Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2011, 23:31
martinesardine
Avatar van martinesardine
martinesardine is offline
Hoi iedereen,

Ik zit voor het komende jaar in Amerika en ik wil ze hier wat introduceren met het nederlandse eten. dus ook snacks enzo.
Weten jullie wat echt Nederlands, wat ik kan maken?
Ik heb al appelflappen gemaakt en dat beviel ze wel

Alzovast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2011, 08:09
Verwijderd
Bitterballen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 08:21
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Stroopwafels, stamppot rauwe andijvie, hutspot, appeltaart (maar dan de Nederlandse), gerookte paling, ontbijtkoek.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 09:34
Verwijderd
Je zou eventueel kunnen proberen om suikerbrood te maken

En hachee is volgens mij ook best wel Nederlands. En gekookte aardappelen denk ik ook
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 11:33
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Je zou eventueel kunnen proberen om suikerbrood te maken

En hachee is volgens mij ook best wel Nederlands. En gekookte aardappelen denk ik ook
hachee, is dat stoofvlees?
want dat is überbelgisch, behalve dan de idiote naam die jullie er aan geven


edit, 't is meer een soort zuurvlees volgens wiki, oké, my bad, da's Nederlands! go for it!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 11:37
Verwijderd
Ik weet het niet ik weet alleen dat het ook vaak met gekookte aardappelen wordt gegeten, dus misschien komt daar mijn associatie met Nederlands wel vandaan !

Oh nee in mijn kookboek staat: 'Zo'n oer-Hollands wintergerecht' dus daar komt het vandaan. Het zijn runderriblappen die je plus minus 3 uur stooft, dat wel. Samen met uien en nog meer spul
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 13:59
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Ik weet het niet ik weet alleen dat het ook vaak met gekookte aardappelen wordt gegeten, dus misschien komt daar mijn associatie met Nederlands wel vandaan !

Oh nee in mijn kookboek staat: 'Zo'n oer-Hollands wintergerecht' dus daar komt het vandaan. Het zijn runderriblappen die je plus minus 3 uur stooft, dat wel. Samen met uien en nog meer spul
mja, en volgens wiki zit er ook azijn oid bij ...


in echt Belgisch 'stoofvlees' zit geen azijn. dat maak je als volgt:

- je stooft een flinke ajuin
- daar gooi je een halve kilo runderstoofvlees bij
- kruiden met peper en zout, een flinke tak tijm en één of twee laurierblaadjes
- ondertussen warm je zo'n 75cl bruin bier (tafelbier bij voorkeur, maar ne trappist ofzo mag ook), als dat is opgewarmd kap je dat bij het vlees (koud kan ook, maar warm zou beter zijn, weet niet waarom)
- je snijdt een flinke dikke boterham af en die besmeer je met een flinke eetlepel mosterd, en die gooi je bij in de pan (kookt kapot)
- dat laat je zo'n drie uur lekker sudderen tot de saus is ingedikt


heerlijk met frietjes <3
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 14:06
Verwijderd
Lijkt wel veel op mijn recept, maar het is net ietsjes anders:
Halve kilo uien, halve kilo runderriblappen, beetje kruiden en dan snel goudbruin bakken. Dan gaat er bouillon, azijn (ja ) en donker brien bij, samen met kruidnagels en laurierblad. Dan 3 uur sudderen En het wordt hier dan wel gegeten met gekookte aardappelen en rode kool
Met citaat reageren
Oud 12-10-2011, 19:53
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Arretjescake, vlaaien, pepernoten, poffertjes of pannenkoeken.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 21:13
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Lijkt wel veel op mijn recept, maar het is net ietsjes anders:
Halve kilo uien, halve kilo runderriblappen, beetje kruiden en dan snel goudbruin bakken. Dan gaat er bouillon, azijn (ja ) en donker brien bij, samen met kruidnagels en laurierblad. Dan 3 uur sudderen En het wordt hier dan wel gegeten met gekookte aardappelen en rode kool
wow, veel ajuin!
lijkt wel op het recept voor zuurvlees dat ik ergens vond, alleen moet je dan het vlees laten marineren (minstens 24u, in één recept stond zelfs drie dagen) in half water/half azijn, dan afgieten maar marinade bewaren. ajuin stoven, vlees erbij en afkruiden met peper/zout, aanbakken, kruiden met kruidnagels en laurierblad, dan marinade er weer bij, samen met peperkoek (ontbijtkoek zeggen jullie hé?) en appelstroop, en heel lang laten sudderen, en evt. binden met maïzena.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 17:14
Verwijderd
Alles met speculaaskruiden. Dus speculaasjes, gevulde speculaas, kruidnootjes, ontbijtkoek, kruidcake etc.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 11:54
dennis018
dennis018 is offline
haring, poffertjes, pannenkoeken, stroopwafels, stamppotten, kroketten
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 12:08
Verwijderd
Nieuwe aardappels met asperges en hardgekookte eieren. Bruine bonensoep dacht ik ook. Hagelslag, muisjes, anijshagel, vlokken, appel-perenstroop. Veel koekjes zijn ook behoorlijk Nederlands geloof ik, zoals bokkenpootjes.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 21:01
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Nieuwe aardappels met asperges en hardgekookte eieren. Bruine bonensoep dacht ik ook. Hagelslag, muisjes, anijshagel, vlokken, appel-perenstroop. Veel koekjes zijn ook behoorlijk Nederlands geloof ik, zoals bokkenpootjes.
hela hela, dat noemt men asperges op zijn Vlaams hé!!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 21:26
martinesardine
Avatar van martinesardine
martinesardine is offline
Hmm.. Thanks
Ik ga zeker wel de speculaas dingen maken, de hollandse appeltaart en hutspot maken
Bitterballen is ook wel leuk, alleen hebben ze hier geen frituur. Dat is alleen maar voor de fastfood keten als mcdonalds..
Met citaat reageren
Oud 19-10-2011, 16:06
Verwijderd
Je kunt op zich ook plantaardige olie verhitten in een pan en daar bitterballen in frituren. Moet je wel ook nog eerst zelf ragout maken en dat paneren. Dat wordt wel erg veel werk voor een paar bitterballen

Wat wel makkelijker is en ook heel Nederlands: kaassoufflés. Gewoon een kleine dikke plak kaas in ei dopen, dan in paneermeel (witbroodkruim) dopen, dan nog een keer in ei en nog een keer in paneermeel, en dan frituren in een grote pan met kokende olie.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2011, 19:05
Aybike
Avatar van Aybike
Aybike is offline
Stamppot
Met citaat reageren
Oud 01-11-2011, 16:20
MariaMaria
Avatar van MariaMaria
MariaMaria is offline
Snakcs uit de automaat en kaassoufle natuurlijk!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Typisch Nederlands eten
Tazer
11 24-02-2011 09:47
Verhalen & Gedichten Tsunami, opdracht Nederlands
Miekje*
8 05-08-2008 08:57
Eten & Drinken Raw Food
Verwijderd
33 20-06-2006 18:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap accijns op junkfood?
*Bellissima*
202 17-02-2005 18:55
Eten & Drinken Typisch Nederlands eten, voor in begin april
Verwijderd
22 14-03-2003 18:40
Eten & Drinken Veel mensen lusten nederlands eten niet..
Martjin
16 11-03-2003 00:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.