Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2005, 21:45
Ace Ventura
Ace Ventura is offline
Agressie en het gevoel van onveiligheid zijn helaas vandaag de dag een bijna regelmatig terugkerend gegeven in onze maatschappij gebleken. We spreken dus over een maatschappelijk probleem. Een aanleiding is er eigenlijk niet. Toch wordt er getrapt en geslagen, soms tot de dood erop volgt. De namen van Serge Henderik, Meindert Tjoelker, Marianne Roza en Rene Steegmans staan in de geheugens van menig Nederlander gegrift en behoeven al lang geen toelichting meer. In een poging deze zinloze agressie te verklaren wijst de maatschappij met een beschuldigende vingen naar diezelfde maatschappij. Naar de kroegbaas die de glazen maar vol blijft schenken, naar het Nederlandse gedoogbeleid van drugs, naar het gebrek aan blauw op straat, naar een slechte opvoeding. Maar wat ik me afvraag is wat zijn nu de echte oorzaken van deze agressie in het sociale verkeer, en wat voor gevolgen heeft het op onze samenleving???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2005, 21:48
Verwijderd
De oorzaak van agressie ligt hem in een tekort aan het hormoon serotonine (als ik het goed gespeld heb) in het bloed van personen die agressief zijn. Door regelmatig serotonine toe te dienen kan agressief gedrag worden voorkomen, maar omdat er een taboe rust op het verschijnsel 'agressie' als ziekte te bestempelen gebeurt dit niet.

Overigens leven we nu in een relatief veilige samenleving met lage criminaliteit en een laag aantal geweldsdelicten (historisch gezien en relatief tot andere landen). Het gevoel van onveiligheid komt doordat mensen nu eenmaal dom en irrationeel zijn en daardoor geen goede balans op kunnen maken van wat zij in de media te horen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 22:46
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-04-2005 @ 22:48 :
De oorzaak van agressie ligt hem in een tekort aan het hormoon serotonine (als ik het goed gespeld heb) in het bloed van personen die agressief zijn. Door regelmatig serotonine toe te dienen kan agressief gedrag worden voorkomen, maar omdat er een taboe rust op het verschijnsel 'agressie' als ziekte te bestempelen gebeurt dit niet.
Dan heb je de oorzaak nog niet weggenomen, van die agressie, en ben je in feite met de kraan nog aan, aan het dweilen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-04-2005 @ 23:46 :
Dan heb je de oorzaak nog niet weggenomen, van die agressie, en ben je in feite met de kraan nog aan, aan het dweilen.
Zeker wel. Er zijn onderzoeken gedaan met ratten. Pak een zeer agressieve rat, geef 'm wat serotonine en hij is poeslief.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 22:58
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-04-2005 @ 23:54 :
Zeker wel. Er zijn onderzoeken gedaan met ratten. Pak een zeer agressieve rat, geef 'm wat serotonine en hij is poeslief.
Zeker wat wel?

Ik begrijp wel dat het tijdelijk werkt, maar je kan niet steeds met medicijnen aankomen, anders blijf je bezig. je moet de bron van die woede weghalen/oplossen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 10-04-2005 @ 23:58 :
Zeker wat wel?

Ik begrijp wel dat het tijdelijk werkt, maar je kan niet steeds met medicijnen aankomen, anders blijf je bezig. je moet de bron van die woede weghalen/oplossen.
Je begrijpt het niet. De bron van de agressie is louter het tekort aan serotonine. Weliswaar is er altijd een "aanleiding", maar dat is slechts de druppel die de emmer doet overlopen. Bovendien zie ik niet in waarom je niet steeds met medicijnen aan kan komen. Er zijn talloze aandoeningen waarbij dat wel gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 23:26
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
bloedgroep ajax schreef op 10-04-2005 @ 22:45 :
Agressie en het gevoel van onveiligheid zijn helaas vandaag de dag een bijna regelmatig terugkerend gegeven in onze maatschappij gebleken. We spreken dus over een maatschappelijk probleem. Een aanleiding is er eigenlijk niet. Toch wordt er getrapt en geslagen, soms tot de dood erop volgt. De namen van Serge Henderik, Meindert Tjoelker, Marianne Roza en Rene Steegmans staan in de geheugens van menig Nederlander gegrift en behoeven al lang geen toelichting meer. In een poging deze zinloze agressie te verklaren wijst de maatschappij met een beschuldigende vingen naar diezelfde maatschappij. Naar de kroegbaas die de glazen maar vol blijft schenken, naar het Nederlandse gedoogbeleid van drugs, naar het gebrek aan blauw op straat, naar een slechte opvoeding. Maar wat ik me afvraag is wat zijn nu de echte oorzaken van deze agressie in het sociale verkeer, en wat voor gevolgen heeft het op onze samenleving???
Ik heb helemaal niet het idee dat de NEderlandse samenleving zo agressief is/wordt. Ja, er zijn wat mensen doodgeschopt, maar ik denk dat zulke dingen altijd al wel gebeurde. Alleen nu wordt het heeeel erg groot uitgemeten in de pers.

Het heeft dan ook niet zulke grote invloed op onze maatschappij, misschien dat mensen s'avonds liever een keer niet door dat donkere steegje lopen, maar ik heb niet het gevoel alsopf het mij en de mensen om mij heen zo erg beďnvloedt.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 12:35
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik heb ooit gelezen dat het komt omdat onze samenleving niet meer kan omgaan met frustratie. We zijn een volk wat alles wil en wel nu. En we accepteren geen nee, geen weigering,m gen ongeluk en tegenslag. We accepteren geen ziekte, maar lopen alle dokters de deur plat, desnoods gaan we naar een alternatieve genezer en als zefs dat niet helpt gaan we naar kwakzalvers en gebedsgenezers. Want we verdragen niet dat we niet gezond zijn. We verdragen geen ongeluk van een familielid dat overlijdt, we verdragen het niet dat onze partnerts niet iedeaal zijn, dan verbreken we de relatie en zoeken we een nieuwe.
We zijn zo verwend, en zo veeleisend. We willen allemaal een mooi huis met een droomkeuken en een luxe badkamer. We willen een mooie auto, twee keer op vakantie.

Het zijn de verworvenheden van de welvaart. Materieel is het nog nooit zo goed gegaan en medisch gezien hebben we de langste levensverwachting ooit. We zijn verwend.

Maar we zijn nog steeds menselijk en we worden met elkaar geconfronteerd, en het botst erger dan ooit tevoren, omdat iedereen zijn zin wil krijgen. Dat levert conflicten op, en omdat we niet langer gewend zijn om onze zin niet te krijgen, levert dat heel veel frustratie op. Zelfbeheersing is ook niet iets wat ons nog geleerd wordt: integendeel: we worden geacht assertief te zijn en ambitieus om onze materiele doelen na te streven. We kunnen nu ook in het sociale verkeer niet anders meer dan assertief zijn.

je ziet het ook hier op het forum: Allemaal mensen die geen weerwoord verdragen en heel fel tegen elkaar ingaan en tot verbale agressie overgaan.

Materieel gezien zijn we te ambitieus en te verwend, en daarom kunnen we ons sociaal gezien niet meer beheersen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 12:56
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
juno schreef op 11-04-2005 @ 13:35 :
Ik heb ooit gelezen dat het komt omdat onze samenleving niet meer kan omgaan met frustratie. We zijn een volk wat alles wil en wel nu. En we accepteren geen nee, geen weigering,m gen ongeluk en tegenslag. We accepteren geen ziekte, maar lopen alle dokters de deur plat, desnoods gaan we naar een alternatieve genezer en als zefs dat niet helpt gaan we naar kwakzalvers en gebedsgenezers. Want we verdragen niet dat we niet gezond zijn. We verdragen geen ongeluk van een familielid dat overlijdt, we verdragen het niet dat onze partnerts niet iedeaal zijn, dan verbreken we de relatie en zoeken we een nieuwe.
We zijn zo verwend, en zo veeleisend. We willen allemaal een mooi huis met een droomkeuken en een luxe badkamer. We willen een mooie auto, twee keer op vakantie.

Het zijn de verworvenheden van de welvaart. Materieel is het nog nooit zo goed gegaan en medisch gezien hebben we de langste levensverwachting ooit. We zijn verwend.
Kortom Nederlanders zijn ondankbaar.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef op 11-04-2005 @ 13:56 :
Kortom Nederlanders zijn ondankbaar.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 13:06
juno
Avatar van juno
juno is offline
Niet alleen nederlanders, het is een wereldwijd fenomeen. en niet alleen in de superwelvarende gedeeltes hoor. Doordat ook het minder welvarende deel van de wereld weet heeft van de onmetelijke rijkdommen van het westen, hebben ook zij de wens en de ambitie om hetzelfde welvaartsniveau te bereiken, en zijn ze evenzeer gefrustreerd. Hun agressie richt zich alleen niet zozeer tegen elkaar, maar tegen het rijke westen. Armoede is een relatief begrip, het gras bij de buren is altijd groener, en door de verspreiding van de moderne media is het gras overal ter wereld zichtbaar.

Het is een algemeen gegeven wereldwijd dat mensen zich niet meer in hun lot schikken, maar omdat dat nu eenmaal vaak onoverkomelijk is, is frustratie het gevolg. Die frustratie richt zich op de gene die je in jouw ogen dwarsboomt in je ambitie of die heeft wat jij wilt.

Edit: woord weggevallen.

Laatst gewijzigd op 11-04-2005 om 13:21.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 13:30
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
juno schreef op 11-04-2005 @ 14:06 :
Niet alleen nederlanders, het is een wereldwijd fenomeen. en niet alleen in de superwelvarende gedeeltes hoor. Doordat ook het minder welvarende deel van de wereld weet heeft van de onmetelijke rijkdommen van het westen, hebben ook zij de wens en de ambitie om hetzelfde welvaartsniveau te bereiken, en zijn ze evenzeer gefrustreerd. Hun agressie richt zich alleen niet zozeer tegen elkaar, maar tegen het rijke westen. Armoede is een relatief begrip, het gras bij de buren is altijd groener, en door de verspreiding van de moderne media is het gras overal ter wereld zichtbaar.

Het is een algemeen gegeven wereldwijd dat mensen zich niet meer in hun lot schikken, maar omdat dat nu eenmaal vaak onoverkomelijk is, is frustratie het gevolg. Die frustratie richt zich op de gene die je in jouw ogen dwarsboomt in je ambitie of die heeft wat jij wilt.

Edit: woord weggevallen.
Ok, jij je zin. De mens is ondankbaar.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 13:32
juno
Avatar van juno
juno is offline
Natuurlijk. De mens is geneigd tot het kwade. Beschaving is alleen maar een laagje vernis, verder zijn we deep down nog steeds holbewoners, die niet meer van elkaar verdragen dan nodig is omdat we als collectief nu eenmaal grotere overlevingskansen hebben dan als eenling.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 14:16
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Zouden Mujahideen, juno, Mark Almighty, Gatara, makelville en S. op Onzin of MSN verder kunnen chatten in plaats van N&A?
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 14:25
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-04-2005 @ 00:00 :
Je begrijpt het niet. De bron van de agressie is louter het tekort aan serotonine. Weliswaar is er altijd een "aanleiding", maar dat is slechts de druppel die de emmer doet overlopen.
Nee dat begreep ik wel hoor. Volgens mij begreep jij mij niet helemaal. Een voorbeeldje, ter illustratie;
Sommige mensen zitten elke godsganze dag op weg naar het werk vast in de file. Alsof het moeten werken op zich al niet erg genoeg is, moeten ze ook nog eens in de file staan. Door deze gedachte krijgen ze een bepaalde woede. Wat in medische zin erop neerkomt dat volgens jou een bepaald hormoon tekort komt. Nu kun je alke dag dat je weer eens in de file staat een pilletje nemen, of die ergernis weghalen. En je moet je voorstellen dat nog meer mensen zich aan de files ergeren. Dan is het toch beter als de orzaak van al die woede wordt weggehaald, of niet?
Citaat:
Bovendien zie ik niet in waarom je niet steeds met medicijnen aan kan komen. Er zijn talloze aandoeningen waarbij dat wel gebeurt.
Het kán wel, maar het is ten eerste niet prettig. Ten tweede kost het geld. En ten derde, je maakt je afhankelijk van pilletjes.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 14:38
juno
Avatar van juno
juno is offline
Serotonine is een door de hersenen zelf geproduceerde agressieblokker en pijnstiller. Het is geen gevaarlijke drug. Als het chemisch evenwicht in de hersenen correct werkt, wordt er genoeg serotonine geproduceerd als daar vraag naar is.

Bijvoorbeeld als je jezelf pijn doet, krijg je van de schrik een adrenaline boost van je bijnieren, die je klaar maken om te vechten of te vluchten, want pijn=gevaar. Om die boost te dempen als er geen gevaar blijkt te zijn, maken de hersenen serotonine aan, en je wordt weer rustig. de pijn wordt tevens gestiold door de serotonine. Hoe hoog ieders pijndrempel is, is dan ook afhankelijk van de serotonine produktie van het individu.

Bij sommige mensen werkt dat mechanisme niet goed. Het is een endogene fout van die mensen zelf. zij reageren niet adequaat op de exogene prikkels, zoals alle andere mensen om hen heen.

tegen exogene prikkels valt praktisch gezien weinig te doen, dus ik zie het probleem niet van het aanvullen van dat serotonine tekort.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:09
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ben zelf ook vrij snel aggressief, maar no way dat ik er medicijnen voor ga slikken, vind het wel best zo.
Wel lachen, ff rellen op zn tijd
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:14
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
MTpower schreef op 18-04-2005 @ 17:09 :
Ben zelf ook vrij snel aggressief, maar no way dat ik er medicijnen voor ga slikken, vind het wel best zo.
Wel lachen, ff rellen op zn tijd
jij bent echt zo'n persoon dat voor de lol fietsen jat van mannen en vrouwen van plus 65
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-04-2005, 16:15
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 11-04-2005 @ 13:56 :
Kortom Nederlanders zijn ondankbaar.
volgens jou ben ik dan geen Nederlander
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 18-04-2005 @ 17:14 :
jij bent echt zo'n persoon dat voor de lol fietsen jat van mannen en vrouwen van plus 65
Tsja, walgelijk vind ik het als mensen trots zijn op hun domheid.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:21
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-04-2005 @ 17:17 :
Tsja, walgelijk vind ik het als mensen trots zijn op hun domheid.
naar wie bedoel je dat
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 18-04-2005 @ 17:21 :
naar wie bedoel je dat
MTpower.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Nederlandse troepen uit Irak NU!
niceman1984
13 17-01-2004 14:54
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Discipline
Quivarum
25 06-02-2003 15:42
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Fortuyn-Hitler
Verwijderd
114 27-05-2002 12:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Christenunie...
DJ Incompetent
59 28-03-2002 18:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.