Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 14:42
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Op elsevier las ik al dat Tilburg, Nijmenen en Groningen al jaren in te top 3 staan van beste universiteit voor rechten. Het is alleen een beetje ver en ik moet dan waarschijnlijk op kamers, dus ik zit naar universiteiten te kijken die een beetje dichterbij zitten. De studie die ik wil doen, Nederlands recht, wordt ook gegeven op de Erasmus universiteit in Rotterdam, ik kan alleen nergens vinden hoe het onderwijs daar is, en of het goed aangeschreven staat. Dus ik was benieuwd of hier mensen zitten die dat misschien weten.

Is het verschil in niveau echt zo groot en de kans op een baan kleiner als je niet naar een van de top 3 universiteiten gaat?

Ik zit trouwens nu in 5vwo.. maar ik ben me alvast een beetje aan het orienteren, vind ik gewoon leuk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2006, 16:48
Verwijderd
Ik dacht dat Leiden altijd de beste was?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 16:54
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Je gaat toch nergens heen omdat het zgn. de beste uni is. Wij wonen in Limburg en van mijn school gaan best veel mensen rechten doen. 1tje in Tilburg en de rest in Maastricht ( en nee die zit niet in de top 3 ) Pak gewoon de school die voor jou het beste lijkt en ga naar de open dagen van de uni varvan JIJ denkt dat die goed is. Ga niet op zo'n blad af, ze kunnen wel gelijk hebben maar de kans is er dat jij dat niet vindt.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:04
Joyceb
Joyceb is offline
In Nederland is 'topuniversiteit' of 'top studie' nogal relatief. Het is allemaal van redelijk niveau, verschil zit meer in accenten dan in het hele niveau.

Ik studeer dan wel geen rechten, maar ik denk dat op dit moment Univerity Law College alleen significant ander onderwijs aanbied omdat het al vanaf het eerste jaar heel erg individueel is, ipv massacolleges en nummertjesdegradatie. Ik denk dat je van zo'n onderwijsvorm meer leert dan in de reguliere vorm.

Daarnaast zou ik niet al te bang zijn werkgever superveel kijken naar welke uni je je diploma heeft geleverd, dat soort dingen zijn belangrijk in bijv. de VS, maar niet in NL.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 18:28
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Ik dacht dat er hier over al genoeg gezegd was in andere topics...
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 20:46
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Erbenda schreef op 08-03-2006 @ 19:28 :
Ik dacht dat er hier over al genoeg gezegd was in andere topics...
Ik vraag naar ervaringen van mensen die Nederlands recht of een andere rechtenstudie studeren aan de Erasmus universiteit. Als jij een topic voor mij kunt vinden daarover, dan graag. Ik heb gezocht en kon niets bevredigends vinden, dus open ik een topic.

En ik wil niet naar de 'beste' universiteit, maar wel een van een redelijk niveau, omdat mijn middelbare school nou niet echt bekend staat als degene met het beste onderwijs, dus ik wil niet dezelfde fout maken bij het kiezen van een universiteit.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Kristaco schreef op 08-03-2006 @ 17:48 :
Ik dacht dat Leiden altijd de beste was?
Leiden is juist de allerslechtste universiteit van Nederland. Het is de oudste, dat wel, maar het onderwijs is echt pure bagger. Mijden als de pest. Dat geldt trouwens ook voor de UvA.

Wil je kwalitatief goed rechtenonderwijs, dan kies je voor Nijmegen, Groningen of Tilburg. Nijmegen blinkt uit doordat het erg praktijkgericht is, met de jaarlijkse Rota (oefenrechtbank), veel werkgroepen, veel docenten uit de praktijk e.d. Weet je al dat je advocaat wilt worden dan zou ik echt voor Nijmegen kiezen, ik heb zelf onlangs gesolliciteerd en dat ik uit Nijmegen kwam was echt duidelijk een plus.

Maar ontopic, voor zover mij bekend staat Nederlands recht aan de Erasmus bepaald niet bijzonder aangeschreven (vijfde of zesde plaats in Elsevier oid). In elk geval is het feit dat je niet op kamers wilt een slechte raadgever voor studiekeuze, want vroeg of laat wil je toch het huis uit, en dan zit je met een keuze voor een mindere universiteit.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Joyceb schreef op 08-03-2006 @ 19:04 :
In Nederland is 'topuniversiteit' of 'top studie' nogal relatief. Het is allemaal van redelijk niveau, verschil zit meer in accenten dan in het hele niveau.

Ik studeer dan wel geen rechten, maar ik denk dat op dit moment Univerity Law College alleen significant ander onderwijs aanbied omdat het al vanaf het eerste jaar heel erg individueel is, ipv massacolleges en nummertjesdegradatie. Ik denk dat je van zo'n onderwijsvorm meer leert dan in de reguliere vorm.

Daarnaast zou ik niet al te bang zijn werkgever superveel kijken naar welke uni je je diploma heeft geleverd, dat soort dingen zijn belangrijk in bijv. de VS, maar niet in NL.
Je slaat de plank hier toch wel een beetje mis, moet ik zeggen. Er zijn echt universiteiten waar het onderwijs gewoon klote is, met alleem multiple-choicetentamens en dergelijke. Dat wil je gewoon niet.

Verder is ULC geen 'bijzonder' of 'anders' onderwijs. Het is gewoon hetzelfde, kleinschalige en intensieve onderwijs dat je ook in bijv. Nijmegen krijgt. Het contrast met de gewone rechtenstudie aan de UU is alleen heel groot, omdat de UU gewoon ~1400 eerstejaars inneemt en daar natuurlijk geen kleinschalig onderwijs mee mogelijk is. ULC doet alsof het heel bijzonder is, maar het curriculum is hetzelfde als de gewone studie, alleen kleinschaliger. Maar onderwijs hoort altijd kleinschalig en intensief te zijn, dus dat vind ik niet bepaald vóór ULC pleiten, alleen tégen de UU.

En verder kijken werkgevers wel degelijk naar de plaats van herkomst van je diploma en ook, nog veel meer, naar je cijfers. Dus je wilt wel een universiteit waar je je lekker voelt, waar je goed scoort en waar je ook mee voor de dag kunt komen. Je wilt bij een sollicitatie niet de zoveelste grijze muis zijn die rechten in Leiden heeft gedaan omdat-ie niets beters wist.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 21:00
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Nijmegen is ook eigenlijk mijn eerste keus, maar ik zit dan een beetje met het uit huis gaan enzo. Dus ik dacht dat als ik een universiteit met ongeveer gelijkwaardig niveau onderwijs kon vinden, dat ik dan misschien iets dichter bij huis kon gaan studeren. Groningen trekt me sowieso niet aan, ik heb gehoord dat het daar meer gericht is op de theoretische kant en ik wil juist praktijk. Over Tilburg weet ik niets.

Bedankt iig.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 08:59
Grimmetje
Grimmetje is offline
*kuch* Ik studeer in Rotterdam, en toevallig ook nog eens rechten. Wat wil je weten?
__________________
Whatever
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 09:04
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-03-2006 @ 11:51 :
Leiden is juist de allerslechtste universiteit van Nederland. Het is de oudste, dat wel, maar het onderwijs is echt pure bagger. Mijden als de pest. Dat geldt trouwens ook voor de UvA.

Wil je kwalitatief goed rechtenonderwijs, dan kies je voor Nijmegen, Groningen of Tilburg. Nijmegen blinkt uit doordat het erg praktijkgericht is, met de jaarlijkse Rota (oefenrechtbank), veel werkgroepen, veel docenten uit de praktijk e.d. Weet je al dat je advocaat wilt worden dan zou ik echt voor Nijmegen kiezen, ik heb zelf onlangs gesolliciteerd en dat ik uit Nijmegen kwam was echt duidelijk een plus.

Maar ontopic, voor zover mij bekend staat Nederlands recht aan de Erasmus bepaald niet bijzonder aangeschreven (vijfde of zesde plaats in Elsevier oid). In elk geval is het feit dat je niet op kamers wilt een slechte raadgever voor studiekeuze, want vroeg of laat wil je toch het huis uit, en dan zit je met een keuze voor een mindere universiteit.
Rotterdam is natuurlijk wel dé universiteit als je geïnteresseerd bent in vervoer / zeerecht of verzekeringsrecht. Daarnaast heeft ook Rotterdam de oefenrechtbank, alleen niet jaarlijks. En volgens mij heeft iedere universiteit veel werkgroepen?

Dat laatste is opvallend. Elke keer als ik met een advocaat spreek, is het feit dat ik uit Rotterdam kom ook een plusplunt. Rotterdam staat vooral bekend als 'praktisch' ingericht onderwijs.

Maar hé, dat grietje moet zelf maar bepalen waar ze gaat studeren, en inderdaad, het niet op kamers willen moet geen richtlijn zijn voor waar je gaat studeren.
__________________
Whatever
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 13:06
Verwijderd
Ja, daarin is Rotterdam inderdaad wel heel sterk, natuurlijk vooral bekend is het Verzekeringsinstituut onder leiding van Wansink
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 18:04
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Oh dat op kamers gaan is geen doorslaggevende factor, begrijp me niet verkeerd. Dit grietje wil alleen wil alleen weten of er misschien onderwijs zit dat kwalitatief even goed is en dan wat dichterbij zit. Zoniet, dan ga ik gewoon op kamers hoor.

Ik wil zelf eigenlijk meer richting strafrecht. Maar dat weet ik nog lang niet zeker.

Maar Rotterdam is dus niet zo'n universiteit als bijv Leiden?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 21:17
NN
NN is offline
Mocht er nog iemand behoefte hebben aan weer een positief verhaal over rechten studeren in Groningen, dan hoor ik het wel.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in Engeland (uni of Reading?) + Cijfers
Seriously
7 04-11-2008 14:34
Algemene schoolzaken de beste universiteit in Nederland
SFDW
50 10-02-2007 11:38
Studeren rechten???
daphne3088
105 17-10-2005 17:46
Studeren Rechten, waar?
Kimisa
140 05-06-2005 12:16
Studeren HBO Rechten
Eritreaboy16
152 20-02-2005 11:45
Studeren Rechten: Leiden, Rotterdam, Utrecht of Tilburg?
Verwijderd
221 22-01-2005 20:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.