Oud 10-10-2019, 22:06
Mark Hoffman
Mark Hoffman is offline
Het valt mij op dat heel veel studenten/leerlingen de docent tutoyeren. Aan het begin van het jaar is het vaak nog "u", maar in de loop van het jaar glijdt het langzamerhand naar "je/jij". Zelf houd ik het nog steeds vol om de docenten met "u" aan te spreken, maar enkele vrienden van mij lachen me hierover uit. Ze beweren dat dit niet nodig is.

In mijn hele schoolcarrière heb ik slechts één docent gehad, die ik getutoyeerd heb. Dat was een docent die zich niet als een docent gedroeg. Hij maakte vaak grove grappen die ten koste gingen van de verlegen studenten in de klas. Zo maakte hij bij veel spanning al gauw weer wat grappen over die "gekke Chinezen" omdat er een geadopteerde Chinese jongen in onze klas zat. Hij vond dit heel vervelend, maar durfde hier niets over te zeggen. Ook heeft hij een keer een studente uitgemaakt voor "dom wijf" en kregen de jongens vaak dingen als "ezel" en "varken" naar hun hoofd als ze hem niet begrepen.

Tutoyeren jullie docenten, of vousvoyeren jullie ze nog altijd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2019, 00:45
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Ik spreek vrijwel al mijn docenten aan met u. Ik begin sowieso altijd met u. Als mensen echt vinden dat het niet nodig is of dat ze dat niet willen, dan geven ze dat wel aan.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 13:08
Verwijderd
Als ik voor de klas sta (paar keer per jaar) dan laat ik de kinderen (van alle leeftijden trouwens, tot en met 25 jaar) me altijd tutoyeren, behalve op een school in Geldermalsen, waar het niet mocht van de school.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 13:32
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Ik zeg wel altijd "u" ten teken van respect voor die persoon.
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 13:40
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Jij of jouw zeg je tegen je vrienden. U of uw zeg je tegen je leraar.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 14:09
Verwijderd
Stelletje flutpubers, leg eens uit waarom dan.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 14:30
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Ik zeg u tegen alle oudere mensen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 14:44
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Stelletje flutpubers, leg eens uit waarom dan.
Ten teken van respect dat zei ik al
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 14:52
Verwijderd
"u bent een domme hondenlul" klinkt inderdaad beter dan "je bent een domme hondenlul."

Ik sprak leraren meestal aan met u, omdat dat op dat moment het beste voelde. Geen idee waarom.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 14:53
Verwijderd
Het hele "respect" argument is natuurlijk flauwekul. Dat zit 'm niet in u of jij.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 15:03
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Ik geef (in dat geval) aan dat die persoon mijn meerdere is. Omdat ik formeel moet zijn tegenover mijn "meerdere" moet ik dus u gebruiken en niet jij omdat dat als beleefd wordt ervaren in onze huidige maatschappij
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 16:13
Verwijderd
Waarom moet je formeel zijn tegen je meerdere? Wie heeft dat bedacht en waarom?
Kan die meerdere trouwens net zo hard rennen als jij, of net zo lang hard fietsen? Waar is hij je meerdere precies in behalve in het vak dat hij je geeft? Als jij zijn meerdere bent op minstens één ander vlak, zou hij jou dan niet ook u moeten noemen?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 16:41
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
ik ben niet gewend aan dit soort moeilijke vragen in de weekendmodus

Waarom ik formeel moet zijn tegen mijn meerdere? Ik ben zo opgevoed, dus doe ik dat door mijn opvoeding

Wie het heeft bedacht en waarom? geen idee.

Op dat vakgebied is hij inderdaad beter, dus daarom is hij mijn "meerdere". Daarnaast (misschien betere reden) het schijnt beleefd te zijn om mensen die ouder zijn dan jij met u aan te spreken
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Waarom ik formeel moet zijn tegen mijn meerdere? Ik ben zo opgevoed, dus doe ik dat door mijn opvoeding
Als je opgevoed was dat je iedere eerste zondag van de maand een baby aan god zou offeren, zou dat dan ook okay zijn? Welkom in de wondere wereld van drogredeneringen.

Citaat:
Wie het heeft bedacht en waarom? geen idee.
Rijke stinkerds die graag belangrijk wilden zijn.

Citaat:
Op dat vakgebied is hij inderdaad beter, dus daarom is hij mijn "meerdere". Daarnaast (misschien betere reden) het schijnt beleefd te zijn om mensen die ouder zijn dan jij met u aan te spreken
Wat hebben die mensen voor elkaar gekregen behalve langer bestaan. Meestal worden mensen oud ONDANKS hunzelf, niet dankzij...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 18:09
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Ik zeg gewoon "je"
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 19:28
Verwijderd
Studenten tutoyeren mij gewoon. Iedereen trouwens. Heeft weinig met respect te maken.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2019, 20:42
frats
Avatar van frats
frats is offline
Leerlingen tutoyeren mij en dat geef ik zelf ook aan. Als ze niet beleefd zijn doe ik daar wel wat mee, maar dat zit 'm inderdaad niet in het aanspreken met u en ik vind zelf dat beleefdheid beide kanten op werkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.