Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2013, 18:46
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik gebruik roomboter. Misschien is het dan toch te warm en moet ik meer geduld hebben met afkoelen en sneller werken daarna.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2013, 18:47
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Gebruik je een metalen vorm? Anders die ook even voor laten koelen in de koelkast?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2013, 16:27
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Ik maakte gemarmerde frambozen yoghurttaart, naar dit recept van Rudolps's bakery, alleen dan ipv mango met frambozen. Ohja en de bodem van oreo´s en bastogne ipv lange vingers .
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Met citaat reageren
Oud 02-11-2013, 23:20
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ziet er goed uit! Ik heb vanavond even gauw chocoladekoekjes gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2013, 20:30
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
De oven stond toch aan en ik wilde van de bebogeen af... Dus heb ik chocolademuffins met een kern van caramel met zeezout gemaakt, recept van Masterchef Australia. Maar dan dus met bebogeen in het midden. Erg lekker geworden!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2013, 21:05
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Caramel met zeezout?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2013, 21:37
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ju, er moesten eigenlijk van die blokjes caramel in, en dan naar smaak een beetje zeezout erover. Ik moet zeggen dat ik dat amper geproefd heb, maar het scheen een verrijkende combi te zijn volgens het programma
Met citaat reageren
Oud 20-11-2013, 14:28
Klovorhop
Avatar van Klovorhop
Klovorhop is offline
Jaa die reep is ZO lekker
Met citaat reageren
Oud 05-12-2013, 17:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Afgelopen weekend maakte ik appel crumble en nu liggen er kruidnoten in de oven.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2013, 20:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik morgen tijd heb, ga ik proberen een kruidnootjescake te bakken. Probleem is dat ik nog nooit een gelukte cake uit deze oven heb gekregen. Het is een combimagnetron met heteluchtoven. Hoe heet en hoelang bakken jullie daarin een standaard cake?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2013, 18:00
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik dacht dat ik nog voldoende boter had maar dat bleek niet zo te zijn en dat kon ik pas extra halen toen mijn erwtensoep klaar was Begon dus pas om vijf uur terwijl hij toen nog in de oven moest en de gasten kwamen om half zeven. Ik heb dus wel de cake gebakken met standaardcakemix, eieren, melk en boter met extra speculaaskruiden en chocoladekruidnoten erdoorheen geroerd. Ik heb hem zeventig minuten gebakken bij 160 graden en hij is wel prima. Hij is een beetje klef van binnen dus hij had misschien nog iets warmer gemogen maar de volgende stand is gelijk 180 en dat lijkt me weer te warm.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2013, 18:48
fancyparis
Avatar van fancyparis
fancyparis is offline
Ik had voor sinterklaas gevuld speculaas gemaakt. Was erg lekker geworden! Ik had de amandelspijs ook zelf gemaakt met gemalen amandelen, jammie! Ik kan het iedereen aanraden om een keer te maken.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2013, 19:05
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Leuk dat wil ik ook nog graag een keer doen idd
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-12-2013, 21:30
Klovorhop
Avatar van Klovorhop
Klovorhop is offline
Wat je ook kunt doen is de oventemp tijdens het bakken ophogen. Eerst op 160 en dan het laatste kwartier op 180 ofzo, het is even puzzelen, ik kom er ook nooit uit

Ik heb gebakken vandaag: een worteltaart die morgen nog gedecoreerd wordt en 7-up cakejes. Je proeft de 7-up niet, maar door het koolzuur worden ze heel licht en luchtig. Verder dus een heel naturel cakeje, maar wel geslaagd
Morgen ga ik ook nog een Turkse gemarmerde cake bakken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2013, 14:23
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb vandaag een soort van Zeeuwse bolussen / kaneelsuikerbroodjes gemaakt. Volgende keer doe ik ze iets minder lang in de oven, maar ze zijn lekker
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 18:26
Klovorhop
Avatar van Klovorhop
Klovorhop is offline
Nog even mijn sinterklaastaart showboaten

recept uit het Jumbo magazine. Hij zag er precies zo uit zoals ik in gedachten had (dat lukt me niet zo vaak), het was alleen niet zo heel lekker
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_20131208_110057.jpg (472.8 KB, 10x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2013, 21:47
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ohhh, ze zijn wel mooi
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 19:13
Klovorhop
Avatar van Klovorhop
Klovorhop is offline
Ik heb vandaag het ideale kerstdessert gemaakt! Een pindachocoijstaart: http://yummyinmytummy.nl/dessert/ijs...ola-en-pindas/
Supermakkelijk, er kan eigenlijk niks misgaan, je maakt hem de dag vantevoren, het ziet er leuk uit én hij is lekkerrrr.
De volgende keer doe ik er denk ik ook nog een laagje dulce de leche door
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 08:50
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Klovorhop: dat ziet er inderdaad mooi uit! (mobiel kan ik je foto niet zien, en nu zit ik eindelijk weer eens achter een pc) Jammer dat het niet lekker was.

Ik ga deze week weer aan de slag om wat lekkers te maken voor kerst.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 16:16
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Voor morgen staat er een appelkruimeltaart in de planning!
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2013, 16:08
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb uiteindelijk een kaneelkwarktaart, appel-frambozencrumble en een boltaartje gevuld met aardbeienjam en -mousse bekleed met fondant op tafel gezet voor kerst
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 20:53
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb een bananenbrood zonder suiker gemaakt. Zo is het meer brood dan cake, dus lekker voor de lunch.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 20:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een kookboek 'party hapjes' gekregen voor kerst en voor oudjaarsavond heb ik viskoekjes gemaakt. Het was een heel geklodder en ik dacht 'dit wordt niets' en ik heb overwogen de hele handel weg te gooien maar uiteindelijk waren ze lekker en goed gelukt Helaas geen foto's.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 12:23
Verwijderd
Ik probeer bananenchips te maken. Eerst zo. Later wil ik met kruiden en toestanden gaan klooien, als ik weet hoe ze lukken ^^
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 18:16
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb net havermoutmuffins in de oven gezet, zonder suiker en vet. Volgens het recept zouden ze geschikt zijn als ontbijt en aangezien ik graag wat meer wil gaan variëren, ga ik dat eens uitproberen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2014, 19:59
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik vond in een van mijn kookboeken een recept voor croissants en dat heb ik vandaag uitgeprobeerd. Het was niet echt een succes, het deeg bleef te droog en kon ik daardoor niet dun uitrollen. Het smaakte prima, maar leek niet op een croissant . Naderhand zag ik recepten op internet waar ook bijna twee keer zo veel vocht werd toegevoegd, dus dat verklaart wel wat (zoveel durfde ik er niet extra bij te doen).
Met citaat reageren
Oud 06-02-2014, 22:41
Verwijderd


Banaanhazelnootcupcakes met chocolade en strooisuikerbanaantjes.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2014, 19:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb appelplaatcake gemaakt. Het deegmengsel zag er niet uit als cakedeeg, maar uiteindelijk rees het veel en werd het toch mooi luchtig. Jum!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2014, 19:07
Anne794
Anne794 is offline
Ik zag die brownie uit mok, en die heb ik zonet geprobeerd. Maar ik had geen cacao, dus toen heb ik kaneel gedaan, en het is lekker!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2014, 15:05
Verwijderd

Pruimen-amandelen taart



Ingrediënten voor de bodem, ik heb de helft gebruikt

Ingrediënten voor de vulling, ik ben de pistachenootjes vergeten

Recept voor de bodem

Recept voor de vulling, ik heb hem een kwartier langer in de oven gehad omdat er veel vocht van de pruimen uit kwam

Laatst gewijzigd op 12-02-2014 om 15:16.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2014, 17:43
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Afgelopen weekend wilde mijn vriend iemand bedanken voor de (computer)hulp en hij vroeg mij een pacman-taart te maken. Uiteraard waren de winkels dicht en moest ik het doen met wat we in huis hadden. Het werd een biscuit-laagjestaart met aardbeienjam en chocopasta, afgesmeerd met botercreme en gele fondant en een oogje van bosbessengelei. Voor een improvisatietaart was ik best tevreden!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2014, 17:49
Verwijderd
Ik heb speculoostiramisu gemaakt

En mascarpone kan nog best een maand na datum op de verpakking Wel eerst grondig bestudeerd en geproefd, maar was niks mis mee.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 18:00
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ mutant: heb je een recept?

Ik heb havermoutkoekjes gemaakt. Het excuus daarvoor: ik had nog een restje havermout en de oven stond toch aan voor het avondeten...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 18:13
Verwijderd
Meestal graai ik een tiramisurecept van internet dat me aanstaat omdat ik het altijd kwijt raak, maar deze keer heb ik het weggestopt

Je hebt speculooskoekjes nodig, ik gebruik eigenlijk altijd Lotus, deze keer had ik 2 formaten, van die rechthoekige en langwerpige, kwam mooi uit in verdeling, beetje dit -|- in mijn schaal.

Wat ik doe dat nooit vermeld wordt: De onderste laag koekjes doop ik maar aan één kant, dat maakt dat de bodem naar mijn gevoel steviger. En eigenlijk moet de tiramisu één dag staan, maar iig minstens 3 uur.

Ingrediënten voor een grote ovenschaal + een bakje):
  • speculooskoekjes (platte, geen brokjes ofzo)
  • 500g mascarpone
  • 4 eieren
  • koffie
  • amaretto (zonder kan ook prima)
  • +/- 4 el suiker
  • cacaopoeder (echt spul, geen Nesquick)

Koffie zetten naar smaak, met wat amaretto en eventueel suiker erdoor naar smaak.

Eieren splitsen, eierdooiers schuimig opkloppen met 2 el suiker (suiker is naar smaak eigenlijk, ik heb hem liever wat minder zoet, dit is vrij weinig suiker als ik de meeste recepten bekijk). Amaretto erdoor. Los geroerde mascarpone erdoor.

Eiwitten stijf kloppen met de rest van de suiker (weer afhankelijk van smaak) en door het eierdooiermengsel roeren (houten spatel!).

Speculoosjes aan de bovenkant in de koffie dopen (koffie op bordje zodat die koud/lauw is) en met de droge kant naar beneden de bodem bedekken. Laagje mengsel. Laagje speculoosjes die helemaal gedoopt zijn. Laagje mengsel. Net zo lang tot alles op is, ik kan in mijn schaal maar twee laagjes en dan nog een bakje van 200cm² vullen.

Bestuiven met een laagje cacaopoeder.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2014, 18:18
Verwijderd
Oh en officieel:

http://www.lotusbakeries.be/recipes/...us-speculoos-0
Met citaat reageren
Oud 12-04-2014, 15:12
Verwijderd


En ze ZIJN ook supernom. Chocoladecupcakes met witte chocoladetopping en <3s
Met citaat reageren
Oud 13-04-2014, 18:57
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik ben zó niet goed in het bakken van zandkoekjes. Maar ze smaken prima, nu ze bijna afgekoeld zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2014, 19:14
Klovorhop
Avatar van Klovorhop
Klovorhop is offline
Pastiera Napoletana. Lekker!
Ik had ook gemaakt: Guinnes cupcakes met Baileys frosting, die waren meh. En Snickers shortbread met zoute pinda's, dat was ook erg geslaagd <3
__________________
stikkiedikkie hopstapsnee reldeldee
Met citaat reageren
Oud 13-04-2014, 20:13
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik heb havermoutmuffins in de oven staan met banaan en stukjes extra pure chocolade. Het recept heb ik van een ooit uitgeknipt havermoutpak. Ik heb daarbij één ei vervangen door een banaan en chocola erbij gedaan, want chocola maakt alles beter Het beslag voelde al goed, dus ik heb goede hoop dat ze lukken.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 19:33
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb zelf breekbrood gebakken in de oven vandaag, en vers smaakte het prima. Nog even afwachten hoe het morgen smaakt (er is nog een restje).
En ik heb een poging gedaan om een gemarmerde tulbandcake te bakken, maar dat is mislukt. Of ja, de cake is prima, maar ik kreeg hem (weer) niet uit de stenen vorm. Heeft iemand een tip?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 20:13
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Stenen vorm?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 20:55
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ja, gewoon, zo'n aardewerken tulbandvorm, geen siliconen dus
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 20:59
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Oh, op die manier! Eh, tja, daar heb ik ook geen ervaring mee. 10 minuten af laten koelen en dan proberen te storten? Dat hij nog warm is en daardoor minder blijft plakken?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2014, 09:53
Verwijderd
Als ik een tulbandvorm gebruik vet ik hem in met olie en daarna bestuif ik hem met bloem. Dan gaat hij wel uit de vorm bij mij, metalen vorm zonder anti-aanbaklaag.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2014, 09:56
Verwijderd


Peren-gember cakejes!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2014, 10:26
Verwijderd

Chocoladekwarktaart!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2014, 17:14
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Als ik een tulbandvorm gebruik vet ik hem in met olie en daarna bestuif ik hem met bloem. Dan gaat hij wel uit de vorm bij mij, metalen vorm zonder anti-aanbaklaag.
Warm, afgekoeld of na 10 minuten nadat je 'm uit de oven haalt?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2014, 15:47
Verwijderd
Ik heb nog nooit een stenen vorm of een tulband gebruikt, maar als ik cake in metalen vormen bak, dan beboter en bebloem ik die vooraf en haal ik de cake er meteen uit na het uit de oven komen, is tot nog toe nog niet fout gegaan.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2014, 16:12
Verwijderd
Ik kreeg de tip van een collega om met boter/bakspray de vorm in te vetten en daarna wat paneermeel in de vorm te strooien. Schijn je niks van te merken maar wel te helpen de cake uit de vorm te halen.... Ik heb zelf geen idee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Het grote (zoete) baksels topic!
Larry Flint
500 25-11-2012 10:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.