Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2005
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2005, 17:51
Verwijderd
Geen idee of het bij alle vakken is, maar o.a. bij natuur- en scheikunde en biologie worden bepaalde onderwerp weggelaten.

Bij scheikunde is dat o.a. het rekenen aan chemische evenwichten, en dus ook het rekenen aan zwakke zuren en basen en buffers.

Waarom doen ze zoiets? Alsof we nu niet al weinig stof krijgen, en voor je eindexamen hoef je dan nog minder te weten. Stof, die niet eens onbelangrijk is.

Wat is het nut van het bij voorbaat al uitsluiten van bepaalde leeronderdelen? Leerlingen stimuleren in het niet leren van die onderwerpen?

Ik krijg er geen vat op.
Advertentie
Oud 30-03-2005, 17:57
fractuur
fractuur is offline
Ik ben er anders best blij mee dat ze sommige dingen eruit laten. Geen idee waarom, misschien was het bij sommige vakken nét iets te veel om een redelijk examen van samen te stellen, en konden ze er dus net zo goed een onderwerp weglaten. Ipv dat tussen de examenmakers te houden, maken ze het openbaar. Vind ik wel zo sociaal.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 30-03-2005, 18:00
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Bij geschiedenis blijven er maar 3 onderdeeltjes over
Koude Oorlog, Vietnam en de industriele revolutie (oid)
__________________
WOEi !
Oud 30-03-2005, 18:00
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Joh, wist ik niet, wel mooi.
Oud 30-03-2005, 18:00
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Het jaar voor mij was het eerste jaar dat de 2e fase was ingevoerd. Het was toen echt best wel zwaar en ze hebben dit als een verlichting doorgevoert. (vraag me niet naar de redenatie erachter) Naja, je moet he vaak toch wel leren voor je SE's, maar voorh het eindexamen valt het er gewoon uit. Vond ik zelf niet zo erg.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 30-03-2005, 18:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Voor je SE ben je verplicht om al die onderdelen te doen. Daarom doe je ze hoe dan ook: of ze nou in het Centraal Examen voorkomen of niet. Ik vermoed dat ze idd vanwege de last een selectie moeten maken welke onderdelen ze dan bij het CSE toetsen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 30-03-2005, 18:08
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Is er toevallig een site waar je kan zien welke onderdelen wel en welke niet in het examen komen?
Oud 30-03-2005, 18:08
SpacingBen
SpacingBen is offline
Misschien omdat ze dan te veel oppervlakkige vragen moeten stellen? Als je over iedere onderwerp vragen wilt gaan stellen kan je er nou niet bepaald diep op in gaan (dat gebeurd in PTA's heel veel)
Oud 30-03-2005, 18:11
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 30-03-2005 @ 19:08 :
Is er toevallig een site waar je kan zien welke onderdelen wel en welke niet in het examen komen?
Heb je de boeken van Samengevat? Daar wil het nog wel eens in staan. Aders in je examenbundel.

Bij bio vallen iig Genetica (popgen volgens mij niet) en Opgroeien (waaronder de menstruatiecyclus etc) weg. Scheikunde is mij nog niet helemaal duidelijk, en Natuurkunde schijnt erg weinig te zijn.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 30-03-2005, 18:30
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
fractuur schreef op 30-03-2005 @ 19:11 :
Heb je de boeken van Samengevat? Daar wil het nog wel eens in staan. Aders in je examenbundel.

Bij bio vallen iig Genetica (popgen volgens mij niet) en Opgroeien (waaronder de menstruatiecyclus etc) weg. Scheikunde is mij nog niet helemaal duidelijk, en Natuurkunde schijnt erg weinig te zijn.
Dankje, ik ben via examenbundel.nl hier terechtgekomen.
Oud 30-03-2005, 19:07
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 30-03-2005 @ 19:30 :
Dankje, ik ben via examenbundel.nl hier terechtgekomen.
Thnx!

Natuurkunde is wel heel erg weinig.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 30-03-2005, 20:15
Verwijderd
Verandert het dan per jaar wat er wegvalt?
Wel maf dat ze rekenen aan evenwichten bij scheikunde weghalen, en de menstruatiecyclus bij biologie, dat is toch best wel belangrijk
Bij ons bij biologie 2 (twee jaar geleden) viel er volgens mij iets van ecologie of zo weg. Dat vond ik wel fijn .
Oud 30-03-2005, 20:36
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Je moet het meestal wel kennen op je SE, dus echt weg is het niet. Ze testen het alleen niet op het examen omdat dat een van de verlichtingen is in de 2e fase die er toen zijn doorgevoert. Daarom is hte ook elk jaar wat anders, anders denkt iedereen helemaal van dat is dus onzinstof. Het is maar net afwachten wat eruit valt, maar dat is wel optijd op te zoeken. (een van de links)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 30-03-2005, 20:49
Verwijderd
Hmm, opvallend dat evenwichten wegvalt. Ik heb het nog niet gehoord, heb er laatst nog een toets over gemaakt. Voor natuurkunde vind ik het erg beperkt dat wegvalt, dat hebben we overigens sowieso niet behandeld, toen werd er al gezegd "dat hoeven jullie toch niet te weten voor je eindexamen". En van bio kan het me niet zo boeien wat er uit valt, had liever andere dingen eruit gezien, maar helaas.
Oud 30-03-2005, 20:58
Cayfo
Avatar van Cayfo
Cayfo is offline
k ben al lang blij dat de differentiaalvergelijkingen bij wiskunde B1 eruit gehaald zijn..
__________________
Life: Sometimes beautiful, sometimes insane...
Oud 31-03-2005, 07:59
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
bij mij (havo) is bij natuurkunde alleen golven en trillingen weggelaten. Maar die stof hebben we ook helemaal niet behandeld dus ik weet niet
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 31-03-2005, 14:00
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Bij Ak (vwo) krijg je ook maar 3 van de 8 boekjes ofzo...

Volgens mij is dit omdat ze graag diep willen ingaan op sommige dingen en dat kan niet als er zoveel stof is.

Alleen bij Wiskunde krijg ik echt de hele mikmak, 5 boeken met ieder 5 hoofdstukken...
__________________
Dromendief
Oud 31-03-2005, 15:13
Verwijderd
bij ons op de havo zijn voor natuurkunde 1 dingen weggelaten die natuurkunde 1,2 wel moet kennen, zoals lenzen (ben ik blij want dat kan ik niet )
Ads door Google
Oud 31-03-2005, 15:27
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Ik heb van geen enkel vak nog gehoort dat er wat wegviel, behalve voor scheikunde dan. Maar onze leraar zegt dat alleen chemische everwichten wegvallen en niet die evenwichten met zuren en basen. Weet iemand trouwens of we voor natuurkunde van die computer modellen moeten kunnen schrijven? onze leraar is er nogal dol op en ik vat er nog steeds geen fuck van.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Oud 31-03-2005, 15:32
sdekivit
sdekivit is offline
met het wegvallen bedoelen ze de evenwichtsbeinvloeiding en reactiesnelheid

--> dus zuur/base evenwichten moeten WEL !

ze laten stof weg in het examen, omdat het examen anders te lang wordt dan er in 3 uur getoetst kan worden.
Oud 31-03-2005, 15:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
marrel schreef op 31-03-2005 @ 08:59 :
bij mij (havo) is bij natuurkunde alleen golven en trillingen weggelaten. Maar die stof hebben we ook helemaal niet behandeld dus ik weet niet
dat zal heus geen toeval zijn hoor
de examenonderwerpen zijn al een paar jaar van te voren bekend, dus je docent zal er wel rekening mee hebben gehouden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 31-03-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 31-03-2005 @ 16:32 :
met het wegvallen bedoelen ze de evenwichtsbeinvloeiding en reactiesnelheid

--> dus zuur/base evenwichten moeten WEL !

ze laten stof weg in het examen, omdat het examen anders te lang wordt dan er in 3 uur getoetst kan worden.
Je moet de evenwicht wel kennen, je hoeft er niet aan te kunnen rekenen.
Dus je moet wel kunnen uitleggen hoe je een buffer maakt, maar je hoeft het niet te kunnen berekenen.
Oud 31-03-2005, 18:53
Aristidis
Avatar van Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 31-03-2005 @ 16:32 :
met het wegvallen bedoelen ze de evenwichtsbeinvloeiding en reactiesnelheid

--> dus zuur/base evenwichten moeten WEL !

ze laten stof weg in het examen, omdat het examen anders te lang wordt dan er in 3 uur getoetst kan worden.
Dat is niet de reden, want ze vragen niet alle overige onderwerpen op het examen
Oud 31-03-2005, 19:24
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Cayfo schreef op 30-03-2005 @ 21:58 :
k ben al lang blij dat de differentiaalvergelijkingen bij wiskunde B1 eruit gehaald zijn..
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 31-03-2005, 19:43
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 30-03-2005 @ 19:00 :
Bij geschiedenis blijven er maar 3 onderdeeltjes over
Koude Oorlog, Vietnam en de industriele revolutie (oid)
Geschiedenis heeft elk jaar maar twee onderwerpen
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Advertentie
Oud 01-04-2005, 09:26
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-03-2005 @ 16:34 :
dat zal heus geen toeval zijn hoor
de examenonderwerpen zijn al een paar jaar van te voren bekend, dus je docent zal er wel rekening mee hebben gehouden.
uhuh dat is waar. Maar de ts zegt het alsof ze heel veel voor niks geleerd hebben, maar bij mij is daar dus idd rekening mee gehouden. Bovendien voor niks leren doe je vast toch niet maar goed
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 01-04-2005, 09:45
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Aristidis schreef op 31-03-2005 @ 19:53 :
Dat is niet de reden, want ze vragen niet alle overige onderwerpen op het examen
vorig jaar was net als dit jaar de reactiekinetiek niet gevraagd, maar de rest wel ! en ja ze doen het wel omdat het examen anders te groot wordt. De tijd is er gewoon niet naar om over elk onderwerp serieuze vragen te kunnen stellen.
Oud 01-04-2005, 09:52
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Olafant schreef op 31-03-2005 @ 16:42 :
Je moet de evenwicht wel kennen, je hoeft er niet aan te kunnen rekenen.
Dus je moet wel kunnen uitleggen hoe je een buffer maakt, maar je hoeft het niet te kunnen berekenen.
uitgesloten van het examen zijn de punten 118 - 124. Domein G zuren en basen wordt helemaal gevraagd op het examen,DUS INCLUSIEF berekeningen aan zwakke zuren en basen en buffers !!! (zie punt 175)

je hoeft alleen niet te rekenen aan chemische evenwichten met evenwichtsverschuivingen enzo.

dus nogmaals: punt 175 - 181 wordt WEL getoetst op het examen en dat is dus rekenen aan zuur-base evenwichten.

geen valse info geven
Oud 01-04-2005, 11:20
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 01-04-2005 @ 10:52 :
uitgesloten van het examen zijn de punten 118 - 124. Domein G zuren en basen wordt helemaal gevraagd op het examen,DUS INCLUSIEF berekeningen aan zwakke zuren en basen en buffers !!! (zie punt 175)

je hoeft alleen niet te rekenen aan chemische evenwichten met evenwichtsverschuivingen enzo.

dus nogmaals: punt 175 - 181 wordt WEL getoetst op het examen en dat is dus rekenen aan zuur-base evenwichten.

geen valse info geven
Nee!! Geen buffers!! Die heb ik van mn leven nog nooit begrepen!

Wel verwarrend gedoe, ik hoop dat het allemaal nog wat duidelijker wordt. bij mij op school wordt er nog nauwelijks gepraat over de examens, maar ik wel de stof toch wel een keer duidelijk weten..
__________________
everything's not lost
Oud 01-04-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 01-04-2005 @ 10:52 :
uitgesloten van het examen zijn de punten 118 - 124. Domein G zuren en basen wordt helemaal gevraagd op het examen,DUS INCLUSIEF berekeningen aan zwakke zuren en basen en buffers !!! (zie punt 175)

je hoeft alleen niet te rekenen aan chemische evenwichten met evenwichtsverschuivingen enzo.

dus nogmaals: punt 175 - 181 wordt WEL getoetst op het examen en dat is dus rekenen aan zuur-base evenwichten.

geen valse info geven
Als subdomeinen 118 t/m 124 niet hoeven, hoef je dus in je hele examen geen enkele berekening te maken met evenwichten.
Je moet wel de pH kunnen berekenen, maar niet via evenwichten.
Oud 01-04-2005, 17:32
sdekivit
sdekivit is offline
lees die andere punten maar eens door die ik opnoemde. Je moet het wel weten !
Oud 01-04-2005, 18:19
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
weet niet waarom ze het doen, maar het is wel elk jaar anders. Sla er eens een examenbundel of samengevat op na en je zult het zien. Bij ons waren geloof ik zelfs sommige SE's erop afgesteld. Maar in de meeste gevallen betekent dat sommige onderwerpen wegvallen niet gelijk dat je er niets meer van weet; je houd je er meestal toch wel mee bezig.

Ik deed vorig jaar examen en toen lieten ze waterstofbruggen weg Had wel wat anders mogen zijn van mij
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 01-04-2005, 19:10
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 01-04-2005 @ 18:32 :
lees die andere punten maar eens door die ik opnoemde. Je moet het wel weten !
Ik kreeg van mijn docent dit op papier:

Op het CSE scheikunde 1,2 zullen geen vragen gesteld worden over:
van domein E: de subdomeinen Reactiesnelheid (eindterm 110- 117) en Evenwichten (eindterm 118-124).
(Zie blz. 366 van Chemie scheikunde 1 deel 2)
Door het uitsluiten van het subdomein Evenwichten geldt zowel voor scheikunde 1 als voor scheikunde 1,2 dat op het eindexamen 2005 geen vragen zullen worden gesteld die betrekking hebben op bijvoorbeeld de berekening van de pH van oplossingen van zwakke zuren en/of basen, dan wel over de berekening van de pH van een buffer.
Oud 01-04-2005, 21:26
sdekivit
sdekivit is offline
zou het toch maar leren (en btw: ik heb mn examens al gedaan dus heb dat boek niet en het staat duidelijk op havovwo.nl wat wordt uitgesloten en daar staat pH-berekenen aan zwakke zuren niet cursief))
Oud 02-04-2005, 11:27
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
door de overheid worden zgn einddoelen gesteld. Die per jaar een beetje verschillen. Daar wordt dus bepaald wat je moet weten voor je examen. Deze doelen zijn al ruim vantevoren vastgesteld. De docent werkt daar als het goed is ook naar toe. Deze zij ook op internet te vinden, weet alleen de site niet.
__________________
I love mittens made out of kittens
Oud 10-04-2005, 12:02
Verwijderd
Om toch naar even terug te komen over de weg te laten stof bij scheikunde.

Dit komt rechtstreeks van de officiele site www.eindexamen.nl

Bekijk deze .pdf maar voor scheikunde: http://www.eindexamen.nl/9303105/d/2005mm_uitsl-sk.pdf

Ik citeer:
"De uitsluiting van een subdomein betekent, dat de kandidaat de specifieke stof in dat subdomein niet hoeft te kennen. Het uitsluiten van evenwichtsreacties houdt in dat de kandidaat in 2005 dus niet (onder meer) hoeft te kunnen aangeven wat onder een dynamisch evenwicht wordt verstaan, ook hoeft hij niet, gebruik makend van de evenwichtsvoorwaarde, te kunnen rekenen aan evenwichtsreacties. Maar de uitsluiting betekent niet, dat geen enkele vraag kan worden gesteld waarin een evenwichtsreactie voorkomt. Meer specifiek kan worden aangegeven dat door de bovengenoemde uitsluitingen van het centraal examen geen vragen zullen worden gesteld over pH veranderingen bij verdunning van bufferoplossingen en oplossingen van zwakke zuren en zwakke basen; en over berekeningen aan oplossingen van zwakke zuren en zwakke basen (eindtermen 173 en 175)."
Ads door Google
Oud 14-04-2005, 16:28
SebastiaanLAKS
SebastiaanLAKS is offline
Als je wilt weten wat er allemaal wel en niet geleerd moet worden kan je dat terugvinden op www.watmoetikleren.nl
Oud 15-04-2005, 18:37
Verwijderd
Mijn leraar scheikunde wist dus van niets, heerlijk zo'n capabele docent.
Oud 16-04-2005, 16:18
ladyS
ladyS is offline
Sow nadat ik deze forum had gelezen ben ikwel in panike geraakt hoe moet ikweten wat ik wel en niet moet gaan doornemen voor examens. Waar staan dat allemaal
__________________
ssss
Oud 16-04-2005, 16:19
ladyS
ladyS is offline
lamaar ikzie het al
__________________
ssss
Oud 17-04-2005, 13:11
Verwijderd
best wel stupid als ze rekenen aan buffers en zuren en basen eruit gooien, want dat was bij me studie biologie 1e jaar echt een essentieel deel van het basispracticum!
Oud 18-04-2005, 08:31
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Bij mijn vorige school was het zelfs zo erg dat ze bepaalde onderwerpen gewoon helemaal niet behandeld hadden.
Ja leuk, nu zit ik op een andere school staatsexamen te doen en moet ik even binnen een maand tijd die stof leren EN de normale examenstof leren.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Algemene schoolzaken Luzac College
Jolla
44 14-06-2004 23:55
Verhalen & Gedichten Beetje dagboek
Vlooienband
30 29-06-2003 18:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.