Oud 19-02-2008, 15:42
Verwijderd
Ik werk sinds een maand als freelancer bij een bedrijf. Daarnaast ben ik gewoon student en krijg ik stufi enzo.
Kan iemand me vertellen of ik dan in aanmerking kom voor loonheffingskorting? Ik heb het geprobeerd uit te zoeken via de site van de belastingdienst, maar daar snap ik niet veel van (ben echt een leek op dit gebied...).
Heel erg bedankt alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2008, 18:48
Verwijderd
Bel gewoon de BelastingTelefoon en kies voor de optie Ondernemers (want dat ben je als freelancer) en leg daar je probleem uit.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2008, 00:31
thegoodlife
Avatar van thegoodlife
thegoodlife is offline
Je werkt als freelancer bij een bedrijf.
Dan neem ik aan dat je geen eigen bedrijf hebt maar bij dat bedrijf op de loonlijst staat zonder aanspraak te maken op voorzieningen van dat bedrijf?

Want als freelancer heb je 2 vormen; eigen bedrijf waaraan de belastingdienst een groot aantal eisen stelt en de optie om via een payroll (verloningsbedrijf) te werken. En als je bij de klant op de loonlijst staat, dat kan natuurlijk ook.

Maar aangezien je er niet duidelijk over bent kan je misschien inderdaad beter onze vrienden bij de belastingdienst bellen, want dat zijn natuurlijk de guru's die jou kunnen vertellen hoe het allemaal in elkaar zit.

In alle gevallen kan je in aanmerking komen voor loonheffingskorting;

- Omdat je inkomsten uit eenmanszaak worden gerekend als inkomstenbelasting
- En dit is dan ook het geval bij een payroll, als je direct op de loonlijst staat of een BV hebt en loon uit deze BV ontvangt
__________________
Life's a party, live it 2 the max!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2008, 09:42
Verwijderd
Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb inderdaad geen eigen bedrijf.

Ik zal de BelastingTelefoon vandaag maar even bellen, dan zal het allemaal wel duidelijk worden.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2008, 10:07
Verwijderd
Citaat:
In alle gevallen kan je in aanmerking komen voor loonheffingskorting;

- Omdat je inkomsten uit eenmanszaak worden gerekend als inkomstenbelasting
LOONheffingskorting krijg je als je LOONbelasting betaalt.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2008, 13:38
Verwijderd
Ik heb de Belastingtelefoon gebeld. Het is me allemaal nog niet helemaal duidelijk, moet nu een Verklaring Arbeidsrelatie inleveren, en dan zou het wat duidelijker moeten worden...

Vind het wel echt erg van mezelf dat ik hier zo ontzettend weinig vanaf weet
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 14:11
Verwijderd
Nou, je bent niet de enige hoor. Ik werk als freelance vertaler voor een mediagroep in Barcelona en ik heb ook geen flauw idee wat ik aan belasting moet afdragen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 18:46
thegoodlife
Avatar van thegoodlife
thegoodlife is offline
Als je een eenmanszaak hebt kan je of loonbelasting of omzetbelasting moeten betalen, ligt aan je situatie.

Een VAR moet je inderdaad sowieso altijd inleveren als freelancer. Of je moet gaan werken via een payroll organisatie/loondienst verband, dan heb je die onzin niet
__________________
Life's a party, live it 2 the max!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 19:34
Verwijderd
Citaat:
Als je een eenmanszaak hebt kan je of loonbelasting of omzetbelasting moeten betalen, ligt aan je situatie.
Ik weet niet waar jij je fiscale kennis hebt opgedaan, maar ook dit is klinkklare onzin
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 11:41
thegoodlife
Avatar van thegoodlife
thegoodlife is offline
Dan zal de belastinginspecteur in kwestie wel geen gelijk hebben..
__________________
Life's a party, live it 2 the max!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 16:22
Verwijderd
Maar als ik die VAR ingeleverd heb, is die loonheffingskorting dan automatisch geregeld?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 23:05
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Maar als ik die VAR ingeleverd heb, is die loonheffingskorting dan automatisch geregeld?
Je hebt natuurlijk alleen wat aan de loonheffingskorting als je eerst met de opdrachtgever hebt afgesproken dat hij loonbelasting inhoudt! Dat hoeft niet. Je kunt de opdrachtgever gewoon een tarief in rekening brengen en dan zelf (zonder bemoeienis van de opdrachtgever) daarover belasting betalen door aangifte te doen.

Overigens is een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) niet verplicht. Een VAR biedt zowel de freelancer als de opdrachtgever geen zekerheid over de fiscale regels die van toepassing zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.