|
|
Bekijk resultaten poll: Wat vind jij het mooiste gedicht? | |||
1 Eb - Frank Eerhart |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 10.96% |
2 Sotto Voce - M. Vasalis |
21 | 14.38% |
3 Herfstwandeling - Jean Pierre Rawie |
14 | 9.59% |
4 Sleepnet - Bart Chabot |
8 | 5.48% |
5 De kunst van het dichten - Job Degenaar |
4 | 2.74% |
6 Mijn moeder is mijn naam vergeten - Neeltje Maria Min |
15 | 10.27% |
7 Van hier naar hier - Erik van Os |
5 | 3.42% |
8 Passage uit Two gentlemen of Verona - William Shakespeare |
10 | 6.85% |
9 Het portret - JC Bloem |
4 | 2.74% |
10 En wat dan? - Jotie t'Hooft |
15 | 10.27% |
11 Heerser - Hendrik Marsman |
4 | 2.74% |
12 Opening van het visseizoen - K. Schippers |
4 | 2.74% |
13 Angst - Ida Gerhardt |
6 | 4.11% |
14 - Jan Arend |
12 | 8.22% |
15 Het laatste gedicht - Hans Andreus |
8 | 5.48% |
Aantal stemmers: 146. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
Verwijderd
|
Om de heersende trend er wat in te houden en de boel verder op te schonen, krijgen we ook een nieuw topic voor de gedichten die we bewonderen. Maar om het niet te saai te laten worden, gooien we er een poll bij. Uit het vorige topic zijn met overleg 15 prachtige gedichten gekozen en nu is het de bedoeling dat we een beetje kijken wat de smaak van de Doppers is. Stem dus op wat jij het mooiste gedicht van de 15 vindt.
En verder kun je hier de meest roerende gedichten weer kwijt en je hart luchten over de grote poëten. De 15 gedichten: 1 Eb - Frank Eerhart ik zie de zee de zee ziet mij dag zee hoe gaat het? ik eb, zegt de zee wat heb je? zeg ik ik heb eb doet dat zeer? nee, zegt de zee een zee heeft geen zeer 2 Sotto Voce - M. Vasalis Zoveel soorten van verdriet, ik noem ze niet. Maar één, het afstand doen en schijden, en niet het snijden doet zo'n pijn maar het afgesneden zijn. Nog is het mooi, 't geraamte van een blad, vlinderlicht rustend op de aarde, alleen nog maar zijn wezen waard. Maar tussen de aderen van het lijden niets meer om u mee te verblijden; bijeengehouden door wat pijn en groter wordend met de tijd. Arm en beschaamd zo arm te zijn. 3 Herfstwandeling – Jean Pierre Rawie Reeds vroeg ontstegen aan het bed waarin ook zij wel heeft gelegen wier doen en laten mij toen tegen- woordig vaak nog aan het denken zet, ging ik de herfst in. Allerwegen stond boomskelet na boomskelet van alle allerliefsten het verkoolde geraamte in de regen. Wat is dat toch ontzettend met relaties die hun einde kregen; al was je ze ook zeer genegen je hebt er jaren van gezwegen en dan opeens kom je ze tegen terwijl je op iets anders let. 4 Sleepnet - Bart Chabot zij neemt zijn hand in een centraal park ogen zoeken neutraal terrein verspil geen emoties nu volg stap voor stap de code benen maken het V-teken wij zijn op weg naar ons donkerste uur bondgenoten haar tong likt het woord van z'n lippen & hij vergeet de nagels elk detail voldoet - wie knielde in het donker - wie hield de camera vast - wie verborg de blauwdruk van het origineel veel verpulverd in je handen bedel je de zandloper om tijd het achterland is al veroverd de eerste voorsteden ontruimd je wordt rijp voor het sleepnet in de vroege avond verlaten we de stad ontkomen via binnenwegen plooien in verduisterd land & dan schudt de bodem - wij kijken nog één keer om de stad is voorgoed vergrendeld overal vecht vuur met vuur een dronken rookcordon kroont het skelet hij heeft gehouden van deze grond als wij de rivier bereiken aarzelt de nacht niet langer ijs glijdt uit alle golven wij trekken verder weg lossen op in halflicht stroomopwaarts veel is verpulverd in je handen & en je smeekt om meer tijd je bent rijp voor het sleepnet & wordt vervangen 5 De kunst van het dichten - Job Degenaar Ik geloof in het paardebloempluisje waaraan je je vertilt als je het vangen wil en dat je in een zucht wegblaast zodra het je verveelt Dat zoveel ruimte aan je laat dat het er bijna niet is als het er is maar dat met fijne weerhaakjes toch de aarde aan zich bindt 6 Mijn moeder is mijn naam vergeten - Neeltje Maria Min Mijn moeder is mijn naam vergeten, Mijn kind weet nog niet hoe ik heet. Hoe moet ik mij geborgen weten? Noem mij, bevestig mijn bestaan, Laat mijn naam zijn als een keten, Noem mij, noem mij, spreek mij aan, O, noem mij bij mijn diepste naam. Voor wie ik liefheb, wil ik heten. 7 Van hier naar hier - Erik van Os Waar het stil is ga daar rustig zitten sluit je ogen neem een atlas tussen je oren laat je gedachten kalmpjes door spannende landen bladeren tot ze ergens komen waar het stil is daar waar je rustig ging zitten om wat van de wereld te zien 8 Passage uit Two gentlemen of Verona: Act III Scene I - William Shakespeare And why not death rather than living torment? To die is to be banish'd from myself; And Silvia is myself: banish'd from her Is self from self,—a deadly banishment! What light is light, if Silvia be not seen? What joy is joy, if Silvia be not by? Unless it be to think that she is by And feed upon the shadow of perfection. Except I be by Silvia in the night, There is no music in the nightingale; Unless I look on Silvia in the day, There is no day for me to look upon. She is my essence; and I leave to be, If I be not by her fair influence Foster'd, illumin'd, cherish'd, kept alive. I fly not death, to fly his deadly doom: Tarry I here, I but attend on death; But, fly I hence, I fly away from life. 9 Het portret - JC Bloem Wanneer ik dood ben en de donkren komen, Geef me 't portret niet mee, dat altijd mij Ten hoofdeneinde stond en in mijn dromen. Ik merk er toch niets van. Het is voorbij. Neen, ik wil niet, dat na de laatste morgen De beeltenis van dit bemind gelaat, In een tot molm geworden kist geborgen, Diep in de muffe grond met mij vergaat. Doch als ik stervend ben, maar nog niet henen, Dan wil ik 't houden in mijn vege hand. Mijn laatste denken moet nog zijn doorschenen Door 't liefste waar het zich aan had verpand. Want ik berust erin. 'k Heb in mijn streven Naar iedere andre liefde om niet gehaakt - Door deze alleen is dit rampzalig leven Tot onuitsprekelijk geluk gemaakt. 10 En wat dan ? – Jotie t’Hooft Op een dag zal ik weg zijn en wat dan? Verdwenen zonder een teken te geven of te nemen en het puin dat ik achterlaat is niet langer lachwekkend. Want wie zoals ik nooit heeft gebouwen laat niets achter dan verwachting en verwarring en wat dan? Wellicht in uw herinnering zal ik stollen verstijven, niet lang meer blijven maar verbleken tot verleden en wat toen? Te doen? 'Het was waar' zult gij zeggen 'hij speelde met woorden als geen ander maar wat heeft dat te betekenen.' Zo bleek zal ik zijn. In u ... En wat dan...? 11 Heerser - Hendrik Marsman Hij schreed en ruimte was hem soepel kleed aan 't koele lijf de gladde luchten spatten uit elkander en rode sterren walmden ál hun wonder in wankelenden nacht hij schreed en ruimte brak aan zijn metalen tred en lucht verkromp voor zijn doorzengden zucht leven was enkle vlokken violette geur hij at en aarde trok haar gillende spiralen hij had geproefd hij stond, atoom en kosmos beide, en heersend was in ertsen greep over den werveldans der elementen d'ivoren glimlach van den stillen knaap 12 Opening van het visseizoen – K. Schippers Eindelijk buiten. Water is water. Riet is riet. Een eend lijkt op een eend. Maar nu begint mijn vader (62) weer. Hij noemt waterhoentjes strijkbouten en vindt dat de maan ondergaat als de zon. 13 Angst - Ida Gerhardt Het was een zwaluw, aan het venster doodgevlogen; ik heb hem in de ronde lampkring neergevlijd, de wieken nauwelijks van de oplucht terug gebogen, de kleuren nog bewaasd van nacht en vochtigheid. Wat een onrust houdt de late uren mij bewogen, die niet bedaren wil, zelfs nu gij bij mij zijt?- Ik zie het kleine dier, de streep der toeë ogen, en in het hart slaat hamerend mij de eenzaamheid. 14 - Jan Arend Pijn schrijf je Met weinig woorden 15 Het laatste gedicht - Hans Andreus Dit wordt het laatste gedicht wat ik schrijf, nu het met mijn leven bijna is gedaan, de scheppingsdrift me ook wat is vergaan met letterlijk de kanker in mijn lijf, en, Heer (ik spreek je toch maar weer zo aan, ofschoon ik me nauwelijks daar iets bij voorstel, maar ik praat liever tegen iemand aan dan in de ruimte en zo is dit wel de makkelijkste manier om wat te zeggen),- hoe moet het nu, waar blijf ik met dat licht van mij, van jou, wanneer het vallen, weg in het onverhoeds onnoemelijke begint ? Of is het dat jij me er een onverdicht woord dat niet uitgesproken hoeft voor vindt ? Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 14:11. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Andreus moest he ![]() Jotie natuurlijk voor mij. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ads door Google |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mocht het "dichterlijke vrijheid" zijn...dan vind ik het niet mooi. ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Het mooie-gedichten-van-anderen-topic CSN | 207 | 25-09-2013 16:03 | |
Verhalen & Gedichten |
Mooie gedichten van anderen- topic Abzg | 5 | 05-06-2010 17:10 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
[Mooie gedichten] Anne | 30 | 28-07-2003 13:49 | |
Verhalen & Gedichten |
(Algemeen: post hier mooie gedichten over angst/afscheid nemen) Proud | 1 | 15-11-2002 18:05 | |
Verhalen & Gedichten |
Gezocht: gedichten over vriendschap dreadje | 1 | 04-05-2002 15:28 |