Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2011, 08:04
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Met moderne boeken bedoel ik boeken waarin gebruik gemaakt wordt van internet, weblogs. En dan vooral boeken met daarin stukjes e-mail, chatberichten met bijbehorende opmaak en smileys, enzovoort, al dan niet in een ander lettertype geschreven.

Ik vroeg me af of je dit leuk vindt, of je je hieraan juist ergert; of een boek juist gescheiden moet blijven van andere soorten teksten (emails, chat, blogs) of dat een boek hierin mee moet gaan (bijvoorbeeld voor de geloofwaardigheid en actualiteit van het verhaal).

Is het plot van een boek ongeloofwaardig als een situatie opgelost had kunnen worden als de hoofdpersoon zijn mobiel gebruikt had? Of als de hoofdpersoon bepaalde informatie even op internet had kunnen opzoeken? Of verpest het gebruik van mobieltjes en de hoeveelheid informatie die op internet staat juist jouw leesplezier?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2011, 09:26
Verwijderd
Ik vind het niet storend; als je verhaal zich in de huidige tijd en in de westerse maatschappij afspeelt, dan hoort het internet er gewoon bij en mobiele telefonie ook. Daar moet je rekening mee houden, tenzij je juist graag een verhaal wilt schrijven over hoe ons bestaan nu was maar dan zonder internet en mobieltjes. Maar dan ga je eigenlijk terug naar de jaren '80 of '90, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 09:30
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Ben het wel met Freyja eens. Het mag best een beetje hedendaags geschreven zijn. Als het er maar niet constant op doorgaat, een compleet boek over gebeurtenissen m.b.t. een website of een spel of iets dergelijks kan mij niet echt fascineren denk ik. Wat films betreft idem dito. Waar een hoop mensen enorm positief waren over 'The Social Network' vond ik hem maar matig.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 10:02
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Is het plot van een boek ongeloofwaardig als een situatie opgelost had kunnen worden als de hoofdpersoon zijn mobiel gebruikt had? Of als de hoofdpersoon bepaalde informatie even op internet had kunnen opzoeken? Of verpest het gebruik van mobieltjes en de hoeveelheid informatie die op internet staat juist jouw leesplezier?
Bij boeken als 'Hoe overleef ik' en zo vind ik het leuk, heb sowieso het idee dat jeugdromans hier veel meer mee doen dan volwassenenromans. Maar dat komt ook omdat het daarbij misschien minder snel iets toevoegt. Van mij hoeft het ook niet per se, want het kan een boek wat flauw maken als alles maar meteen op internet wordt opgezocht, maar anderzijds is het veel erger als een plot ongeloofwaardig is omdat de hoofdpersoon er niet aan gedacht heeft om even gebruik te maken van een telefoon, zonder dat daar een reden voor gegeven wordt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 10:08
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Bij boeken als 'Hoe overleef ik' en zo vind ik het leuk
Toevallig was dat ook het eerste dat in mij opkwam, 'Hoe overleef ik mezelf' om precies te zijn. Persoonlijk vond ik het weinig toevoegen, al moet ik zeggen dat ik nooit fan van die serie ben geweest.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 12:38
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Jongens behoren dan ook niet tot de doelgroep Mja, het was toen wel origineel en grappig, dus in die zin toch wel een toevoeging.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 12:50
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Dus als je niet tot de doelgroep behoort kun je geen mening over een boek vormen?
Ik lees/las wel meer dingen die niet voor mijn doelgroep geschreven zijn, toch vind ik het soms heel goed hoor
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 15:21
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
O nee, zo bedoel ik het niet, je mag alles lezen wat je wilt en je mag je ook zeker over alles een mening vormen, het is alleen niet heel vreemd dat je geen fan bent van een serie waarvan de gemiddelde fan een twaalfjarig meisje is.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 16:14
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Het is dan ook heel wat jaartjes gelezen dat ik het boek gelezen heb, ik denk wel een jaar of 8 à 9. Overigens vond ik de 'Hoe overleef ik' serie in het verleden neutraler wat geslacht betreft, vooral door de komst van dat tijdschrift is het echt een meisjes-ding geworden. Volgens mij heeft ongeveer heel mijn basisschool klasje dat boek in der tijd gelezen, inclusief jongens.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2011, 20:09
Verwijderd
Ik vind het in principe geen probleem, zolang het maar functioneel is en het niet wordt gebruikt 'omdat het hip is' oid. Maar een sms of stukje chat kan juist erg realistisch zijn, dus prima. Echt smileys in de tekst zou ik wel gek vinden, maar in principe ook geen probleem als het bij het boek past.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2011, 19:06
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Echt smileys in de tekst zou ik wel gek vinden, maar in principe ook geen probleem als het bij het boek past.
Die zou ik toch achterwege laten, een boek staat naar mijn mening toch symbool voor goed gebruik van de Nederlandse taal en smileys zouden denk ik een verkeerd voorbeeld geven. Bij sommige 14-jarigen vermoed ik echt dat ze die nog in hun sollicitatiebrief naar de plaatselijke supermarkt zouden schrijven. Een SMS in SMS-taal zou ik als schrijver ook niet voor kiezen.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2011, 20:08
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik een boek dat ik laatst heb gelezen stond er soms een chat-gesprek tussen de hoofdpersonen, maar dat was dus gewoon een standaard gesprekje, maar dan met een gebruikersnaam voor elke zin etc. Het hoort er in dit geval gewoon bij. Een boek schrijven als iets op het internet is niet echt iets dat ik wil lezen.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40
Lifestyle Lachwekkend
Black Sugar
76 23-08-2002 17:08
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad...
0 22-03-2001 19:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.