Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2001, 21:03
***
*** is offline
Wie kan me vertellen wat de landelijke regels zijn rond het laten vallen van een klassieke taal?
Op mijn school krijg ik namelijk heel tegnstrijdige berichten en nu wil ik graag weten tot wanneer ik Latijn kan laten vallen (in 't eindexamenjaar), ik heb genoeg bijvakken alleen geen CKV en zou dan iig m'n Gymnasiumpapiertje kwijt zijn. Maar heb ook geen zin om de kans te lopen dat ik er op zak...
Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel en kan iemand me uitsluitsel geven...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2001, 21:28
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Ik kan het proberen. Het belangrijkste waar je op moet letten, is dat als je geen gymnasium eindexamen doet, het vak CKV verplicht is. Als je KCV met een voldoende hebt afgesloten, geldt dat niet automatisch als een voldoende (=vink) voor CKV. KCV en CKV zijn twee verschillende vakken, die niet onderling uitwisselbaar zijn. Als je dus Latijn wilt laten vallen, zul je moeten zorgen dat je vóórdat je met je centraal examen (schriftelijk) begint, een vink hebt behaald voor CKV.

Dit is een heel belangrijke kwestie. Neem geen genoegen met vage antwoorden, maar vraag om duidelijkheid, liefst schriftelijk. Laat de school zo nodig contact opnemen met de inspectie. Anders loop je het risico dat je, als je met een onvoldoende voor Latijn zakt en zonder die onvoldoende zou slagen, toch geen atheneumdiploma kunt krijgen omdat je geen CKV hebt gedaan!

[Dit bericht is aangepast door DE bezoeker (27-06-2001).]
Met citaat reageren
Oud 27-06-2001, 22:08
***
*** is offline
Iig bedankt voor de reply.

Word al een poosje v hop naar her gestuurd, doen verschillende uitspraken, lichten andere leerlingen niet eens in enz enz
Recent beweerden ze echter wel dat KCV omgezet kon worden in CKV na een gesprekje en miss hoogstens 2 opdrachten ofzo, indien 't aan 't eind van dit jaar gebeurt... Nu wil ik echter een tentamen Latijn herren, had nog 8 andere tentamens, geen vrij enz, kortom tijd te kort, dus kan 't in princiepe wel meen ik. Maar stel dat ik een onvoldoende haal (had ik nu niet, had een 5,5, dus moet m'n lerares eerst zover krijgen dat ze er een tiende afhaalt tips?!), dan wil ik er miss toch vanaf, 't probleem is alleen dat dat pas na de zomervak plaatsvindt... Ben dan wel m'n 9 voor KCV kwijt, maar ook dat terzijde...
Zou 't alleen zo verschrikkelijk krom vinden als u 't helemaal bij 't rechte eind heeft, (wat ik wel vrees ) aangezien je andere vakken kan laten vallen tot na 't eindexamen...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 08:56
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Citaat:
*** schreef:
Ben dan wel m'n 9 voor KCV kwijt, maar ook dat terzijde...
Je *hoeft* je KCV niet kwijt te zijn: KCV kan in principe door een school aangeboden worden aan atheneumleerlingen en ook aan havoleerlingen (maar dan wel op vwo-nivo) in de vrije ruimte.
Je zou het dus gewoon als vak kunnen laten meetellen, mits de school etc. Is ook aantrekkelijk want het cijfer (je 9) geldt als compensatie, itt CKV.

Zoals DE bezoeker schrijft: zorg dat je dingen op papier hebt staan/krijgt en aarzel niet om bv bij inspectie of bij Tweede Fase Adviespunt (http://www.tweedefase-loket.nl/) info op te vragen.
__________________
www.stilus.nl
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 11:36
Verwijderd
Citaat:
*** schreef:
Maar stel dat ik een onvoldoende haal (had ik nu niet, had een 5,5, dus moet m'n lerares eerst zover krijgen dat ze er een tiende afhaalt tips?!)
Niet doen!!! Heeft een jongen bij mij in de klas ook geprobeerd, maar toen werd ie meteen beschuldigd van fraude voor het eindexamen!! Zat meteen een paar uur in het kamertje van de rector..
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 16:20
mif
mif is offline
Als je zorgt dat je voldoende uren hebt en ook aan de regels voldoet, dus alle benodigde verplichte vakken. Kun je tot vlakvoor het eindexamen, de dag dat je moet opgeven in welke vakken je examen doet je vakken wijzigen.
Maar zorg er wel voor dat je zoals in jouw geval ckv1 hebt afgerond. Als je fra2 wilt laten vallen, zorg dan dat je wel alle proefwerken fra1 hebt gemaakt anders heb je geen cijfer. Als je Latijn als extra vak hebt, zou je het zelfs kunnen laten vallen na het eindexamen als je er een onvoldoende op hebt gehaald.

Maar als je het zwart op wit laat zetten, heb je 100% zekerheid en kan je school niet vlak voor de examens gaan zeuren dat het niet mag. Ze hebben dan ongelijk, maar je gelijk dan halen is moeilijk.
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 18:59
***
*** is offline
Citaat:
Je zou het dus gewoon als vak kunnen laten meetellen, mits de school etc.
Dat gaat volgens mij bij mijn school helaas niet op, ze zetten KCV dan om in CKV...

Heb gelijk m'n vraag gespuit, als ik antw krijg, zal ik 't hier plaatsen...

Citaat:
beschuldigd van fraude voor het eindexamen
Wees gerust Ik was ook niet van plan om eigenhandig in de papieren te gaan rommelen ofzo hoor.. Ga proberen met een vlotte babbel haar zover te krijgen dat ze ergens minder punten voor geeft oid...

Citaat:
Als je Latijn als extra vak hebt, zou je het zelfs kunnen laten vallen na het eindexamen

Maar zorg er wel voor dat je zoals in jouw geval ckv1 hebt afgerond
Ook jij bedankt voor 't advies
Maar je slaat nu juist de spijker op z'n kop, de rest is allemaal in orde, maar ik heb geen CKV gevolgd... Kon ook niet, want ik had al veel te veel bijvakken...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 22:49
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
Nog even voor alle duidelijkheid:
KCV en CKV zijn vakken die allebei afzonderlijk 200 studielasturen kosten; wie ze allebei volgt, besteedt er dus 400 studielasturen aan. Het is natuurlijk logisch dat een school niet bereid is om iemand die alleen KCV heeft gedaan, ook een vink te geven voor CKV: zo iemand heeft immers aan die twee vakken niet 400 maar 200 uren besteed. Het is al heel schappelijk, vind ik, als KCV wordt omgezet in CKV. Dat moet wel gebeuren vóórdat je aan het centrale examen begint.

Je moet goed beseffen wat het betekent als je KCV vervangt door CKV: ook als je je klassieke taal niet van je eindlijst schrapt, krijg je geen gymnasiumdiploma, want daarvoor is KCV verplicht.

Maar je moet er ook goed aan denken wat er kan gebeuren als je KCV handhaaft en dus officieel geen CKV hebt gedaan. Als je dan (mede) dankzij een onvoldoende voor Latijn/Grieks een onvoldoende eindlijst hebt, kun je deze onvoldoende niet schrappen en dan een Atheneum-diploma halen, omdat daarvoor nu eenmaal CKV verplicht is.

Denk dus voordat je aan je centraal examen begint, wat je het beste kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 23:50
***
*** is offline
Citaat:
*** schreef:
Heb gelijk m'n vraag gespuit, als ik antw krijg, zal ik 't hier plaatsen...
Ik begrijp dat je een gymnasium-opleiding doet. Als je
latijn laat vallen, ga je 'automatisch' een
atheneum-opleiding volgen, echter....... dan moet je ckv1 doen.
Kcv is niet automatisch vervangend voor ckv1. Een deel
van de eindtermen en het programma is overlappend,
maar als je kcv hebt gevolgd zul je wel een aanvullend
programma moeten doen om te kunnen zeggen dat je ook
ckv1 hebt gedaan. Dat aanvullende programma zou kunnen
bestaan uit het bezoeken van een aantal voorstellingen,
een museum etc. Je hoeft sowieso niet 200 sbu volledig
opnieuw in te vullen. Wat je wel moet doen, bepaalt de
school.
Maar het gevolg is dat je niet tot na het ce kan
wachten met deze beslissing, tenzij je sowieso ckv1 erbij
doet. Als het niet voor het atheneumdiploma is, dan is
het gewoon een extra vak in het vrije deel.

Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 23:55
***
*** is offline
Citaat:
DE bezoeker schreef:
Denk dus voordat je aan je centraal examen begint, wat je het beste kunt doen.
Aan de ene kant begrijp ik 't ook allemaal wel...
Maar ik kan die keus dus niet te maken... M'n ouders roepen allang dat ik ervanaf moet, maar ik weet 't zo net nog niet... Heb niet voor niets al die jaren de meeste tijd in Latijn gestoken... Tot afgelopen jaar dan, toen is 't me opgebroken en moest ik eerst aan m'n andere vakken denken... Bovendien ligt 't toch stiekum gewoon in m'n aard om 't onderste uit de kan te halen, 't beste te willen...
Sorry hoor, moest ff m'n ei kwijt...
Met citaat reageren
Oud 09-07-2001, 11:16
Seneca
Seneca is offline
bij ons telde KCV gewoon voor CKV1 als je van gym naar atheneum ging. Er zijn mensen die in het begin van de 6e hun klkassieke taal nogh hebben laten vallen en dan is het niet meer te doen om CKV1 in te halen. Dus KCV telde gewoon voor CKV1, een soort vervanging dus. Daar werd verder niet moeilijk over gedaan. Er zijn nu dus mensen met een atheneumdiploma zonder CKV1, maar met KCV. Moet kunnen, toch...
__________________
Nunquam parum est quod satis est.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Regels schoolexamen?
lolsimon
5 13-10-2008 21:08
Psychologie regels maken
LEUGEN
17 25-02-2008 08:40
Algemene schoolzaken Het verschil tussen regels en voorschriften
Verwijderd
2 19-10-2006 15:50
Algemene schoolzaken Welke regels op jouw school???
HelpMePlease
11 13-02-2004 23:19
Levensbeschouwing & Filosofie Mogen we ons achter regels verschuilen?
michieldewit
19 03-01-2004 17:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.