Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2006, 17:46
light fighter
light fighter is offline
Voor een jongerendienst bij ons in de kerk (pkn) ben ik op zoek naar liederen rond het thema vreemdeling en tolerantie naar allochtonen..

Hebben jullie nog tips/ideeen voor gezangen/opwekkingsliederen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2006, 18:18
Bart Klink
Bart Klink is offline
Misschien is dit een inspirerende tekst over het bijbelse standpunt omtrend tolerantie:

Deuteronomium 13
7 Wanneer iemand – uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend – u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, 8 goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, 9 luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. 10-11 U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 20:31
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
light fighter schreef op 04-02-2006 @ 18:46 :
Voor een jongerendienst bij ons in de kerk (pkn) ben ik op zoek naar liederen rond het thema vreemdeling en tolerantie naar allochtonen..

Hebben jullie nog tips/ideeen voor gezangen/opwekkingsliederen?
Love the Lord
Love the Lord Your God with all your heart
And all your soul and all your mind
And love all mankind
As you would love yourself and...

ubi caritas
ubi caritas et amor, ubi caritas, deus ibi est (waar zorg en liefde is, daar is de heer. *kan geen latijn*)

beetje prut voorbeelden, ik zal eens wat beter zoeken, maar dit is het eerste dat ik bedenk waarbij andere gelovigen er wel goed vanaf komen.

of heb je Matteüs 6:34 iets te letterlijk genomen en is die dienst morgen al?

Laatst gewijzigd op 04-02-2006 om 20:39.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 20:55
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
ja, goed lied: gezang 463

O heer die onze vader zijt,
vergeef ons onze schuld.
Wijs ons de weg der zaligheid,
en laat ons hart, door U geleid,
met liefde zijn vervuld

Geef dat uw roepstem wordt gehoord,
als eenmaal bij de zee.
Geef dat ook wij uw nodend woord
vertrouwen, volgen ongestoord,
op weg gaan met U mee

O vrede van Tiberias,
o heuvels in het rond,
waar Jezus in het zachte gras
de mensen liefhad en genas
en in hun midden stond

Leg Heer uw stille dauw van rust
op onze duisternis.
Neem van ons hart de vrees, de lust,
en maak ons innerlijk bewust
hoe schoon uw vrede is.

Dat ons geen drift en pijn verblindt,
geen hartstoscht ons verwart.
Maak Gij ons rein en welgezind,
en spreek tot ons in vuur en wind,
o stille stem in 't hart.


mooi, bekend lied dat vrede verkondigt.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 22:13
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 04-02-2006 @ 19:18 :
Misschien is dit een inspirerende tekst over het bijbelse standpunt omtrend tolerantie:
Leviticus 19

33 Iemand die als vreemdeling in jullie land verblijft, mag je niet onderdrukken.
34 Behandel vreemdelingen die bij jullie wonen als geboren Israëlieten. Heb hen lief als jezelf, want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte. Ik ben de HEER, jullie God.

Exodus 23

9 Vreemdelingen mag je niet uitbuiten. Jullie weten immers hoe het voelt om vreemdeling te zijn, omdat jullie zelf vreemdelingen zijn geweest in Egypte.

Deuteronium 1

16 De rechters gaf ik toen deze instructie: ‘Hoor beide partijen en doe rechtvaardig uitspraak, zowel tussen twee volksgenoten als wanneer er een vreemdeling bij betrokken is.

Deuteronium 23

8 Edomieten moet u echter met respect behandelen, want dat zijn uw broeders. Ook Egyptenaren moet u respectvol behandelen, want u hebt als vreemdeling in hun land gewoond.

OT: is dit iets?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 23:29
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 04-02-2006 @ 19:18 :
Misschien is dit een inspirerende tekst over het bijbelse standpunt omtrend tolerantie:

Deuteronomium 13
7 Wanneer iemand – uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend – u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, 8 goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, 9 luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. 10-11 U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen.
Als je niets nuttig toe te voegen hebt, reageer dan niet. Zoals Belgarath al aanwijst, zijn er genoeg teksten te quoten die duidelijk wel van tolerantie spreken. Al met al een nogal nutteloze reactie.

Bovendien is het omtrenT.

Misschien is het lied 'Door de wereld gaat een woord' iets? Daar blijkt m.i. prachtig het vreemdelingschap van het Israelitische volk uit.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 11:22
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
net terug uit de kerk: gezang 481 vers 3

Leer ons het goddelijk beleid
der liefde te beamen,
opdat wij niet door onze strijd
uw goede trouw beschamen.
Leg ons de woorden in de mond
die weer herstellen uw verbond.
Spreek zelf door onze daden
van vrede en genade.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 12:46
light fighter
light fighter is offline
het gaat idd over de tekst uit leviticus... Dat wordt het punt waar de preek om draait.. Bedankt voor de tips tot zo ver meer is altijd welkom!!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 16:24
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 04-02-2006 @ 19:18 :
Misschien is dit een inspirerende tekst over het bijbelse standpunt omtrend tolerantie:

Deuteronomium 13
7 Wanneer iemand – uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend – u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, 8 goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, 9 luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. 10-11 U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen.

Word jij nou niet moe van jezelf?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 17:44
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 04-02-2006 @ 21:31 :
Love the Lord
Love the Lord Your God with all your heart
And all your soul and all your mind
And love all mankind
As you would love yourself and...

waar komt deze vandaan???
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 18:29
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
light fighter schreef op 05-02-2006 @ 18:44 :
waar komt deze vandaan???
de Youth for christ bundel.
ik weet zo niet het nummer, en kan het op internet ook niet terug vinden

Worden er bij jullie vaker van dergelijke liederen gezongen? Een jongerendienst is namelijk opzich al een schok voor de trouwe kerkgangers die de gemeente vormen, als je ze dan ook nog dat soort dingen laat zingen is het helemaal gemeen. Geef ze dan tenminste de rust van de gezangen

Laatst gewijzigd op 05-02-2006 om 18:32.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 21:24
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Il organista schreef op 05-02-2006 @ 00:29 :
[B]Als je niets nuttig toe te voegen hebt, reageer dan niet. Zoals Belgarath al aanwijst, zijn er genoeg teksten te quoten die duidelijk wel van tolerantie spreken. Al met al een nogal nutteloze reactie.
Wie wat wil weten over wat de bijbel leert over tolerantie, moet ook de minder mooie kanten kennen. Er staan talloze passages in de bijbel die blijk geven van intolerantie jegens andersdenkenden. De passages die ik hierboven aanhaalde is daar slechts één van. Ik heb dus wel degelijk wat toe te voegen. Dat er ook teksten zijn die voor tolerantie pleiten, doet daar niets aan af. Het bewijst alleen maar de inconsistentie van de bijbel.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 21:26
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 05-02-2006 @ 22:24 :
Wie wat wil weten over wat de bijbel leert over tolerantie, moet ook de minder mooie kanten kennen. Er staan talloze passages in de bijbel die blijk geven van intolerantie jegens andersdenkenden. De passages die ik hierboven aanhaalde is daar slechts één van. Ik heb dus wel degelijk wat toe te voegen. Dat er ook teksten zijn die voor tolerantie pleiten, doet daar niets aan af. Het bewijst alleen maar de inconsistentie van de bijbel.
Je hebt niets toe te voegen omdat je gewoon voorbij gaat aan de topictitel. Van jou had ik op z'n minst een psalm verwacht waarin de vijanden Gods aan het zwaard werden geregen. Of een mooi gezang oid. Je tekstje deutronomium was inspiratieloos en offtopic.

Laatst gewijzigd op 05-02-2006 om 21:29.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 21:45
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 05-02-2006 @ 22:26 :
Je hebt niets toe te voegen omdat je gewoon voorbij gaat aan de topictitel. Van jou had ik op z'n minst een psalm verwacht waarin de vijanden Gods aan het zwaard werden geregen. Of een mooi gezang oid. Je tekstje deutronomium was inspiratieloos en offtopic.
Je herinnert me inderdaad aan zo'n Psalm:

Sta op, HEERE, verlos mij, mijn God; want Gij hebt al mijn vijanden op het kinnebakken geslagen; de tanden der goddelozen hebt Gij verbroken. (Ps. 3:8)

Er zijn er nog wel meer, maar het plaatsen daarvan zullen jullie mij waarschijnlijk niet in dank afnemen.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 21:55
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 05-02-2006 @ 22:45 :
Je herinnert me inderdaad aan zo'n Psalm:

Sta op, HEERE, verlos mij, mijn God; want Gij hebt al mijn vijanden op het kinnebakken geslagen; de tanden der goddelozen hebt Gij verbroken. (Ps. 3:8)

Er zijn er nog wel meer, maar het plaatsen daarvan zullen jullie mij waarschijnlijk niet in dank afnemen.
heel goed
had even de berijming erbij gezocht en die opgeschreven en je had iig een glimlach op mijn gezicht kunnen veroorzaken. (hoeft niet je levensdoel te worden hoor )
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 22:24
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 05-02-2006 @ 22:24 :
Wie wat wil weten over wat de bijbel leert over tolerantie, moet ook de minder mooie kanten kennen. Er staan talloze passages in de bijbel die blijk geven van intolerantie jegens andersdenkenden. De passages die ik hierboven aanhaalde is daar slechts één van. Ik heb dus wel degelijk wat toe te voegen. Dat er ook teksten zijn die voor tolerantie pleiten, doet daar niets aan af. Het bewijst alleen maar de inconsistentie van de bijbel.
Zie ook de reactie van Cartman. De vraag was om liedjes aan te dragen voor een jeugddienst. Als jij dergelijke zaken wilt spuien, vind ik dat best en wil ik ook best naar je luisteren en ben ik het zelfs met je eens dat je -wil je weten wat de Bijbel zegt- eerlijk moet zijn en ook de negatieve kanten voor lief moet nemen.

Dat was echter de vraag niet. Ik zie in jouw reactie geen liedjes, zelfs geen poging tot iets wat in de verste verte opbouwend genoemd zou kunnen worden. Je reactie is dus wel degelijk totaal overbodig, nutteloos en hij voegt niets toe.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2006, 08:19
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 05-02-2006 @ 19:29 :
de Youth for christ bundel.
ik weet zo niet het nummer, en kan het op internet ook niet terug vinden

Worden er bij jullie vaker van dergelijke liederen gezongen? Een jongerendienst is namelijk opzich al een schok voor de trouwe kerkgangers die de gemeente vormen, als je ze dan ook nog dat soort dingen laat zingen is het helemaal gemeen. Geef ze dan tenminste de rust van de gezangen
Voor de ouderen is het een schok maar dat is dan jammer voor hen tis nl een jongeren dienst en hij wordt min of meer door jongeren ook voorbereid. Maar we moesten idd wel wat gezangen er bij zetten.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:41
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Youth for Christ 128 was het trouwens
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2006, 09:36
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Waarom nou niet gewoon psalmen zingen
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:42
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 08-02-2006 @ 10:36 :
Waarom nou niet gewoon psalmen zingen
kom eens met een psalm over tolerantie en respect zou ik zeggen

gezangen zijn overigens ook mooi, en als je dat niet vindt ben je stom
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 10:47
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 08-02-2006 @ 10:42 :
gezangen zijn overigens ook mooi, en als je dat niet vindt ben je stom
Amen!
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 19:24
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Opwekking 454? 'laat elke natie, elke creatie..'
Gezang 464: 'Alle volken looft de Here, aarde zing een vrolijk lied'
Psalm 96 (vs 3 bijv: Gij volken, roemt zijn grote naam, komt in zijn heiligdom tezaam)
En 'Samen in de naam van Jezus', erg bekend denk ik .
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.

Laatst gewijzigd op 11-02-2006 om 20:26.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 14:57
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Psalm 117
En opwekking 454 idd
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.