Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2008, 21:53
chocotic
chocotic is offline
Dag mensen,

Ook ik leid aan het 'twijfel-syndroom'. Ik zal mijn situatie even toelichten: momenteel studeer ik bedrijfseconomie aan het HBO. De opleiding bevalt mij wel alleen vind ik de manier van studeren nogal oninteressant en demotiverend. Allereerst is het niveau enig zins makkelijker als ik had verwacht. Daarnaast is het werken in projectgroepen min of meer irritant. Ik zit er al een tijdje aan te denken om Economie te gaan studeren aan de uni na mijn p te hebben behaald natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik er toch wel van houd om zelfstandig met de stof bezig te zijn i.p.v al die projecten. En daarnaast wil ik wat meer uit mijzelf halen dan ik nu op het moment doe. Het enige dat mij doet twijfelen is dat ik niet zo heel veel weet over de uni en hoe het er daar aan toe gaat. Ik hoop daarom dat iemand mij verder op weg kan helpen hierover(het liefst iemand met een economische achtergrond). Deel jullie adviezen, ervaringen en tips met mij

Gr,

Chocotic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2008, 00:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mwo, ik heb Economie niet van binnen gezien, maar kan me zo indenken dat universitaire economie meer op theorie gericht is dan het (volgens velen toch als pretstudie voor ballen te boek staande) bedrijfskunde.

De uni is zelfstandiger, maar ook universiteiten doen echter aan groepswerk. Minder dwingend en deels minder stompzinnig als ik mijn ervaringen zo eens vergelijk met mensen die ik op het HBO ken, maar als dat echt een breekpunt voor je is...

Overigens weet ik dat men poogt om het pad HBO->universiteit tegen te gaan, vanwege de ervaring dat HBO'ers relatiever vaker hun studie niet afmaken. Of jij nu onder die groep valt of niet, het kan zijn dat er strengere regels voor je zouden gelden. Maar daarover moet je uiteraard informeren bij de betreffende faculteit.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 08:11
Verwijderd
Ik studeer geen economie, maar deels zijn de verschillen tussen HBO en universiteit voor veel studies wel gelijk, denk ik.

Opzich vind ik de universiteit niet altijd veel zelfstandiger, iig niet in de bachelor/premasterfase (ik heb me er vorig jaar wel eens aan geergerd dat we weer aan het handje genomen werden in wat we moesten doen), in de master is dat meer wel het geval. Universiteiten doen idd ook aan groepswerk, soms misschien nog wel meer dan op het HBO (in de bachelor/premasterfase), maar de opdrachten zijn vaak veel vrijer. Je krijgt een opdracht om 'iets' te onderzoeken, wat het is en gedeeltelijk ook hoe je dat doet is aan jou. Een groot verschil vind ik de stof en de eisen die er aan je gesteld worden; dat is allemaal veel meer en het niveau ligt veel hoger. En je zit over het algemeen tussen mensen die het ook willen, de motivatie bij medestudenten is dus beter (iig bij de studie die ik doe).

Ga eens langs op een open dag, ga een dagje proefstuderen, enz. Dan weet je al weer wat meer.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 15:08
Verwijderd
Ik ben ook een notoire twijfelaar. Ik doe een HBO opleiding in de gezondheidszorg en ben er over na aan het denken om volgend jaar naar een WO studie over te stappen in de richting gedragswetenschappen, gezondheidswetenschappen.. Dit omdat de praktijk op dit moment ( door allerlei redenen) voor mij niet haalbaar is. De theorie heb ik nooit moeite mee gehad.

Wat is het wezenlijke verschil in niveau? De decaan had er al over dat HBO mensen minder geschikt zijn voor WO omdat ze meer denken in handelingen (werkzaamheden) dan in theorie. Wat zijn de ervaringen van mensen die met een HBO propedeuze zijn overgestapt naar het WO? Hoe veel procent van de overstappers haalt het?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 15:14
Verwijderd
Zelf ervaar in (de mogelijkheid tot) het denken in handelingen juist als iets extra's, het vormt een aanvulling op de theorie. Zo ook alle praktijkervaring die ik door stages heb opgedaan. Ik werk wel eens samen met mensen die vanaf het vwo direct universiteit zijn gaan doen, zij zijn theoretisch soms heel goed, maar missen toch echt die praktijk/praktische kant (dit geven ze zelf vaak ook aan).

Zelf ben ik niet overgestapt na het behalen van mijn propedeuse, maar na het halen van mijn hbo-diploma. Net als ongeveer 75% van de mensen die dezelfde master als ik volgen (er zitten geloof ik ongeveer vijf mensen tussen de masterstudenten die de bachelor gedaan hebben en dan nog een klein deel die hiervoor een andere universitaire studie gedaan hebben).

Mijn ervaring is (en dat is natuurlijk maar met één enkele studie) dat als je op het HBO met de theorie geen moeite hebt en je bereid bent hard te werken, dat het goed te doen is. En als je houdt van theorie, onderzoek doen en hard werken, bovendien ook gewoon ontzettend leuk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Overstap HBO UNI
Zwolle96
3 14-01-2017 09:01
Studeren overstap hbo naar uni
nachtmens
10 27-08-2012 22:04
Algemene schoolzaken Overstappen 5HAVO - 5VWO
Mikeyyzz
5 16-11-2011 06:12
Studeren Havo-diploma: HBO officemangement of propedeuse en dan Franse taal en cultuur?!
myrthevg
6 11-09-2009 15:06
Algemene schoolzaken Van HBO naar Universiteit!
ikalto
21 23-04-2002 16:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.