Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2007, 16:33
aboe
aboe is offline
hooi!

ik heb afgelopen maandag operatie aan mijn schouder gehad. ik ben onder narcose geweest. daarna beetje misselijk, niet ergh. sinds gister als ik opsta,beweeg erg misselijk. maar nieet overgeven. komt dit van narcose of kan het door medicatie komen?


groet
__________________
het veiligste is om te doen waar je bang voor bent
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 16:36
Estar
Estar is offline
Kan door beide en door de combinatie van beide.

In iedergeval veel beterschap
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 19:12
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Hmm, vervelend. Kan inderdaad door beide of een combinatie komen. Je kunt best lang last houden van een narcose.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 19:40
lingua
Avatar van lingua
lingua is offline
Dit kan inderdaad komen door een combinatie van narcose en pijnstilling.
Vooral de wat sterkere zoals dipidilor kunnen deze klachten veroozaken.
Deze pijnstillers krijg je in het algemeen niet mee naar huis.
Tramal, een andere pijnstiller kan ook misselijkheidsklachten veroorzaken. Af en toe mogen patienten deze postoperatief thuis gebruiken, maar meestaal zullen de pijnstillers die je thuis gebruikt (hebt) paracetamol en/of diclofenac(brufen) zijn.
Deze veroorzaken geen tot weinig misselijkheidsklachten. (Mogelijk wel maagpijn).
Aangezien jij maandag al geopereerd bent en ik er van uit ga dat de ingreep op een dagbehandeling heeft plaatsgevonden, denk ik niet dat de misselijkheid door pijnstillers veroorzaakt wordt.

Mijn advies voor jou is om rustig in beweging te komen, eerst op de rand van het bed te gaan zitten voor je gaat staan. (Als je opstaat van uit een liggende positie).
Verder kan inademen door je neus en uitademen door je mond helpen.
Neem kleine porties, bouw het een beetje op en kijk wat je aan kan.
Vermijd zure dranken als sinasappelsap de tijd dat je klachten hebt.
Ik hoop dat dit helpt. Succes en beterschap!
__________________
Ik ben niet klein, ik sta gewoon ver weg!

Laatst gewijzigd op 13-07-2007 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 20:17
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Als het van de medicatie komt (pijnstillers) dan wil het nog wel eens helpen die in te nemen nadat je wat gegeten hebt. Dat scheelt bij mij altijd.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 13-07-2007, 21:01
stoepkrijtje
Avatar van stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Dat heb ik ook. En bij mij is het nu iets van 3weken geleden dat ik geopereerd ben. Het is nog niet over. Ik blijf moe, misselijk en duizelig. Mijn operatie duurde redelijk lang en ik heb dus lang geslapen. Mijn arts zij in ieder geval dat het heel normaal is.
__________________
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 08:18
aboe
aboe is offline
oh dank je wel. ik werd maandfag opgenomen en ging woensdag naar huis. had verschilllende pijnstillers gehad, paracetamol, ibubtofe,diaflonac, tramal en op het laatst morfine. (die ook niet hielp, misschien omddat ik als baby in de buik een hoop morfine heb gehad?)
maar nu na 2 verswchillende pijnstillers thuis, slik ik paracetamol en tramadol.

met de pijn gaat t redelijk, alleen die misselijkheid. hoe kan ik dat t best met eten doen? (lastigh alles met likjns doen, een vrienndin heeft me gister gedouched herhe)

oh en nog dit, ik heb zondag voor operatie laartste groote boodsachap op wc gwedaan. nu heb uik zon dikke buik. moet dit vanzelf weer goedkomen?
(
. en ik ging narcose in terwijl ik voor de 2e dag ongesteld was, toen ik eruit kwam was ik niet meer ongersteld)

groeten!
__________________
het veiligste is om te doen waar je bang voor bent

Laatst gewijzigd op 14-07-2007 om 08:28.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 12:54
lingua
Avatar van lingua
lingua is offline
Belangrijke bijwerking van tramadol (tramal) is misselijkheid...
__________________
Ik ben niet klein, ik sta gewoon ver weg!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 13:12
Verwijderd
Obstipatie komt wel vaker voor na een narcose, je darmen hebben dan ook even 'stilgelegen' en moeten weer op gang komen. Tramadol kan ook obstipatie veroorzaken. Bovendien lig je nu waarschijnlijk veel in bed of zit je stil, dat kan de verstopping verergeren. Zorg in elk geval dat je vezelrijk eet (volkorenbrood, groente, fruit) en ruim voldoende drinkt.
Als je er erg veel last van hebt, kun je bij de apotheek lactulose (laten) halen, ik weet even niet meer of je hier een recept voor nodig hebt, maar zo ja dan kun je dat waarschijnlijk telefonisch krijgen van de huisarts, als je de situatie uitlegt. Dat is een laxeermiddel.

Als je misselijk wordt van medicijnen, helpt het, zoals iemand al zei, vaak wel om ze bij of na de maaltijd te nemen. Het duurt dan wel wat langer voor het werkt.
Ook kun je voorkomen dat de misselijkheid erger wordt door niet overdreven vet of eiwitrijk te eten en door heel goed te kauwen.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2007, 16:18
toothfairy
toothfairy is offline
Iedereen is hier maar over die medicatie bezig maar het kan evengoed gewoon van de verdoving zijn.

Zelf ben ik 4 dagen ziek geweest van die verdoving maar dan met overgeven en niets kunnen eten en zo. Ik was maar 2uurtjes in slaap dus als jij langer verdoofd was (wat waarschijnlijk zo zal zijn), kan het misschien zijn dat je er ook meer of langer last van hebt?

Veel valt daar dus niet aan te doen (in dat geval). Gewoon proberen rustig weer wat te bewegen en te eten en zo.
__________________
Wie te vroeg juicht, heeft alvast plezier gehad.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 21:59
Kyoki
Kyoki is offline
Ik mag aannemen dat de tandartsverdoving en de narcose in het ziekenhuis beide anders zijn, maar van (wat ik gehoord heb) de meest gebruikte tandartsverdoving is ben ik toen afschuwelijk ziek geworden (misselijk + overgeven). Ook na de kaakoperatie (dus wel gewoon narcose) zat ik niet lekker in m'n vel (misselijk). Na drie dagen ging dat wel beter.

Bweh, als het niet overgaat, ga dan langs het ziekenhuis zou ik zeggen, m'n oom was na een operatie aan z'n heup ook ziek, en de wond heelde verder ook niet. Teruggegaan, bleek ie een of ander bacterie (dacht ik.. Kan even goed virus zijn geweest, maar goed, doet er even weinig toe) te hebben opgelopen. Dus nouja.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 07:55
Verwijderd
Citaat:
lingua schreef op 14-07-2007 @ 13:54 :
Belangrijke bijwerking van tramadol (tramal) is misselijkheid...
heel typisch, want ik ken een jongentje die het pseudo obstructie syndroom heeft, wat een ernstige aandoening aan het maag/darmkanaal is. Hij kan nix meer in zn maag of darmen verdragen, dus krijgt TPV. daarbij krijgt hij tramal juist tegen het overgeven/misselijk zijn..
Enig idee hoe dat kan?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 13:10
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
QP schreef op 17-07-2007 @ 08:55 :
heel typisch, want ik ken een jongentje die het pseudo obstructie syndroom heeft, wat een ernstige aandoening aan het maag/darmkanaal is. Hij kan nix meer in zn maag of darmen verdragen, dus krijgt TPV. daarbij krijgt hij tramal juist tegen het overgeven/misselijk zijn..
Enig idee hoe dat kan?
Volgens mij is een neveneffect van tramal dat het de werking van de darmen vertraagd.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 16:57
amor
Avatar van amor
amor is offline
Ik zou ook denken aan een combinatie van medicatie en narcose. Afgelopen oktober ben ik in 5 dagen tijd 2keer geopereerd. De narcoses waren kort maar pas na 6 weken was ik daar helemaal van hersteld. In het begin was ik zo misselijk dat ik met de declofenac was gestopt. Daarna ging het geleidelijk aan beter. Maar telkens als ik wat gegeten had werd ik weer misselijk, dat ging pas na 6 weken over.
__________________
11 september 1973, NUNCA MAS!
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Algehele narcose.
Wawl
4 01-10-2005 17:39
Lichaam & Gezondheid algeheel of ruggenprik
Fleurrr
31 10-06-2005 14:00
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Lichaam & Gezondheid Jongens of meisjes met "de ziekte van steinert" of te wel "Dystrophia Myotonica"
Maradinus
0 06-04-2003 17:25
Lichaam & Gezondheid narcose en daarna...
Catootjuh
21 01-12-2002 11:32
Lichaam & Gezondheid Wie zijn wij (de helpers hier)?
Rabbi Daniel
33 12-10-2002 19:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.