Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2002, 16:16
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Hoi,

Mijn buurman heeft een betrekkelijk verouderd computersysteem:

AMD-K6 350Mhz
J-542BS moederboord met Ali chipset, AT formfactor, Ultra DMA33
64mb pc-66
2gb harddisk

Ik ga een grote harddisk voor hem inbouwen maar tot hoeveel Gb kan ik nu gaan? Aangezien het bordje uit 1998 komt. In mijn oude computer had ik overigens hetzelfde moederboord, daar heeft een 20gb probleemloos op aangesloten gezeten maar tot hoeveel gigabyte kan ik nu gaan? 30gb, moet dat ook kunnen?

En wat geheugen betreft. Het moederboord kan 100Mhz kan ik dan gewoon een nieuwe 128mb module pc-133 bestellen bij Alternate? De processor draait nu op 66Mhz bussnelheid. Ik kan 'm evt. ook op 100Mhz bussnelheid laten lopen of maakt dat niet uit?

En voormezelf.. Tot hoeveel Gb kan FDISK partitioneren, stel ik koop een nieuwe harddisk voormezelf van 80Gb, kan ik dan nog met FDISK werken?? Of heeft FDISK ook een limiet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2002, 16:27
Verwijderd
Je kunt op die Aladdin5-bordjes met UDMA33 volgens mij alle schijven aansluiten (behalve natuurlijk de allernieuwste 160+ Gb-schijven, die hebben (nu nog) een aparte controller nodig). Ook kun je een PC133 module er zonder problemen inprikken.

Ik snap overigens niet waarom het ding op 66Mhz draait, als het een 350Mhz K6-2 is. Die hoor je op 3.5x100 in te stellen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 16:29
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
hmm, ik weet niet of ik je met alles kan helpen maar we gaan het proberen,
dat geheugen moet wel lukken (al hoewel alterneta nou niet de winkel is waar ik het zou kopen maar dat is een bijzaak) die bussnelheid scheelt natuurlijk weer. als je geheugen op een hogere bus dan je fsb draait heb je er niet heel veel aan. dus als ie de 100 stabiel haalt zou ik dat doen.
over het fdisk gedeelte, vanaf een grote van 64gb zal fdisk een andere grote dan de werkelijke grote van de schijf aan geven dit omdat fdisk met 16bits dingen werkt... blaa technisch verhaald... maar gullikig is hier een patch voor dus is er geen probleem http://download.microsoft.com/downlo...263044DUT8.EXE d8t dat dat'm was.
die hd voor je buurman weet ik niets vanaf. dat zul je aan een ouder persoon hier moeten vragen

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 16:31
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Nee klopt, ik heb 'm overgeklokt het is een AMD-K6 300Mhz op 66Mhz bussnelheid. Een 'oude' AMD-K6 zonder 3d-now. Aangezien overgeklokken blijkbaar problemen gaf ben ik niet hoger gegaan dan 350Mhz.

Maar geeft dat geheugen geen problemen met die 66Mhz processor? Of moet ik hem op 100Mhz instellen. Dat kan natuurlijk wel.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 16:33
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
hahaha, nee hoor, ik heb veel ervaring met oude rommel in combinatie met andere oude rommel maar dus niet de combinatie oude rommel met nieuwe rommel...

Postpode, die URL die jij daarnet gaf is dat gewoon FDISK.EXE zelf, kan ik hem dan gewoon uitpakken op een opstartdiskette?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 16:36
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
hahaha, nee hoor, ik heb veel ervaring met oude rommel in combinatie met andere oude rommel maar dus niet de combinatie oude rommel met nieuwe rommel...

Postpode, die URL die jij daarnet gaf is dat gewoon FDISK.EXE zelf, kan ik hem dan gewoon uitpakken op een opstartdiskette?
yep volgens mij wel... anders moet je even op de M$ site kijken daar staat vast ergens wel een faq

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 18:33
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Hey Postbode, ik heb dat bestand gedownload en geďnstalleerd maar het ging om een Windows-update, ik heb mijn pc gereset (da was nodig nml.) maar heeft dat nu effect als ik een nieuwe opstartdiskette ga maken?

Hoe kom je aan die link overigens
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 02:32
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef:
Nee klopt, ik heb 'm overgeklokt het is een AMD-K6 300Mhz op 66Mhz bussnelheid. Een 'oude' AMD-K6 zonder 3d-now. Aangezien overgeklokken blijkbaar problemen gaf ben ik niet hoger gegaan dan 350Mhz.
Waren die dingen multiplier-unlocked dan? Hij hoort standaard op 4.5x66Mhz...hoe heb je 'm op 350 gekregen dan? 5.5x66 is bij mijn weten 366Mhz, maar misschien geeft het BIOS wel 350 aan...in ieder geval, als je de multiplier vrij kunt wijzigen kun je 'm ook wel op 3.0x100 laten lopen...dan overklok je niet eens, maar ben je wel een flink stuk sneller uit.

Citaat:
Maar geeft dat geheugen geen problemen met die 66Mhz processor? Of moet ik hem op 100Mhz instellen. Dat kan natuurlijk wel.
Een processor met een bussnelheid van 66MHz kun je gewoon combineren met PC100 of PC133 geheugen. Dat maakt niet uit. Het enige probleem wat zich zou kúnnen voordoen is dat je (al wat oudere) BIOS de CAS/RAS-latencies van het geheugen niet goed uit de SPD leest zodat je bitfouten krijgt. Maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, bovendien merk je dat vanzelf wel als het zich voordoet (dan kun je namelijk geen programma meer fatsoenlijk installeren of opstarten )
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 14:31
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Yep, de bios geeft gewoon 350Mhz aan., want hij staat ingesteld als 5.5 * 66.

Als ik hem laat draaien op 3 * 100 dan geeft hij 301Mhz aan maar die methode werkt wel!!. Nee als dat idd sneller is, stom eigenlijk had ik moeten doen ipv. op het aantal Mhz moeten letten.

Nee oké, dan draait de processor gewoon op 100Mhz bussnelheid! Er zit nu gewoon 64mb in ik weet trouwens niet eens zeker of dat PC66 is ik geloof van wel. Kan dat een beetje met Windows 2000, want dat is natuurlijk veel stabieler dan Win ME en aangezien de man er toch alleen maar mee internet en wat boekhoudkundig werk mee doet..

Geeft Windows 2000 problemen met brandsoftware voor Windows 9x? (Easy CD Creator 5 Platiunum bijv. of Nero?)

Dat moederboord ondersteund trouwens tot 384Gb geheugen
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 15:05
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
Orion16 schreef:


Dat moederboord ondersteund trouwens tot 384Gb geheugen

hmm, moet dat geen 384 Mb geheugen zijn 384 Gb lijkt me wel heeeeel erg veel. het meeste aan geheugen dat ik ooit op een bankje heb gezien (naja, een plaatje dan ) was 2gig en het lijkt me niet dat jou bord 192 geheugenbanken heeft


-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 15:51
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Leek mij ook al errug veel, dus het zal wel een tikfout zijn in het boekje van het moederboord... Hoe slordig!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.