Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2011, 21:11
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Hallo allemaal!

Ik ga vrijdag solliciteren bij de HEMA in Hoogeveen.
Het is een bijbaantje, geen vaste fulltime baan.
Nu is dit mijn eerste sollicitatie ooit, en ik ben best wel zenuwachtig...
Weet iemand tips?
Ook al lijkt het nog zo simpel, je kunt me er veel mee helpen.

Dankje alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2011, 22:08
Verwijderd
Ik heb er gewerkt!
En ze zullen je waarschijnlijk een aantal basisvragen stellen:

Waarom wil je bij de HEMA werken?
Wat zijn kwaliteiten van jezelf die je bij de HEMA denkt in te zetten?
Probeer een goed, origineel antwoord te geven, wat wel helemaal 'jezelf is'.

En iedereen is nerveus op zo'n gesprek, misschien een enkeling niet. Dat weten zij ook wel, en daar rekenen ze je echt niet op af.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2011, 22:37
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Ik heb er gewerkt!
En ze zullen je waarschijnlijk een aantal basisvragen stellen:

Waarom wil je bij de HEMA werken?
Wat zijn kwaliteiten van jezelf die je bij de HEMA denkt in te zetten?
Probeer een goed, origineel antwoord te geven, wat wel helemaal 'jezelf is'.

En iedereen is nerveus op zo'n gesprek, misschien een enkeling niet. Dat weten zij ook wel, en daar rekenen ze je echt niet op af.
Heb jij ook echt bij de Hema in Hoogeveen gewerkt??
Hoe vond jij het daar??

Iig bedankt voor de tips heb ik zeker wat aan
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 09:03
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb ook bij de HEMA gewerkt (niet in Hoogeveen).

Ze zijn er dol op jong personeel, dus da's het probleem niet. Kleine informatie: HEMA staat op dit moment te koop (is al verkocht?) en bezuinigt op dagelijkse zaken als de toiletjuffrouw. Dus je zult moeten aanpoten en een hoop moeten aanpakken, ook al zijn dat dingen die je niet zo leuk vindt. Altijd mooi meegenomen als je zegt dat je van aanpakken houdt, maar dat moet je dan ook wel echt willen en doen!

Verder, ja ach. Er wordt niet van je verwacht dat je een enorm CV hebt op hebt gebouwd, dus er zullen wel wat 'standaard' vragen komen over je motivatie en de tijd die je hebt om daar te werken.

Ik weet niet of je voor een bepaalde afdeling gaat solliciteren, anders kan dat tijdens het gesprek ook aan bod komen. Zo hadden ze voor mij een afdeling bedacht terwijl ik zelf kassawerk had verwacht.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 09:08
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Okee...
Ik ben niet iemand die met een jointje in de hand op me dooie gemakje een schap ga inpakken dus dat is dan wel mooi meegenomen...
En ik solliciteer niet echt voor een afdeling. Ik wil gewoon werken en dan ben ik allang tevreden
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 09:20
Verwijderd
Ik werkte ook niet in Hoogeveen, maar wel in een hele kleine winkel.
Wij wisselden gewoon vaak om en ik werkte ook niet echt op 1 vaste afdeling.

Ja verder, zoals Adore zegt; aanpakken en ook klantvriendelijk, dat zijn de belangrijksten.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 09:25
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik werkte ook niet in Hoogeveen, maar wel in een hele kleine winkel.
Wij wisselden gewoon vaak om en ik werkte ook niet echt op 1 vaste afdeling.

Ja verder, zoals Adore zegt; aanpakken en ook klantvriendelijk, dat zijn de belangrijksten.
Ik stond dus in een behoorlijk grote winkel, dat zal het verschil wel zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 09:28
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Okee...
Ik ben niet iemand die met een jointje in de hand op me dooie gemakje een schap ga inpakken dus dat is dan wel mooi meegenomen...
En ik solliciteer niet echt voor een afdeling. Ik wil gewoon werken en dan ben ik allang tevreden
Oh nee, daar zie ik ook niet zomaar mensen voor aan, hoor.

Maar om een voorbeeld te geven: mijn zusje ging werken in een tijdschriftenwinkel, maar wilde niet de tijdschriftenlevering uitpakken en in het schap zetten. Dat vond ze saai werk. Het was maar een klein tijdschriftenwinkeltje, wat wil je dan de hele dag doen??

Dus als je aangeeft dat je graag aan de slag wil en je toont een gemotiveerde houding, dan zal het vast wel goedkomen.
Je mag ook best aangeven dat je het doet omdat je een eigen zakcentje wil verdienen en omdat je graag wat ervaring en verantwoordelijkheid opdoet. Dat is een vorm van motivatie die voor veel jongeren geldt, maar ze zien er meestal wel een gevoel van volwassenheid of verantwoordelijkheid in en da's goed.

Laatst gewijzigd op 05-01-2011 om 09:36.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2011, 22:19
Catch
Catch is offline
Ze nemen daar echt bijna iedereen aan weet ik uit ervaring. Ik zou me er niet te druk over maken. Het gaat ze er meer om of je veel kan werken en flexibel bent. Bedenk van tevoren dus even wanneer je precies beschikbaar bent per week en hoeveel uur.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 11:42
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Ze nemen daar echt bijna iedereen aan weet ik uit ervaring. Ik zou me er niet te druk over maken. Het gaat ze er meer om of je veel kan werken en flexibel bent. Bedenk van tevoren dus even wanneer je precies beschikbaar bent per week en hoeveel uur.
Dankje!
ik ben nu wel wat gerustgesteld. Omdat ik laatst nog gestopt ben met mijn studie, en pas in september weer begin, zou het wel goed zitten met de beschikbaarheid...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 16:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Vertel inderdaad dat je veel beschikbaar bent, veel wil werken (if so).
Verder vindt elk bedrijf dat het klantvriendelijkheid hoog heeft staan, of dat nou waar is of niet. Dus praat hen op dat gebied naar de mond als ze er vragen over stellen. Dat je iemand het juiste pad wil wijzen en vriendelijk bent achter de kassa enzo

Bereid je ook voor op vragen die jíj hebt. Een sollicitatiegesprek hoeft geen eenzijdig gesprek te zijn waarbij de werkgever vragen stelt en jij antwoord geeft. Dus bedenk nu alvast alles wat je wil weten, bijvoorbeeld werktijden, werkinhoud, salaris, etc. Als zij aangeven dat je 3x per week kan werken en je ziet zelf 5x per week wel zitten, geef dat dan bijvoorbeeld ook aan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 17:56
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Bedankt allemaal voor jullie tips!!

Ik ben dus vandaag heen geweest, en het ging best wel goed had ik het idee... We waren wel heel snel klaar (10 minuten)
Maar hij leek positief, dus dat lijkt me een goed teken.
Nu krijg ik dinsdag te horen of ik naar een 2e ronde mag...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 19:11
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Bedankt allemaal voor jullie tips!!

Ik ben dus vandaag heen geweest, en het ging best wel goed had ik het idee... We waren wel heel snel klaar (10 minuten)
Maar hij leek positief, dus dat lijkt me een goed teken.
Nu krijg ik dinsdag te horen of ik naar een 2e ronde mag...
Ik ben er wel benieuwd naar.
Laat je het resultaat a.s. dinsdag even weten?
(en van evt. andere gesprekken)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 20:36
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Tuurlijk!
Tips zijn ook nog welkom, aangezien ik niet de enige ben die soms moet solliciteren, en ik (hopelijk) nog een keer moet
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 21:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
2e ronde voor een bijbaantje bij de HEMA?
Maar fijn dat je door bent. Je hebt als het goed is gezien dat het niet zoveel voorstelt, dat zal ook voor die tweede ronde wel gelden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 22:29
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
2e ronde voor een bijbaantje bij de HEMA?
Maar fijn dat je door bent. Je hebt als het goed is gezien dat het niet zoveel voorstelt, dat zal ook voor die tweede ronde wel gelden.
Technisch gezien ben ik nog niet door dat krijg ik dinsdag te horen...
Maar on-technisch gezien denk ik dat ik wel door ben, aangezien het heel goed ging en ik nogal wat voordelen heb ten opzichte van "normale scholieren"
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 07:35
hmkey
hmkey is offline
Citaat:
Ze nemen daar echt bijna iedereen aan weet ik uit ervaring. Ik zou me er niet te druk over maken. Het gaat ze er meer om of je veel kan werken en flexibel bent. Bedenk van tevoren dus even wanneer je precies beschikbaar bent per week en hoeveel uur.
Dat is bij wel meer bijbaantjes zo inderdaad.
Toch zou ik me niet vergeten netjes te kleden Mr.Banana, doe een overhemd aan, zorg voor een goede indruk dan komt het wel goed
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 08:58
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Dat is bij wel meer bijbaantjes zo inderdaad.
Toch zou ik me niet vergeten netjes te kleden Mr.Banana, doe een overhemd aan, zorg voor een goede indruk dan komt het wel goed
Ik heb geen overhemd aangehad, maar wel een nette trui, met een nette spijkerbroek (dus zonder gaten en losse touwtjes
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-01-2011, 10:03
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik zou bij een sollicitatie bij de Hema ook gewoon voor netjes gaan, maar niet per sé te netjes. Daar is de functie ook niet naar. Denk dat je dat wel aardig hebt ingeschat, mits je kleding er ook weer niet te nonchalant uitziet.

Toen ik intern solliciteerde naar een functie, kende ik het bedrijf en de mensen natuurlijk al. Daardoor ging ik netter gekleed dan ik op een werkdag doe, maar niet in heel specifieke sollicitatiekleding. Naar bedrijven die ik niet kende, deed ik dat wel. (Ben overigens intern aangenomen.)

In ieder geval, fijn dat je door bent! Trek bij het volgende gesprek iets anders aan. Uit nieuwsgierigheid, waarom een tweede gesprek bij de Hema?! Weet je meer van de reden daarvan af?

Als het eerste gesprek 10 minuten was, zal het zo zijn geweest dat zij het bedrijf en werkzaamheden uitlegde en jij kort iets vertelde over jezelf? In het tweede gesprek kan het zijn dat ze meer van je gaan vragen. Als je niet goed weet wat de bedoeling is van dit gesprek, vraag dan wat de 'agenda' is, voorafgaand.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 21:16
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Ik zou dinsdag horen of ik voor een tweede gesprek mocht komen, alleen toen ze me belden, was ik meteen aangenomen
Dus aanstaande dinsdag ga ik beginnen!

Iedereen heel erg bedankt voor de tips!!
__________________
Mooie woorden zijn niet altijd waar. Ware woorden zijn niet altijd mooi.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Tips voor sollicitaties?
DePeer
9 10-02-2014 12:00
Werk, Geld & Recht Tips Sollicitatie Mediamarkt nodig!
Fearion
7 26-06-2013 21:57
Studeren Sollicitatie brief (Help)
Fashion Icone
5 04-01-2013 12:59
Werk, Geld & Recht Wie heeft een sollicitatie tip voor mij?
Noddy
4 13-07-2010 17:10
Werk, Geld & Recht Morgen sollicitatie gesprek!!!Tips?
AngelLena
12 02-07-2003 14:15
De Kantine sollicitatie brief
dj-tiesto
4 03-11-2002 01:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.