangrijk.

Max Lucado heeft daar een vrij simpel boekje over geschreven:
Spoiler
Wat is daar precies simpel aan? Hoezo kunnen wij met de erfzonde geen schuldgevoelens hebben? En als hij dat wil, waarom maakte hij ons dan niet zoals hij wilde dat we zouden zijn?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Maar waarom maakt hij dan die boom? Als ik niet wil dat mijn fiets gestolen wordt zet ik hem op slot. Je kan wel een hele hoop dingen gaan zeggen nou als; ja maar mensen horen er met hun takken af te blijven, werkt niet, die gozer is alwetend dus hij wist dat het fout zou gaan, hij verdoemde de mens bij voorbaat. En daar geloof jij in. Lekker hoor.
Omdat God het saai vond soms Sims te zitten spelen, met mensen die alleen maar konden doen wat Hij wilde. God z'n ego wilde ook een beetje gestreeld worden, en dan moesten mensen bewust er voor kunnen kiezen om Hem te aanbidden. Als er geen keus is, is er ook weinig eer aan te behalen.

Maar goed, ik kan ook niet in God's hoofd kijken en ik was er ook allemaal niet bij.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:21
Verwijderd
Makes no sense. NO SENSE.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:22
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Wat is daar precies simpel aan? Hoezo kunnen wij met de erfzonde geen schuldgevoelens hebben? En als hij dat wil, waarom maakte hij ons dan niet zoals hij wilde dat we zouden zijn?
Hij maakte ons zo in eerste instantie. Maar toen koos de mens tegen God en kon de mens niet langer volmaakt zijn hier op aarde.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Omdat God het saai vond soms Sims te zitten spelen, met mensen die alleen maar konden doen wat Hij wilde. God z'n ego wilde ook een beetje gestreeld worden, en dan moesten mensen bewust er voor kunnen kiezen om Hem te aanbidden. Als er geen keus is, is er ook weinig eer aan te behalen.

Maar goed, ik kan ook niet in God's hoofd kijken en ik was er ook allemaal niet bij.
Nee, het is een enorme loophole in de redenering. Hij laat alle nare dingen op aarde gebeuren, alle tientallen miljarden doden, er is niemand die zoveel bloed aan zijn handen heeft als hij.

Dit is echt een redenering van de categorie; Hij heeft zichzelf ziek gemaakt maar god heeft hem genezen.

En bedankt, zei de oncoloog.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Hij maakte ons zo in eerste instantie. Maar toen koos de mens tegen God en kon de mens niet langer volmaakt zijn hier op aarde.
God is almachtig én alwetend dus hij wist het van tevoren én hij had het kunnen repareren.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:25
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Hij maakte ons zo in eerste instantie. Maar toen koos de mens tegen God en kon de mens niet langer volmaakt zijn hier op aarde.
Waarom wilde God dan zo graag dat mensen tegen hem zouden kiezen?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:27
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Omdat God het saai vond soms Sims te zitten spelen, met mensen die alleen maar konden doen wat Hij wilde. God z'n ego wilde ook een beetje gestreeld worden, en dan moesten mensen bewust er voor kunnen kiezen om Hem te aanbidden. Als er geen keus is, is er ook weinig eer aan te behalen.

Maar goed, ik kan ook niet in God's hoofd kijken en ik was er ook allemaal niet bij.
Maar waarom dan gestraft worden als je niet kiest wat hij wil?
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:27
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Makes no sense. NO SENSE.
Als jij een werkstuk moet maken en wat je ook doet, je krijgt er een negen voor. Of je nu keihard je best doet, of dat je een leeg vel inlevert. Dat is toch niet leuk? Iets geeft pas voldoening als er ook andere uitkomsten mogelijk zijn.

Dit is wel een interessant stukje hierover http://pronk-stukjes.nl/wp-content/u...-te-worden.pdf (Je moet even door de "Oh, wat mooi hè" verzuchtingen van de schrijver door kijken ) Ik ben het niet 100% met het artikel eens, maar het eerste stuk ligt wel goed toe wat ik probeer duidelijk te maken.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:28
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Als jij een werkstuk moet maken en wat je ook doet, je krijgt er een negen voor. Of je nu keihard je best doet, of dat je een leeg vel inlevert. Dat is toch niet leuk? Iets geeft pas voldoening als er ook andere uitkomsten mogelijk zijn.

Dit is wel een interessant stukje hierover http://pronk-stukjes.nl/wp-content/u...-te-worden.pdf (Je moet even door de "Oh, wat mooi hè" verzuchtingen van de schrijver door kijken ) Ik ben het niet 100% met het artikel eens, maar het eerste stuk ligt wel goed toe wat ik probeer duidelijk te maken.
Dus jij gelooft niet dat God alwetend is?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:29
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Maar waarom dan gestraft worden als je niet kiest wat hij wil?
Waarom wordt een kind gestraft als het niet naar zijn ouders luistert?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Als jij een werkstuk moet maken en wat je ook doet, je krijgt er een negen voor. Of je nu keihard je best doet, of dat je een leeg vel inlevert. Dat is toch niet leuk? Iets geeft pas voldoening als er ook andere uitkomsten mogelijk zijn.
Wat heeft een werkstuk maken te maken met een van de grootste verspreiders van oorlog, ziektes, leugens en tegenhouder van wetenschap, humanitaire ontwikkeling, et cetera.

En meerdere uitkomsten zijn leuk maar moet het dan gelijk zo zijn; "als je deze trein die uit Svalbard vertrekt mist, dan breng je er de rest van je leven maar door!". Okay dan. Bedankt.

Citaat:
Dit is wel een interessant stukje hierover http://pronk-stukjes.nl/wp-content/u...-te-worden.pdf (Je moet even door de "Oh, wat mooi hè" verzuchtingen van de schrijver door kijken ) Ik ben het niet 100% met het artikel eens, maar het eerste stuk ligt wel goed toe wat ik probeer duidelijk te maken.
Nou jah, dat is natuurlijk sowieso geneuzel in de marge want iedereen die in god gelooft heeft het eeuwige leven dus echt sterven wordt er niet gedaan.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:34
Verwijderd
Citaat:
Waarom wordt een kind gestraft als het niet naar zijn ouders luistert?
Misschien moet je antwoord geven op de vraag, we hebben het niet over ouders en kinderen, tenzij je vindt dat alle volwassenen kinderen zijn maar dan heeft de hele discussie geen zin.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:35
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dus jij gelooft niet dat God alwetend is?
Citaat:
Ik ben het niet 100% met het artikel eens

Citaat:
Maar goed, ik kan ook niet in God's hoofd kijken
Ik weet ook niet alles en hoe het precies zit met wat God allemaal wel vooraf wist of had kunnen voorkomen en waarom Hij met enige regelmaat Zijn volk de oorlog in stuurde. Ja misschien moet de vijand gestraft, maar dan ten kosten van je eigen volk... Ik begrijp ook een hoop niet.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:37
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Misschien moet je antwoord geven op de vraag, we hebben het niet over ouders en kinderen, tenzij je vindt dat alle volwassenen kinderen zijn maar dan heeft de hele discussie geen zin.
Zie God als een Vader die op een bepaalde (vaak compleet onbegrijpelijke manier) het beste met mensen voor heeft. Hij gaf de Joden wetten die uiteindelijk super goed bleken te zijn (Joden werden vaak niet ziek in tijden van pest etc omdat zij die wetten nog hielden). Ook de 10 Geboden zijn best wel prima leefregels voor de omgang (met God en) anderen. Als een kind niet naar zijn vader luistert vinden veel mensen het wel redelijk dat die vader het kind daarvoor op z'n kop geeft.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:38
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik weet ook niet alles en hoe het precies zit met wat God allemaal wel vooraf wist of had kunnen voorkomen en waarom Hij met enige regelmaat Zijn volk de oorlog in stuurde. Ja misschien moet de vijand gestraft, maar dan ten kosten van je eigen volk... Ik begrijp ook een hoop niet.
Goeie dooddoener, vooral niet te hard nadenken.

Waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag? Denk je dat God alwetend is, ja of nee?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Goeie dooddoener, vooral niet te hard nadenken.

Waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag? Denk je dat God alwetend is, ja of nee?
In zulke zaken mag je denk ik best zeggen dat je bepaalde dingen niet weet. Als ik jou vraag hoe de hele evolutie precies verlopen is (even ervan uitgaande dat jij daar in "gelooft") dan zal jij waarschijnlijk ook moeten toegeven dat je het niet exact weet omdat je er niet bij was. Je kunt vast een mooie theorie bedenken, maar je kunt er ook niet zeker van zijn.

Ik weet niet of God vooraf wist dat de mens van de boom zou eten. Misschien wel, misschien niet. In de Bijbel wordt regelmatig gesteld dat God alles weet, maar ik weet niet of dat ook slaat op de toekomst of dat Hij alles weet wat was en is.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Zie God als een Vader die op een bepaalde (vaak compleet onbegrijpelijke manier) het beste met mensen voor heeft. Hij gaf de Joden wetten die uiteindelijk super goed bleken te zijn (Joden werden vaak niet ziek in tijden van pest etc omdat zij die wetten nog hielden). Ook de 10 Geboden zijn best wel prima leefregels voor de omgang (met God en) anderen. Als een kind niet naar zijn vader luistert vinden veel mensen het wel redelijk dat die vader het kind daarvoor op z'n kop geeft.
Het beste met mensen voorheeft door er miljarden in pure armoede te laten leven? Door er miljarden te laten overlijden aan zinloze oorlogen? Ja, god's wegen zijn ondoorgrondelijk.....
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:45
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
In zulke zaken mag je denk ik best zeggen dat je bepaalde dingen niet weet. Als ik jou vraag hoe de hele evolutie precies verlopen is (even ervan uitgaande dat jij daar in "gelooft") dan zal jij waarschijnlijk ook moeten toegeven dat je het niet exact weet omdat je er niet bij was. Je kunt vast een mooie theorie bedenken, maar je kunt er ook niet zeker van zijn.
Non sequitur.
Citaat:
Ik weet niet of God vooraf wist dat de mens van de boom zou eten. Misschien wel, misschien niet. In de Bijbel wordt regelmatig gesteld dat God alles weet, maar ik weet niet of dat ook slaat op de toekomst of dat Hij alles weet wat was en is.
Komt je wel mooi uit dat je de tegenstrijdigheden in de bijbel wegmoffelt door te zeggen dat je het allemaal ook niet weet.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:50
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Non sequitur.

Komt je wel mooi uit dat je de tegenstrijdigheden in de bijbel wegmoffelt door te zeggen dat je het allemaal ook niet weet.
Wat moet ik dan, mijn eigen sekte opzetten en doen of ik het allemaal wel perfect weet en fijn dwaalleer creëren. Topidee
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:54
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Wat moet ik dan, mijn eigen sekte opzetten en doen of ik het allemaal wel perfect weet en fijn dwaalleer creëren. Topidee
Je kan ook de tegenstrijdige nonsens van een paar oude barbaren verwerpen en dan hoef je je ook niet in onmogelijke bochten te wringen om het voor jezelf goed te praten. Topidee!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Wat moet ik dan, mijn eigen sekte opzetten en doen of ik het allemaal wel perfect weet en fijn dwaalleer creëren. Topidee
Waarom wil je zo graag bij zo'n sekte horen eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:02
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Geen van de mij geboden opties is van toepassing en de poll staat het niet toe om te stemmen zonder iets aan te vinken
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:06
Verwijderd
Ik ben opgegroeid zonder het begrip "religie", "god" of wat dan ook.

Volgens mij had ik pas ergens op de basisschool door (via andere kinderen, volgens mij door de ramadan oid) dat er iets bestond als 'god'.

Mijn ouders zijn tegen hun wil in semi gehersenspoeld (protestants) en godzijdank (haha) kwamen zij er op 13/14 jarige leeftijd achter dat de bijbel naast een mooi sprookjesboek verder eigenlijk alleen dat is. Zij hebben dan ook voorgenomen om mijn hersenen helemaal blanco te laten wat godsdienst betreft met het idee 'dat ik dat, indien nodig, ooit later nog zelf kan bepalen'.

Ook al bestaat er een god, het is zeker niet de uit de bijbel, koran of de torah.

Hoe de fak kan iemand de bijbel lezen en er nog uberhaubt nog in geloven? Of de bijbel lezen en god nog cool vinden?

God is echt een motherfucker eerste klasse. Ik heb meerdere keren het oude testament gelezen en daar werd ik niet bepaald vrolijk van.


Wanneer mensen klaar zijn met puberen en nog letterlijk in de bijbel/scheppingsverhaal/god enz geloven staat bij mij gelijk aan een volwassene die nog denkt dat sinterklaas bestaat ;D ...

Spiritueel zijn of denken dat 'er iets meer is' is een heel ander verhaal, heb het expliciet over letterlijk de mainstream geloven aannemen.

Laatst gewijzigd op 26-10-2015 om 20:12.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:44
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Geen van de mij geboden opties is van toepassing en de poll staat het niet toe om te stemmen zonder iets aan te vinken
Nou, vertel dan maar gewoon hier!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 21:10
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:

Wanneer mensen klaar zijn met puberen en nog letterlijk in de bijbel/scheppingsverhaal/god enz geloven staat bij mij gelijk aan een volwassene die nog denkt dat sinterklaas bestaat ;D ...
“In our time we have less severe standards. We tell children about Santa Claus, the Easter Bunny, and the Tooth Fairy for reasons we think emotionally sound, but then disabuse them of these myths before they’re grown. Why retract? Because their well-being as adults depends on them knowing the world as it really is. We worry, and for good reason, about adults who still believe in Santa Claus.”
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 21:12
Cootje01
Avatar van Cootje01
Cootje01 is offline
Citaat:
“In our time we have less severe standards. We tell children about Santa Claus, the Easter Bunny, and the Tooth Fairy for reasons we think emotionally sound, but then disabuse them of these myths before they’re grown. Why retract? Because their well-being as adults depends on them knowing the world as it really is. We worry, and for good reason, about adults who still believe in Santa Claus.”
WAT???? Bestaat de tanden fee niet dan???
__________________
Puber-tijd is de tijd dat je ouders vervelend beginnen te doen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 21:28
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Je kunt ook prima goede dingen doen die niet vanuit je geloof of gebrek aan geloof komen. Maar als mens heb je vaak veel egoïstische verlangens en als je geloofd zou leven zoals God bedoeld heeft steeds belangrijker moeten worden en je eigen verlangens minder belangrijk.
Waarom zou iemand moeten leven zoals [vul hier je religieus opperwezen naar voorkeur in] het bedoeld heeft? Waarom zijn 'menselijke' verlangens minder belangrijk dan andersoortige verlangens? Omdat je anders 'gestraft' wordt op een later moment? Dat is dus een angstcultuur; en daar vrijwillig voor kiezen gaat mijn pet te boven.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 21:32
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Zie God als een Vader die op een bepaalde (vaak compleet onbegrijpelijke manier) het beste met mensen voor heeft. Hij gaf de Joden wetten die uiteindelijk super goed bleken te zijn (Joden werden vaak niet ziek in tijden van pest etc omdat zij die wetten nog hielden). Ook de 10 Geboden zijn best wel prima leefregels voor de omgang (met God en) anderen. Als een kind niet naar zijn vader luistert vinden veel mensen het wel redelijk dat die vader het kind daarvoor op z'n kop geeft.
Die regels kunnen toch ook prima zonder god bestaan? Zoiets als de 10 geboden is voor de meeste mensen best logisch lijkt me (ook zonder god, wees gewoon geen klootzak). Zo zijn die regels voor omgaan met de pest vast ook het gevolg van observeren en experimenteren of pure toeval.

Een vader die een kind op de wereld brengt en er voor moet zorgen vind ik een gekke vergelijking met god die een hele hoop mensen schept en dan blijkbaar zo huilie huilie is dat hij ze buitenproportioneel straft als ze niet doen wat die wil.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Die regels kunnen toch ook prima zonder god bestaan? Zoiets als de 10 geboden is voor de meeste mensen best logisch lijkt me (ook zonder god, wees gewoon geen klootzak). Zo zijn die regels voor omgaan met de pest vast ook het gevolg van observeren en experimenteren of pure toeval.

Een vader die een kind op de wereld brengt en er voor moet zorgen vind ik een gekke vergelijking met god die een hele hoop mensen schept en dan blijkbaar zo huilie huilie is dat hij ze buitenproportioneel straft als ze niet doen wat die wil.
Sterker nog, ik vind het vrij stuitend dat mensen denken dat goddelozen geen hoge morele standaarden hebben. Dat impliceert ze zeer hard.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 21:42
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Wij hebben geen boekje nodig dat dreigt met hel en verdoemenis om goed te zijn
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 22:06
df
Avatar van df
df is offline
Ik snap mensen nog wel die geloven om troost te vinden bij de Kerk ofzo. Of mensen die verder geen fuck hebben en niets van de wereld zien (boeren op het platteland in Polen ofzo).

Maar mensen die bang zijn dat ze in de Hel komen als ze niet 'goed' leven daar zakt mijn broek van af jongens en meisjes.
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 22:25
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik vind mezelf een veel leuker persoon sinds ik van al dat christengezeik af ben
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 23:33
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Sterker nog, ik vind het vrij stuitend dat mensen denken dat goddelozen geen hoge morele standaarden hebben. Dat impliceert ze zeer hard.
Het kan wel op weg helpen. Het geeft je vanaf heel jong de kans om voor de moreel juistere keuze te gaan, in plaats van de eerste reactie die boven komt. Bepaalde rituelen en tradities kunnen dit versterken. Het is niet onmogelijk zonder religie, maar het kan als katalysator werken in mijn idee.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 23:34
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Het beste met mensen voorheeft door er miljarden in pure armoede te laten leven? Door er miljarden te laten overlijden aan zinloze oorlogen? Ja, god's wegen zijn ondoorgrondelijk.....
De manier waarop ik het uitgelegd heb gekregen is dat het gaat om dat wij vrije wil hebben gekregen. En dat het er juist om gaat om binnen die vrije wil t kiezen voor wat juist is. Maar dat je ook altijd de mogelijkheid hebt om het niet te doen. Anders zou het geen vrije keuze zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 00:41
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Nou, vertel dan maar gewoon hier!
https://en.wikipedia.org/wiki/Ignosticism
http://rationalwiki.org/wiki/Ignosticism
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 00:45
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
...en als je geloofd zou leven zoals God bedoeld heeft

+
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 00:57
Abby.
Abby. is offline
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 01:08
ßuerp
Avatar van ßuerp
ßuerp is offline
Citaat:
De manier waarop ik het uitgelegd heb gekregen is dat het gaat om dat wij vrije wil hebben gekregen. En dat het er juist om gaat om binnen die vrije wil t kiezen voor wat juist is. Maar dat je ook altijd de mogelijkheid hebt om het niet te doen. Anders zou het geen vrije keuze zijn.
Ik snap alleen het nut van de vrije wil niet, als je het ene niet mag kiezen en het andere wel, want anders krijg je straf. Hoe is dat dan vrije wil? En waarom geef je dan die vrije wil?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 09:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Daar botst het "God is liefde" met het "God is rechtvaardig". Omdat God rechtvaardig is moet iemand gestraft voor het feit dat mensen zich van God afkeren. God biedt Jezus aan (liefde) die die straf voor je wil dragen, maar dan moet je wel erkennen dat je zelf niet goed genoeg bent en Jezus accepteren als redder. Niemand kan zelf tot God/ in de hemel komen zonder Jezus. Je kan jezelf niet de hemel in "werken".
Althans, dat is het idee wat ik altijd heb meegekregen.
Als jij het zegt, je hebt er vast veel over gelezen en over gediscussieerd met mensen die in wezen al hetzelfde vinden. Ik heb geleerd dat oordelen aan God is en niet aan mensen, die zijn er om elkaar te helpen. Of zoals Jezus vroeg: Vergeef ze vader, ze weten niet wat ze doen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 16:31
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Ik snap alleen het nut van de vrije wil niet, als je het ene niet mag kiezen en het andere wel, want anders krijg je straf. Hoe is dat dan vrije wil? En waarom geef je dan die vrije wil?
Ik denk dat het niet per se gaat om het ene 'niet mogen kiezen' en 'het andere wel'. Ook denk ik niet dat er een oude man met een baard op een wolk straf uitdeelt als je 'het verkeerde kiest'. Ik denk dat het meer te maken heeft met bepaalde richtlijnen die je als individu, met hoe je gemaakt bent, het beste de MMO van het leven kan doorlopen. Dat het richtlijnen zijn om op een manier te leven waardoor je in het reine bent met jezelf. Als je een keuze maakt, dan heeft dat altijd gevolgen, en je kunt die gevolgen als opgelegde straf of beloning zien of als een gevolg van je keuze.

Het lastige in deze discussie is dat religie benadert wordt vanuit creationistisch oogpunt, met een allesbeheersende almachtige. Ik denk dat je religie ook kan benaderen puur als levensstijl, waarbij alle verhalen en wetten wat abstracter moeten worden gezien, ze worden hier erg letterlijk genomen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 16:37
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Maar je gelooft toch in God, in Jezus, in de hemel etc.? Als het puur gaat om een levensstijl, kun je heel veel atheïsten christelijk noemen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 16:38
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Andere gezegd/gevraagd: kun je je eigen levensstijl dan niet beter iets anders dan christelijk noemen?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 16:53
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Ik denk dat je religie ook kan benaderen puur als levensstijl
Dat lijkt mij dus een prima benadering. Religies zijn mijn inziens sociaal/filosofische raamwerken wat mensen bepaalde context/boodschap en antwoorden probeert te bieden aan 'grote vraagstukken'; al dan niet in een boek vol 'fabels' samengevat zodat het beter te begrijpen is.

Het nare is dat veel scriptuur door de eeuwen heen is aangepast (bestuurlijke ellende, politieke en propagandistische redenen en lang niet altijd met beste bedoelingen), en veel antwoorden op bepaalde vragen zijn in de huidige tijd niet meer relevant dankzij de wetenschap. Maar helaas zijn er veel stromingen die de voorgeschreven antwoorden belangrijker lijken te achten dan de context waarin en waarvoor ze omschreven zijn.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence

Laatst gewijzigd op 27-10-2015 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 18:24
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Pagaïsme, elke dag pagga slaan
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Pagaïsme, elke dag pagga slaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Religie versus wetenschap
Egoconstructie
36 25-01-2011 15:54
Levensbeschouwing & Filosofie Dopen? Eerste communie? Plechtige communie?
Lucaah
100 04-01-2010 13:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [stelling] Etnische/religieuze geweldadige conflicten bestaan niet
Verwijderd
213 15-11-2008 15:22
Levensbeschouwing & Filosofie [discussie] geloof/religie
owlbeer
79 22-06-2005 15:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.