Oud 25-09-2007, 14:14
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
DEN HAAG - Het rijexamen voor personenauto's gaat vanaf 1 januari op de schop. Kandidaten worden dan getest op het zelf bepalen van een route met bijvoorbeeld een navigatiesysteem. Ook wordt meer nadruk gelegd op milieubewust rijden en op rijgedrag waardoor files kunnen worden vermeden. Het oefenen van het keren op de weg verdwijnt. Ook het theorie-examen verandert. De kosten voor het examen blijven gelijk. Dat maken minister Camiel Eurlings van Verkeer en het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid (CBR) vandaag bekend. Het nieuwe examen heeft als doel het aantal ongevallen onder beginnende bestuurders terug te dringen. Dat ligt vier keer hoger dan bij ervaren automobilisten.

Bij het nieuwe examen kan de kandidaat de opdracht krijgen om zonder aanwijzingen naar een bepaald punt te rijden, eventueel gebruikmakend van een 'TomTom'. Wanneer er een file dreigt, moet daarop goed worden geanticipeerd of moet de leerling in staat zijn een alternatieve route te kiezen.

Voor het onderdeel 'bijzondere verrichtingen' kiest de examinator twee van de opdrachten omkeren, parkeren of stoppen. In tegenstelling tot het 'oude' keren in een straatje, krijgt de kandidaat een algemene opdracht om te draaien en de rit in tegenovergestelde richting te vervolgen. Bij deze proeven kan de kandidaat zelf bepalen op welk moment en op welke plek hij die uitvoert.

Nieuw is ook dat de examinator de auto op een willekeurig moment aan de kant zet en de kandidaat om uitleg vraagt over zijn rijgedrag in een specifieke situatie. De kandidaat moet ook vooraf een vragenlijst invullen. De antwoorden worden na het examen gelezen en besproken, als een soort laatste controle. Ook wordt er aandacht besteed aan milieubewust rijden. Doel is veiliger en zuiniger rijden aan te leren door te letten op schakelgedrag en anticiperen in het verkeer.

Na een overgangstermijn van drie maanden gaat het vernieuwde praktijkexamen per 1 april definitief in. Het nieuwe theorie-examen wordt medio volgend jaar verplicht. De nadruk hierin ligt op gevaarherkenning en verkeersinzicht. Kandidaten krijgen acht seconden lang foto's van risicovolle situaties te zien. Daarbij moeten ze aangeven of ze gaan remmen, gas geven of niets doen.

Het CBR heeft al proefgedraaid met de nieuwe examenmethode. Kandidaten waren er volgens de organisatie positief over. Over een jaar worden de resultaten tegen het licht gehouden. De zesduizend rijschoolhouders worden de komende weken ingelicht.

Bron: http://www.nd.nl/Document.aspx?docum...ikel&id=100404

Betekend dit ook die het examen moeilijker of zwaarder gaat worden? De kans is groot dat ik ermee te maken krijg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2007, 14:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Hoe oneerlijk. Eerst laat die Eurlings de files toenemen, en daarna wil hij dat mensen files vermijden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 15:37
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Hmmm, geen idee hoe het gaat uitpakken.. ik vind alleen de integratie van het gebruik van GPS navigatie niet zo'n succes, want het heeft met autorijden verder weinig te maken; hoeveel auto's worden er standaard geleverd met navigatiesyseem? En hoeveel beginnende bestuurders laten meteen een TomTom inbouwen zodra ze een tweedehands autootje kopen?
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 17:12
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
lijkt me makkelijker, veel helderder allemaal en je krijgt de ruimte om je keuzes te beargumenteren.

Hoewel feit blijft dat je slaagt of niet, afhangt van de willekeur van de examinator.(is geen sneer, ben zelf ooit in 1x geslaagd,maar je hoort verhalen...)
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 17:20
Verwijderd
Ja inderdaad, dit zal weinig veranderen aan het feit dat of je slaagt of niet vooral afhangt van het weer.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 16:00
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Hoewel feit blijft dat je slaagt of niet, afhangt van de willekeur van de examinator.(is geen sneer, ben zelf ooit in 1x geslaagd,maar je hoort verhalen...)
Ik weet niet hoor, maar ik zou toch zo denken dat of je slaagt vooral afhankelijk is van hoe je rijdt. En die verhalen, tja, ken je dat verhaal van die vrouw die levende kreeftjes baarde?

Ik vind dat nieuwe examen wel wat hebben. Het grote probleem is dat een hoop van de rijvaardigheid pas opgedaan wordt nadat je het examen gehaald hebt. Wat ze nu willen is dat je zelf naar de andere kant van de stad kunt rijden zonder blindelings de aanwijzingen van een instructeur/examinator te volgen. En zowel op het verkeer moeten letten alsook de route moeten plannen/je tomtom in de gaten houden is een stuk lastiger dan gewoon rechts afslaan wanneer je dat verteld wordt (hoewel een tomtom dat voor een deel ook doet ).

Zelf ben ik een week nadat ik m'n eigen auto kreeg (had toen al een paar jaar een rijbewijs) achter op een andere auto gereden. Tja. Geen ervaring met filerijden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.