Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2003, 16:11
diamonde
Avatar van diamonde
diamonde is offline
Hallo..

Ik moet een klein verslag schrijven waarin de volgende vraag centraal staat:
Waarom fuseert de KLM

Alleen kan ik hier nergens echte duidelijkheid over vinden..

Wie helpt mij??

Groeten Diamonde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2003, 17:00
Verwijderd
De luchtvaartsector is een markt waar de marges klein zijn en de risico's groot. Het is voor een onderneming die zich bezighoudt met luchtreizen dus erg belangrijk om groot te zijn, want hoe groter een onderneming is, hoe meer (in de regel, als het goed gaat) de reserves en het eigen vermogen zullen bedragen zodat er voldoende lucht is voor moeilijker tijden.

Verder is het zo dat schaalvergroting (bijvoorbeeld zoals hier, door het samengaan van ondernemingen) andere voordelen heeft, zoals het beter coördineren van verschillende dochterondernemingen in Nederland en Frankrijk, het op elkaar afstemmen van beleid en beter bedienen van de markt.

KLM is in verhouding tot Air France maar een kleine onderneming: het eigen vermogen vermeerderd met de reserves van de KLM-groep is nog geen derde van dat van Air France. KLM zou waarschijnlijk niet overleven zonder de voordelen die een grotere onderneming biedt, vandaar dat gekozen is voor een samenwerking met Air France.

Overigens moet je een tweetal dingen in het oog houden. Ten eerste zijn KLM en Schiphol twee verschillende ondernemingen. Door het aanhalen van de banden met Air France en deze te formaliseren in een samenwerking, wordt als vanzelf de afstand tussen KLM en Schiphol vergroot. Dat heeft denk ik tot gevolg dat na acht jaar, wanneer de contractuele garanties aflopen, de groei van Schiphol zal stagneren, althans afnemen. Dus in die zin hebben de omwonenden van Schiphol wel voordeel bij deze fusie, maar vanuit ondernemingsbelang van Schiphol gezien zal het natuurlijk niet zo mooi zijn.

Ten tweede fuseren KLM en Air France niet in juridische zin maar wordt er gewoon een nieuwe vennootschap opgericht waar vervolgens zowel het voormalige KLM, Air France als de Franse staat een belang in krijgen in de vorm van aandelen - wie aandelen in een vennootschap heeft, heeft zeggenschap omdat aan aandelen stemrechten verbonden zijn. Als Air France en de Franse staat de meerderheid van de stemrechten in de AVA (algemene vergadering van aandeelhouders) van de nieuwe Air France/KLM-onderneming hebben, zal het beleid van die onderneming dus bepaald worden door de Fransen omdat in de AVA bij meerderheid van stemmen besloten wordt.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2003, 19:34
Dwarfie
Dwarfie is offline
KLM krijgt 4 stemmen in de AVA, Air France 12.

Voor de rest heb ik niet erg veel toe te voegen aan het verhaaltje van nare man. Hij vertelt precies wat ik ook te horen kreeg op de uni vorige week. Lijkt wel of ie ook bedrijfseconomie studeert
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 14:29
Verwijderd
Ondernemingsrecht heeft veel raakvlakken met accountancy en bedrijfseconomie, vooral wanneer het gaat om dingen als de geconsolideerde jaarrekening en het geconsolideerde faillissement van een concern. De factoren die nodig zijn om te bepalen of er bijvoorbeeld sprake is van kennelijk onbehoorlijk bestuur zodat het bestuur van de concerntop/holding hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden, komen pas goed tot hun recht wanneer je ze bekijkt vanuit een bedrijfseconomisch perspectief. Dat geldt met name wanneer de administratieverplichting van 2:14 BW niet of niet goed is nagekomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Waarom Fusie KLM
diamonde
9 05-10-2003 17:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Fusie klm
diamonde
3 05-10-2003 16:19
Algemene schoolzaken Fusie KLM-Air France
diamonde
4 05-10-2003 16:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.