Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2006, 05:30
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Pathologie

Het waren jaren dat ik dacht
dat ik een ander zag op de
bodem van mijn thee
en ik vastklampte aan het idee
dat in de aarde dit drukke hoofd
tenminste rusten zou

maar wat aspirine ook belooft
(hoe lang je er ook op wacht)
het helpt niets het gaat nooit
weg wordt niet beter altijd
anders en na het een komt
altijd wel wat anders en wanneer
wanneer wordt alles anders?

Ik heb een syndroom met fantoompijn
uit een deel dat allang gestorven is
het komt met dyspneu en van ’t loom zijn
somberheid waar ik moeilijk bovenop kom
het geeft een pijn op de borst waarvan
men zegt dat het niet echt is
een symptoom van ouderdom.

Laatst gewijzigd op 31-10-2006 om 16:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2006, 09:53
Verwijderd
Natuurlijk ben ik fan van strofe 2, hoe kan het ook anders. Heerlijk ritme, de verwarring, .

De laatste strofe vind ik aanzienlijk minder. Ik vind het te opsommerig, te omschrijvend.

En feli liefje
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 12:41
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Hm, best een goed gedicht. Wel erg somber voor een verjaardag, zo oud is 20 helemaal niet hoor. Ik vind de tweede en de derde strofe beide erg sterk, mooie herhaling van 'wanneer' in de 2e. De eerste strofe zet wel een degelijke sfeer neer, maar het is wat onaf naar mijn idee. Ik weet niet precies waar dat aan ligt, misschien omdat ik het heel erg los van strofe 2 bekijk terwijl het eigenlijk gewoon doorloopt. Oh ja, in de derde strofe, moet het daar niet zijn: "(...)een symptoom van ouderdom"?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 15:04
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Okay, dyspneu moest ik wel even opzoeken. Wat een geweldig woord. Ik vind dit gedicht gewoon goed, alhoewel van ouderdom inderdaad mooier zou zijn. Je subtiele rijm is gaaf, vooral het klankenspel in de laatste strofe (syndroom - symptoom bijvoorbeeld).
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 15:05
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Bedankt voor het commentaar.

Ja, syndroom van ouderdom is beter, maar ik denk dat ik de hele 3e strofe schrap en het idee van de eerste zin uit die strofe behoud en het opnieuw schrijf, want daar ging het mij om.

Ik was heel erg vroeg wakker op mijn verjaardag en kreeg plots inspiratie. Het was eigenlijk bedoeld voor iemand, een soort van cadeautje, maar omdat het uiteindelijk toch niet zo heel persoonlijk was, besloot ik het maar op dop te plaatsen. (als bewijs dat ik nog wel wát doe hier)

Zelf vind ik de 3e strofe veel te gerijmd. Dat het er nu niet zo goed uitziet, komt omdat ik toen ook niet echt wist hoe ik mijn gedicht wilde afsluiten, welke kant ik opwilde. Ik denk dat ik dat nu wel weet .

Nogmaals bedankt!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 01:05
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
De derde strofe heeft echt wel potentie hoor, ook al is het wat gerijmd. Je zou een aantal woorden uit die strofe goed kunnen gebruiken voor een nieuw stukje. Post je de nieuwe versie ook nog?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 20:09
Verwijderd
Ik blijf erbij dat ik dyspneu een beetje gek vind. Het is wel een mooi woord maar het past er niet tussen. En of dat nou echt zo is of dat dat komt omdat ik het veel te vaak lees, dat weet ik niet. Fantoompijn vind ik mooier.

Ik denk juist dat je tweede strofe sterker zou kunnen zijn. Ik vind het wel wat, maar meer door het onderwerp dan door je verwoording, ik denk dat het ook wel wat meer aan zou kunnen spreken. Maar ik weet ook niet hoe.

En nog gefeliciteerd
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 18:36
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik zeg: vooral 2 de moeite waard. iig, die springt er op het eerste gezicht uit. ik stoor me in strofe 1 een beetje aan 'en ik vastklampte', je mist of me of de herhaling van dat is niet sterk. in mijn bescheiden opinie een wat droevig einde van een veelbelovende strofe. twee zijn woorden, woorden, mooi. drie ook mooi, je verstaat de kunst van het spelen met woorden (nog steeds) .

en, idd gefeliciteerd .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Help, van VWO4 naar HAVO4??
mirjam1997
61 06-10-2012 18:59
Levensbeschouwing & Filosofie >> Geloven in God <<
Lord Dolphin
378 17-11-2005 22:03
Algemene schoolzaken Voel jij je veilig op school???
joskaatje
23 15-03-2004 17:03
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekverslag meisje niemand.... HELP!
flipkip
2 13-06-2003 08:41
Muziek System Of A Down (SOAD)
SOAD_Metal
117 15-11-2002 20:37
Psychologie als je wil lees 't maar, en anders niet ;)
Kazanka
9 04-03-2002 01:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.