Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2010, 12:16
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik vroeg me opeens iets af en dit lijkt me het uitgelezen topic om me dat hardop af te vragen.

Ik las eens dat kippen het gelukkigst zijn als ze met 10-30 kippen per haan leven. Maar uit ervaring (zelf altijd kippen gehad en op de kinderboerderij gewerkt) weet ik dat er véél meer hanen geboren worden dan dat. 1 op de 3 eieren heeft een haan, meer dan 1 op de 10 of zelfs 1 op de 30! En als er meer hanen zijn dan nodig, gaan ze vechten en elkaar het leven zuur maken. Ik heb regelmatig gehad dat een haantje zijn vader en broers doodmaakte. Waarom heeft de natuur dat niet beter kunnen regelen? Waar is het goed voor dat er zoveel meer hanen geboren worden dan gedoogd worden in de chickensociety?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2010, 12:36
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Ik denk dat het zo gekomen is dat dan de sterkste haan overleeft en dat er dus een sterker nageslacht onstaat.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 13:57
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik denk dat het zo gekomen is dat dan de sterkste haan overleeft en dat er dus een sterker nageslacht onstaat.
Precies, Darwin enzo...
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 15:28
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Nou zo simpel is het niet.

Voor een hen is het namelijk voordeliger om een haan te krijgen aangezien die meer succes heeft dan hennen. En als veel hennen dat zo doen, krijg je meer hanen dan nodig en dan krijg je competitie en survival of the fittest enzo.

Dit is wel een beetje kort door de bocht, maar ik ben niet zo heel goed in uitleggen.
__________________
pin·gu·ïn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 15:29
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik denk dat het zo gekomen is dat dan de sterkste haan overleeft en dat er dus een sterker nageslacht onstaat.
Dat is survival of the fittest.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 15:34
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Dat is survival of the fittest.
Leg je dat nou aan mij uit?
__________________
pin·gu·ïn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 16:43
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Leg je dat nou aan mij uit?
Citaat:
Nou zo simpel is het niet.

Voor een hen is het namelijk voordeliger om een haan te krijgen aangezien die meer succes heeft dan hennen. En als veel hennen dat zo doen, krijg je meer hanen dan nodig en dan krijg je competitie en survival of the fittest enzo.

Dit is wel een beetje kort door de bocht, maar ik ben niet zo heel goed in uitleggen.
Wat je zegt is gewoon hetzelfde, maar met een omweg, dan is het inderdaad minder simpel
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 16:30
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
De sterkstemeest geschikte haan blijft over = the fittest.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 21:52
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
hihi, the fittest - de knapste haan blijft over
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 22:53
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
hihi, the fittest - de knapste haan blijft over
Ya see that rooster? He's pretty fit.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 11:09
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline


Maar ik vind het toch gek. Kunnen ze dan niet gewoon doen dat de zwakke hanen in het ei al sterven ofzo? Of als zaadcel al? Scheelt een hoop herrie en gevecht.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 11:48
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Omdat de kippen toch hun genen door willen geven, dus proberen ze het sowieso. Lijkt me .
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 19:56
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:


Maar ik vind het toch gek. Kunnen ze dan niet gewoon doen dat de zwakke hanen in het ei al sterven ofzo? Of als zaadcel al? Scheelt een hoop herrie en gevecht.
Survival of the fittest gaat over de best aangepaste, niet sterkste of mooiste. Welke haan is het beste aangepast op het leven dat hij leidt, welke kan het meeste nakomelingen krijgen.

Stel je voor: Wat zou jij doen met een aggressieve haan, die het in de natuur heel goed doet? Hij wordt verkocht of geslacht. Een 'zwakke', maar lieve haan die niet je kat achterna zit, je kinderen pikt en je hond als een puppy in de hoek laat kruipen, blijft dan over. In dat geval is de 'zwakke' haan de 'fittest' haan. Eigenschappen zijn meestal niet eenzijdig positief of negatief, maar positief of negatief afhankelijk van de situatie.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 20:52
Verwijderd
Je kunt er een kansspel van maken!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 11:16
persoontjeX
persoontjeX is offline
en op deze manier hou je wat hanen over om in de soep te doen. (klinkt misschien niet zo diervriendelijk, maar als je je hanen niet opruimt dan worden je hennen verkracht in de zomer als alle andere hennen zitten te broeden en er maar 1tje rondloopt bijvoorbeeld op zoek naar een snack tussen het broeden door). 1 haan op 10-30 hennen vind ik wel wat weinig hoor (wel minder geluidsoverlast), das ook niet goed voor je genenpoel. 1 haan op 3 hennen is vrij ideaal in mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 11:39
persoontjeX
persoontjeX is offline
Citaat:
Survival of the fittest gaat over de best aangepaste, niet sterkste of mooiste. Welke haan is het beste aangepast op het leven dat hij leidt, welke kan het meeste nakomelingen krijgen.

Stel je voor: Wat zou jij doen met een aggressieve haan, die het in de natuur heel goed doet? Hij wordt verkocht of geslacht. Een 'zwakke', maar lieve haan die niet je kat achterna zit, je kinderen pikt en je hond als een puppy in de hoek laat kruipen, blijft dan over. In dat geval is de 'zwakke' haan de 'fittest' haan. Eigenschappen zijn meestal niet eenzijdig positief of negatief, maar positief of negatief afhankelijk van de situatie.
volgens mij heeft dit specifieke geval niks te maken met survival of the fittest, maar met fokken/menselijk ingrijpen. we doorbreken de natuurlijke balans die in miljoenen jaren is gecreeerd, en maken allerlei rassen zwakker door hetzij de sterke mannetjes uit te roeien (in bovenstaand voorbeeld), hetzij zwakkere exemplaren in leven te houden (zieke mensen?). vraag me af hoe dit afloopt..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie IK HEB HET ANTWOORD!
gewoonanders007
68 31-07-2015 19:57
Verhalen & Gedichten De populairste boeken van het afgelopen schooljaar
Simon
16 29-01-2012 17:12
Verhalen & Gedichten POLL WEDSTRIJD XII - Pied de Poule
CSN
223 02-05-2006 10:56
Algemene schoolzaken VWO literatuurlijst
Guimaraes
13 09-01-2005 14:18
De Kantine Een eeuwige vraag!? Wat was er het eerst: de kip of het ei?
blueeyes_jochie
160 05-12-2003 15:41
Levensbeschouwing & Filosofie Halfvol - Halfleeg
blackcamel
53 15-10-2003 18:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.