Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2011, 21:13
>:-)
>:-) is offline
Hey allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, en ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken:

Er komt een enorme lap tekst aan, als je geen zin hebt om alles te lezen skip(ctrl+f, "Om het allemaal samen te vatten:", enter) dan naar onder, daar staat een samenvatting, maar echter geen domme opmerking als je niet alles hebt gelezen !

Met de recente en eerdere veranderingen in de politiek is er bij mij een situatie ontstaan die mij aan het denken heeft gebracht. Met de invoer van de 1040-urennorm (die voor zoveel opschudding heeft gezorgd) werden ook andere regels en normen ingesteld. De overheid heeft bijvoorbeeld ook een landelijke taal en rekentoets ingesteld waar de lichting van 2008-2009 voor het eerst mee te maken zou krijgen. Deze lichting moet in hun examen jaar een taal en reken toets maken, wie niet goed scoort (ik ben niet op de hoogte van de exacte eisen) zakt voor zijn of haar examen. Wat er ook in deze regels staat is dat er geen rekening gehouden gaat worden met dyslectici, dat wil dus zeggen: als jij (zoals ik) dyslexie hebt, wordt hier dus eigenlijk de duur gewoon voor je neus dichtgegooid.

Ik heb hier zelf niet eens zoveel problemen mee, ik ben (arrogant) redelijk intelligent, en ik kan tot op zekere hoogten compenseren voor de fouten die ik maak bij een spelling onderdeel met de zuivere 10 die ik haal bij woordenschat. Wat mijn aandacht vooral trok hieraan was de vraag: waarom besloot de overheid zo'n toets, nee, een hele reeks aan maatregelen(de urennorm) in te stellen?

Het antwoord vinden we van een aantal jaren terug tot het heden. Bedrijven klagen steen en been over de onkunde van nieuwe werkkrachten ( afgestudeerden) om een 'normale' Nederlandse brief te schrijven. Het is ook waar: brieven, rapporten en formele memo's staan vol met spel-en grammaticale fouten, en de gemiddelde werknemer onder de 25 jaar doet er minstens 1 minuut over om een keersom met getallen achter de coma uit te rekenen. En de overheid heeft eindelijk geluisterd. De normering voor de vakken wiskunde en Nederlands is omhoog gegaan, EN er zijn twee extra toetsen bijgekomen om dit probleempje met alle geweld recht te slaan.

Kort samengevat:

bedrijven klagen over leerlingen omdat ze veel fouten maken in hun Nederlandse brieven, de overheid heeft besloten om maatregelen te nemen (de urennorm, de extra toetsen, de hogere eisen)

Is het jullie trouwens ook opgevallen dat lessen steeds saaier worden? Dat jij thuis nog niet eens je agenda open wil slaan om eens te kijken wat je moet doen voor huiswerk? Dat leuke interactieve lesprogramma's maken dat je eigenlijk het liefst een potje wilt gaan janken uit verveling? Dat is wel hoe ik me voel

Ik ben het bestuderen van bomen aan de hand van hun bladeren en noten met biologie zat! Nee! ik wil geen computerspelletje spelen met geschiedenis over de jagers en verzamelaars! Nee! ik wil geen project schrijven over parabolen, parameters en hun toepassingen! Wat zeg je? een excursie? Leuk!, wacht, Je moet wel het blaadje van je speurtocht invullen

Ik weet zeker dat een, of aller deze dingen je wel bekend voorkomen. En dat is waarom ik denk, dat zeker met deze nieuwe normen, regels en eisen, het onderwijs compleet op de schop moet.

Ik bedoel, het feit dat afgestudeerden nauwelijks een A4'tje zonder een fout van het een of ander kunnen schrijven vertelt ons dat er iets mis is, ja, maar niet wat.

Waarom zouden we onszelf nog meer inspannen om fatsoenlijk te leren schrijven of rekenen? Als onze knapste koppen de moeilijkste reken sommen in 3 minuten volledig kunnen uitrekenen. En als onze beste bouwvakkers de stevigste dijken en huizen kunnen bouwen. Waarom maken we ons dan druk over spelling en rekenen?

Wie heeft er geen smartphone in zijn zak zitten? Wie heeft er (in Nederland) niet minstens 1 keer per week toegang tot het internet? Een bron van kennis honderden malen groter en slimmer dan iedere willekeurige hoogleraar. Waarom zouden we uit ons hoofd moeten leren wanneer napoleon stierf als we het ook gewoon kunnen opzoeken op onze super snelle smartphone of google?

Waarom zouden we de moeite nemen om te leren Nederlands te schrijven, als we ook gewoon met word een foutloze sollicitatie brief kunnen opstellen?

Ik vindt niet dat een stel oude knarren in de politiek het recht hebben om ons op te dragen onze tijd te verdoen. Want dat is wat we aan het doen zijn. God ik weet niet eens meer wat ik 3 uur geleden heb gegeten, laat staan dat ik na 6 jaar (vwo) nog weet wat de jagers en verzamelaars uitvoerden.

Google weet het nog wel, Google weet alles, als je maar lang genoeg zoekt.

Om het allemaal samen te vatten:


Scholieren worden steeds luier:
en we maken ons huiswerk niet

Dat komt doordat we letterlijk onze tijd aan het verdoen zijn op school. Het is nu erger dan ooit. We moeten bijvoorbeeld kunnen rekenen! BELACHELIJK, WE HEBBEN EEN MACHINETJE IN ONZE ZAK ZITTEN DIE DE ALLER MOEILIJKSTE SOM KAN UITREKENEN IN EEN MILJOENSTE VAN EEN SECONDE!!!

Ik vindt dat school moet veranderen, ik vindt dat we nutteloze vakken zoals rekenen (pas weer geherintroduceerd door de hiervoor genoemde maatregelen) weer kunnen schrappen.
Ik vindt dat onze lessen anders moeten worden ingevuld, i.p.v reken kan je iemand bijvoorbeeld leren logisch leren na te denken. Ik heb geen lessen gezien die iemand dit leert, maar wist je dat het bij de meeste luistertoetsen mogelijk is om gewoon door naar de vraag te kijken te zien wat het goede antwoord is? Ik heb dit mezelf aangeleerd, maar wanneer ik later met klasgenoten bespreek wat we hebben geantwoord, en ik vertel hoe ik aan mijn (meestal goede) antwoord kom staan ze vaak met grote ogen te kijken.

Je kan iemand ook leren hoe ze informatie van het internet goed kunnen checken voordat ze het gebruiken. [I[Lekker boeie[/I], zul je nu zeggen, maar wacht maar totdat jij jou baas doodleuk komt vertellen dat de dodo's nog leven, en dat australie in de alpen licht...

Geloof me, er zijn bronnen die er suuuuper betrouwbaar uitzien, maar de grootste onzin verkondigen.


Een stel oude knarren focust te veel op het verleden in plaats van op de toekomst:
Ze hebben zelf waarschijnlijk geen smartphone, of ze weten niet hoe je een computer opstart

En om die reden hebben zij besloten dat wij moeten weten wanneer blablaba, dit zus en zo deed, en waarom. Het is waarschijnlijk nog niet tot ze doorgedrongen dat HET INTERNET ZO ONTZETTEN VEEL INFORMATIE OVERSPANT DAT ALS WE ALLES WILDE OPSCHRIJVEN IN BOEKEN, WE IEDERE BOOM OP AARDE ZOUDEN MOETEN OMKAPPEN OM GENOEG PAPIER TE KRIJGEN OM DIE BOEKEN MEE TE VULLEN (en dan heb ik het nog niet over de inkt, we zouden oceanen aan inkt nodig hebben om alle plaatjes, kaarten, en illustraties op het internet te printen)

Ik denk dus dat we smartphones zouden moeten toestaan in de klas, ik denk dat we apps moeten schrijven die het ons makkelijk maken om vragen op te zoeken op het internet, gewoon om dat het kan. Ik denk dat we i.p.v meer moeite in Nederlands te stoppen, ons zouden moeten verdiepen in hoe we onze smartphones/computers het beste kunnen gebruiken.

Want zeg nou eens eerlijk, weet jij ook maar 1% van hoe en wat je smartphone/computer doet en kan wat het doet?

Niet dat ik het nu over de 00's en 11's heb hoor, maar gewoon globaal, het is namelijk belangrijk(er) omdat te begrijpen, dan om te weten of je schoenlapper met of zonder dubbel p schrijft.


-Dat is wat ik vindt, vragen & antwoorden kunnen gepost worden.

Ben je het met mij eens/oneens? Post!

Laatst gewijzigd op 20-03-2011 om 21:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2011, 07:22
Verwijderd
Nee want je moet ook weten wat je moet invoeren op die rekenmachine, puber.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 10:47
Verwijderd
Als je niet begrijpt hoe rekenen werkt, dan kun je nog zoveel rekenmachientjes hebben, maar kom je niet erg ver. Je zult toch moeten weten wat vermenigvuldigen is en hoe dat in z'n werk gaat, anders weet je toch niet wanneer je het toe moet passen, laat staan wat de uitkomst betekent?

En met Word kun je geen foutloze sollicitatiebrief schrijven als je niet kan spellen of je grammatica niet beheerst
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 16:43
>:-)
>:-) is offline
@ beiden

Als ik het goed heb, en als jullie normale basisschool tijd hebben gehad, heb je dat al geleerd. Zeg nou zelf, denk je echt dat het nodig is om eindeloos keersommen te maken, als je dat tegen die tijd al op je mobiel kan intikken?

Citaat:
En met Word kun je geen foutloze sollicitatiebrief schrijven als je niet kan spellen of je grammatica niet beheerst
Spellings check zit toch echt in je word pakket hoor
Maar je hebt gelijk, je kunt geen foutloze sollicitatiebrief schrijven als je nooit gramatica hebt geleerd. Maar tegenwoordig hoef je dat ook niet meer te doen, die dingen kan je gewoon downloaden van het internet.

Edit:

www.123brief.nl <- Zo, het zal niet de beste brief zijn, maar de meeste mensen die nu van school afkomen zullen niet veel beter kunnen schrijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Een obsessie voor donkere dames
Rommeltje
25 12-06-2014 17:51
Verhalen & Gedichten Li Theriftir
Aelandill
47 06-01-2006 09:20
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.