Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2004, 19:47
davidjoost
davidjoost is offline
Hallo iedereen!

Vinden jullie ook dat CKV niet zou moeten worden verplicht aan de profielen E&M N&G en N&T in Havo4 en VWO4?

***

davidjoost

Laatst gewijzigd op 23-02-2004 om 21:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2004, 19:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
nee
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 19:51
Poesket
Poesket is offline
onzin!

Havo staat voor: Hoger Algemeen Voorgezet Onderwijs

Met de nadruk dus op Algemeen, van alles een beetje dus!

Dus ook ckv. btw ik heb NG
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 19:53
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
ik vind CKV voor de natuurprofielen
en ANW verplicht voor de maatschappijprofielen

want ANW voor mensen met natuurkunde, scheikunde en bio is natuurlijk de grootste onzin. Sesamstraatniveau voor hen, maar met cultuur hebben ze waarschijnlijk wat minder.

en de maatschappijstroomprofielmensen hebben meer met cultuur en hebben wel meer behoefte aan ANW.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 20:27
Verwijderd
Maak een site waarbij je voor de afschaffing van de 2e fase en dan met name ANW pleit en ik steun je.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 20:28
fractuur
fractuur is offline
waarom alleen dat vak?

Zorg dan dat direct de hele 2de fase afgeschaft wordt..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 20:33
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Ik vind ckv nou niet bepaald een leuk vak, maar het hoeft niet meteen afgeschaft te worden.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 20:55
L1
Avatar van L1
L1 is offline
CKV vind ik nuttig, mits het aansprekend is voor de mensen in de klas. Film en muziek zijn ook kunst. Laat dat zien/horen. Daar bereik je veel meer mee
__________________
No intensity, no victory
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 21:02
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ik heb me altijd afgevraagd wat een vak als CKV op het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs doet.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 21:18
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
marlies schreef op 23-02-2004 @ 20:53:
ik vind CKV voor de natuurprofielen
en ANW verplicht voor de maatschappijprofielen

want ANW voor mensen met natuurkunde, scheikunde en bio is natuurlijk de grootste onzin. Sesamstraatniveau voor hen, maar met cultuur hebben ze waarschijnlijk wat minder.

en de maatschappijstroomprofielmensen hebben meer met cultuur en hebben wel meer behoefte aan ANW.
Ben het hier wel mee eens.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 21:25
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 23-02-2004 @ 22:02:
Ik heb me altijd afgevraagd wat een vak als CKV op het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs doet.
Algemene vorming, denk ik. Als het goed is, leer je door dat vak wat over de wereld om je heen (daarom is ANW ook nuttig voor de maatschappijprofielen --> ja, marlies, ik ben het met je eens).
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 21:45
Verwijderd
helemaal mee eens ckv is bullshit.
netzoals levensbeschouwing....... wat heb je dr aan?
ANW leer je tenminste nog wel iets... maja de hele 2de fase is een beetje dom.
ik doe EM
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 21:53
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 23-02-2004 @ 22:45:
helemaal mee eens ckv is bullshit.
netzoals levensbeschouwing....... wat heb je dr aan?
ANW leer je tenminste nog wel iets... maja de hele 2de fase is een beetje dom.
ik doe EM
Bij ANW leer je wat?
Ik vind het nou niet echt het meest boeiend om te weten wie de uitvinder van de kleurencontrastmicroscoop was.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 22:18
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 23-02-2004 @ 22:53:
Bij ANW leer je wat?
Ik vind het nou niet echt het meest boeiend om te weten wie de uitvinder van de kleurencontrastmicroscoop was.
ik hoef al die uitvinders niet te leren, net zoals jaartallen enzo. het verschilt supererg per school. maar je leert ook over het zonnenstelsel, oude geneeskunde, biosfeer enzo... dat is best leerzaam denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 09:39
Go
Avatar van Go
Go is offline
Ik vind dat een school vakken moet geven waaraan je later echt wat hebt. Natuurlijk zijn er aspechten van het vak CKV te vinden die later nuttig zijn, maar niet in die mate waarin andere vakken nuttig zijn. Je hebt er later gewoon weinig aan. Ik vind dan ook dat de keuze bij de leerlingen zelf moet liggen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 11:55
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
marlies schreef op 23-02-2004 @ 20:53:
ik vind CKV voor de natuurprofielen
en ANW verplicht voor de maatschappijprofielen

want ANW voor mensen met natuurkunde, scheikunde en bio is natuurlijk de grootste onzin. Sesamstraatniveau voor hen, maar met cultuur hebben ze waarschijnlijk wat minder.

en de maatschappijstroomprofielmensen hebben meer met cultuur en hebben wel meer behoefte aan ANW.
Alsof je zoveel met cultuur te maken hebt als je E&M doet? Dan is CKV ook het enige wat je er mee te maken hebt. Verder leer ik met ANW ook veel dingen die ik echt niet krijg bij Natuurkunde of Scheikunde ofzo (doe N&T en N&G)

Toch vind ik het een beetje nutteloos, het is allemaal wel leuk enzo, maar ik weet echt helemaal niks meer van ANW van het vorige hoofdstuk. En ik denk dat iedereen dat heeft, je weet uiteindelijk helemaal niks meer. Vooral omdat je alleen maar van die nutteloze feitjes moet leren, want het is wel leuk dat je nog wat (semi-)natuurwetenschappelijks krijgt. Maar geef het dan ook op de manier van een natuurwetenschappelijk vak. Ik vind ANW meer te vergelijken met Geschiedenis dan met Natuurkunde. En dat klopt volgens mij niet.

CKV wordt bij ons op school beter gegeven op zich, ook al leer je er totaal niks van, het is niet zo dat je allerlei feiten en dingen uit je hoofd moet gaan leren, je moet gewoon een beetje verschillende soorten kunst kunnen onderscheiden en er grofweg iets van weten en waarom dat toen zo was enzo. Dan vind ik het nog best redelijk om te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 11:56
Verwijderd
Citaat:
marlies schreef op 23-02-2004 @ 20:53:
ik vind CKV voor de natuurprofielen
en ANW verplicht voor de maatschappijprofielen

want ANW voor mensen met natuurkunde, scheikunde en bio is natuurlijk de grootste onzin. Sesamstraatniveau voor hen, maar met cultuur hebben ze waarschijnlijk wat minder.

en de maatschappijstroomprofielmensen hebben meer met cultuur en hebben wel meer behoefte aan ANW.
hier ben ik het wel mee eens

behalve dat EM ook ckv behoort te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 11:58
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 23-02-2004 @ 23:18:
ik hoef al die uitvinders niet te leren, net zoals jaartallen enzo. het verschilt supererg per school. maar je leert ook over het zonnenstelsel, oude geneeskunde, biosfeer enzo... dat is best leerzaam denk ik.
Wij leren ook wel over die onderwerpen (zal wel vastgelegd zijn in het examenregelement). Maar dan worden er feiten teruggevraagd die zo verschrikkelijk onzinnig zijn om te weten. Het zijn allemaal feitjes waar je zowel als alfa als beta-leerling helemaal niets aan hebt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-02-2004, 13:28
Freestyler*
Freestyler* is offline
CKV vond ik tijdsverspilling ja
Prima als je gestimuleerd wordt om voorstellingen te bezoeken, maar die verschrikkelijke voorbereidingen en verslagen elke keer.

Maar ANW vond ik best een aardig vak. Ik weet niet of ik er veel van onthouden heb, maar je krijgt gewoon een kleine introductie in allerlei wetenschappelijke onderwerpen. Vooral dat je steeds van die deelopdrachten moest maken vond ik wel oke. Toch nog enige keuzemogelijkheid.. Natuurlijk lag het niveau niet al te hoog, maar misschien is het best nuttig om een keertje te horen dat de aarde om de zon draait enzo
Als je onderscheid gaat maken tussen verschillende profielen wordt dat een beetje rare situatie denk ik. Dan krijgt EM dus sowieso 2 vakken .. maar wat dan als je wel keuzevakken hebt uit de natuurprofielen..
ach..laten we het allemaal maar lekker houden zoals het is
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 13:57
einie
Avatar van einie
einie is offline
Citaat:
davidjoost schreef op 23-02-2004 @ 20:47:
Hallo iedereen!

Vinden jullie ook dat CKV niet zou moeten worden verplicht aan de profielen E&M N&G en N&T in Havo4 en VWO4?

***

davidjoost
ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 14:03
Verwijderd
CKV... BLEGH. Ik had CKV23, ging dus niet leuk op excursie enzo, maar moest alleeeeen maar tekenen, en kunstgeschiedenis leren. En dat kan ik niet. De enige onvoldoende op m'n uiteindelijke examenlijst was een 5 voor CKV. *zucht*. Rotvak.

Het enige leuke was dat de lessen wel relaxed waren, en vooral heel gezellig.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 14:21
Verwijderd
nee.. CKV is één van m'n lievelingslessen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 15:02
the tourist
the tourist is offline
Doe maar. Ckv was echt het meest nutteloze vak dat ik heb gehad. Bij ANW heb ik nog wel wat geleerd (ook al heb ik N&G).
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 15:09
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 24-02-2004 @ 14:28:
CKV vond ik tijdsverspilling ja
Prima als je gestimuleerd wordt om voorstellingen te bezoeken, maar die verschrikkelijke voorbereidingen en verslagen elke keer.
Ja, inderdaad. Op zich is het wel een goed idee, maar je bent gewoon ontzettend veel tijd kwijt aan de verslagen die je steeds weer moet inleveren. Die tijd die je aan die verslagen van CKV1 bezig bent, zou je beter in een ander vak kunnen stoppen. Gelukkig hadden we op de middelbare een regeling, dat als je minstens drie achten haalde voor zo'n verslag, je er twee weg kon laten (dus niet hoefde te maken). Bij drie keer een 7 was dat een verslag minder. Wat was iedereen toen opeens hard bezig om een 7 of een 8 te halen...
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 17:03
Dory
Avatar van Dory
Dory is offline
Citaat:
marlies schreef op 23-02-2004 @ 20:53:
ik vind CKV voor de natuurprofielen
en ANW verplicht voor de maatschappijprofielen

Alsof alle mensen met maatschappijprofielen altijd al veel 'aan cultuur doen'!

CKV vind ik een goed vak omdat sommige kinderen anders nooit een museum of theater van binnen zien. En waarom zouden dan alleen natuur-mensen zijn? Natuurlijk zijn er onder de maatschappij-mensen meer cultuurliefhebbers, maar ook gewoon mensen die niet goed zijn in natuurvakken en daarom maatschappij nemen.

Ik zit er elke dag bij in de klas, jammer dat wij geen ckv hebben op school
__________________
Nu: niet langer treuren, het kan altijd nog wel gebeuren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2004, 17:53
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 24-02-2004 @ 12:58:
Wij leren ook wel over die onderwerpen (zal wel vastgelegd zijn in het examenregelement). Maar dan worden er feiten teruggevraagd die zo verschrikkelijk onzinnig zijn om te weten. Het zijn allemaal feitjes waar je zowel als alfa als beta-leerling helemaal niets aan hebt.

wij hoeven helemaal niet van dat soort feitjes te kennen. iig wel over hoe het heelal bijv. is opgebouwd maar niet wie de microscoop heeft uitgevonden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 18:13
Ik_ben_op_zoek
Ik_ben_op_zoek is offline
Beetje mee eens.
Al die uren werk en verslagen... terwijl er toch niet naar gekeken wordt.
Daarom laat ze het voor ieder profiel afschaffen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 18:35
Verwijderd
CKV zuigt.
alhoewel dat vooral komt door mijn leraar.

hij:
- kan niet lesgeven
- is een pedo
- heeft iets tegen mij.
- doet neit de moeite om voor ons boeiende stof uit te kiezen, we worden naar de meest saaie, vertyfte films ed. geschopt omdat datgene wat modern is en boeiend, volgens hem geen kunst is.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 18:50
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
Havock schreef op 24-02-2004 @ 19:35:
- heeft iets tegen mij.
beter dan met jou (als hij inderdaad pedo is)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 12:26
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Havock schreef op 24-02-2004 @ 19:35:
- doet neit de moeite om voor ons boeiende stof uit te kiezen, we worden naar de meest saaie, vertyfte films ed. geschopt omdat datgene wat modern is en boeiend, volgens hem geen kunst is.
Het hele idee van CKV is dat de jeugd in aanraking komt met kuns waar ze anders nooit mee in aanraking zou komen. Als je de kunst leuk vind zou je er zelf wel heen gaan dus krijg je bij CKV per definitie kunst te behandelen die je niet leuk vind. Een reden ook waarom CKV vanaf de allereerste dag gedoemd was te falen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 12:31
Verwijderd
ik zou graag van jullie willen weten wat jullie niks vinden aan ckv, wat beter kan, en wat juist wel goed is. en hoe het op jillie school geregeld is.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 13:16
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
rxQueen schreef op 25-02-2004 @ 13:31:
ik zou graag van jullie willen weten wat jullie niks vinden aan ckv, wat beter kan, en wat juist wel goed is. en hoe het op jillie school geregeld is.
Wat vind ik niks aan CKV
Kunst leren waarderen, daar gaat het vak over. Maar kunst kan je niet leren waarderen. Je waardeert iets of je waardeert het niet. Ik kan genieten van een mooie partij schaak maar in mijn omgeving is er niemand die dat echt kan waarderen. Het ligt ze gewoon niet, punt. Zo is het ook met kunst. Je kan mij nog zoveel vertellen over moderne kunst en het mij nog zo vaak laten zien, ik blijf het hooguit nietszeggende strepen op een doek vinden. Misschien dat ik daar over 40 jaar compleet anders over denk, maar hoeveel mensen van 50-60 volgen nu CKV...?

Wat kan er beter
Eerlijk gezegd, is de intentie die aan het vak ten grondslag ligt onjuist en wanneer een vak gestoeld is op een onjuiste doelstelling dan kan je het nog zo vaak bijschaven als je wil maar dat helpt niet. CKV is een vak dat slechts bij een zeer select gezelschap in de smaak kan vallen en is gezien de doelstelling dan ook niet geschikt als algemeen-deel vak.

Tenzij ze de doelstelling zo aanpassen dat het niet meer gaat om begrijpen wat er zo mooi is aan de getoonde kunst, maar om het simpelweg bij brengen van algemene ontwikkeling op het gebied van de kunst (ie: stampwerk) zie ik niet hoe ze CKV kunnen verbeteren.

Wat is er goed aan CKV
Nou, voor de kleine groep mensen die het vak ook zouden kiezen als het een keuze vak is en die bijzonder geïnteresseerd zijn in kunst biedt dit vak natuurlijk wel de mogelijkheid om in schoolverband leuke dingen te doen. Al is het natuurlijk zeer de vraag of dat wel de bedoeling is van school.

Hoe het op mijn school geregeld is
Nou ja, eigenlijk was; ik heb mijn vwo diploma al dus hoe het dit jaar (en vorig jaar, in de 6e had ik geen ckv meer) gaat weet ik niet. Maar bij ons was het zo dat je naast de verplichte CA's (Culturele Activiteiten) je lessen kreeg per discipline (bijvoorbeeld dans, film, muziek etc). Maar die lessen (zoals zoveel op de middelbare school) waren van zo'n bedroevend laag niveau dat zelfs al had ik het interessant gevonden dan nog was er mij niets bijgebleven.
Verder moest je nog enkele keren iets presenteren / opvoeren maar zolang je op kwam dagen was het in principe al voldoende .
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 13:26
MyDyingSic
MyDyingSic is offline
CKV moet blijven! Ik vond het ook niet altijd even leuk, maar merk wel dat er een hoop dingen terugkomen in het dagelijks leven. Hoort gewoon bij de ontwikkeling. Hierdoor kan je juist een interesse ontwikkelen voor dingen waar je anders nooit geinteresseerd in was geraakt. Misschien kan er wel wat aan gedaan worden aan de manier waarop het wordt gegeven en het emer laten meetellen zodat de leerlingen het serieuzer nemen.
__________________
Man makes a gun, man goes to war, man can kill, man can drink, man can take a whore
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 13:29
Verwijderd
thanks.

ik ben namelijk van plan om het wel te veranderen, over 2 jaar als ik zelf bevoegd ben om dit vak te geven.
ik heb het trouwens mer over cvk1 aangezien iedereen dat heeft.over wat jij zei over het waarderen van kunst:
je leert op een manier te kijken, of nee, je leert over een kunstwerk, wat de motivatie van een kunstenaar is, endergelijke dingen, waardoor je kunst kunt gaan waarderen. je kunt het idd niet leren door in een muzeum gedumpt te worden.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 14:35
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Nee, CKV is goed voor je algemene ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 14:43
Hollandia
Hollandia is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 25-02-2004 @ 15:35:
Nee, CKV is goed voor je algemene ontwikkeling.
Oneens, CKV levert je niks op dan een hoop pijn en verspilde moeite. Elke vrijdag vraag ik me af waarom ik daar zit. We gaan dan een menukaart maken. het is gewoon veredeld knutselen in mijn ogen. Totaal nutteloos.
__________________
You calling me out? Kid, you have to crawl before you can walk!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-02-2004, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Hoipiepeloi schreef op 24-02-2004 @ 19:50:
beter dan met jou (als hij inderdaad pedo is)
hou op, ik wil er niet aan denken.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 09:13
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 25-02-2004 @ 15:35:
Nee, CKV is goed voor je algemene ontwikkeling.
Er zijn wel meer dingen goed voor je algemene ontwikkeling, je zult dus een afweging moeten maken. Volgens mij schiet je met CKV echt weinig op, het is vooral tijdsverspilling. Ik denk dat je meer aan een extra taal of een verdere verdieping in een taal waarin je al les hebt dan aan CKV.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 14:28
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
gerwin schreef op 26-02-2004 @ 10:13:
Er zijn wel meer dingen goed voor je algemene ontwikkeling, je zult dus een afweging moeten maken. Volgens mij schiet je met CKV echt weinig op, het is vooral tijdsverspilling. Ik denk dat je meer aan een extra taal of een verdere verdieping in een taal waarin je al les hebt dan aan CKV.
Dat is een makke van de middelbare school. Teveel vakken worden "onmisbaar" geacht waardoor je opgezadeld wordt met een heleboel keer niets. Vakken als duits1, frans1, anw, ckv etc. hebben zo weinig contacturen dat je er niets of zeer weinig van opsteekt. Op de universiteit heb ik nu hooguit 2(!) vakken per week gehad en als je echt intensief met een vak aan de gang gaat zie je pas wat echt onderwijs is.

Daarnaast is het natuurlijk ook nog maar de vraag of het bijbrengen van algemene ontwikkeling een taak is van school in het algemeen en het VWO in het bijzonder.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 18:30
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 26-02-2004 @ 15:28:
Dat is een makke van de middelbare school. Teveel vakken worden "onmisbaar" geacht waardoor je opgezadeld wordt met een heleboel keer niets. Vakken als duits1, frans1, anw, ckv etc. hebben zo weinig contacturen dat je er niets of zeer weinig van opsteekt. Op de universiteit heb ik nu hooguit 2(!) vakken per week gehad en als je echt intensief met een vak aan de gang gaat zie je pas wat echt onderwijs is.

Daarnaast is het natuurlijk ook nog maar de vraag of het bijbrengen van algemene ontwikkeling een taak is van school in het algemeen en het VWO in het bijzonder.

algemene ontwikkeling hoort zeker wel als taak van een school, nee ze hoeven je niet op te voeden, dat horen je ouders te doen. maar n beetje algemene ontwikkeling hoor je wel op school te krijgen en niet alleen maar in de discotheek, achter de tv de computer en dergelijke.
maargoed alle vakken die met geschiedenis, kunstgeschiedenis en kunst te maken hebben worden steeds onbelangrijker, als je maar weet wanneer de 2e wereld oorlog was en wanneer picasso leefde, dat stelt toch echt geen hond voor. ckv1 is ook piece of cake. het wordt alleen als nietsnut vak gegeven en opgevat, op veel scholen, maar niet allemaal. want er zijn genoeg scholen die hier hele leuke gezellige en leerzame projecten van maken. wat ook de bedoeling is van het vak. net zoals samenwerking met klasgenoten naar mijn id erg belangrijk is (en dus ook gezelligheid).

wat vinden jullie dan van ckv 2 en 3?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 19:28
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
rxQueen schreef op 26-02-2004 @ 19:30:
wat vinden jullie dan van ckv 2 en 3?
CKV 2 is kunstgeschiedenis en 3 is de verzamelnaam voor beeldende vorming, muziek en tekenen toch?

Aangezien ckv 2 en 3 geen algemene vakken zijn wordt het op een veel beter (lees hoger) niveau gegeven en zitten er ook een stuk minder mensen die er geen klap aan vinden.

Er is over te discussieren of de twee vakken verplicht gesteld moeten worden in C&M (of welk profiel dan ook) maar van wat ik me herinner van gesprekken die ik gevoerd heb met jaargenoten die de vakken volgden waren er geen problemen met het vak (hoogstens docenten). Op enkele stress-momenten (1 zware leertoets voor ckv-2 en enkele grote projecten voor de creatieve vakken) na werden de vakken volgens mij louter positief ontvangen.

Meer kan ik er niet over zeggen, had zelf E&M en noch ckv-2 noch ckv-3 in mijn vrije deel.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 19:31
Cinamon
Avatar van Cinamon
Cinamon is offline
Ja vind ik ook.
CKV is het meest nutteloze vak wat ik ooit heb meegemaakt.
Deze poging tot enige cultuur aan de jeugd bij te brengen is ook gewoon gedoemd te mislukken.

Hoe dan ook, er zijn wel meer vakken die optioneel gemaakt moeten worden. Of nog liever, helemaal verwijderd moeten worden uit het systeem!
__________________
Used to be: D@MP | Wat jouw dromen zijn, interesseert me niet.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 12:35
Mabo
Avatar van Mabo
Mabo is offline
Ik vondt CKV (en ANW) een zeer prettige en nuttige aanvulling op het onderwijs, blijven dus!
__________________
"Een kans Een ziel Een hart om te vergeven Om door te kunnen gaan Een doel Een liefde Een reden om te leven De wereld te verslaan" [Ferry van Leeuwen]
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 13:20
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
ik vind dat ckv moet blijven, vind het wel een interessant vak, ben kunst inderdaad meer gaan waarderen en heb er ook daadwerkelijk wat van geleerd.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:20
PardonMe
Avatar van PardonMe
PardonMe is offline
ik vond dat eigenlijk best een leuk vak..

Nou ja niet dat we er zoveel deden..
Ik heb ooit een keer zelf een 'museum' samen moeten stellen (zelf schilderijen kiezen, plattegrond maken van het gebouw, indeling van de schilderijen maken..)
En zelf logo's moeten ontwerpen voor een 'denkbeeldig' iets.
Nou dat was het eigenlijk zo'n beetje
Verder moesten we naar voorstellingen in de schouwburg en dergelijke en daar verslagen van maken..

En tja, ik vind het ontzettend leuk om naar de schouwburg te gaan dus het was nooit zo'n probleem voor mij..
__________________
•·.·´¯`·.·• Dat je de werkelijkheid niet uit het oog moet verliezen zegt al dat hij niet helemaal te vertrouwen is... •·.·´¯`·.·•
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 18:23
coldice-girl
coldice-girl is offline
Ik vind het goed dat er aan cultuur word gedaan op school

maar......

TOT OP EEN ZEKERE HOOGTE, die mijn ckv-lerares dus heel erg overschreid. Je moet bijv. naar een museum, dan moet je er een werkstuk van maken van ong. 15 a4, als je 1x het woord mooi of leuk gebruikt is het al helemaal fout, en als je hem inlevert heb je altijd de 1e keer een onvoldoende, en na verbetering kon er welles een 6je uitrollen.

oftewel:

ckv-leraren zijn gefrustreerde mensen die de kunstacedemie hebben gedaan maar niet goed genoeg zijn voor werk in de kunst, dus hun frustratie maar over gaan brengen over mensen waar ze nog denken enige grip op te hebben, en dat zijn helaas wij......
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 18:30
Sto
Sto is offline
Citaat:
marlies schreef op 23-02-2004 @ 20:53:
ik vind CKV voor de natuurprofielen
en ANW verplicht voor de maatschappijprofielen

want ANW voor mensen met natuurkunde, scheikunde en bio is natuurlijk de grootste onzin. Sesamstraatniveau voor hen, maar met cultuur hebben ze waarschijnlijk wat minder.

en de maatschappijstroomprofielmensen hebben meer met cultuur en hebben wel meer behoefte aan ANW.
hoe kom je er bij dat ik als c&m'er behoefte heb aan ckv? ik vind dat ANW een nog groter onzin vak is dan bijvoorbeeld KCV (KCV, niet ckv). Mensen die een natuur profiel hebben die snappen het, mensen met een maatschappij profiel vinden het niet interessant, hebben een maatschappij profiel gekozen omdat ze die natuur onzin niet boeiend vinden. Waarom zou je ze er dan nog mee lastigvallen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 18:36
herbalpower
Avatar van herbalpower
herbalpower is offline
als dat kl*te vak nou al eens eerst fatsoendelijk wordt gegeven en wij niet een jaar lang naar stomme dia's met beelden hoeven te kijken dan zouden een stuk minder mensen over dit vak klagen. En al helemaal met dat kunst dossier dan dit dan dat inleveren weer een nieuwe opdracht. Ik had meer werk voor CKV dan voor mijn profielvakken samen. Een beetje inleving in de hedendaagse kunst musea bezoek enz kunnen het vak een stuk leuker maken. Want zoasl het vak nu is kunnen ze het beter afschaffen want nu is het vak een lachertje van de tweede fase.

einde van deze eerste lezing.
__________________
ik zit op dit forum met de intentie een bekende nederlander te worden
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 18:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 26-02-2004 @ 20:28:
CKV 2 is kunstgeschiedenis en 3 is de verzamelnaam voor beeldende vorming, muziek en tekenen toch?

Aangezien ckv 2 en 3 geen algemene vakken zijn wordt het op een veel beter (lees hoger) niveau gegeven en zitten er ook een stuk minder mensen die er geen klap aan vinden.

Er is over te discussieren of de twee vakken verplicht gesteld moeten worden in C&M (of welk profiel dan ook) maar van wat ik me herinner van gesprekken die ik gevoerd heb met jaargenoten die de vakken volgden waren er geen problemen met het vak (hoogstens docenten). Op enkele stress-momenten (1 zware leertoets voor ckv-2 en enkele grote projecten voor de creatieve vakken) na werden de vakken volgens mij louter positief ontvangen.

Meer kan ik er niet over zeggen, had zelf E&M en noch ckv-2 noch ckv-3 in mijn vrije deel.
wauw, wat ben ik het oneens met jou!
ckv2 is bij ons super saai. Niemand vindt het leuk. De enige persoon die het in z'n vrije deel had gekozen heeft het inmiddels laten vallen. De rest heeft het verplicht, omdat het bij ons in C&M zit. En C&M hebben we dus niet gekozen vanwege het 'cultuurgehalte'. Het is echt onzin dat veel mensen denken dat C&M mensen zo blij zijn met culturele dingen. Ik en veel anderen hebben dat profiel gekozen vanwege de talen of omdat andere profielen nóg erger zijn.
En CKV3 vergt ontzettend veel tijd. Het is wel leuk, dat klopt, want het is tenminste geen leervak. Maar het is dus wel heel tijdrovend.
CKV2 trouwens niet. We hebben maar 1 PO en 1 Mondeling gehad in 3 jaar tijd en dat is ons SE-cijfer . De toetsen waren puur voortgang en stelden niets voor. Dat is het enige positieve
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 18:43
Persoontje
Avatar van Persoontje
Persoontje is offline
van mij mag ckv best blijven hoor!!! ik heb best het idee dat ik er wat van opsteek. je leert een beetje je mening te geven over bepaalde culturele activiteiten enzo, en een paar verslagen daarover schrijven vind ik eigenlijk ook niet zo heel erg, daar heb je altijd wel wat aan.

toch vind ik ckv ook niet het belangrijkste vak van allemaal, we hebben wel altijd lol in de klas, en om nou een beetje op kosten van school een paar voorstellingen te gaan bekijken vind ik ook helemaal niet zo erg hoor!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het gaat helemaal niet slecht met het Nederlandse onderwijs.
Verwijderd
298 11-11-2007 12:41
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap studiehuis op de schop
muts8848
69 22-11-2005 19:20
Algemene schoolzaken De nieuwe tweede-fase
Verwijderd
111 19-04-2005 10:34
Verhalen & Gedichten [verhaal] CKV eindopdracht: Het regime van een scherpschutter.
Vlooienband
8 05-11-2002 11:21
Algemene schoolzaken ALTIJD commentaaar plaats eens iets goeds OVER LERAREN!!!
kleinedraak
48 10-08-2002 23:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.