Oud 06-08-2017, 14:31
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Suggereerde je zelf eerder niet dat observaties niet zo relevant zijn?
Nee, met observaties bedoel ik niet het observeren van huidig stamgedrag, maar gewoon, observaties.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2017, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Ik haal dat uit boeken en ik heb geen tijd om die passages te parafraseren
Dan is het tijd voor nieuwe boeken denk ik. Zo achterlijk veel vlees, vis en gevogelte aten we niet.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:33
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dan is het tijd voor nieuwe boeken denk ik. Zo achterlijk veel vlees, vis en gevogelte aten we niet.
Dat weet ik. Maar dat had er ook mee te maken dat de jacht vaak niet succesvol was.

In elk geval was de jacht doorgaans de taak van de man, en niet van de vrouw. En tijd en energie die je daaraan spendeert, kun je niet spenderen aan verzamelen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:34
Verwijderd
Well here is the thing, the entire view of societies being "universally patriarchal" is a bit of a false supposition anyway, humans aren't. There are plenty of societies that wouldn't even close to fall into the vaguest notion of that. And even within the most "patriarchal" society once you look deeper into it the entire patriarchy model doesn't really hold. There is a reason modern anthropologists don't tend to use the term patriarchy or matriarchy in serious academic discussion because its simply too broad of a term, rather you get discussions about the lineage system, and living patterns (as a side note there are some that do use the term, but there tends to be a lot of clash between those that do and don't; those that do tend to be a little more into critical theory rather than scientific analysis. And whatever you can say about it critical theory isn't science. That is also where you tend to get the clash between anthropologists who consider themselves scientists vs those who don't).
I think one of the better ways to look at it actually came from looking at actually looking matrilineal societies. Within matrilineal systems you tend to have a pretty definitive split in how power is allocated between men and women that is far more definitive and visible than it is in patrilineal cultures. You see since men cannot inherit wealth within those cultures and don't tend to make decisions with the wealth there is little "internal power" within the tribe for them, but instead you see them being the ones trading with the outside of the tribe, they are the ones who do the fighting when its called upon for them to do so. They have the external power in the tribe. So to me at least its a lot more valuable to look at the power dynamics overall of a group rather than try to simplify it.
I would note that there are famous problems with taking the patriarchal, matriarchal view vs the more complex dynamics of a culture. Bronisław Malinowski's studies of the Kula rings wrongly labeled a matrilineal culture a patriarchy; and its taken decades to fully understand the mistakes in understanding that were taken from that. Human interactions tend to be far more complex than simply patriarchy or matriarchy within any given culture. In my opinion power dynamics is an incredibly important thing to consider though.
Is the culture militarily active? If the answer is yes, you are going to see a LOT more hard external power, and honestly that means men holding that power. Not only are we biologically disposable, but the sexual dimorphism is still pretty shocking. Men have around 40% more strength overall than women. Males typically also have larger tracheae and branching bronchi, with about 56% greater lung volume per body mass. They also have larger hearts, 10% higher red blood cell count, higher haemoglobin, hence greater oxygen-carrying capacity. There simply is a biological fact of a massive difference in the capability of males physically vs females. And that's gonna play out in conflict so you will see men holding power with things dealing with war. If you are going to take a biological approch to why men are more prone to that sort of thing (note that's far different than biological determinism). At the same time though if you look at medival european history female rulers started more wars than male ones so as you can see even that doesn't fully hold.
Yet on that same note you often even in cultures where males are far more focused on external power tend to have women making the internal group decisions. Not just the questions of things around the homes, but questions as important as who mates with who. French court culture in the 18th century is a famous example of this. But it happens in matrilineal societies as well, and when people dig you tend to see this more within the traditional view of "patriarchy" too. Its simply important to look at the complexities of the actual power dynamics rather than take a single lense to view it through.
My point really is its simply far far more complex than the patriarchal concept or model really covers. And in turn its important to be able to view it with different lenses.
As for neanderthals, we don't tend to know that much about their society, a lot of what we do have is pretty speculative. There is evidence of different patterns of work in male and female skeletons that could imply there is a difference in work allocation, but there also tends to be similar wound patterns. But with that it's important to understand a LOT more about hunter gatherer cultures than most people do and than this post can point out. As is my constant suggestion with the topic I would suggest The Foraging Spectrum Diversity in Hunter-Gatherer Lifeways by R.L. Kelly he goes into the topic far better than almost any source I've read, and he cuts through a LOT of the myths both within pop culture and those that still linger within the anthropological community about hunter gatherers; especially with the archaeological record.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:38
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Nou, dat spreekt toch allemaal niet tegen wat ik zei?
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:45
Verwijderd
Nee, dat zeg ik ook niet

We krijgen uit dat stuk beiden geen gelijk en ongelijk. Het is wel slechts een reddit post.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 16:13
wasbeer.meneer
Avatar van wasbeer.meneer
wasbeer.meneer is offline
Zou het kunnen dat waarom mannen dominanter warn dan vrouwen (politiek en historisch gezien) niet per se voortkwam uit landbouw of taakverdeling wat voedsel betreft etc maar uit het feit dat een gemiddelde man zelfs de meest sterke vrouw fysiek vrij makkelijk aankan, en dat kracht tot niet heel lang geleden bepaalde wie er het laatste woord had?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 16:23
Loezzel
Avatar van Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
Zou het kunnen dat waarom mannen dominanter warn dan vrouwen (politiek en historisch gezien) niet per se voortkwam uit landbouw of taakverdeling wat voedsel betreft etc maar uit het feit dat een gemiddelde man zelfs de meest sterke vrouw fysiek vrij makkelijk aankan, en dat kracht tot niet heel lang geleden bepaalde wie er het laatste woord had?
Heeft dat te maken met survival of the fittest?

Zwangere vrouwen waren nog minder tot fysieke zaken in staat dan de andere vrouwen, voor langere periode. Vrouwen stierven in de oertijd neem ik aan ook best regelmatig in het kraambed. Telt denk ik allemaal mee in het beeld dat een man dus "hoger" staat dan een vrouw.
__________________
I'll be your fantasy friend forever
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 16:29
Verwijderd
Vergeet niet dat (voluptueuze) afbeeldingen van vrouwenlichamen enkele van de eerste afbeeldingen en snijwerken zijn uit de prehistorie. Ze hadden een extreem belangrijke plaats.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 18:20
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Zou het kunnen dat waarom mannen dominanter warn dan vrouwen (politiek en historisch gezien) niet per se voortkwam uit landbouw of taakverdeling wat voedsel betreft etc maar uit het feit dat een gemiddelde man zelfs de meest sterke vrouw fysiek vrij makkelijk aankan, en dat kracht tot niet heel lang geleden bepaalde wie er het laatste woord had?
Het is onzin dat 'de gemiddelde man' de meest sterke vrouw aankan, maar het is natuurlijk waar dat mannen meestal sterker zijn. Echter, waarin heb je dan 'het laatste woord'? Prehistorische stammen bestonden meestal uit 40 tot 60 mensen die elkaar natuurlijk allemaal goed kenden. Samenwerking was van groot belang. We zijn heel sociale dieren. Je komt niet zo ver met geweld in zo'n samenlevingsvorm.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 18:21
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Vergeet niet dat (voluptueuze) afbeeldingen van vrouwenlichamen enkele van de eerste afbeeldingen en snijwerken zijn uit de prehistorie. Ze hadden een extreem belangrijke plaats.
Daar zitten geloof ik veel zelfportretten bij, trouwens.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 18:22
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Zwangere vrouwen waren nog minder tot fysieke zaken in staat dan de andere vrouwen, voor langere periode. Vrouwen stierven in de oertijd neem ik aan ook best regelmatig in het kraambed.
Minder vaak dan je zou denken, want ze waren een stuk wijder.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 21:12
wasbeer.meneer
Avatar van wasbeer.meneer
wasbeer.meneer is offline
Citaat:
Het is onzin dat 'de gemiddelde man' de meest sterke vrouw aankan, maar het is natuurlijk waar dat mannen meestal sterker zijn. Echter, waarin heb je dan 'het laatste woord'? Prehistorische stammen bestonden meestal uit 40 tot 60 mensen die elkaar natuurlijk allemaal goed kenden. Samenwerking was van groot belang. We zijn heel sociale dieren. Je komt niet zo ver met geweld in zo'n samenlevingsvorm.
Uit het feit dat leiders van stammen/volkeren vroeger prototype alpha males waren?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 00:24
wasbeer.meneer
Avatar van wasbeer.meneer
wasbeer.meneer is offline
Citaat:
Minder vaak dan je zou denken, want ze waren een stuk wijder.
lol
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 01:31
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Uit het feit dat leiders van stammen/volkeren vroeger prototype alpha males waren?
Bron?

Is echt. Zowel mannen als vrouwen zijn kleiner geworden na de neolithische revolutie, maar babyhoofdjes zijn even groot gebleven.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 08:50
Verwijderd
Ik volg niet de hele discussie en wil niet pretenderen veel van dit onderwerp af te weten, maar ik zie een paar keer het argument terugkomen dat geweld in prehistorische (??) samenlevingen geen grote rol speelde. Ik heb een jaar geleden een boek gelezen waarin (onder meer) wetenschappelijk onderzoek naar doodsoorzaken door de eeuwen heen een belangrijke rol speelde. De schattingen zijn dat 10% tot 20% van de mensen die leefden in het stenen tijdperk kwamen te overlijden door geweld.

en voor de duidelijkheid: in westerse maatschappijen tegenwoordig zit dat rond de 1% tops. Misschien was het percentage zelfs nog veel lager. Kan het thuis nakijken als jullie willen. (tevens de titel van het boek enzo)

Het beeld dat in de pre-historie geweld geen grote rol speelde, lijkt me dus stug
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 13:52
Tigerly
Avatar van Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Ik volg niet de hele discussie en wil niet pretenderen veel van dit onderwerp af te weten, maar ik zie een paar keer het argument terugkomen dat geweld in prehistorische (??) samenlevingen geen grote rol speelde. Ik heb een jaar geleden een boek gelezen waarin (onder meer) wetenschappelijk onderzoek naar doodsoorzaken door de eeuwen heen een belangrijke rol speelde. De schattingen zijn dat 10% tot 20% van de mensen die leefden in het stenen tijdperk kwamen te overlijden door geweld.

en voor de duidelijkheid: in westerse maatschappijen tegenwoordig zit dat rond de 1% tops. Misschien was het percentage zelfs nog veel lager. Kan het thuis nakijken als jullie willen. (tevens de titel van het boek enzo)

Het beeld dat in de pre-historie geweld geen grote rol speelde, lijkt me dus stug
Was het deze toevallig?
__________________
nthn3d: Wat is rollenspel? Dat je gewoon ligt te rollen of stoeien ofwat?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 14:35
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Was het deze toevallig?
Niet dat ik me kan herinneren.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 14:44
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Dat is overigens een erg interessant boek; ben wel ergens op de helft blijven hangen
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 14:48
Tigerly
Avatar van Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Dat is overigens een erg interessant boek; ben wel ergens op de helft blijven hangen
Er bestaan ook samenvattingen van.
__________________
nthn3d: Wat is rollenspel? Dat je gewoon ligt te rollen of stoeien ofwat?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 15:06
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Herinner me wel een passage over een aan de Maori-gerelateerde stam, die op wat eilandjes bij Nieuw-Zeeland woonden. Dit volk was niet echt bekend met het concept 'geweld om te overwinnen', dus toen de Maori wat bootjes hadden en op die eilanden terecht kwamen duurde het niet lang voordat die betreffende stam al snel ophield te bestaan in de oorspronkelijke vorm, ik geloof dat er maar een +- hondertal het oordeel overleefden

ah, gevonden:

Citaat:
As a small and precarious population, Moriori embraced a pacifist culture that rigidly avoided warfare, substituting it with dispute resolution in the form of ritual fighting and conciliation.

...
A Moriori survivor recalled : "[The Maori] commenced to kill us like sheep.... [We] were terrified, fled to the bush, concealed ourselves in holes underground, and in any place to escape our enemies. It was of no avail; we were discovered and killed - men, women and children indiscriminately." A Māori conqueror explained, "We took possession... in accordance with our customs and we caught all the people. Not one escaped....." [20] The invaders ritually killed some 10% of the population, a ritual that included staking out women and children on the beach and leaving them to die in great pain over several days. The Māori invaders forbade the speaking of the Moriori language. They forced Moriori to desecrate their sacred sites by urinating and defecating on them

After the invasion, Moriori were forbidden to marry Moriori, or to have children with each other. All became slaves of the Ngati Tama and Ngati Mutunga invaders. Many Moriori women had children by their Māori masters. A small number of Moriori women eventually married either Māori or European men. Some were taken from the Chathams and never returned. In 1842 a small party of Māori and their Moriori slaves migrated to the subantarctic Auckland Islands, surviving for some 20 years on sealing and flax growing.[22] Only 101 Moriori out of a population of about 2,000 were left alive by 1862.[23] Although the last Moriori of unmixed ancestry, Tommy Solomon,[24] died in 1933, there are several thousand mixed ancestry Moriori alive today.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Dat is overigens een erg interessant boek; ben wel ergens op de helft blijven hangen
Daar bouwt mijn dissertatie op voort Collapse is het vervolg en gaat trouwens meer over hoe bepaalde stammen (evolutionair) aan hun ondergang kwamen.

Maar verder werd mijn opmerking mét wetenschappelijke literatuur over deze discussie hiervoor al volledig genegeerd dus ik laat jullie wel verder discussiëren op basis van 'Ik heb ergens gelezen dat'
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 15:17
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
och, het is toch allemaal de schuld van de homosensuelen en het joodse complot.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 15:29
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Maar verder werd mijn opmerking mét wetenschappelijke literatuur over deze discussie hiervoor al volledig genegeerd dus ik laat jullie wel verder discussiëren op basis van 'Ik heb ergens gelezen dat'
Omdat we daar niets tegenin te brengen hadden.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 15:47
Verwijderd
Nee dit boek was het!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 16:50
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
och, het is toch allemaal de schuld van de homosensuelen en het joodse complot.
Is homosensualiteit een ding?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Is homosensualiteit een ding?
Haha homosueel is triggered
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 16:53
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Ah, dat heb ik niet gelezen. Klinkt interessant. De auteur zelf zegt wel dat onderzoek naar geweld in vroege samenlevingen methodologische problemen met zich meebrengt en impressionistisch van aard is. Het meeste wat ik erover heb gelezen is tamelijk speculatief. Hoe dan ook, oorlog lijkt me een andere zaak dan geweld binnen een stam. Maar ik voel me niet echt comfortabel hierover nog stelling te nemen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 17:00
Verwijderd
0 resultaten bij ebooks Maar Democracy, the least bad form of government staat er wel bij. Daar heb ik leuke dingen over gehoord.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Ah, dat heb ik niet gelezen. Klinkt interessant. De auteur zelf zegt wel dat onderzoek naar geweld in vroege samenlevingen methodologische problemen met zich meebrengt en impressionistisch van aard is. Het meeste wat ik erover heb gelezen is tamelijk speculatief. Hoe dan ook, oorlog lijkt me een andere zaak dan geweld binnen een stam. Maar ik voel me niet echt comfortabel hierover nog stelling te nemen.
Ja hij geeft geregeld waarschuwingen dat het onderzoek er naar in de kinderschoenen staat. Maar ook dat de uitkomsten redelijk schokkend zijn.

Jij noemt het oorlog, ik weet niet of die naam helemaal juist is voor het fenomeen, maar goed.

Het is juist deel van zijn overkoepelende stelling: dat de ene stam de andere stam aanviel, leek in het stenen tijdperk behoorlijk gebruikelijk. Het kon overal en iedereen gebeuren. Juist het groter worden van rijken/landen/soevereiniteiten zorgde er voor dat de kans op het meemaken van iets dergelijks steeds kleiner werd.

Interessant boek hoor, al speculeert hij er lustig op los. Maar daar is hij ook erg open over.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 17:03
Verwijderd
Mema is momenteel een ander boek van hem aan het lezen
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 17:12
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Mema is momenteel een ander boek van hem aan het lezen
Ja, daar had ik ook een oogje op, dat boek.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Ja hij geeft geregeld waarschuwingen dat het onderzoek er naar in de kinderschoenen staat. Maar ook dat de uitkomsten redelijk schokkend zijn.

Jij noemt het oorlog, ik weet niet of die naam helemaal juist is voor het fenomeen, maar goed.

Het is juist deel van zijn overkoepelende stelling: dat de ene stam de andere stam aanviel, leek in het stenen tijdperk behoorlijk gebruikelijk. Het kon overal en iedereen gebeuren. Juist het groter worden van rijken/landen/soevereiniteiten zorgde er voor dat de kans op het meemaken van iets dergelijks steeds kleiner werd.

Interessant boek hoor, al speculeert hij er lustig op los. Maar daar is hij ook erg open over.
Misschien minder conflicten, maar wel grotere oorlogen.. Dat hadden ze gewoon nodig om hun macht en belastingheffing te legitimeren. War made the states & states make war (Tilly & Fukuyama)
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 19:21
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Haha homosueel is triggered
Wat is homosueel nou weer
Met citaat reageren
Oud 07-08-2017, 19:22
df
Avatar van df
df is offline
Citaat:
Wat is homosueel nou weer
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2017, 05:47
Verwijderd
Citaat:
Misschien minder conflicten, maar wel grotere oorlogen.. Dat hadden ze gewoon nodig om hun macht en belastingheffing te legitimeren. War made the states & states make war (Tilly & Fukuyama)
Hoe is dit een reactie op wat ik zei?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2017, 08:38
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Facepalmseksueel?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2017, 20:17
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Volgens mij is de grote les hier voor de 15-jarigen dat iemands bestaansrecht niet afhankelijk hoort te zijn van je vermogen om deze persoon te begrijpen of de frequentie waarin je 'zo iemand' bent tegengekomen. Dat ik niet weet hoe het is om een demiagender te zijn is voor hun bestaansrecht net zo irrelevant als het voor het bestaansrecht van een baby is dat ik niet weet hoe het is om een baby van 3 maanden oud te zijn. En na de tweede pagina ben ik maar gestopt met lezen.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 09-08-2017, 23:43
Tigerly
Avatar van Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Volgens mij is de grote les hier voor de 15-jarigen dat iemands bestaansrecht niet afhankelijk hoort te zijn van je vermogen om deze persoon te begrijpen of de frequentie waarin je 'zo iemand' bent tegengekomen. Dat ik niet weet hoe het is om een demiagender te zijn is voor hun bestaansrecht net zo irrelevant als het voor het bestaansrecht van een baby is dat ik niet weet hoe het is om een baby van 3 maanden oud te zijn. En na de tweede pagina ben ik maar gestopt met lezen.
__________________
nthn3d: Wat is rollenspel? Dat je gewoon ligt te rollen of stoeien ofwat?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2017, 23:52
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
YES lorelei
Met citaat reageren
Oud 10-08-2017, 13:34
ecnelis
Avatar van ecnelis
ecnelis is offline
Citaat:
Volgens mij is de grote les hier voor de 15-jarigen dat iemands bestaansrecht niet afhankelijk hoort te zijn van je vermogen om deze persoon te begrijpen of de frequentie waarin je 'zo iemand' bent tegengekomen. Dat ik niet weet hoe het is om een demiagender te zijn is voor hun bestaansrecht net zo irrelevant als het voor het bestaansrecht van een baby is dat ik niet weet hoe het is om een baby van 3 maanden oud te zijn. En na de tweede pagina ben ik maar gestopt met lezen.
Wattttt <3
Deze ga ik uit mijn hoofd leren
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 09:59
wasbeer.meneer
Avatar van wasbeer.meneer
wasbeer.meneer is offline
Citaat:
Volgens mij is de grote les hier voor de 15-jarigen dat iemands bestaansrecht niet afhankelijk hoort te zijn van je vermogen om deze persoon te begrijpen of de frequentie waarin je 'zo iemand' bent tegengekomen. Dat ik niet weet hoe het is om een demiagender te zijn is voor hun bestaansrecht net zo irrelevant als het voor het bestaansrecht van een baby is dat ik niet weet hoe het is om een baby van 3 maanden oud te zijn. En na de tweede pagina ben ik maar gestopt met lezen.
Maar heeft iemand het hier over bestaansrecht van non-binary mensen? Volgens mij ontkent bijna niemand hier het bestaansrecht van wie dan ook. Ik vind je voorbeeld ook een beetje vreemd, aangezien leeftijd iets is wat per definitie constant verandert: Een baby wordt vanzelf 15 en we waren allemaal ooit babies. Terwijl we het hier over iets hebben wat door een combinatie van genetica en ontwikkeling van de hersenen bepaald wordt voor je geboorte of vroeg in je leven, en dan als het goed is vaststaat.

Laat ik voor het gemak even met concrete voorbeelden komen: ikzelf heb het dus niet over bestaansrecht, maar eerder over hoe er mee omgegaan wordt op een manier dat het bijna een epidemie lijkt om non-binary te zijn en dat het taboe wordt om dit te bekritiseren, waardoor we vrij rare situaties krijgen. Bijvoorbeeld mannen die meedoen als vrouw aan wielren/weight lifting/vechtsport competities en deze dan natuurlijk winnen.

Als ik je voorbeeld aanhoud: Zou jij het toestaan als een 6 jarige 4 flessen vodka wil kopen bij de gall&gall, puur alleen omdat de 6 jarige zich als 30 jarige identificeert?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 10:23
Verwijderd
Oeeh
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 10:55
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Heey, dit gesprek heb ik van de week gevoerd met leiding hier op kamp, inclusief min of meer dezelfde voorbeelden
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Zou jij het toestaan als een 6 jarige 4 flessen vodka wil kopen bij de gall&gall, puur alleen omdat de 6 jarige zich als 30 jarige identificeert?
Wie ben jij om te zeggen hoe oud iemand zich voelt? Leeftijd is een social construct.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 10:59
wasbeer.meneer
Avatar van wasbeer.meneer
wasbeer.meneer is offline
Citaat:
Wie ben jij om te zeggen hoe oud iemand zich voelt? Leeftijd is een social construct.
Je hebt gelijk gansmeeuwaal, we moeten iedereen gewoon lekker laten zuipen!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 11:23
Pr0xy
Avatar van Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:

Zou jij het toestaan als een 6 jarige 4 flessen vodka wil kopen bij de gall&gall, puur alleen omdat de 6 jarige zich als 30 jarige identificeert?
Nee, maar dat accepteer ik van niemand, hoe oud of jong ze ook zijn.
__________________
|Ratatatatatata boink pfffff|Ben jij de albatrosvos?|Wajonger sinds 2013|Trans Pride|Kringloopvrijwilliger
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 12:24
wasbeer.meneer
Avatar van wasbeer.meneer
wasbeer.meneer is offline
Citaat:
Heey, dit gesprek heb ik van de week gevoerd met leiding hier op kamp, inclusief min of meer dezelfde voorbeelden
en was er een conclusie?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 13:04
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
en was er een conclusie?
Hypothese was dat we als maatschappij waarschijnlijk ergens wel weer een grens gingen trekken, omdat bij complete acceptatie en aanpassing ook flink misbruik kan plaatsvinden door mensen met hele andere bedoelingen (kleedkamers, toiletten, sport).
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 11-08-2017, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Hypothese was dat we als maatschappij waarschijnlijk ergens wel weer een grens gingen trekken, omdat bij complete acceptatie en aanpassing ook flink misbruik kan plaatsvinden door mensen met hele andere bedoelingen (kleedkamers, toiletten, sport).
Je gaat het niet leuk vinden, maar typisch dat jullie uitkomen op de argumenten die nogal typische organisaties/politieke stromingen in nogal typische Amerikaanse staten gebruiken om bijvoorbeeld transgenders toegang tot openbare toiletten te ontzeggen. De kaart van staten met "Bathroom bills" of waar men bathroom bills heeft geprobeerd in te voeren komt redelijk overeen met de kaart van de Confederate States of America. 9 van de 11 confederate states hebben een bathroom bill of geprobeerd deze in te voeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.