Oud 22-05-2011, 11:05
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Wisten jullie dat Luxemburg het rijkste land van de wereld is?
Ik vind het best wel komisch, je ziet het land nauwelijks op de wereldkaart.
Advertentie
Oud 22-05-2011, 11:21
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Het ligt er aan welke maatstaf voor rijkdom je gebruikt. Als je kijkt naar BNP per hoofd van de bevolking staat Luxemburg inderdaad bovenaan, tenminste in de lijst van het IMF (2010). In de lijst van de Wereldbank (2009) staat Monaco bovenaan, en in die van de CIA (2010) Qatar. Voor al deze landen geldt echter dat veel van het inkomen naar een paar mensen gaat, en de landen zelf weinig inwoners hebben, waardoor het BNP per hoofd een vertekend beeld geeft. Als je gaat kijken naar landen met een beetje een fatsoenlijk aantal inwoners staat Noorwegen bovenaan.

Ook kun je je afvragen of BNP per hoofd van de bevolking een goede maatstaf is voor "rijkdom".
Oud 22-05-2011, 13:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Met het BNP per hoofd als welvaartsindictator zit je altijd met hoe de distributie over de bevolking is. Als een paar mensen alles hebben merkt een groot deel er weinig van, en als het gelijk verdeeld is kun je niet spreken van grote rijkdom.
En het inkomen op zich geeft geen uitzicht op welvaart op zich, daar heb je toegang tot voorzieningen en andere lokale omstandigheden voor nodig. Je kunt rijk zijn in Qatar, maar dan woon je nog steeds in een achterlijke shariastaat.
Nederland heeft een lager inkomen per hoofd, maar hier hebben we tenminste wel iets dat op een rechtstaat lijkt, en goede voorzieningen. Ik zou zeggen dat wij rijker zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 22-05-2011, 14:16
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Met het BNP per hoofd als welvaartsindictator zit je altijd met hoe de distributie over de bevolking is. Als een paar mensen alles hebben merkt een groot deel er weinig van, en als het gelijk verdeeld is kun je niet spreken van grote rijkdom.
En het inkomen op zich geeft geen uitzicht op welvaart op zich, daar heb je toegang tot voorzieningen en andere lokale omstandigheden voor nodig. Je kunt rijk zijn in Qatar, maar dan woon je nog steeds in een achterlijke shariastaat.
Nederland heeft een lager inkomen per hoofd, maar hier hebben we tenminste wel iets dat op een rechtstaat lijkt, en goede voorzieningen. Ik zou zeggen dat wij rijker zijn.
Dat zou je ook de gevoelswaarde mee moeten tellen. Hoeveel mensen in Nederland voelen zich niet gewoon werkslaaf om maar maandelijks rond te komen?
Wat heb je aan rijkdom als alles om je heen 10x zo duur is?
Oud 22-05-2011, 14:18
poldersnol
poldersnol is offline
neej ik denk kongo rijkste land vd wereld

aahahahah nee grapj ben eg nie dom ofzo ik denk nl
ohnee ik denk luxemburg. is da goed???????????
Oud 22-05-2011, 14:49
SparklingBitch
SparklingBitch is offline
OMG WAT FRAPPANT ik fiel eg so PAF van me stoel van verbasing hoor thnx voor dit nieuws wa we nog nie wiste GR.
Oud 22-05-2011, 16:18
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Schrödinger, TI_D en Hokee: Bedankt voor nuttige posts.

Verder is dit een nutteloos topic dus het gaat dicht.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Samenzweringstheorien werken als religie
Ensenata
61 26-06-2009 19:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Debat over de EU Grondwet
Enlightenment
44 01-06-2005 13:15
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel II]
Sweet_Hadar
4 14-03-2004 21:29
Eten & Drinken Je favoriete hapje bij MacDonalds is..
Aafster
222 05-07-2003 12:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Toch nog maar een keer BUSH!!
Verwijderd
27 13-03-2003 22:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.