Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2004, 20:55
_mar
Avatar van _mar
_mar is offline
Heey lui!
Ik ben nieuw hier, en heb een soort 'column' geschreven.. Ik ben echt geen goede schrijver, maar was wel benieuwd wat de 'profs' hier ervan vinden...

PS: Het gaat over het EK, is weliswaar al afgelopen, maar dat komt omdat ik het toen de tijd heb geschreven

Hier issie!

Voetbal

Wat een sport. Voetbal. Een beetje achter zo’n balletje aanlopen. En er nog geld voor vangen ook nog, als je een prof bent. Alleen voor op de bank zitten verdienen de besten al miljoenen. Een beetje niks doen en toch geld verdienen, dat doe je toch goed. Ik denk dat ik ook maar profvoetballer wordt. Ik heb alleen 2 dingen tegen: Ik ben een meisje èn ik kan absoluut niet voetballen. Maar ze verdienen wel lekker. Terwijl die profs niet echt slim lijken. Kweeniej, voetballers zien er nooit zo heel slim uit. En ook niet erg knap. Mja, smaken verschillen. In de BreakOut! staat tijdens het EK elke week een stukje van het voetbal. De vorige week stonden alle knapste spelers erin, en deze week de lelijkste. Eerlijk gezegd zag ik niet echt veel verschil. Je moet er maar op vallen, denk ik dan. Dat doe ik dus niet. Mja, smaken verschillen. Ik heb eigelijk een gruwelijke hekel aan voetbal. 90 minuten lang naar 20 van die gastjes die de hele tijd heen er weer lopen (en 2 keepers) kijken.. Dat is niet echt mijn favoriete tijdverdrijf. Er gebeurt meestal toch niets. De club waar ik dan voor hoor te zijn, FC Twente, speelt altijd bagger als ik erlangs zap.. Dus ik zap vrolijk weer verder. Ik ben 1 keer naar een wedstrijd van Twente geweest, hier in ’t Arke Stadion. Heb d’r haast niets van gezien. Eerst scheen de zon de hele tijd in m’n ogen, en later was het ijskoud, dus was het ook niet echt leuk. Ja, die kleine kindjes tijdens de rust waren wel schattig. Daar hield het ook wel mee op. Toen ik de samenvatting ’s avonds op tv terug zag, bleek dat er een aantal gele kaarten was uitgedeeld. Niets van gezien. Nou, dan voel je je knap stom. De hele middag daar in de kou gezeten, en toch niets gezien. Joepiej. Dat had nut ja. Maar het EK vind ik toch wel grappig. Toch stiekem Oranje gekeken. We vinden het allemaal nix hier in huis, maar hebben wel stukken van de wedstrijd Oranje – Letland gezien. Oranje – Tsjechie en Oranje – Zweden zelfs helemaal. Poeh, ik voelde me goed. Maar dat waren nog een keer leuke wedstrijden. Veel actie, dat vind ik leuk. Maar niet dat geschop en gesla. Dat is gewoon asociaal. Dan moet je het daarvan hebben, in plaats van je voetbaltalent. Je bent gewoon een prutser dan. Je gaat je non-talent verbergen door anderen onderuit te halen. Oew, stoer! Maar terug naar het EK. Wat is die Advocaat een sukkel. Je gaat een speler die top staat te spelen, eruit halen, en dan alsnog verliezen? Ja, dat was het geval bij Oranje – Tsjechië. 3 – 2 werd het. Prutsers. Want is die Advocaat toch een supercoach. En daar moet je dan trots op zijn. Gelukkig zijn ze toch doorgedrongen tot de kwartfinale. Of niet natuurlijk. Ik vind het toch een beetje zonde van m’n tijd, mja, je bent Nederlander of niet. Gewoon supporteren dus.
Hup Holland Hup!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2004, 21:03
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
je gebruikt wat veel dezelfde (soort) woorden in je zinnen. te veel herhaling, dat is wat minder.
het leest niet heel fijn en je zegt er naar mijn idee iets te weinig mee, al begrijp ik je idee wel, denk ik.

Charlotte
(ik kom ook nooit fatsoenlijk uit mijn woorden)
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 23-08-2004 @ 22:03 :
je gebruikt wat veel dezelfde (soort) woorden in je zinnen. te veel herhaling, dat is wat minder.
het leest niet heel fijn en je zegt er naar mijn idee iets te weinig mee, al begrijp ik je idee wel, denk ik.
Charlotte kan alles zo goed verwoorden. Zo ook mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:10
Verwijderd
ik zie nog veel dingen die verbeterd kunnen worden
het is wat warrig, loopt door mekaar
wat je precies wil zeggen met deze column is ook niet zo duidelijk
woorden als kweeniej zou ik er ook uit laten
het is ook erg cliche, voor mijn gevoel lees ik dit soort teksten zo vaak.

verder wel vermakelijk om te lezen, moet ik toegeven
en je hebt een leuke stijl van schrijven
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:11
_mar
Avatar van _mar
_mar is offline
Nee, ik begrijp je wel hoor!
Toch bedankt voor je commentaar
Ach, misschien heb je wel gelijk, maar ik vond t wel leuk geworden, idd herhaling mja, soms is dat juist de bedoeling... Beetje vaag omschreven, maar soms vind ik dat wel leuk staan.. En ik kon ook niet echt wat schrappen, dat zullen wel meer mensen zeggen
Iedereen z'n eigen smaak he!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:14
Verwijderd
Om even te beginnnen, je onderwerp is erg achterhaald.
Verder vind ik woorden als "Kweeniej" en "Mja" niet "netjes" staan in een tekst. Ach, het was misschien wel een leuke column geweest voor in de BreakOut! tijdens het EK...

Mijn.
Oh Charlotte, ik herken het!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:15
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
ik begrijp wel wat je bedoeld met het leuk vinden van herhalingen, maar hier staan er te veel overbodige in.
sowieso te veel overduidelijk overbodige woorden die het lezen echt 'irritanter' maken. Normaal heb ik daar niet zo'n last van, maar nu wel. Opzich heb ik je column verder wel zonder moeite kunnen lezen, dus dat scheelt, maar inderdaad is het een soort column die je wel vaker ziet. met dezelfde vragen, dezelfde kritieken. begrijp je? dat maakt het gewoon niet zo bijzonder meer, waardoor je dat met iets anders zou moeten compenseren en dat is je helaas ook niet gelukt, blijkt.

maar blijf proberen, daar leer je van, als het goed is

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:16
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Mijn* schreef op 23-08-2004 @ 22:14 :
Oh Charlotte, ik herken het!
offtopic: ja, erg is dat he?
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:21
_mar
Avatar van _mar
_mar is offline
Hier een aangepaste versie. Iemand nog geinteresseerd hem te lezen? Ik heb een aantal 'niet-nette' woorden eruit gehaald, en ook een aantal herhalingen. Het is inderdaad een beetej achterhaald onderwerp, maar het was ook maar ene probeerseltje..
Toch bedankt voor jullie moeite!

Hier versie 2:

Voetbal

Wat een sport. Voetbal. Een beetje achter zo’n balletje aanlopen. Met alleen op de bank zitten verdienen de besten al miljoenen. Een beetje niks doen en toch geld verdienen, dat doe je toch goed. Ik denk dat ik ook maar profvoetballer wordt. Ik heb alleen 2 dingen tegen: Ik ben een meisje èn ik kan absoluut niet voetballen. Handig!Voetballers zien er ook nooit zo heel slim uit. En meestal hebben ze hun uiterlijk ook niet echt mee. Vind ik dan. Maarja, smaken verschillen. In de BreakOut! staat tijdens het EK elke week een stukje van het voetbal. De vorige week stonden alle knapste spelers erin, en deze week de lelijkste. Eerlijk gezegd zag ik niet echt veel verschil. Je moet er maar op vallen. Dat doe ik dus niet.
Ik heb eigelijk een gruwelijke hekel aan voetbal. 90 minuten lang naar 20 van die gastjes die de hele tijd heen er weer lopen (en 2 keepers) kijken.. Dat is niet echt mijn favoriete tijdverdrijf. Er gebeurt meestal toch niets. De club waar ik dan voor hoor te zijn, FC Twente, speelt altijd bagger als ik erlangs zap. Verder zappen dus!. Ik ben 1 keer naar een wedstrijd van Twente geweest, hier in ’t Arke Stadion. Heb d’r haast niets van gezien. Toen ik de samenvatting ’s avonds op tv terug zag, bleek dat er een aantal gele kaarten was uitgedeeld. Niets van gezien. Nou, dan voel je je knap stom. De hele middag daar in de kou gezeten, en toch niets gezien. Joepiej.
Maar het EK vind ik toch wel grappig. Toch stiekem Oranje gekeken. We vinden het allemaal niks hier in huis, maar hebben wel stukken van de wedstrijd Oranje – Letland gezien. Oranje – Tsjechie en Oranje – Zweden zelfs helemaal.
Maar dat waren nog een keer leuke wedstrijden. Veel actie, dat vind ik leuk. Maar niet dat geschop en gesla. Dat is gewoon asociaal. Dan moet je het daarvan hebben, in plaats van je voetbaltalent. Je bent gewoon een prutser dan. Je gaat je non-talent verbergen door anderen onderuit te halen. Stoer!
Maar terug naar het EK. Wat is die Advocaat een sukkel. Je gaat een speler die top staat te spelen, eruit halen, en dan alsnog verliezen? Ja, dat was het geval bij Oranje – Tsjechië. 3 – 2 werd het. Prutsers. En daar moet je dan trots op zijn. Gelukkig zijn ze toch doorgedrongen tot de kwartfinale. Of niet natuurlijk. Ik vind het toch een beetje zonde van m’n tijd, mja, je bent Nederlander of niet. Gewoon supporteren dus.
Hup Holland Hup!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 23-08-2004 @ 22:16 :
offtopic: ja, erg is dat he?
Offtopic: Och, verschikkelijk!

He bah, wat een nare sig marjo.

Laatst gewijzigd op 23-08-2004 om 21:28.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 21:54
Verwijderd
over verbeterde versie, ik ben nu nogal moe, maar hij staat naar mijn idee wel erg vol met vreemde tegenstellingen....

Gelukkig zijn ze toch doorgedrongen tot de kwartfinale. Of niet natuurlijk.

Ik vind het toch een beetje zonde van m’n tijd, mja, je bent Nederlander of niet. Gewoon supporteren dus.

als lezer krijg ik dan het idee van: HUH!? je zou het wat beter kunnen uitleggen.

verder zeg je eigenlijk ook dat voetbal een belachelijke sport is, maar je supportert Nederland wel erin...waarom dan?

nog iets....

Je moet er maar op vallen. Dat doe ik dus niet.

het 2e zinnetje is indirect al gezegd door het 1e zinnetje, kan dus weggelaten worden naar mijn idee.

verder staat er ook een hele loze opmerking in die los staat van de rest, en die ook niet uitgelegd wordt..

Voetballers zien er ook nooit zo heel slim uit.
(en vervolgens ga je over hun uiterlijk verder).

dit is wat ik er tot nu voor 'fouten' uithaal. tussen haakjes foutjes, want als andere mensen bovenstaande dingen juist wel waarderen en liever niet veranderd zien, dat ook kan begrijpen. ik zeg alleen hoe ik het liever zou zijn hoop dat je er wat aan hebt.

EDIT: ik zou een ander onderwerp zoeken ook, of een andere invalshoek kiezen. ik hoor zovaak die verhalen over dat voetballers miljoenen verdienen om tegen een balletje te trappen, of zelfs om bankzitter te zijn. het wordt (voor mij, weet niet of anderen het zo ook ervaren) zo uitgekauwd. het is een beetje open deuren intrappen naar mijn idee. de wissel van robben is ook al ellenlang besproken door menig 'kenner', daar zou ik niet weer over beginnen. ik zou gewoon een aspect van het voetbal nemen en dat dan uitgebreid bespreken en toelichten. of in ieder geval wat minder van de hak op de tak springen. blabla. ik lul echt veel als het laat wordt zeg. good luck

Laatst gewijzigd op 23-08-2004 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 00:12
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
ik ben het wel enigszinds met STUFF eens hoor. (zijn eeuwige kermit )
Al heeft hij het over een aantal tegenstellingen die ik best begrijp, maar goed. Vooral die 'voetballers zien er niet altijd slim uit' (of iets dat er op neerkomt) met een vervolg over het uiterlijk leek mij juist best duidelijk, maar goed.

Ik vind je 2e versie beter. Wel soms wat afgekapte zinnen, soms net iets te duidelijk dat je alleen iets hebt weggelaten, maar misschien komt dat gewoon omdat ik de vorige ook gelezen heb.
Soms was het mooi duidelijk dat je echt herschreven had.
Je zou het nog eens kunnen herschrijven, maar ik weet niet of het de moeite is gezien de algemeenheid van de column en het grote aantal losse flarden die er inzitten.
het is allemaal gewoon al tig keer besproken en dat is jammer.
je zou inderdaad eens een ander onderwerp moeten kiezen, nog eens een column schrijven, misschien dat het dan veel beter uit de verf zal komen

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 00:18
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik ben het ook wel met Kermit STUFF eens. Ik zou vooral de zinsbouw en volgorde wat omgooien. ipv. Wat een sport. Voetbal. Kan je beter zeggen. Voetal. Wat een sport! Zeker als de titel ook al Voetbal is. Dan begint het minder verwarrend lijkt me..
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 07:51
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
O nee he...

Sorry, maar ik vind dit niet goed. Zoo cliche, allemaal van die standaard uitdrukkingen, spelfouten, kromme zinnen, kleine woordenschat en herhalingen. De verbeterde versie is iets beter, maar je laat nog steeds dingen als "d'r" staan. Dat staat gewoon niet mooi.
Volgende keer beter...

Duiveltje - Meestal ben ik lief...
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 08:17
Verwijderd
Citaat:
Hmm, een beetje te cliché om echt te kunnen beoordelen... Ik vind het eerlijk gezegd niet echt een leuk verhaal. Toch goed geprobeerd, blijf proberen
de serieuze reactie:

Het spijt me dit te moeten zeggen, maar er zit totaal geen structuur in, het is niet origineel, het is al een uitgemolken onderwerp, je zegt niets nieuws, je gebruikt worden als 'kweeniej', je gebruikt kromme zinnen en springt van de hak op de tak. En je punt is ook niet duidelijk. Wat wil je eigenlijk zeggen? Ik kan me voorstellen dat je in je stuk wilde laten zien je oranje moet supporteren omdat je nederlander bent, ondanks dat er een aantal dingen zijn die dat niet zo logisch maken. Dat is dus niet gelukt. Volgende keer beter...

Laatst gewijzigd op 24-08-2004 om 08:23.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 09:29
Millroy
Avatar van Millroy
Millroy is offline
Ik laat het dan maar over aan de experts.
Doet u maar Raakvlak.
__________________
I can say what I want to, even if I'm not serious. Just kidding!

Laatst gewijzigd op 24-08-2004 om 10:54.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 10:58
_mar
Avatar van _mar
_mar is offline
Het is niet al te positief, maar toch bedankt voor jullie reacties.
Ik zal volgende x een beter onderwerp verzinnen
Ook neem ik jullie tips mee als ik weer iets schrijf hoor!

PS: Raakvlak: Moet ik 'het meisje' zijn? Ik heet gewoon marjo, zo mag je me ook noemen
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 11:18
Raakvlak
Raakvlak is offline
O sorry. Marjo

En Millroy, ik zeg alleen dat je ook veel fouten of lelijke dingen liet staan. Meer niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-08-2004, 11:36
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
wow, weggehaalde posts?
damn, ik ben ook altijd te laat als het smeuiig wordt

Charlotte
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 18:17
Verwijderd
kermit roelt de pan uit btw
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 18:30
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Alles is al gezegd.

(god wat een overbodige post is dit, excuseer)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:52
_mar
Avatar van _mar
_mar is offline
@ Forumbaas: Hij mag dicht hoor
Ik heb genoeg gehoord, en denk dat er niet veel mensen zijn die de commentaren nog aan kunnen vullen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten column
Dionysos
2 04-01-2005 13:32
Vrije tijd “Column: “Wat zijn we toch verrot met elkaar?”
USPalermo
121 07-10-2004 13:05
Verhalen & Gedichten Een kleine update van mijn column..
-Melody-
2 20-06-2004 16:02
Verhalen & Gedichten Column over Vrouwen
Shitonya
10 26-03-2004 20:33
Verhalen & Gedichten Q's column; Rotterdam van toen
Q
5 14-02-2004 16:37
Verhalen & Gedichten [Column] Voetbal
nps
9 07-05-2003 22:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.