Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2012, 07:58
Verwijderd
"To achieve great things, two things are
needed: a plan, and not quite enough time."
--Leonard Bernstein

Lieve oude en nieuwe Letteraars (en het stiekeme publiek dat ook graag eens wat zou willen schrijven),

over een stief maandje is het weer zo ver: de National Novel Writing Month begint! De uitdaging: vijftigduizend woorden in dertig dagen. Niet minder, maar wel meer! Het mag over alles gaan, zolang je er maar een mooi verhaal van weet te maken. Er is geen jury, kwaliteit is van minder belang. Het gaat er om dat je gaat schrijven, blijft schrijven en aan het eind van de rit jezelf afvraagt hoe je dit in hemelsnaam voor elkaar gekregen hebt.

Waarom breng ik dit onder de aandacht?
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen waar ik diverse jaren met plezier aan heb deelgenomen. Het is bijzonder geschikt voor ieder die eigenlijk ooit wel iets substantieels zou willen schrijven, maar dat voorheen vanwege plankenkoorts, woordfobie of andere onzekerheden en tegenslagen nog nooit echt geprobeerd heeft. In deze wedstrijd waar kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit heb je waarschijnlijk geen tijd om je zorgen te maken over je plotwendingen en diepte van je verhaal, want je aandacht gaat vooral uit naar het aantal woorden dat je per dag moet schrijven. Soms lijkt de finish immers dichtbij, maar niets is dodelijker dan een mid-november writersblock.

Enfin! Met dit uitdagende spektakel voor je en vast heel veel goede excuusjes waarom het niet kan (school, werk, stage, huisdieren, afwassen, lepeltjes poetsen) is het juist de sport om het wél te doen. Ondanks je tijdgebrek. Ondanks de ongepoetste lepeltjes. Ondanks een eikenhouten plankenkoorts. Hoewel vaak lastig, soms angstaanjagend en maar soms soepeltjes, is het natuurlijk een geweldig waagstuk om te volbrengen. In de bijlage de flyers die je ter motivatie kunt printen en ophangen

Dit jaar doe ik natuurlijk weer gewoon mee, en sta ik andere schrijvers ook graag bij in geval van problemen van welke aard dan ook. Nu is mijn vraag: wie stort zich mede in de kaken van de 1666 woorden per dag?
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf NaNoWriMo_Bernstein_Flyer.pdf (29.0 KB, 11x gelezen)
Bestandstype: pdf NaNoWriMo_Flyer.pdf (70.0 KB, 5x gelezen)
Bestandstype: pdf novelists_at_work.pdf (282.4 KB, 5x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2012, 19:18
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Het is zo leuk. (L) Maar ik vrees dat ik te hard bezig ben met studeren, weekendjes op de hei met al mijn geliefden en sporten. En dat vind ik belangrijker dan mijn schrijfontwikkeling.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 16:36
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Nog nooit gedaan. Ik vind het een beetje een raar idee, alleen maar schrijven om pagina's te vullen. Maar het is waarschijnlijk wel een hele goede oefening. 1666 per dag is ook wel te doen, misschien ga ik het eens proberen.

Maar wat voor verhalen heb jij voorgaande jaren geschreven? Waren het gedrochten met een 'en toen, en toen' achtig plot waarin het verhaal willekeurig doorgaat? Of sloeg het nog wel ergens op?
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 16:55
Verwijderd
Hm, tsja. Het zijn geen gedrochten van 'de pagina's moeten vol'. Tegelijkertijd zal het gebrek aan nadenken over plot ed. me ongetwijfeld parten spelen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 22:10
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik vind mijn eerdere NaNo's best wel heel goed. Vooral die van toen ik ging studeren, dat is echt kwaliteit van de hoogste plank. Ze functioneren vooral goed als dagboeken.

Nee, serieus. Ik denk dat je in zoveel woorden wel heel goed een idee kunt ontwikkelen. De vorm zelf is dan misschien niet het beste wat je ervan kunt maken, maar je hebt wel de ruimte om te experimenteren. Ik ben er wel van gegroeid als schrijver, denk ik.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 17:38
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik zit voor dit jaar te twijfelen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 18:02
Verwijderd
Ah toe KIET! Je moet immers weer oefenen om sneller dan je eigen schaduw te worden
Met citaat reageren
Oud 05-10-2012, 23:13
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik geloof niet dat mijn poging om 50.000 woorden er in 1 maand proberen uit te persen mijn reactievermogen op het forum sneller maakt Het tegenovergestelde zelfs, waarschijnlijk

In 2010 en 2011 heb ik meegedaan en het beide keren gehaald, maar ik heb niet echt een idee voor een plot, hooguit een begin. Dus ik heb al een beetje een gebrek aan inspiratie Bovendien heb ik de verhalen van zowel 2010 als 2011 niet eens af (2010 zit nu op 180.000 woorden, 2011 op 75.000) en dat vind ik ook een beetje zonde. Ik zou die kunnen afschrijven om zo 50.000 woorden te typen - voor mij maakt dat qua uitdaging niet zoveel uit en die regels zijn toch wat arbitrair Dus ik twijfel nog.

En misschien dat ik nog een week weg ga die maand, da's toch ook wel een forse beperking.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 10:12
Verwijderd
Kun je niet alvast werken aan de sequel van een van je verhalen?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 12:07
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik heb net een geweldige ingeving gekregen voor wat misschien wel een boek kan worden, dus ik laat NaNoWriMo wederom weer schieten. Maar succes ermee.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 12:58
Verwijderd
Wat is er mis met in november schrijven, mijn beste?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 14:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Kun je niet alvast werken aan de sequel van een van je verhalen?
Het is allemaal al onderdeel van een reeks, steeds dezelfde kern van vaste personages. Dat zou sowieso niet echt anders zijn
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 11:34
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb in juni meegedaan met nanocamp. Ging wel goed. Nano is vooral geschikt om jezelf te motiveren, om jezelf aan het schrijven te krijgen en een idee uit te werken. Kwaliteit is er bij mij nog nooit uit voortgekomen... Maar vind nano wel altijd leuk om te doen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2012, 23:02
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb het nu wel iets meer uitgewerkt en ik denk dat er wel scenes zijn die ik best wel graag zou willen schrijven

Maar als blijkt dat ik ook in november nog 7-10 dagen op Tenerife mag doorbrengen dan ga ik echt niet zitten pushen voor die 50k woorden
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2012, 19:14
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Nou, zowel het verhaal-plan als het Tenerife-plan hebben allebei meer vorm gekregen, dus ik ben benieuwd
Overigens heb ik ooit al eens iets over Tenerife geschreven, die combinatie gaat niet nog eens op

Nog een kleine 2 weken, zijn mensen al met een plot bezig hier?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2012, 22:30
Verwijderd
Ik ga verder met Onbestemd, gewoon 50.000 woorden extra toevoegen. Na NaNo eens goed kijken en schrappen en dan naar de uitgever
Met citaat reageren
Oud 21-10-2012, 11:24
thesombrero
Avatar van thesombrero
thesombrero is offline
Ik heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk. Maar de bedoeling is dus dat je 50.000 woorden schrijft in een maand en dat mag over elk onderwerp gaan?

(Ben nieuw hier dus ik weet het nog niet helemaalXD)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2012, 11:40
Verwijderd
Ja, elk onderwerp, ongeacht wat. De regels zijn simpel: 1 november begin je met 0 woorden en op de 30e eindig je met 50.000 woorden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-10-2012, 12:02
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk. Maar de bedoeling is dus dat je 50.000 woorden schrijft in een maand en dat mag over elk onderwerp gaan?

(Ben nieuw hier dus ik weet het nog niet helemaalXD)
Het gaat over een andere website: www.nanowrimo.org

Maar inderdaad, 50.000 woorden in een maand, waarover je maar wilt
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 11:25
Verwijderd
En dat wordt een groot feest. Ik ga in Nijmegen de flyer verspreiden
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 08:10
Sommerfugl
Avatar van Sommerfugl
Sommerfugl is offline
In november ben ik jarig
mag ik toetsen maken
en heb ik al 3 feestjes gepland staan

Maar ach, wat maakt die verjaardagstaart en het gemiddelde van mijn cijfers uit als het me lukt 50.000 woorden in een maand te schrijven?

Ik vrees alleen dat ik moet beginnen zonder enig idee voor een eventueel plot -en ik heb nog nooit meer dan 3000 woorden aan een verhaal besteed.
__________________
And the moon it leaves silver but never sleep / And then the silver turns to gray / Oh, stay with me Arienette / Until the wolves are away (Bright Eyes)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2012, 11:33
Verwijderd
Citaat:
In november ben ik jarig
mag ik toetsen maken
en heb ik al 3 feestjes gepland staan

Maar ach, wat maakt die verjaardagstaart en het gemiddelde van mijn cijfers uit als het me lukt 50.000 woorden in een maand te schrijven?

Ik vrees alleen dat ik moet beginnen zonder enig idee voor een eventueel plot -en ik heb nog nooit meer dan 3000 woorden aan een verhaal besteed.
Als je vastloopt kun je altijd PM'en. Ik heb genoeg tijd voor en advies Beginnen zonder plot is altijd mooi.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 15:54
Sommerfugl
Avatar van Sommerfugl
Sommerfugl is offline
Citaat:
Als je vastloopt kun je altijd PM'en. Ik heb genoeg tijd voor en advies Beginnen zonder plot is altijd mooi.
Dat zal ik zeker onthouden, dus wacht maar op de zeikmailtjes over inspiratieloosheid en te weinig tijd. Heb je ervaring met schrijven zonder plot? (En tips, misschien?)

Ik twijfel heel erg over het genre. Het liefst zou ik scie-fi schrijven, daar heb ik zelfs al een vaag idee voor, maar ik weet niet of ik dat wel "aankan."
En ik zal eens moeten kijken hoe snel ik hoeveel woorden kan typen, zodat ik een soort planning kan maken.

Ik vind dit nu al leuk!
__________________
And the moon it leaves silver but never sleep / And then the silver turns to gray / Oh, stay with me Arienette / Until the wolves are away (Bright Eyes)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 16:23
Verwijderd
Daar heb ik zeker ervaring mee. De vraag is een beetje hoe je schrijft. Sommigen zien iets voor zich en beschrijven dat. Voor de NaNo is dat denk ik de makkelijkste methode, want alles dat je nodig hebt is een goede fantasie en snelheid om mee te typen Je kunt natuurlijk ook wat gestructureerder aan je verhaal werken, maar de dertig dagen durende chaos is in mijn ervaring vrij slecht voor alle ideeën die je over structuur hebt. Ik zeg niet dat het niet kan, maar als je meer op een dag moet doen, wil je denk ik vooral aan je aantal woorden per dag komen.

Mijn tactiek dit jaar wordt om altijd een kladblokje bij me te hebben voor alle geniale invallen die ik heb terwijl ik niet schrijf. Juist als je ergens niet mee bezig bent, krijg je de geniaalste invallen. Voor mij persoonlijk helpt het lopen door de binnenstad, daar lopen zoveel potentiële karakters en indrukken rond dat er altijd wel iets in mijn hoofd opduikt. Alleen maar naar het scherm staren zal je denk ik snel een writers block opleveren. Zeker als je pagina nog nagenoeg leeg is. Verder wordt dit mijn eerste NaNo mét koffie, wie weet doet het wonderen. Een andere tip: als je eenmaal lekker schrijft, blijf dan alsjeblieft schrijven. Vice versa: als het niet lukt, ga dan niet moeilijk doen met toch proberen, maar ga de dingen doen die je zou moeten doen als je net lekker bezig bent. Dat werkt niet oneindig (ooit zul je toch moeten gaan typen) maar ik vind het fijner om andere dagelijkse bezigheden af te ronden in plaats van niks te doen. Daarmee houd ik veel tijd vrij om door te gaan als ik net lekker bezig ben. Als het lekker gaat, kan ik zo 10.000 op een dag schrijven, dus ik investeer graag in mijn vrije tijd

Waarom zou je sci-fi niet aankunnen? Als je iets voor ogen hebt, moet je er gewoon voor gaan, ook al schrijf je niet keurig binnen het genre. Om wat goeds te schrijven, schijn je regels te moeten breken.


Laat de zeikmailtjes maar komen!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2012, 22:26
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Dat zal ik zeker onthouden, dus wacht maar op de zeikmailtjes over inspiratieloosheid en te weinig tijd. Heb je ervaring met schrijven zonder plot? (En tips, misschien?)

Ik twijfel heel erg over het genre. Het liefst zou ik scie-fi schrijven, daar heb ik zelfs al een vaag idee voor, maar ik weet niet of ik dat wel "aankan."
En ik zal eens moeten kijken hoe snel ik hoeveel woorden kan typen, zodat ik een soort planning kan maken.

Ik vind dit nu al leuk!
NaNoWriMo heeft ook een eigen forum; je kunt altijd nog meer steun zoeken op het Nederlands/Belgische-subforum of chat en als je met Engels overweg kan zijn er nog veel meer fora voor zo'n beetje elk probleem

Sci-fi is in mijn ervaring - net als fantasy - relatief makkelijk om te schrijven omdat je je eigen regels en wereld kunt opstellen. Bij mij speelt het (doorgaans) in de echte wereld af en dan wil ik het ook vrij overeenkomstig hebben met kleine dingen als natuurwetten en technische kunde en zo. Hoewel ik voor NaNo wel iets meer vrijheden gebruik want dat scheelt nadenken en uitzoeken
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2012, 06:34
Verwijderd
Research komt later wel, inderdaad. Ik denk dat je tijdens het schrijven er nauwelijks tijd voor hebt. Anyway nog een laatste tip die ik uit een vakblad heb geplukt: QQ. Er is geen woord met QQ in het Nederlands (en in de sci-fi hopelijk ook niet) waardoor dit de ideale afkorting is om later lastige passages terug te zoeken. Als je niet zeker bent van een naam: QQJan de eerste keer, zodat je bij later overlezen de pijnpunten met ctrl+F zo gevonden hebt. Ook locaties en gebeurtenissen kun je zo aanpakken, zoals de moord door QQDomine Blaauw van Draadt met de QQloden pijp in de QQeetkamer. In plaats van puzzelen dus doorschrijven en foutjes zoek je er later wel uit!

Het is morgen al!!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 09:27
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Wij gaan verder met het verhaal wat we vorig jaar gestart zijn, dat was nog niet afgelopen maar nadat november voorbij was hadden we er even geen zin meer in

Met frisse moed!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 09:56
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ipv QQ kan je ook gewoon de # of zo gebruiken (tenzij je in Scrivener werkt dacht ik), dat doen veel mensen om een punt te markeren wat ze later wel eens beter uitzoeken. Als ik iets moet noteren om te blijven onthouden dan maak ik er een notitie van 'onder' het verhaal, dan hoef ik alleen maar even wat naar beneden te scrollen en dan zie ik meteen van 'dit heb ik bedacht'. Zelfde doe ik met dialogen of andere dingen die ik al bedacht had maar nog net nodig heb

@Qimm, is dit een koninklijk meervoud of doe je het samen met iemand anders?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 17:25
Verwijderd
Ik heb inderdaad in het document ook allerlei ideeën en dergelijke staan. Wel bovenaan alles, in plaats van onderaan, maar goed, dat is smaak Ik was vandaag begonnen met een schema van wie, wat en wanneer, maar dat stond me na een kwartier al tegen dus ook ditmaal laat ik die structuur varen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 19:39
Sommerfugl
Avatar van Sommerfugl
Sommerfugl is offline
@Uitzicht Dank voor de tips! Het kladblokje is inderdaad een goed idee, gezien ik ook altijd inspiratie krijg op momenten dat dat niet helemaal uit komt. En ook de tip van het dingen-doen-die-je-zou-moeten-doen als je lekker bezig bent zal ik zeker gebruiken! Jammer genoeg lust ik nog altijd geen koffie.
10.000 woorden per dag is trouwens echt veel zeg!

@KIET Ik dacht dat Sci-Fi/fantasy juist lastiger was om te schrijven omdat je je eigen wereld etc. op moet zetten, en hier dus ook consequente regels voor moet bedenken?

Ik ga gewoon sci-fi schrijven, en laat het verhaal dan op een andere planeet afspelen zodat ik aliens kan verzinnen wanneer het niet lekker wil lopen. Dan zie ik wel wat het wordt. Ik ben al blij als ik 40.000 of 30.000 woorden haal, maar natuurlijk ga ik voor de volle 50K.

En het is morgen al! Sta zo'n beetje te trappelen van zin om te gaan schrijven.
__________________
And the moon it leaves silver but never sleep / And then the silver turns to gray / Oh, stay with me Arienette / Until the wolves are away (Bright Eyes)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 19:53
Verwijderd
Je kunt anders natuurlijk ook voor de sequel gaan alvast? En waarschijnlijk heb jij ook een drank waar jij gelukkig van wordt. Ik heb vandaag een A4tje volgepend met observaties in de trein en op de stations.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 21:30
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:

@KIET Ik dacht dat Sci-Fi/fantasy juist lastiger was om te schrijven omdat je je eigen wereld etc. op moet zetten, en hier dus ook consequente regels voor moet bedenken?

Ik ga gewoon sci-fi schrijven, en laat het verhaal dan op een andere planeet afspelen zodat ik aliens kan verzinnen wanneer het niet lekker wil lopen. Dan zie ik wel wat het wordt. Ik ben al blij als ik 40.000 of 30.000 woorden haal, maar natuurlijk ga ik voor de volle 50K.

En het is morgen al! Sta zo'n beetje te trappelen van zin om te gaan schrijven.
Het voordeel van Sci-Fi/Fantasy is dat je die consequente regels zelf kunt bedenken, uitbreiden of manieren vinden om ze te breken wanneer je dat uitkomt Het enige wat je hoeft te doen is het te noteren als je er eentje bedenkt zodat je daar rekening mee kunt blijven houden. Je eigen fantasie is verder de enige belemmeringen, je kunt het je zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt! En als je het lastig vindt om zelf iets compleet nieuws te verzinnen kan je altijd nog je wereld baseren op iets wat al door een ander is bedacht, en dan aanpassen wat voor jouw verhaal het beste uitkomt. Maar zeker voor NaNo hoef je niet per se een heel complexe, uitgewerkte wereld te verzinnen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 08:44
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
@Qimm, is dit een koninklijk meervoud of doe je het samen met iemand anders?
koninklijk meervoud Nee, net als vorig jaar samen met iemand. Tis een beetje cheaten, maar dat vinden wij niet erg
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 08:47
Verwijderd
Ik weet niet of het wel cheaten is. Het lijkt mij verdomd lastig om te moeten samenwerken met zulke deadlines.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 11:42
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Naja, je hoeft niet elke dag zelf 1700 woorden te schrijven En het is heel motiverend vind ik zelf. Vorig jaar hebben we het gered, dus we gaan gewoon nog eens ons best doen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 12:09
Verwijderd
Maar je moet er wel min of meer op vertrouwen dat de ander het doet. Hoe pakken jullie het aan? Om en om?

Edit: Vrij soepel mijn doel gehaald voor vandaag: iets boven de 1600 woorden. Nog ideeën te over dus wellicht maak ik vanavond nog wat meer. Hoe gaat het bij jullie?

Laatst gewijzigd op 01-11-2012 om 13:18.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-11-2012, 13:18
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Jep, in principe om-en-om maar soms doet de een 2 dagen omdat dat beter uitkomt of zo. Wij zijn wel extreem goed op elkaar ingespeeld, dus we weten wat we aan elkaar hebben en hoe we denken
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 13:20
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik begin niet, dus dat komt me wel mooi uit. Mijn ervaring is wel, niet stoppen als je je doel voor de dag hebt gehaald, zorg dat je voorloopt, als je om wat voor reden niet genoeg tijd, inspiratie of concentratie hebt op een ander moment heb je wat speelruimte. Beter voor de gemoedsrust
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 13:24
Verwijderd
Ik weet het Ik zou zomaar vandaag eens naar de 5000 kunnen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 15:01
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik ben vannacht meteen begonnen, gelijk tot 6 uur door gegaan Maar mijn tempo is altijd laag, ik blijf te perfectionistisch. Helemaal omdat ik begin met een waargebeurde vliegtuigramp en die vrij waarheidsgetrouw wil houden, dus dan moet ik toch meer uitzoeken dan ik dacht.

En ik tel mijn woorden niet, word-count staat ook uit, maar ik weet dat ik met 1000 woorden ongeveer op 1 pagina zit. Dus onder de 50 pagina's hoef ik gewoon niet te checken
De laatste week van november zit ik ook op Tenerife en daar ga ik mij echt niet dwingen om te schrijven als er leukere dingen zijn om te doen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 15:12
Verwijderd
Dan schrijf je met een klein lettertype! Ik verdeel 5,5k over 8 pagina's.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 15:27
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Standaard altijd Times New Roman op lettergrootte 10.
Ik heb wel ontdekt dat als ik een grotere lettergrootte neem mijn zinnen en alinea's verhoudingsgewijs korter worden omdat het dan sneller opgevuld lijkt. Daar ben ik heel apart in Een alinea moet een afmeting hebben die 'goed' aanvoelt. Ik kan het ook niet hebben als ik aan het eind van de alinea maar 1 of 2 woorden op de laatste regel heb staan.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 15:34
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ocd much?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 15:40
Verwijderd
Ik kom maar weinig mensen tegen die het schrijfproces vooral grafisch ervaren. Ben je niet toevallig op zoek naar een mooi soort schilderij met de juiste zwart-witverdeling?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 17:31
Sommerfugl
Avatar van Sommerfugl
Sommerfugl is offline
@KIET
Daar hebt ge wel helemaal gelijk in. In welk genre schrijf jij (dit jaar)? Dat perfectionisme lijkt me overigens erg vervelend tijdens NaNo, volgens mij kan dat je echt nekken.

@Uitzicht
Chocolademelk. Ik ga flink aankomen deze november.
5000 schiet trouwens al aardig op! Dat is zo'n beetje voor 2, 3 dagen schrijven?

@Qimm,
lijkt me eigenlijk erg leuk om dit samen met iemand te doen, maar ook moeilijk! Respect.

Op het laatste moment van plan geswitcht, ga nu verder schrijven aan een verhaal dat ik al had liggen. (tegen de 3000 woorden). Heb er vandaag ongeveer 2000 bijgeschreven. De woorden die ik al had trek ik er aan het eind vanaf, zodat ik ik eerlijk de 50.000 haal. Merk nu al dat dit vlotter schrijft omdat ik de personages al een beetje 'ken.'
En vandaag een notitieboekje meegenomen, (Dank nogmaals voor de tip!) heb er uiteindelijk pentekeningetjes van de hoofdpersonen in gemaakt, want die inspiratie wil blijkbaar niet komen als je er klaar voor staat.
__________________
And the moon it leaves silver but never sleep / And then the silver turns to gray / Oh, stay with me Arienette / Until the wolves are away (Bright Eyes)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 17:58
Verwijderd
Gaat lekker, zo klinkt het!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 20:36
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik doe niet mee, ik heb niet eens tijd om bij mensen langs te gaan voor de gezelligheid, laat staan te schrijven.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2012, 12:49
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Wat ongezellig weer LP

Citaat:
ocd much?
Nee, er is gewoon een correcte manier van hoe je dingen moet doen

Citaat:
Ik kom maar weinig mensen tegen die het schrijfproces vooral grafisch ervaren. Ben je niet toevallig op zoek naar een mooi soort schilderij met de juiste zwart-witverdeling?
Ik denk wel dat ik voel dat er een juiste verhouding tussen tekst en pagina moet zijn, en als die er niet is prop ik er wel wat extra tekst bij Ik heb er nu op gelet; als ik aan het eind van de alinea zo uitkom dat hij pal aan het eind van de pagina eindigt zodat het bijna niet opvalt dat hij is gestopt, wil ik hem ook langer of korter maken Word heeft ook een eigenschap dat het een korte alinea naar de volgende pagina verspringt als hij bijv. 3 regels lang is en de vorige pagina nog maar ruimte had voor 2. Dat werkt ook op mijn zenuwen dus dan probeer ik meestal ook in die alinea te modderen dat het niet gebeurd

Citaat:
@KIET
Daar hebt ge wel helemaal gelijk in. In welk genre schrijf jij (dit jaar)? Dat perfectionisme lijkt me overigens erg vervelend tijdens NaNo, volgens mij kan dat je echt nekken.
Ik schrijf tegenwoordig avontuur, maar voor NaNo maak ik een uitzondering door er een beetje Sci-Fi bij te doen omdat ik een het her en der combineer met een tv-serie aangezien ik dat toch eens wilde doen. Dus waarom niet tijdens NaNo Maar de nadruk ligt er niet echt op. En ik heb genoeg tijd om perfectionistisch te zijn, ook al gaat het dan per uur niet vlot.

Net als jij gebruik ook personages die ik eerder heb gebruikt, dat maakt het meestal wel makkelijk om er weer mee aan de slag te gaan. Het is altijd leuk om ze weer iets nieuws te laten doen, maar ook een uitdaging om het niet exact hetzelfde te laten worden

Inmiddels heb ik het deel over de vliegtuigramp af, na zo'n 6,5 pagina. Het voelt aan de ene kant als een beetje vals spelen omdat ik van de gebeurtenissen dus weinig zelf verzonnen heb, aan de andere kant kostte het zo'n 1,5 uur per pagina mede dankzij uitzoeken hoe en wat, en hoe dat op te schrijven. Dus tsja...
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2012, 16:27
Verwijderd
Ik zit dit weekend bij mijn ouders. Het gevolg is dat mijn gemiddelde keldert; gisteren een woordje of zeshonderd, vandaag nog niets geschreven. Volgende week moet ik weer gaan inhalen natuurlijk, maar dat komt goed.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2012, 15:25
niña
Avatar van niña
niña is offline
Ik liep flink voor maar nu ben ik heel even inspiratie kwijt
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.