Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2002, 18:20
luckyleo
luckyleo is offline
Stelling:

Het niveau waarop iemand geschoold is kan in een goede relatie niet teveel verschillen.

Door een te groot relatieverschil kunnen onduidelijkheden ontstaan. Ze kunnen niet over dezelfde dingen praten en er is veel onbegrip.
vb. Iemand die studeert aan de universiteit kan niet echt een relatie aangaan met iemand die op het vmbo zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2002, 18:23
Blubje
Avatar van Blubje
Blubje is offline
dat denk ik niet, heb hier zelf geen ervaring mee, maar mn beste vriendin wel, zij gaat nu naar 6vwo, en haar vriend zit nu op t mbo, 1 dag in de week naar school rest van de week werken als automonteur, en toch hebben ze al 2 jaar een relatie wat allemaal best goed gaat, dus ik vind t een onzinstelling...
__________________
L&O SVU = Love :) | OTH obsessed <3 | Addicted to Bones
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:24
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
bLuB iK=ViS schreef:
dat denk ik niet, heb hier zelf geen ervaring mee, maar mn beste vriendin wel, zij gaat nu naar 6vwo, en haar vriend zit nu op t mbo, 1 dag in de week naar school rest van de week werken als automonteur, en toch hebben ze al 2 jaar een relatie wat allemaal best goed gaat, dus ik vind t een onzinstelling...
dat is slechts 1 voorbeeld, erg overgeneraliserend.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:26
Shadow X
Avatar van Shadow X
Shadow X is offline
Er is ook nog verschil tussen algemene ontwikkeling/kennis en sociale intelligentie. (SQ?)
Ik ken iemand die superslim is, alleen omdat'ie met z'n handen wil werken zitt'ie op het vmbo, veel van z'n vrienden op het vwo of hbo
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:26
Shadow X
Avatar van Shadow X
Shadow X is offline
Alleen is hij een tijdje geleden verongelukt
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:32
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Shadow X schreef:
Ik ken iemand die ....
iedereen kent altijd wel een bepaald figuur
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:33
Verwijderd
Als het echte liefde is, maakt het niet uit..
Hmm.....het ligt eraan hoe de personen in kwestie zijn denk ik.
Ik heb nog nooit problemen gehad met exen die een ander schoolniveau hadden.....althans, niet op dat gebied.
Begrijpen ze me niet, dan maak ik het altijd wel uitvoerig duidelijk
Het is belangrijker dat je écht van elkaar houdt, dan dat je qua intelligentie op hetzelfde inveau zit denk ik.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:35
Angeles
Angeles is offline
Ik denk dat je dat niet zo kunt zeggen. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die slim genoeg zijn, maar door andere omstandigheden op een te laag niveau belanden, bijvoorbeeld door dyslexie, door een taalachterstand of door iets anders. Is zo iemand dan beter af met iemand die onderwijs volgt op een hoger niveau of met iemand die op hetzelfde niveau onderwijs volgt maar veel minder intelligent is? Daar komt nog bij dat je veel verschillende soorten intelligentie hebt en dat niet zo goed kunnen leren niet altijd alles zegt. Bovendien kunnen sommige mensen zich op een andere manier ontplooien dan door onderwijs.

En er zijn toch altijd uitzonderingen, mensen die écht verschillen in intelligentie, maar toch samen een relatie kunnen opbouwen. Dat laatste lijkt me al moeilijker omdat onderwijsniveau lang niet alles zegt, maar niet op één lijn zitten is wel weer anders.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:43
Desp
Desp is offline
Ik vind het fijn dat mijn vriend en ik op ongeveer hetzelfde niveau zitten. Zo kunnen we dus ook op hetzelfde niveau met elkaar discussiëren etc etc.. Maar er zullen zeker mensen zijn die het juist fijn vinden boven de ander te staan qua niveau, of onder een ander...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
k vind t wel kloppen, maar niet altijd. soms kijk je daar doorheen, maar k vind t fijn om een vriend te hebben met wie k goed kan praten. k heb een keer een vriend gehad die mavo deed en die mij dus nooit begreep, zo ongelofelijk irritant. een goed gesprek kon k niet met hem voeren... toen k met een jongen had van t vwo, konden we urenlang praten over van alles en nog wat... tja, t is toch anders. maar k heb ook een keer met een minder intelligente jongen gehad, met wie k t ook goed kon vinden, dus t klopt niet altijd.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 19:01
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik denk dat je wel gelijk hebt (de stelling). Meestal is het zo dat iemand van het VWO mij meer te vertellen heeft dan iemand van een lager niveau (niet altijd). Ik ben iemand die veel nadenkt, die houdt van een goede discussie, goede gesprekken, onwaarschijnlijke/onrealistische theorieeen... en ja dan moet iemand wel op 'mijn' niveau kunnen meepraten, anders werkt het niet... misschien dat het niet het niveau school is, maar meer de sociale/emotionele ontwikkeling, want er zijn idd mensen die het VWO verkloten omdat ze te lui zijn of wat dan ook...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 19:04
Verwijderd
Hier had ik het toevallig gister nog met iemand over, we kwamen toen tot de conclusie dat het niet alleen het IQ is dat telt, maar vooral het EQ..

Iemand met een hoog EQ werkt beter met iemand die ook een hoog EQ heeft, als dit samengaat is verschil in IQ makkelijker te overbruggen..

Als iemand echter verschilt in EQ, maar gelijk staat in IQ is het een stuk lastiger, omdat aansluiting veel moeilijker te vinden is..

Iemand met een laag EQ kan ook beter aansluiting vinden bij iemand met een laag EQ, IQ maakt wederom niet zo uit..

Kben het dus niet helemaal met je stelling eens, als je het over alleen IQ hebt in ieder geval..
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 19:33
ms glampire
Avatar van ms glampire
ms glampire is offline
Citaat:
luckyleo schreef:
Stelling:

Het niveau waarop iemand geschoold is kan in een goede relatie niet teveel verschillen.

Door een te groot relatieverschil kunnen onduidelijkheden ontstaan. Ze kunnen niet over dezelfde dingen praten en er is veel onbegrip.
vb. Iemand die studeert aan de universiteit kan niet echt een relatie aangaan met iemand die op het vmbo zit.
als je echt heel dom bent [qua iq] en een relatie hebt met een heel intelligente jongen..dan lijkt het me dat hij zich enorm zou gaan ergeren.Ik zou echt absoluut niks met een jongen willen die echt heel dom is,daar kan je toch geen goede gesprekken mee voeren? volgens mij zit je dan echt op een totaal andere golflengte,dat hoeft overigens niet altijd zo te zijn natuurlijk,maar in de meeste gevallen wel
__________________
create beauty, no matter how ugly or uncomfortable it might make others feel
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 19:34
Verwijderd
Citaat:
ms glampire schreef:


als je echt heel dom bent en een relatie hebt met een heel intelligente jongen..dan lijkt het me dat hij zich enorm zou gaan ergeren.Ik zou echt absoluut niks met een jongen willen die echt heel dom is,daar kan je toch geen goede gesprekken mee voeren? volgens mij zit je dan echt op een totaal andere golflengte,dat hoeft overigens niet altijd zo te zijn natuurlijk,maar in de meeste gevallen wel
Hoezo kun je met een dom iemand geen goede gesprekken voeren.. diegene heeft echt nog wel hersens dan.. het gaat ms alleen minder makkelijk, en de onderwerpen zijn anders maar verder..
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:27
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Hier had ik het toevallig gister nog met iemand over, we kwamen toen tot de conclusie dat het niet alleen het IQ is dat telt, maar vooral het EQ..

Iemand met een hoog EQ werkt beter met iemand die ook een hoog EQ heeft, als dit samengaat is verschil in IQ makkelijker te overbruggen..

Als iemand echter verschilt in EQ, maar gelijk staat in IQ is het een stuk lastiger, omdat aansluiting veel moeilijker te vinden is..

Iemand met een laag EQ kan ook beter aansluiting vinden bij iemand met een laag EQ, IQ maakt wederom niet zo uit..

Kben het dus niet helemaal met je stelling eens, als je het over alleen IQ hebt in ieder geval..
Ik denk ook ja dat het EQ belangrijker is, maar vaak staan de EQ en IQ toch redelijk met elkaar in verband
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:27
Verwijderd
nee.

over het algemeen ga je het in een relatie toch niet over wiskundige problemen hebben....

maar het zal wel zo zijn dat je eerder mensen van je eigen "niveau" (eigen lijk een hekel aan dat woord, lijkt alsof vwo'ers meer zijn als wij) tegenkomt...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:28
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Havock schreef:
nee.

over het algemeen ga je het in een relatie toch niet over wiskundige problemen hebben....

wiskundige problemen is wat anders, maar een beetje discusseren op niveau...... (nieuws, het leven enz.)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:29
KaNeeL
KaNeeL is offline
ben het er wel beetje mee eens, 'kdoe zelf 6VWO en soms irriteer ik me helemaal dood aan sommige mensen. Dan maken ze van die domme opmerkingen of van die rare spreekfouten...(ik hangde... ) sorry hoor, maar daar kan ik me echt aan doodergeren... het zal wel ontzettend arrogant overkomen, maar zeg nou zelf dat je soms van die mensen hebt waarmee je niet kan praten en SOMS (niet altijd...) ligt dat aan het niveau...
__________________
****~KReKeL iez ZOooOw lekkah..en zooow lekkah VAN mIJ~****~****
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-07-2002, 20:30
KaNeeL
KaNeeL is offline
Citaat:
luckyleo schreef:


wiskundige problemen is wat anders, maar een beetje discusseren op niveau...... (nieuws, het leven enz.)
Mee eens!!!! Totally meej eens
__________________
****~KReKeL iez ZOooOw lekkah..en zooow lekkah VAN mIJ~****~****
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:37
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef:


Ik denk ook ja dat het EQ belangrijker is, maar vaak staan de EQ en IQ toch redelijk met elkaar in verband
Dat valt best mee.. denk es na, heel intelligente mensen hebben vaak een laag IQ omdat hun intelligentie hen in de weg zit.. IQ en EQ staat volgens mij echt los van elkaar.. EQ is ok beïnvloedbaar door de omgeving, familie, vrienden, opvoeding enz. Met IQ is dit niet zo, daarom KUN je die twee dingen niet met elkaar verbinden
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:38
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:


Dat valt best mee.. denk es na, heel intelligente mensen hebben vaak een laag IQ omdat hun intelligentie hen in de weg zit.. IQ en EQ staat volgens mij echt los van elkaar.. EQ is ok beïnvloedbaar door de omgeving, familie, vrienden, opvoeding enz. Met IQ is dit niet zo, daarom KUN je die twee dingen niet met elkaar verbinden
en wat versta jij dan precies onder EQ?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:44
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef:


en wat versta jij dan precies onder EQ?
Onder EQ versta ik de emotionele aspecten van een mens, hieronder vallen inlevingsvermogen, zelfbeeld, onafhankelijkheid, zelfbewustzijn, sociale verantwoordelijkheid, hoe je met stress om kunt gaan, hoe je met andere mensen omgaat, hoe goed je je eigen talenten kunt uiten, je vermogen problemen op te kunnen lossen, hoe impulsief je bent, hoe optimistische of pessimistisch je bent etc.

Al deze dingen vallen onder EQ..
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:47
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:


Onder EQ versta ik de emotionele aspecten van een mens, hieronder vallen inlevingsvermogen, zelfbeeld, onafhankelijkheid, zelfbewustzijn, sociale verantwoordelijkheid, hoe je met stress om kunt gaan, hoe je met andere mensen omgaat, hoe goed je je eigen talenten kunt uiten, je vermogen problemen op te kunnen lossen, hoe impulsief je bent, hoe optimistische of pessimistisch je bent etc.

Al deze dingen vallen onder EQ..
o zo, dan zal echt in weinig verband staan met je IQ ja. (misschien hebben de mensen met een heel hoog IQ wel een laag EQ, maar verder zou ik niks weten)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:50
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef:


o zo, dan zal echt in weinig verband staan met je IQ ja. (misschien hebben de mensen met een heel hoog IQ wel een laag EQ, maar verder zou ik niks weten)
ja, en hoe goed mensen bij elkaar passen hangt dus voornamelijk van EQ af.. want iemand met een laag EQ zal minder snel problemen hebben met iemand met een hoog IQ omdat diegene zich minder aan dit soort dingen stoort omdat diegene zelf zich bijv. weinig inleeft in de wereld en daarom minder behoefte heeft aan serieuze gesprekken over het nieuws etc.

En het hoeft niet perse dat EQ laag is bij mensen met een hoog IQ, een hoog IQ kan echter belemmerend werken voor het EQ maar dit grijpt denk ik ook veel terug op de jeugd omdat je met een hoog IQ dan vaker tegen dingen aanloopt en zo minder de kans hebt je EQ te ontwikkelen..
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 20:53
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:


ja, en hoe goed mensen bij elkaar passen hangt dus voornamelijk van EQ af..
en voor de (kleinere) rest van het IQ. Want als je wilt discusseren met je partner over dingen, of gewoon over dingen wilt praten waar je partner weinig verstand van heb is dat niet zo leuk.
vb. Dat je alles moet uitleggen aan je partner, omdat ze weinig weet over dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2002, 20:59
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef:


en voor de (kleinere) rest van het IQ. Want als je wilt discusseren met je partner over dingen, of gewoon over dingen wilt praten waar je partner weinig verstand van heb is dat niet zo leuk.
vb. Dat je alles moet uitleggen aan je partner, omdat ze weinig weet over dingen.
Het dingen uitleggen heb je voor haar echt wel over hoor, je moet je kinderen toch ook zo vaak van alles uitleggen later? Het is ook zoiezo niet zo dat er van mensen met een lager IQ niets valt te leren, zij hebben ook wel kennis, maar misschien op een ander gebied, ze zullen jou dan echter ook best wel eens wat uitleggen..

En trouwens, waarom is het meteen zo dat mensen met een lager IQ niet geïnteresseerd zijn in het nieuws, je zal er met hen best nog over kunnen praten, met iemand met een laag EQ is dat een stuk lastiger want die boeit het vaak gewoonweg niet. Iemand met een laag IQ zal er ook voor jou zijn, als luisterend uur kunnen dienen, bij mensen met een laag EQ is ook dat weer een stuk lastiger..

Kijk, als je het gaat hebben over een IQ verschil van 60 ofzo, ja, dan is dit wel extreem, maar dan zein beiden niet gemiddeld, de een heeft lager dan gemiddeld, en de anders is dan hoogbegaafd.. Alhoewel dit verschil ook wel te overbruggen valt, maar de kans dat dit niet lukt is een stuk groter ja..
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:03
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:


Het dingen uitleggen heb je voor haar echt wel over hoor, je moet je kinderen toch ook zo vaak van alles uitleggen later? Het is ook zoiezo niet zo dat er van mensen met een lager IQ niets valt te leren, zij hebben ook wel kennis, maar misschien op een ander gebied, ze zullen jou dan echter ook best wel eens wat uitleggen..
maar als je haar steeds dingen moet uitleggen en ze begrijpt het vaak niet en jij vele dingen wel, en het gaat je daaraan irriteren, dan is het wel fout.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:04
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:



En trouwens, waarom is het meteen zo dat mensen met een lager IQ niet geïnteresseerd zijn in het nieuws, je zal er met hen best nog over kunnen praten, met iemand met een laag EQ is dat een stuk lastiger want die boeit het vaak gewoonweg niet. Iemand met een laag IQ zal er ook voor jou zijn, als luisterend uur kunnen dienen, bij mensen met een laag EQ is ook dat weer een stuk lastiger..
Een hoop mensen (dus niet iedereen, maar het gros) met een laag IQ verdiepen zich toch minder in bepaalde zaken dan mensen met een hoger IQ.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:11
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef:


maar als je haar steeds dingen moet uitleggen en ze begrijpt het vaak niet en jij vele dingen wel, en het gaat je daaraan irriteren, dan is het wel fout.
Ja, tuurlijk is dat fout, maar irritatie kan altijd ontstaan, dit heeft niets met IQ te maken.. het kan je ook irriteren dat zij steeds euh, dat ene programma wil kijken, zoveel kan op de irritatie werken. En ja, dan op bepaalde gebieden vind je minder goed aansluiting bij elkaar..

maar hoe kun je verwachten om op elk nodig vlak aansluiting te vinden bij je vriendin, er zijn altijd obstakels, die zijn ook altijd te overwinnen. Sommige dingen moet je uit vrienden etc halen enzow..
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:11
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef:


Een hoop mensen (dus niet iedereen, maar het gros) met een laag IQ verdiepen zich toch minder in bepaalde zaken dan mensen met een hoger IQ.
dat ze zich er nog niet in verdiepen houdt niet in dat ze niet bereid zijn dit wel te doen voor jou
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:15
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:


dat ze zich er nog niet in verdiepen houdt niet in dat ze niet bereid zijn dit wel te doen voor jou
dat hoeft ook niet, maar het zou wel handiger zijn als je met je vriendin over meer dingen zou kunnen praten.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:16
liefebees
Avatar van liefebees
liefebees is offline
het kan wel erg in de weg staan, maar dat ligt aan waar je prioriteiten in een relatie liggen.
als zowel jij als je partner alleen lol willen hebben, niet te serieus willen zijn, en niet van lange gesprekken en discussies houden zal het niets uitmaken, maar als één van de twee juist ook die lange en diepe gesprekken zoekt, lijkt het me wel dat het beter is als je allebei op een wat hoger niveau zit.
__________________
so you're suffering / I know it hurts a lot if it's the first time
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:17
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:


Ja, tuurlijk is dat fout, maar irritatie kan altijd ontstaan, dit heeft niets met IQ te maken.. het kan je ook irriteren dat zij steeds euh, dat ene programma wil kijken, zoveel kan op de irritatie werken. En ja, dan op bepaalde gebieden vind je minder goed aansluiting bij elkaar..

maar hoe kun je verwachten om op elk nodig vlak aansluiting te vinden bij je vriendin, er zijn altijd obstakels, die zijn ook altijd te overwinnen. Sommige dingen moet je uit vrienden etc halen enzow..
Of je zou echt de ware moeten vinden, waarmee je alles kunt delen en alles klopt, maar dat is ook niet echt reeel zijn en zou trouwens niet meteen betekenen dat je daardoor een betere relatie hebt. Obstakels maken een relatie ook wat levendiger (lijkt mij, dan heb je nog wat te doen)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:18
Hippielove
Hippielove is offline
Ik heb het wel gehad dat mijn ex een lager niveau deed dan ik. Bepaalde dingen wist ze gewoon niet, maar dat was nooit een probleem. Het verschil in intellect was dan ook absoluut geen oorzaak van dat het nu uit is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 21:54
Piccola
Piccola is offline
Ik ben het met dat EQ - IQ verhaal eens!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 22:39
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef:


wiskundige problemen is wat anders, maar een beetje discusseren op niveau...... (nieuws, het leven enz.)
oh..

ik volg ook dagelijk et nieuws/de krant hoor
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-07-2002, 12:05
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
luckyleo schreef:
Stelling:

Het niveau waarop iemand geschoold is kan in een goede relatie niet teveel verschillen.

Door een te groot relatieverschil kunnen onduidelijkheden ontstaan. Ze kunnen niet over dezelfde dingen praten en er is veel onbegrip.
vb. Iemand die studeert aan de universiteit kan niet echt een relatie aangaan met iemand die op het vmbo zit.

Want, iemand die op het vmbo zit kán absoluut niet slim zijn, of op ongeveer het zelfde niveau denken?
Lijkt me een beetje voorbarig allemaal.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 12:11
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Ik denk dat je wel gelijk hebt (de stelling). Meestal is het zo dat iemand van het VWO mij meer te vertellen heeft dan iemand van een lager niveau (niet altijd). Ik ben iemand die veel nadenkt, die houdt van een goede discussie, goede gesprekken, onwaarschijnlijke/onrealistische theorieeen... en ja dan moet iemand wel op 'mijn' niveau kunnen meepraten, anders werkt het niet... misschien dat het niet het niveau school is, maar meer de sociale/emotionele ontwikkeling, want er zijn idd mensen die het VWO verkloten omdat ze te lui zijn of wat dan ook...

Er zijn ook mensen die graag óf eerder aan de slag willen, óf het VWO niet kunnen halen, óf gewoon liever wat met hun handen doen.
Ik heb VBO gedaan, doe nu MBO lange opleiding [hebben we het gisteren ook overgehad].
Ik vind niet dat je iemand mag beoordelen op de opleiding die hij of zij doet, maar om wat het persoon te bieden heeft. En het is te makkelijk om te denken "oh hij heeft VBO gedaan, dus hij is dom."
Dat vind ik echt complete onzin.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 12:16
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
En trouwens, hoe zit het dan als je na het VWO of de HAVO de HTS gaat doen?
Dan met iemand krijgt die vanaf het VBO, het MBO ook de HBO gaat volgen. Is dat ook tegen 'jullie' principes in? Je zit dan misschien niet helemaal op hetzelfde niveau, maar de VBO-MBO-student(e) heeft wel al meer werkervaring dan een VWO-er/ster die in principe net komt kijken bij het technische gedeelte van de opleiding en daardoor geen inzicht heeft in bepaalde zaken.


------------------------------------------------------------------------------------


Ik vind dat je moet kijken hoe het persoon reageerd op, en denkt over bepaalde zaken in het leven, volgens mij heeft de soort opleiding daar té weinig mee te maken.

Het is een conclusie die hier té vaak wordt getrokken, al dan niet exact mijn woorden:
"mensen die VBO of MBO doen zijn te dom voor VWO of de Universiteit"

Gisteren had ik het daar ook al met iemand over, 'k schrok er enorm van dat dit bedoeld werd, en misschien nog steeds wordt.
Bij vele VBO en/of MBO studenten kan dit behoorlijk hard aankomen.

Het zou hetzelfde zijn als dat een VBO of MBO-er zegt: "VWO-ers kunnen niets met hun handen (op technisch gebied), en doen daarom maar een opleiding die niet technisch is"
Dat slaat immers ook nergens op.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"

Laatst gewijzigd op 13-07-2002 om 12:31.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 12:28
Verwijderd
EQ != IQ

Daar ben ik het mee eens

Mijn ruimtelijk inzicht en abstracte capaciteiten zijn namelijk grotendeels nutteloos in de omgang met mensen.

Ik kan prima leren en doe met gemak mijn HBO opleiding, maar qua algemene ontwikkeling en emotionele intelligentie ben ik niet veel meer dan een gemiddeld persoon. Dus zal ik ook prima kunnen opschieten met een MAVO/MBO studente, mits ze zich een beetje kan inleven en met mij kan praten

Dus ben ik het niet eens met je stelling.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 12:31
Verwijderd
Levenservaring kan veel uitmaken imho.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 12:47
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
******** schreef:
Levenservaring kan veel uitmaken imho.

Mee eens.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 13:53
Verwijderd
Dat is niet niveau wat school betreft, maar wel niveau wat denken en humor. Dus intelligentie en niet hoe goed je kunt leren...

Ik zou niet wat met iemand willen die dom is. Maar dom heeft niet altijd met schooltype te maken *heeft vriendin op de mavo met wie ze prima gesprekken kan voeren en die alles wat je zegt ook vat, wat ze nog maar betwijfeld bij sommige van haar klasgenoten op het gymnasium*

Hoewel het wel vaak zo is dat hoe lager het schooltype, hoe dommer...
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 15:31
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
******** schreef:
Levenservaring kan veel uitmaken imho.
Tsja, maar iemand kan ook zo zijn ( Meest met een hoog EQ) Dat ie geen langere levenservaring nodig heeft om over dingen mee te kunnen praten.
__________________
"Een doel is slechts belangrijk als idee. Het gaat om het werk dat tot het doel leidt. Dat vervult het leven met zin."
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 15:49
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Citaat:
ms glampire schreef:


als je echt heel dom bent [qua iq] en een relatie hebt met een heel intelligente jongen..dan lijkt het me dat hij zich enorm zou gaan ergeren.
Precies. Ik heb geweldige gesprekken gehad met mensen van het niveau VWO/gymnasium, en toen ik datzelfde wilde bereiken met een meisje die met moeite vmbo doet, lukte het niet. Ik maakte een simpele opmerking en een paar flauwe grappen, maar ze begreep er echt geen sikkepit van.

Héél irritant, ik ergerde me dood! Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven. Ik neem het haar niet kwalijk, ze is gewoon dom en daar kan ze niks aan doen.

Iig, voor mij niet lager dan havo!!
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 16:01
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
ja ach, als je allebei op een hoger niveau je opleiding doet heb je wel meer gespreksstof denk ik...
maar t hangt ook van de persoon af, sommige mensen doen MAVO oid omdat ze geen zin hebben in iets hogers, maar dat betekent niet dat ze dom zijn...
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Nomen-nescio schreef:
Tsja, maar iemand kan ook zo zijn ( Meest met een hoog EQ) Dat ie geen langere levenservaring nodig heeft om over dingen mee te kunnen praten.
Ik gebruikte het als tegenargument. Dus dat juist mensen met een lager IQ/EQ bijkomen door levenservaring.

Intelligentere mensen begrijpen het eenmaal sneller, dat ontken ik niet.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 16:52
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
het belangrijkste is dat je van elkaar houd en voor de rest maakt het niet uit wat je gemeen hebt, als je dat maar gemeen hebt. Vind ik dan he.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef:
Iig, voor mij niet lager dan havo!!
Dat vind ik generaliserend; dom.

Er zijn mensen met MAVO opleiding waarmee je prima kunt praten, terwijl er anderen zijn met HAVO die gewoon 'dom' overkomen; over niks kunnen praten.

Dan hangt het ook ervan af, hoe JIJ je gedraagt. Als ik wil, uit ik mij dermate dat bij menig HAVO leerling het proces van mentale assimilatie enigzins verstoord raakt.

Er zijn gewoon mensen met wie je op een ander niveau kunt communiceren, maar dat maakt de rest niet gelijk minderwaardig. Een potentiele vriendin hoeft dan ook niet per se op dat niveau te verkeren (gelukkig niet )
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 20:26
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Citaat:
******** schreef:
Dat vind ik generaliserend; dom.

Er zijn mensen met MAVO opleiding waarmee je prima kunt praten, terwijl er anderen zijn met HAVO die gewoon 'dom' overkomen; over niks kunnen praten.

Dan hangt het ook ervan af, hoe JIJ je gedraagt. Als ik wil, uit ik mij dermate dat bij menig HAVO leerling het proces van mentale assimilatie enigzins verstoord raakt.

Er zijn gewoon mensen met wie je op een ander niveau kunt communiceren, maar dat maakt de rest niet gelijk minderwaardig. Een potentiele vriendin hoeft dan ook niet per se op dat niveau te verkeren (gelukkig niet )
Ik hanteer het ook niet als regel, hoor. Maar ik bedoel: met de gemiddelde persoon onder de havo kan ik gewoon niet goed genoeg communiceren. Idd komt het generaliserend over als je dat er bij vergeet te zetten. Mijn excuses...
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 21:20
Levensbeschouwing & Filosofie hoofddoek
Brenda_lelie
35 18-02-2003 11:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Angst voor de islam is niet terecht
Santje03
35 07-02-2003 09:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pervers en/of Tiranniek
Quivarum
95 06-02-2003 15:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.