Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2007, 23:25
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ik heb vorige week een ford mondeo uit 1994 gekocht, met 230.000 op de teller. Oud beestje, maar voor een klein bedrag.

De geschiedenis:
- heeft ooit op gas (G3) gereden, maar die is er nu uit en rijdt op benzine. Wanneer dit is gebeurd weet ik niet

bij het rijden mankeert er niets, start feilloos en er rammelt ook niks. Echter... de motor wordt te warm. De meter bevat een blauw stukje, een middendeel waarin "NORMAL" vermeld staat en een rood deel. Wanneer ik met een koude motor wegrij, komt hij op een normaal tempo op tempratuur, maar de meter loopt gestaag door precies TOT het rode vlak. Daar mijn pa vroeger dezelfde soort heeft gehad weet ik dat dat geen gezonde stand is. (Eerder in het midden, en niet tegen het rode aan). Wanneer ik boven de 130 kom (dus even het gas wat harder intrap) heeft de meter zelfs de neiging om in het rode te komen.

Het oliepeil en de koelvloeistof zijn in orde. Ik heb begrepen dat het de thermostaat kan zijn die versleten is/ niet goed functioneerd (hij koelt te laat of te weinig dan?), maar ook dat er een scheur kan zitten in de koppakking (duur geintje).

Komt een van jullie dit verhaal bekend voor en heeft enige tips?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2007, 02:07
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Met een kapotte koppakking heb ik wel ervaring, toen waren de klachten anders (hele dikke witte rookpluimen waardoor de mensen die achter mij reden niets konden zien, startproblemen, en niet gelijkmatig rijden (dat kwam geloof ik doordat 1 cillinder gevuld was met koelvloeistof). Op het moment dat de koelvloeistof op was (weg gelekt), werd de motor pas te heet).

Ik weet niet wat je auto mankeert.. Je kunt bij de garage wel laten checken of je temperatuursensor in orde is..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 17:46
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
en je radiateur? slaat de fan aan?

kan de thermostaat zijn, als die lam is kan je temperatuur te hoog oplopen, dat hoeft niet duur te zijn en is opzich zelf te vervangen.

Verder wel vreemd dat je vloeistoffen op normaal pijl zijn.
Anders ff op inet een ford forum opzoeken ofzo?daar zitten zekerweten knakker die je meer kunnen vertellen.

Hopelijk is het niet de koppakking, als die eruit knalt is je hele motor zo goed als kapot.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 08-09-2007, 19:01
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
en je radiateur? slaat de fan aan?

Hopelijk is het niet de koppakking, als die eruit knalt is je hele motor zo goed als kapot.
Offtopic:
Ik heb 50 km met een kapotte/lekke koppakking gereden (ik wist niet dat de koppakking stuk was en moest naar mijn werk... Die witte rookpluimen nam ik op de koop toe).
Desondanks is mijn motor heel gebleven. De ANWB monteur vertelde dat wanneer ik nog even was doorgereden zonder koelvloeistof (want die was ondertussen op), mijn motor inderdaad kapot zou zijn gegaan..

Een expert ben ik natuurlijk niet, maar ik ken meer mensen waarbij de koppakking kapot ging en het een kwestie was van koppakking vervangen.. (Ja, en motor afvlakken etc... Iig hoefde de motor niet gereviseerd te worden... Of hoe het ook heet).. Maar goed, dat vervangen van zo'n koppakking blijft natuurlijk ronduit duur... Met name door dat arbeidsloon
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 11:17
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
hmmm, ja oke ,maar je kan dus je motor ermee kapot rijden.

Probleem al bekend, TS ?
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 14:07
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
negative, vd week maar even langs garage.

Hoe werkt dat, met dit verhaal? Kijken ze gratis of ben ik het verplicht bij hun te laten maken?
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 16:13
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
je kan altijd bij een garage langsgaan om te vragen of ze weten wat het is.

Je bent nooit verplicht het daar te laten maken,maar als je weg wilt gaan met de boodschap dat ze t niet mogen maken zullen ze je ongetwijfeld een manuur in rekening brengen of ''onderzoekskosten'' oid.

Ik zou naar de merkdealer gaan en een beetje geiinteresseerd doen van ''ja komt dit vaker voor enzo'' beetje geinteresseerd,niet te zakelijk,want als zij zakelijk gaan doen kost het je dus geld.
Merkdealers van je ''eigen'' merk zijn meestal wel iets coulanter omdat zij immers ooit de leverancier van het vehicle geweest zijn.
Ook daar zouden ze kosten in rekening kunnen brengen,maar dat zullen ze minder snel doen als een andere merkdealer of universele garage.

Dit is iigeval mijn beleving van de afgelopen 4jaar met 5 autos.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 17:55
Ivo
Ivo is offline
Koppakking lijkt het niet op. Dan zou je inderdaad ook witte rookpluimen moeten waarnemen en je vloeistofpeil moeten dalen. Bovendien heeft een lekke koppakking niet als direct gevolg de oververhitting. Dat gebeurt pas als door de lekke koppakking het vloestofniveau te veel is gezakt.

Opties zijn:
- niet goed werkende thermostaat
- ventilator slaat niet aan, maar dat zou vooral bij file-rijden problemen moeten geven. Als je enige snelheid hebt, zorgt de rijwind wel voor veel meer koeling van de radiateurd, dan zo'n electrische ventilator ooit zal kunnen doen.
- radiator is roestig of ernstig vervuild. Roest en vuil zorgen voor slechte warmtegeleiding, waardoor de warmte van de koelvloeistof niet kan afgevoerd worden naar de lucht die langs de radiator stroomt.
- slechte afstelling van de motor
- verkeerde of vuile olie waardoor de boel niet goed gesmeerd wordt, dat geeft extra wrijving.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 19:00
Verwijderd
Het zou best een lekke koppakking kunnen zijn, bij mij was als eerste kenmerk het verbruik van koelwater, en vervolgens vermogensverlies met daarbij overhitting. Als een koppakking stuk is kunnen de symptomen bij elk type auto weer anders zijn, het heeft ook te maken met de contructie van de motor.

Ik heb destijds toen mijn lekke koppakking vervangen. Het is niet moeilijk ofzo, maar meer een irritant karwei.

Ik zou eerst een keer je koelsysteem laten doorspoelen en je thermostaat vervangen. Waarschijnlijk werkt jou koelsysteem ook met een bi-metaaltje dat ervoor zorgt dat het 2e circuit van je koelsysteem in gebruik wordt genomen zodra de motor op temperatuur komt. Pas dan gaat de koelvloeistof ook door de radiateur, dus ook controleren of dat nog goed werkt (kost beide een paar euro ofzo?). Als het probleem dan aanhoudt zou ik ervan uitgaan de je koppakking lek is.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 08:45
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Het zou best een lekke koppakking kunnen zijn, bij mij was als eerste kenmerk het verbruik van koelwater, en vervolgens vermogensverlies met daarbij overhitting. Als een koppakking stuk is kunnen de symptomen bij elk type auto weer anders zijn, het heeft ook te maken met de contructie van de motor.

Ik heb destijds toen mijn lekke koppakking vervangen. Het is niet moeilijk ofzo, maar meer een irritant karwei.

Ik zou eerst een keer je koelsysteem laten doorspoelen en je thermostaat vervangen. Waarschijnlijk werkt jou koelsysteem ook met een bi-metaaltje dat ervoor zorgt dat het 2e circuit van je koelsysteem in gebruik wordt genomen zodra de motor op temperatuur komt. Pas dan gaat de koelvloeistof ook door de radiateur, dus ook controleren of dat nog goed werkt (kost beide een paar euro ofzo?). Als het probleem dan aanhoudt zou ik ervan uitgaan de je koppakking lek is.
Offtopic: heb je zelf je koppakking vervangen? Heb je al dat gereedschap ervoor? En de instructies van hoeveel slagen iedere bout aangedraaid moet worden? En het afvlakken van zo'n motor? Nou, dat vind ik erg knap! Het lijkt mij wel een moeilijk, en vooral langdurend karwei

Ik heb ook wel eens de ANWB om een diagnose gevraagd... Dat is gratis, als je er lid van bent..

Ben benieuwd wat het probleem was/ is.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 12:19
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ben lid van de ANWB, maar heb inmiddels al een afspraak voor woe-morgen gemaakt bij een garage hier in de buurt. Geen merkdealer, daar heb ik juist alleen maar gedoe mee gehad.....

ik hou jullie op de hoogte!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 15:33
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Ik heb ergens gelezen dat de ANWB enkele eisen steld aan nieuwe leden zoals de staat en bouwjaar van de auto, immers oudere auto's hebben doorgaans meer last van gebreken dan nieuwere auto's. En dat scheelt de ANWB aan arbeidskosten en manuren.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 09:19
Ivo
Ivo is offline
De ANWB stelt daar geen eisen aan hoor. Die belachelijke concurrent (Route Mobiel) doet dat wel. Bij Route Mobiel kan je ongeveer alleen maar lid worden zolang de mobiliteitsgarantie van het merk nog geldig is en ze je daar dan naartoe verwijzen.
Alleen extreem achterstallig onderhoud kan bij de ANWB een reden zijn om je te laten staan. Of wanneer ze een keer een noodreparatie hebben uitgevoerd en je het daarna niet definitief hebt gerepareerd.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 10:17
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
ik wou net zeggen... volgens mij is de anwb niet zo streng. Tegenover mij zijn ze althans vriendelijk geweest (kapotte dynamo gehad)
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: heb je zelf je koppakking vervangen? Heb je al dat gereedschap ervoor? En de instructies van hoeveel slagen iedere bout aangedraaid moet worden? En het afvlakken van zo'n motor? Nou, dat vind ik erg knap! Het lijkt mij wel een moeilijk, en vooral langdurend karwei

Ik heb ook wel eens de ANWB om een diagnose gevraagd... Dat is gratis, als je er lid van bent..

Ben benieuwd wat het probleem was/ is.
Afvlakken van de kop heb ik laten doen, momentsleutel heb ik geleend. Verder heb je geen speciaal gereedschap nodig. Gewoon een beetje wiskunde inzicht en soms een paar extra handen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 15:26
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
benieuwd
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 21:27
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
kapotte themostaat + thermostaatkoppel. en nog een of ander ander schakelaartje. nu iig weer prima
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 09:24
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Nou gelukkig dat het inderdaad geen kapotte koppakking bleek te zijn!
Vielen de kosten mee van de vervangen onderdelen?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2007, 01:34
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
in totaal 240 euro. iets van 70 aan materialen en rest arbeidsloon.... helaas wat duurder dan verwacht, maar probleem is verholpen (toch voor 740 euro dan een "nieuwe" auto, toch nog netjes )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Show je auto-topic, part V
Methuselah
318 10-02-2015 07:13
Verkeer & Vervoer Omschrijf jouw rijstijl..
Verwijderd
90 30-04-2006 19:32
Verhalen & Gedichten -mijn verhaal- Rosendeal =)
Nijn*
1 26-02-2004 17:48
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Pijnlijke Eenvoud
juliettebinoche
59 11-01-2004 22:12
Verhalen & Gedichten Feedback
GI_Rutger
9 11-11-2003 09:25
Software & Hardware scooter?
anonieme_teddybeer
35 13-02-2002 13:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.