Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2002, 16:55
Rhinus
Rhinus is offline
Stel je zou van geloof MOETEN wisselen. Waarom doet er even niet toe. Welk geloof zou je dan kiezen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2002, 17:07
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Het geloof van de vrije wil.

Groetjes
Ben(die dat als eerste had wat hem binnenschoot"
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 17:25
Facet
Facet is offline
boedisme, whahahaha
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 17:33
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Ik geloof. Ik geloof in mijzelf. Als ik zou moeten wisselen zou ik in mijn pik gaan geloven in plaats van mijzelf, alhoewel dat wel bijna een te groot geheel is om je geloof in te plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 17:58
truman
truman is offline
hoe beoordeel je dat je gelovig bent dan ?
volgens mij kan dat niet eens
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 18:10
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Het geloof van de vrije wil.

Groetjes
Ben(die dat als eerste had wat hem binnenschoot"
En die heb je nu niet? Vergeet niet dat je MOET wisselen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 18:12
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
En die heb je nu niet? Vergeet niet dat je MOET wisselen.
Ohw, had ik neit eens gelezen...sowwy!!

Uhh...ik zou kiezen voor het boedisme, omdat er dan geen sprake is van een sprookje als in een hogere macht, maar een levenswijsheid.

Groetjes
Ben(die nu eigenlijk niet echt in iets specifieks gelooft
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 19:30
Bluesummers
Avatar van Bluesummers
Bluesummers is offline
euh.. kweenie,... ik geloof nu nergens in, en ik weet ook niet zo heel veel van andere geloven, maar BIJNA elk geloof heeft wel iets... kweenie.. n vriendin is hindoestaan.. dat trekt wel n beetje.. maar aan de andere kant weet ik ook (bijna) zeker dat er een duivel is, dus wie zegt dat ik die niet zou kunnen vereren? dat doe ik trouwens niet, ik vereer niets maar ik noem maar wat.. ik geloof sterker in een duivel dan in een god.. dus.. maar goed dat ik niet MOET wisselen
__________________
Heads, I win, tails, you lose. *doet getrouwd zijn met Legato!:D* woei: ~Member of Evil Brains Anonymus~
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 19:36
!!0p3n
Avatar van !!0p3n
!!0p3n is offline
Jodendom, waarom? Ik dacht... laat ik eens gek doen en het is weer eens wat anders.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 20:53
mitsj
mitsj is offline
het geloof in jezelf
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 09:08
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Precies, het geloof in jezelf

Maar er is niets mis met het benoemen van aspecten daar in. "Simbolisatie".

Wotanisme dan ;-) En me er bewust van zijn dat de goden hersenspinsels zijn, is dat goed?
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 11:10
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
boeddhisme.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 11:11
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
boeddhisme.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 14:48
Neo Hippie
Neo Hippie is offline
het geloof in jezelf is het best
__________________
Wat ben jij beperkt!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 15:15
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:
Precies, het geloof in jezelf

Maar er is niets mis met het benoemen van aspecten daar in. "Simbolisatie".

Wotanisme dan ;-) En me er bewust van zijn dat de goden hersenspinsels zijn, is dat goed?


De goden uit het Wotanisme zijn metaforen voor veel aspecten van het leven. Erg interessant om de Edda's te lezen. Das ook het geloof waar ik voor zou kiezen als ik moest switchen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 19:16
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Citaat:
Silindistani schreef:

De goden uit het Wotanisme zijn metaforen voor veel aspecten van het leven. Erg interessant om de Edda's te lezen. Das ook het geloof waar ik voor zou kiezen als ik moest switchen


In de Edda staat toch alles in dichtvorm?

Ik lees nu gewoon een tweedehands ergens op de kop getikt boek over Noorse Mythen, daar staat meer dan genoeg erover in

Als ik me er echt in wil verdiepen vergrijp ik me wel aan een Edda
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 19:27
Skapie
Avatar van Skapie
Skapie is offline
wicca, omdat ik dat interessant vind
__________________
To Elysium is geweldig!!! :D
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 22:10
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:
In de Edda staat toch alles in dichtvorm?

Ik lees nu gewoon een tweedehands ergens op de kop getikt boek over Noorse Mythen, daar staat meer dan genoeg erover in

Als ik me er echt in wil verdiepen vergrijp ik me wel aan een Edda


De Edda's zijn volkswijsheden die vroeger van mond tot mond van vader op zoon werden doorgegeven. Het zijn gedichten die gaan over de belevingen van de Goden. Het zijn bijna allemaal metaforen voor allerdaagse belevenissen of volswijsheden. Een heel leuk fenomeen in de Edda's zijn de trollen. Die staan in elk verhaal in elke situatie ergens anders voor.

De Edda's zijn het hart van het Wotanisme, zoiets als de Bijbel voor het christendom. Maar het goede aan het Wotanisme vind ik, dat het geen geloof is die draait om het leiden van je leven, maar meer te maken heeft met de allerdaagse dingen. Het is niet de bedoeling dat je de Goden ook echt als Goden ziet, maar meer als belichaming van de krachten. Thor, als belichaming van de strijd. Loki, als belichaming van het kwaad enzovoort.

De Edda's waren overgens nooit bedoelt om op te schrijven. Maar omdat het christendom agressief de Germanen gingen bekeren zijn ze in de verdommenis geraakt. Er zijn ook maar een paar Edda's bewaart gebleven.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-03-2002, 01:16
drama
Avatar van drama
drama is offline
hmmz, ik denk hare krsna, alleen daar weet ik nog ff niet genoeg van af dus ik zou het eigenlijk niet weten
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 08:12
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
De Edda's zijn volkswijsheden die vroeger van mond tot mond van vader op zoon werden doorgegeven. Het zijn gedichten die gaan over de belevingen van de Goden. Het zijn bijna allemaal metaforen voor allerdaagse belevenissen of volswijsheden. Een heel leuk fenomeen in de Edda's zijn de trollen. Die staan in elk verhaal in elke situatie ergens anders voor.

De Edda's zijn het hart van het Wotanisme, zoiets als de Bijbel voor het christendom. Maar het goede aan het Wotanisme vind ik, dat het geen geloof is die draait om het leiden van je leven, maar meer te maken heeft met de allerdaagse dingen. Het is niet de bedoeling dat je de Goden ook echt als Goden ziet, maar meer als belichaming van de krachten. Thor, als belichaming van de strijd. Loki, als belichaming van het kwaad enzovoort.

De Edda's waren overgens nooit bedoelt om op te schrijven. Maar omdat het christendom agressief de Germanen gingen bekeren zijn ze in de verdommenis geraakt. Er zijn ook maar een paar Edda's bewaart gebleven.


moet je wel even vertellen, dat het Odin is, die de god van oorlog representeert *wijsneus*

wat het wotanisme voor aantrekkingskracht op mij heeft, is het menselijke. Odin, de hoofdgod, is grillig. Hij is een dief, een minnaar, een leider, een moordenaar. Tevens sterven goden, dat zie je nergens anders in welk geloof dan ook, dat maakt ze ook heel menselijk

Loki werd in zijn jonge jaren nog niet als kwaad gezien, maar hij gooide dat weg met het doden van Baldr ;-)
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 08:22
Verwijderd
Kosmos, ik kreeg op straat een boekje van Hare Krishna maar na één bladzijde kon ik het al niet meer verdragen. Al dat 'we zijn een slechte homp vlees en moeten ons leven wijden aan zelfpijniging en zelfverloochening om weer goed te zijn'.
Pfffff...

En ik maar denken...hee cool ze zijn vegetarisch.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 11:29
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:

moet je wel even vertellen, dat het Odin is, die de god van oorlog representeert *wijsneus*

wat het wotanisme voor aantrekkingskracht op mij heeft, is het menselijke. Odin, de hoofdgod, is grillig. Hij is een dief, een minnaar, een leider, een moordenaar. Tevens sterven goden, dat zie je nergens anders in welk geloof dan ook, dat maakt ze ook heel menselijk

Loki werd in zijn jonge jaren nog niet als kwaad gezien, maar hij gooide dat weg met het doden van Baldr ;-)


Woeps Odin, Thor - whatever

Het leuke is inderdaad dat ze mensen zijn - mensen met een bepaald soort character. Vandaar ook die belichaming.

De dood van Baldr door Loki is de metafoor voor de komst van het christendom Odin pleurde toen een trol in de put : vertrouwen. Grappig fenomeen.

Odin hing zichzelf op om het rijk van de dood te leren kennen, om zijn volk beter te kunnen besturen. Hij komt dus gewoon weer terug, ze zijn dus wel degelijk beter als de 'normale' mens. Zeg maar ubermensch
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 13:24
JediJoel
Avatar van JediJoel
JediJoel is offline
Tja, ik zou niet wisselen. Ik heb het beste geloof al. Natuurlijk hebben anderen een andere mening, maar ik vind het Christendom het beste. Ten eerste:
Ik heb de heilige Geest gevoeld.
2: ik ben er gewoon 100% zeker van dat dit het ware geloof is.
__________________
Mithhuanion; Poet and Writer
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 14:49
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Citaat:
JediJoel schreef:

Ik heb de heilige Geest gevoeld.
lijkt me gaaf

__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 16:17
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
JediJoel schreef:
Tja, ik zou niet wisselen. Ik heb het beste geloof al. Natuurlijk hebben anderen een andere mening, maar ik vind het Christendom het beste. Ten eerste:
Ik heb de heilige Geest gevoeld.
2: ik ben er gewoon 100% zeker van dat dit het ware geloof is.
Ja, maar STEL, je MOET wisselen. Wat zou je dan doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2002, 16:39
Silindistani
Silindistani is offline
Ik heb de zon gevoeld!

All hail de zon! Het enige ware geloof!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 18:45
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:
lijkt me gaaf

Is ook gaaf! En je hoeft er bijna geen flikker voor te doen! En als je de Heilige Geest eenmaal in je voelt, dan gaatie ook nooit weer weg, dus dan heb je profijt voor het leven!
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 18:54
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
Is ook gaaf! En je hoeft er bijna geen flikker voor te doen! En als je de Heilige Geest eenmaal in je voelt, dan gaatie ook nooit weer weg, dus dan heb je profijt voor het leven!
De zon gaat wel weg

Iedere avond
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Dit is het brieventopic dat ik Postzegel noem.
CSN
244 09-07-2006 17:20
Levensbeschouwing & Filosofie Religie
Belgarath
92 16-07-2005 00:56
Levensbeschouwing & Filosofie Kinderen komen thuis met liefde van een ander geloof, hoe reageer je?
Doodle!
125 08-10-2004 16:34
Levensbeschouwing & Filosofie Socrates - welk geloof?
phensicske
31 30-05-2004 15:50
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Software & Hardware [writer] Welk merk is 't best?
Orion16
9 09-09-2002 08:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.