Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2015
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2015, 20:29
animatiekoning
animatiekoning is offline
Hoi,

Zijn er een paar mensen hier die ervaring hebben met examen natuurkunde maken? Ik kom er vaak bij oefenexamens echt niet uit

Zijn er tips om toch nog zoveel mogelijk punten in de wacht te slepen?

Alvast bedankt...
Advertentie
Oud 10-05-2015, 21:40
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Wat ik altijd eerst meteen doorneem na het lezen van zo'n vraag zijn alle formules die er mee te maken kunnen hebben.
__________________
Time is Illmatic
Oud 11-05-2015, 07:57
quintyy
Avatar van quintyy
quintyy is offline
Citaat:
Hoi,

Zijn er een paar mensen hier die ervaring hebben met examen natuurkunde maken? Ik kom er vaak bij oefenexamens echt niet uit

Zijn er tips om toch nog zoveel mogelijk punten in de wacht te slepen?

Alvast bedankt...
Ik vind die natuurkunde examenvragen ook altijd zo vaag.. probeer eerst de situatie te begrijpen. Wat gebeurt er? Welke krachten bv spelen er een rol. Lees goed de inleiding! En dan opschrijven wat je al weet en wat jemoet berekenen als het een.rekenvraag is. Bij een uitleg vraag zou ik een tekening maken
Oud 11-05-2015, 18:52
sjoti
sjoti is offline
Probeer een keer een examen te maken waarbij je je rekenmachine weglegt. Denk niet na over de getallen die er staan maar probeer wel naar de oplossing toe te werken met wat je hebt zodat je uiteindelijk een omgeschreven formule hebt waar je zo de getallen in kan vullen. Dit zorgt er vaak voor dat je veel bewuster gaat nadenken over wat je hebt en wat je moet gebruiken om tot het antwoord te komen.

Maak een paar examenopgaven en je zult zien in het correctievoorschrift dat je bij iedere vraag maar een punt kan missen; dat is het completeren van de berekening.

Laatst gewijzigd op 11-05-2015 om 20:10.
Oud 11-05-2015, 19:46
animatiekoning
animatiekoning is offline
ja dat completeren van de berekening snap ik niet zo goed, wat bedoelen ze daar mee?
Oud 11-05-2015, 20:09
sjoti
sjoti is offline
Dat punt krijg je als je de vraag compleet goed hebt. In completeren zit dus ook de juiste significantie, geen afrondfouten, juiste constantes gebruiken e.d.

EDIT: hier de officiele uitleg, staat in het correctievoorschrift van ieder examen in een van de eerste pagina's.

1 Een afwijking in de uitkomst van een berekening door acceptabel tussentijds afronden
wordt de kandidaat niet aangerekend.
2 De uitkomst van een berekening mag één significant cijfer meer of minder bevatten dan
op grond van de nauwkeurigheid van de vermelde gegevens verantwoord is, tenzij in de
vraag is vermeld hoeveel significante cijfers de uitkomst dient te bevatten.
600063-2-35c 3 Lees verder
3 Het laatste scorepunt, aangeduid met ‘completeren van de berekening’, wordt niet
toegekend in de volgende gevallen:
- een fout in de nauwkeurigheid van de uitkomst
- een of meer rekenfouten
- het niet of verkeerd vermelden van de eenheid van een uitkomst, tenzij gezien de
vraagstelling het weergeven van de eenheid overbodig is. In zo'n geval staat in het
antwoordmodel de eenheid tussen haakjes.
4 Het laatste scorepunt wordt evenmin toegekend als juiste antwoordelementen foutief met
elkaar worden gecombineerd of als een onjuist antwoordelement een substantiële
vereenvoudiging van de berekening tot gevolg heeft.
5 In het geval van een foutieve oplossingsmethode, waarbij geen of slechts een beperkt
aantal deelscorepunten kunnen worden toegekend, mag het laatste scorepunt niet worden
toegekend.
Oud 11-05-2015, 20:15
animatiekoning
animatiekoning is offline
dus als je een tikfoutje maakt op je rekenmachine kost je dat al gelijk een hele punt? vind ik een beetje flauw...
Oud 11-05-2015, 20:17
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Er zijn 75 punten te halen. Eén punt minder betekent dus 0,1 of 0,2 minder op je cijfer. Dat lijkt me zo gek niet.
Oud 11-05-2015, 20:27
animatiekoning
animatiekoning is offline
vaak is het ook gewoon zo dat het eerder gaat om het lezen van de vraag dan de stof begrijpen bij natuurkunde, examen Nederlands al gehad, dus ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog tekstbegrip in zo'n examen moet!
Oud 11-05-2015, 20:35
sjoti
sjoti is offline
Dat is altijd al zo geweest, of je nu bij scheikunde een molsom uitrekend, bij wiskunde het buigpunt in een formule moet vaststellen of bij natuurkunde de lenssterkte moet berekenen, van schriftelijke examens tot schoolexamens tot eindexamens.

Maar je kan het ook van de andere kant bekijken. Je kan voor iedere vraag waarbij je iets moet uitrekenen alle puntjes krijgen op 1tje na zodra je de benodigde formules gebruikt en omschrijft.Dit betekent dat je een zeer hoog punt kan halen (denk hierbij aan een 8.5) zonder ook maar een enkel getal op te schrijven en alleen met letters te werken.

Dit dwingt je tot goed nadenken over welke formules die je hebt zonder dat je klakkeloos je GR erbij pakt en wat getallen erin gaat knallen en opschrijven.

Probeer het een keer en kijk dan naar het correctievoorschrift.
Oud 11-05-2015, 20:41
animatiekoning
animatiekoning is offline
Ik heb alle examens van 2010 en verder al gemaakt, is het mogelijk nog meer te oefenen?
Oud 11-05-2015, 20:48
sjoti
sjoti is offline
Citaat:
Ik heb alle examens van 2010 en verder al gemaakt, is het mogelijk nog meer te oefenen?
Natuurlijk, oude examens zijn nog steeds relevant! De stof die je moet kennen is op examenblad.nl ergens te vinden. Het natuurkunde examen is door de jaren heen niet heel veel veranderd al zal je af en toe op moeten letten dat er wat opgavens tussen kunnen zitten met stof die je niet hoef te kennen (het examen van 2006 is een perfect voorbeeld waarbij er in 1 opgave het doppler effect voorkomt).
Oud 11-05-2015, 20:50
animatiekoning
animatiekoning is offline
super bedankt! ik dacht dat alle examens voor 2010 niet echt overeen komen met de huidige maar ik ga het proberen..
Oud 11-05-2015, 21:06
Verwijderd
Citaat:
vaak is het ook gewoon zo dat het eerder gaat om het lezen van de vraag dan de stof begrijpen bij natuurkunde, examen Nederlands al gehad, dus ik snap eerlijk gezegd niet waarom er nog tekstbegrip in zo'n examen moet!
Misschien omdat tekstbegrip met afstand de meest belangrijke skill is die je kan hebben. Als jij ingenieur bent en je begrijpt uit een tekst iets dusdanig dat de brug instort als er tien vrachtwagens in de file staan ben je gewoon ongeschikt voor het leven.
Oud 11-05-2015, 21:59
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Misschien omdat tekstbegrip met afstand de meest belangrijke skill is die je kan hebben. Als jij ingenieur bent en je begrijpt uit een tekst iets dusdanig dat de brug instort als er tien vrachtwagens in de file staan ben je gewoon ongeschikt voor het leven.
Dit dus. Bij wiskundetoetsen ook altijd dat eeuwige gezeik van mede-leerlingen: "Maar dit is toch wiskunde?!?!?"
__________________
Time is Illmatic
Oud 12-05-2015, 08:14
Verwijderd
Ja inderdaad. Het is geen proefwerkje, het is het Centraal Schriftelijk. En het is niet alsof ze de vragen in een taal stellen die je nog nooit gehad hebt.
Oud 12-05-2015, 12:20
animatiekoning
animatiekoning is offline
O maar bij wiskunde heb ik dus totaal geen problemen, ik kan altijd alles wel beantwoorden als ik genoeg tijd krijg. Maar bij natuurkunde is het soms niet duidelijk wat ze van je willen.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Technisch natuurkunde wel of niet
rivaha
2 03-02-2015 06:57
Studeren Leraar Natuurkunde
Bola
4 12-10-2013 14:00
Algemene schoolzaken Profielkeuze N&G VWO?
elle.jean
1 29-11-2012 07:50
Algemene schoolzaken (VAVO) - Belgische student - VWO opleiding(?)
San_Francisco88
2 08-03-2010 15:21
Studeren Natuurkunde studeren
Mr.Mark
22 28-12-2009 15:49
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA/NE] Onderwerp praktische opdracht 6 VWO...
Flaks
8 06-10-2008 15:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.