Oud 28-11-2010, 18:34
Thomas.Matse
Thomas.Matse is offline
Hallo allemaal,
Ik zit al teiden met een probleem. Het vreet aan me en het word steeds erger.
Het is namelijk zo, dat ik zelden kan ontspannen. Ik zit nu in havo 5. Ik moet ieder dag gewoon naar school, van half 9 tot 5 meestal. Dit is zo, omdat ik een erge vorm van dyslexie heb en ik heb ook nog moeite met leren. Daarom krijg ik studiebegeleiding. Maar naast die studiebegeleiding ben ik bijna iedere avond ook nog bezig met school (boeken lezen, werkstuken maken, presentati's voorbereiden, ander huiswerk wat ik niet af heb gekregen tijdes studiebegeleiding, etc). Dan ist eindelijk weekend en dat heb ik een paar opdrachten voor die dagen wat ik nog moet doen voor de week erop. Dan neem ik me voor om zaterdagmorgen meteen te beginnen. Maar ik zit dan aan mijn huiswerk, maar er gebeurt gewoon niks van. Uitijndelijk moet ik op zondag middag nog een heel groot stuk doen omdat ik de andere dagen me er niet toe kon zetten. Toch ben ik in mijn hooft steeds bezig met school school school. Zo vervelend. Het is nu mijn laatste jaar en ik wil ook mijn havo diploma hebben, maar voor mijn gevoel ben ik alleen maar bezig met school en heb ik nauwelijks vrije tijd. Niet dat ik het snel zal doorzetten, maar ik heb een aantal keer gedacht aan zelfmoord of er vandoor gaan zonder wat van me te laten horen enzo. Het is niet om zielig te doen dat ik dat zeg, maar het is meer dat jullie een beeld krijgen van hoe erg het me dwars zit. Mijn weekenden gaan er aan kapot. Van mijn part liever geen weekenden meer als het zo gaat. Ik heb er echt enorm veel last van en volgens mij weten mijn ouders ook niet hoe ze op me moeten reageren, wat ik ook weer heel vervelend vind omdat ik best wel gevoelig ben en dan bang ben dat ik mijn ouders kwets. Ik heb het ze wel eens verteldt, maar ze reageren dan met dat ik niet zo moet zeuren en het gewoon moet doen. Ze worden boos op en volgens mij hebben ze geen idee hoe veel pijn het me doet. Ik heb ook het idee dat ik 1 van de weinigen ben die er zoveel moeite mee heeft, want anderen hoor ik er maar weinig over. Ik wordt ook vergeleken met mijn twee broers en mijn zusje, die allemaal weinig moeite hebben met leren. Mijn twee broers zitten op het gymnasium en mijn zusje op atheneum. Ik wordt er echt niet goed van. Iemand tips voor mij? Of tips om alles wat makkelijker te maken of meer vrije tijd en ontspanning te krijgen? (Kom aub niet aanzetten met drugs, drank of sex of iets in die richting..)
Bedankt bij deze
Groeten Thomas Matse
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2010, 18:48
Verwijderd
Wat ik hieruit opmaak is dat jij wel erg veel moet doen voor school.
Kijk studeren is helemaal niet erg en het hoort erbij, maar volgens mij moet jij té veel doen om de havo te halen.
Dit vergt veel energie, waardoor jij je ook nauwelijks kunt ontspannen. Is het misschien idee om naar vmbo-t te gaan, of meteen naar een mbo opleiding? Verder kun je misschien een planning maken. Wat je elke dag gaat doen en dat je dan bewust voor je zelf een uurtje sporten inplant of een uurtje tv kijken.

Tegen je ouders kun je het zeggen dat je het moeilijk hebt en dat jij nog rotter voelt als je ouders boos worden.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 19:15
Thomas.Matse
Thomas.Matse is offline
Ja, het kost me ook heel veel enrgie inderdaad, maar het is nog een half jaar. Ik zou heel graag volgent jaar gaan studeren en de havo achter me laten. Ik wil geen vmbo. Niet dat er wat mis mee is, maar dan had ik al lang op het mbo kunnen zitten en die opleiding zelfs al bijna klaar kunnen hebben. Nee ik wil havo, maar het is gewoon rot. Waarom hebben mijn klasgenoten zoveel tijd over lijkt het ......
Ik ben het ook van plan uit te maken met mijn vriendin omdat ik bijna nooit tijd voor haar heb. Maarjaa.. het moet maar.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 19:30
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Maar na de havo dan? Ik snap dat je nu niet wilt opgeven, niet nu de eindstreep in zicht is, zegmaar. Maar hierna komt de hbo en dat is - denk ik - niet makkelijker dan havo. En het lijkt me duidelijk dat je té veel tijd aan school besteed, zeker als je er zo ongelukkig door wordt en het zelfs uit wilt maken met je vriendin. (In eerste instantie zou ik zeggen: niet doen. Dan houd je helemáál niets meer over naast school.)

Je kunt proberen de havo af te maken, maar ik zou het echt niet ten koste van alles laten gaan. Misschien kun je er met een mentor/decaan over praten, of het toch niet teveel wordt en wat je wilt doen als het dat wel wordt. En dan zou ik meteen gaan bedenken of je je vervolgstudie wel aan kan, of dat je dan wéér zo op je tenen moet lopen. Nu heb ik er geen ervaring mee (ik zit ook nog maar op de middelbare en heel eerlijk hoef ik er ook niet zo mijn best voor te doen) maar misschien is het verstandig er eens over na te denken.

Succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 19:36
Thomas.Matse
Thomas.Matse is offline
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, dat het hierna nog zwaarder gaat worden. Maar ik wil dit in ieder geval afmaken, dan kijk ik hierna wel verder. Maar iemand wel ervaring met studeren? Moet je veel meer leren dan op de middelbare school? Ik snap dat het meer in een bepaalde richtin gespesialiseerd is, maar wel een goede vraag of het ook veel meer is.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 19:44
Verwijderd
Nou als je nu al zoveel moet doen op de havo kan ik je verzekeren dat je het op het hbo niet gaat redden!
En verder wat Em zeg ga eens met een decaan praten.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 19:49
Thomas.Matse
Thomas.Matse is offline
oke bedankt. ga k doen, morgen meteen even vragen voor een afspraak.
Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 19:50
Thomas.Matse
Thomas.Matse is offline
mijn cijfers zijn trouwens we oké. Zoals ik er nu voor sta zal ik wel slagen, maar ik vind het vooraal vervelend dat het zoveel moeite kost bij mij.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 21:43
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Goed dat je je cijfers ondanks alles toch hoog houdt, maar bedenk je wel: een mens heeft vrije tijd nodig. Jij dus ook. Als je alleen maar met school bezig bent en geen tijd hebt voor hobbies en ontspanning, dan moet je proberen dingen te veranderen. Want op deze manier zit je al aan een burnout voor je ook maar aan werken begonnen bent.

Heb je nog ruimte om één of twee vakken te laten vallen? Dat zou de druk al enorm kunnen verlichten. Denk aan de paar uurtjes per week die je dan over hebt: in die tijd kun je ontspannen.
Zo niet, en als je toch je havo diploma dit jaar wilt halen, dan weet ik het ook even niet. Maar je mentor misschien wel, dus succes met je gesprek!

Ik denk overigens ook dat het hbo te zwaar wordt. Er zijn een heleboel leuke mbo opleidingen die op theoretisch vlak veel minder van je vragen en meer ingaan op praktische zaken. Misschien kun je je daarop richten, want daar zitten ook studies bij waarmee je naar hele leuke banen door kunt stromen. Natuurlijk was je er met vmbo sneller gekomen, maar blijf jezelf niet kapot maken omdat je een pad uit wilt lopen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 02:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Wat te denken van een intensieve sport voor eenmaal per week in het weekend? Zelf kickboks ik, en niets haalt je gedachten meer af van andere dingen dan een potje sparren. Dat trekt gewoon je volledige aandacht naar het hier en nu, waarschijnlijk iets biologisch.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 11:08
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb geen ervaring met het hbo, maar ik moest op de universiteit meestal wel veel minder hard werken dan op de middelbare school, gewoon omdat je minder uren hebt en omdat je dingen leert waar je interesses liggen, waardoor je geen tijd meer besteed aan onderwerpen die je totaal niet liggen. En omdat je minder verschillende vakken hebt, is het ook gemakkelijker om het overzicht te houden. Desondanks kan ik me voorstellen dat je, als het studeren je zo veel moeite kost, beter naar het mbo kan gaan. Als je nu nog een half jaartje volhoudt, heb je straks mooi wel een havo-diploma en dat kunnen ze je dan niet meer afpakken, maar het is niet zo dat je dan per se naar het hbo zou moeten. En sporten kan wel helpen ja, om af en toe even je gedachten te verzetten.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 13:36
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Klinkt serieus. Als je moet kiezen tussen je school en je vriendin. Dat zijn beide zaken die een hoge prioriteit zouden moeten hebben. Als je moet kiezen, dan zit je inderdaad echt op je plafond.

Persoonlijk denk ik niet dat de TS zit te wachten op een advies om te gaan sporten. Dat betekent wel weer een extra tijds-investering en waarschijnlijk wordt TS alleen al moe van het idee. TS heeft juist meer tijd nodig, niet minder.

Met een decaan praten lijkt me inderdaad een beter idee. Als hij zijn vak een beetje verstaat ziet hij al gelijk dat TS op zijn tenen loopt en dan kan hij je waarschijnlijk de juiste richting op sturen.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 14:37
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Over wat Daboman zegt: ik merk zelf dat het heel veel rust en ruimte in mijn hoofd geeft als ik 's morgens, voor ik aan de slag ga met m'n studie, even ga sporten (paardrijden/hardlopen/paardjes verzorgen). Dan ben ik even buiten geweest en kan ik er weer tegenaan.

@ Thomas Matse: Misschien helpt het om voor jezelf heel bewust wat meer ruimte in je week te creëren. Dat je niet op zaterdagmorgen aan je huiswerk begint, bijvoorbeeld - want niets is zo demotiverend als huiswerk maken en dat het dan niet lukt. Neem bijvoorbeeld vrijdagavond en zaterdagmorgen vrij. Op die momenten mag je dan ook echt niets aan school doen! Dan kun je op zaterdagmiddag hard aan de slag. Als je een beetje hebt kunnen ontspannen aan het begin van het weekend, ben je ook veel beter in staat om daadwerkelijk hard aan school te werken. Gun jezelf die tijd
Heb je al enig idee wat voor studie je volgend jaar zou willen doen? Welk profiel doe je? Want het hangt ook erg van je richting af of het HBO haalbaar is, denk ik
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 16:01
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Tsja ik ben zelf overspannen geweest en ik kreeg toen alleen al van het idee dat ik nog iets moest doen stress. Ik kon toen ik in het diepste dal zat ook niet tegen een omgeving waar je heel snel heel veel impulsen te verwerken kreeg; m.a.w. plaatsen waar veel mensen zijn. Sportschool vermijden dus, imo.

De dingen die jij noemt zou dan weer wel kunnen, want dat is vrijblijvend en ik krijg de indruk van een rustige omgeving. En er is niets op de wereld wat iemand die op zijn tenen loopt liever wil dan dat.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 16:50
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Offtopic: Nee, daar heb je ook gelijk in natuurlijk. Van alleen maar meer moeten, wordt niets beter. Maar als je het prettig vindt om buiten te zijn en iets kalmerends te doen te hebben, zonder dat er de druk op zit, dan werkt paardrijden (of iets anders niet-verplichts) wel verdomd goed.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-je-Hart-topic nummer honderdenvijftig!
Roosje
500 28-10-2009 18:20
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 07:11
Psychologie Shizofrenie
Droomvlucht
14 15-11-2003 20:06
Verhalen & Gedichten [verhaal] Tanja.
Vlooienband
47 12-10-2002 14:15
Lichaam & Gezondheid asperger-syndroom
niemand
26 03-02-2002 15:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.