Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2002, 09:12
Verwijderd
ok ten eerste wil ik duidelijk zeggen dat dit GEENSZINS aanvallend of beledigend is bedoeld, ik wil alleen weten wat gelovigen hier op te zeggen hebben.....

Waarom zijn er oorlogen in bijvoorbeeld noord-ierland omdat er 2 net iets verschillende stomingen zijn terwijl ze echt in de ZELFDE god geloven?

Waarom als je je naaste lief moet hebben (staat immers in de bijbel) waarom kunnen sommige van jullie dan mensen die niet geloven niet liefhebben of die zlefs TEGEN god zijn?

Ik quote 'gij zult niet doden' waarom dan de Jihads en andere oorlogen in de naam van het geloof en god?

geloven? best, maar doe het dan wel zoals het je gevraagd wordt en het draait toch bestwel om liefde, vergevingsgezindheid enz in dingen zoals de bijbel en acceptatie en respect, maar vaak vind ik daar weinig van te merken als je buiten het gelovige bootje valt....

Het lijkt vaker een soort kliekje en als je er buiten valt dan gelden de geboden opeens niet meer ofzo?

benieuwd.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2002, 17:12
xsten
Avatar van xsten
xsten is offline
*denkt niet dat één van de refo's zich sterk genoeg voelt om hier op in te gaan.*
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 17:17
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
arch, ben jij de arch die ik ken?

ik vind dat ze de islam, christendom en het jodendom gewoon bij elkaar moeten voegen, die mensen geloven toch in de zelfde god.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 17:23
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
arch, ben jij de arch die ik ken?

ik vind dat ze de islam, christendom en het jodendom gewoon bij elkaar moeten voegen, die mensen geloven toch in de zelfde god.
neeeeeej dan hebben ze niks meer om oorlog over te voeren
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 17:24
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:
arch, ben jij de arch die ik ken?

ik vind dat ze de islam, christendom en het jodendom gewoon bij elkaar moeten voegen, die mensen geloven toch in de zelfde god.
ja Arch is present,

ik denk idd dat gelovigen hier toch niet op in gaan, ze hebben toch geen goede antwoorden (is mijn ervaring dan)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 19:47
smakie
smakie is offline
zelf durf ik dus niet te ontkennen dat 'god' bestaat, maar als er een god bestaat moet die niet als 'goed' gezien worden.
Vele mensen kunnen niet verstaan waarom er zoveel slecht in de wereld gebeurd terwijl er een god bestaat die voor ons zorgt (...)
dus stellen ze daar uit vast dat er dus helemaal geen god bestaat.
messchien zoeken jullie het gewoon te ver en is god eerder sadistisch aangelegd...
er is slechts één god? dan moeten satan en god toch éénzelfde persoon zijn???
__________________
don't give a damn 'bout what other people think 'bout ya
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 19:52
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
denk dat áls er een god bestaat dit niet betekend dat mensen geen vrije wil hebben om te handelen... en mensen zijn nou eenmaal nogal oorlogvoerend aangelegd geen excuus natuurlijk... maar ja. als er een god bestaat wíl ik niet eens in hem geloven, omdat ik vind dat een god zijn eigen schepping wel eens wat meer in de hand zou kunnen houden. welke god laat nou zn eigen schepping mislukken?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:26
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
sublime schreef:
maar ja. als er een god bestaat wíl ik niet eens in hem geloven, omdat ik vind dat een god zijn eigen schepping wel eens wat meer in de hand zou kunnen houden. welke god laat nou zn eigen schepping mislukken?
Niet alles wordt voorgekauwd hoor! Het is geen uitgestippelde handleiding die je moet volgen.


Citaat:
sublime schreef:
welke god laat nou zn eigen schepping mislukken?

Als je het aan mij vraagt, zijn zowel de goede als de kwade elementen in het leven aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:41
smakie
smakie is offline
Citaat:
Als je het aan mij vraagt, zijn zowel de goede als de kwade elementen in het leven aanwezig.


jammergenoeg is 'god' nie echt eerlik geweest in het verdelen van van de goede elementen...
__________________
don't give a damn 'bout what other people think 'bout ya
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:42
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:


Niet alles wordt voorgekauwd hoor! Het is geen uitgestippelde handleiding die je moet volgen.

in het stukje dat je niet meekwootte stond ook dat wanneer er een god bestaat dat dat niet betekend dat de mens geen vrije wil heeft... ik snap alleen niet dat god het toestaat dat zijn volgelingen elkaar uitmoorden... niet echt snugger vind je wel??

Als je het aan mij vraagt, zijn zowel de goede als de kwade elementen in het leven aanwezig.

ja okee dat denk ik ook, maar daarom hoef je als god je schepping toch nog niet te laten mislukken? natuurlijke rampen okee, maar waarom zou een god zijn belangrijkste schepping (niet mijn mening!) de mens zo verdorven laten handelen? waarom staat een god toe dat mensen vanuit het geloof in hem oorlogen voeren, andere mensen opblazen, andere mensen onderdukken enz...? dat snap ik niet en daarom zou ik niet eens willen geloven...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 20:48
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
smakie schreef:


jammergenoeg is 'god' nie echt eerlik geweest in het verdelen van van de goede elementen...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 08:24
Verwijderd
Je kan wel zeggen dat god zijn schepsels in de hand moet houden maar je heb zelf verantoordelijkheid en ik vind het ten alle tijde zwak om je verantwoordelijkheid op iets anders af te schuiven (bijv een godheid) neem verantwoordelijkheid voor je eigen daden en aanvaard de consequensies
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 10:24
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Laat ik het eens een keertje anders proberen, ik probeer het duidelijk te maken met een verhaaltje, let wel [i]probeer[i]

Er was eens een koning, en hij was erg rijk en goed en aardig enzow. Hij had een dochter, en die dochter vroeg om zakgeld. Ok, zei de koning, hier heb je wat zakgeld om zelf te besteden. De prinses ging vervolgens allemaal nutteloze en slechte dingen met dat geld. Moet die koning dan zeggen tegen zn dochter: geef heir dat geld, ik wil niet dat je het zo besteed. Ik bepaal vervolgens waar je het aan uitgeeft. ? Nee tuurlijk niet, dan is dat geld helemaal neit meer van de prinses, want ze heeft niet meer de vrijheid om zelf te bepalen wat ze met dat geld doet. Dus zegt de koning maar dat hij het jammer vindt dat ze dingen doet met het geld die hij eigenlijk helemaal niet zo goed vindt, maar dat het haar eigen geld blijft.

Nu, de koning is God, das duidelijk. De prinses dat is de mensheid. Het geld is ons vermogen om goede en slechte dingen te doen. Snap-ez-vous?
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 13:23
Carpe Diem
Avatar van Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:
Laat ik het eens een keertje anders proberen, ik probeer het duidelijk te maken met een verhaaltje, let wel [i]probeer[i]

Er was eens een koning, en hij was erg rijk en goed en aardig enzow. Hij had een dochter, en die dochter vroeg om zakgeld. Ok, zei de koning, hier heb je wat zakgeld om zelf te besteden. De prinses ging vervolgens allemaal nutteloze en slechte dingen met dat geld. Moet die koning dan zeggen tegen zn dochter: geef heir dat geld, ik wil niet dat je het zo besteed. Ik bepaal vervolgens waar je het aan uitgeeft. ? Nee tuurlijk niet, dan is dat geld helemaal neit meer van de prinses, want ze heeft niet meer de vrijheid om zelf te bepalen wat ze met dat geld doet. Dus zegt de koning maar dat hij het jammer vindt dat ze dingen doet met het geld die hij eigenlijk helemaal niet zo goed vindt, maar dat het haar eigen geld blijft.

Nu, de koning is God, das duidelijk. De prinses dat is de mensheid. Het geld is ons vermogen om goede en slechte dingen te doen. Snap-ez-vous?
Goede uitleg.
Is best te begrijpen.

Ik ben het er ook mee eens, dat de mensheid zelf wel kan kiezen om goed of slecht te doen.
__________________
What's wrong? Do you not like my mouth words?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 16:06
Prada
Prada is offline
Citaat:
-Archangel- schreef:
ok ten eerste wil ik duidelijk zeggen dat dit GEENSZINS aanvallend of beledigend is bedoeld, ik wil alleen weten wat gelovigen hier op te zeggen hebben.....
Jammer dat je alleen wilt weten wat gelovigen hier op te zeggen hebben...Ik zou graag als niet-gelovige willen reageren...Gelukkig bezit ik over veel brutaliteit en neem ik het recht alsnog te reageren...

Citaat:

Waarom zijn er oorlogen in bijvoorbeeld noord-ierland omdat er 2 net iets verschillende stomingen zijn terwijl ze echt in de ZELFDE god geloven?
Omdat deze twee allebei denken dat zij op de beste manier de absolute waarheid dienen...Maar eigenlijk is het een machtsprobleem dat al vanaf de 17e eeuw voortduurt...Wanneer mensen conservatief en traditioneel blijven hangen aan bijna middeleeuwse normen en waarden in de moderne tijd is het vragen om moeilijkheden...Ik snap het gehele concept van de Orangisten ook niet...

Citaat:

Waarom als je je naaste lief moet hebben (staat immers in de bijbel) waarom kunnen sommige van jullie dan mensen die niet geloven niet liefhebben of die zlefs TEGEN god zijn?
Andersdenkenden zijn altijd moeilijk te accepteren...En wanneer iets in de bijbel staat wil dit nog niet betekenen dat ieder mens als een heilige kan leven...Mensen hebben altijd nog te kampen met gevoelens zoals jaloezie...

Citaat:

Ik quote 'gij zult niet doden' waarom dan de Jihads en andere oorlogen in de naam van het geloof en god?
Dan quote jij verkeerd...Want de Hebreeuwse tekst schrijft 'gij zult niet moorden'...Deze is in de Griekse vertaling veranderd tot 'gij zult niet doden'...In tijd van oorlog of om het geloof te verdedigen is doden wel toegestaan volgens de geschriften...

Citaat:
geloven? best, maar doe het dan wel zoals het je gevraagd
wordt en het draait toch bestwel om liefde, vergevingsgezindheid enz in dingen zoals de bijbel en acceptatie en respect, maar vaak vind ik daar weinig van te merken als je buiten het gelovige bootje valt....
Tja, een Nederlander houdt zich ook aan de Nederlandse grondwet te houden...Toch zijn er genoeg die wel eens door een rood licht fietsen...Zeur ik ook niet over...

Citaat:

Het lijkt vaker een soort kliekje en als je er buiten valt dan gelden de geboden opeens niet meer ofzo?

benieuwd.....
Het hele leven is een afweging tussen regels en eigen bestwil...En dan worden wel eens de verkeerde keuzes gemaakt...Maar om daar nou een gelovige op aan te vallen...Ik vind het trouwens raar dat je aan gelovige individuen vraagt waarom gelovigen in het algemeen bepaalde handelingen doen...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 17:02
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
-Archangel- schreef:
ik wil alleen weten wat gelovigen hier op te zeggen hebben.....

dit zijn vragen waar ik uit opmaak dat jij niet zo veel weet over HOE de meeste mensen geloven. tuurlijk heb je vreemde mensen die geloven dat god de touwtjes van iedereen op aarde in handen houdt, maar voor de meeste is geloven iets spiritueels en een levensstijl.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 17:03
Verwijderd
niet gelovigen mogen ook best reageren hoor maar ik vroeg me het alleen af, ik vind dat er zoveel 'gaten' zijn in dingen als de bijbel....
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 17:05
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:


dit zijn vragen waar ik uit opmaak dat jij niet zo veel weet over HOE de meeste mensen geloven. tuurlijk heb je vreemde mensen die geloven dat god de touwtjes van iedereen op aarde in handen houdt, maar voor de meeste is geloven iets spiritueels en een levensstijl.
ik denk te weten hoe veel mensen geloven, at ik vind is, doe wat je wil zolang je een ander er niet mee lastig valt en als je oorlog erom voert of bij mensen aan de duur komt om je geloof te vertolken vind ik dat je anderen met je geloof lastig valt end at vind ik niet echt ok
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-08-2002, 17:05
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
-Archangel- schreef:
niet gelovigen mogen ook best reageren hoor maar ik vroeg me het alleen af, ik vind dat er zoveel 'gaten' zijn in dingen als de bijbel....
over gaten in bijbel: lees post van sase

ps: ik ben ongelovig, ik heb gereageerd \o/

het christendom is een moraalreligie, en niet iedereen gaat goed om met die moraal
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 17:08
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
-Archangel- schreef:


ik denk te weten hoe veel mensen geloven, at ik vind is, doe wat je wil zolang je een ander er niet mee lastig valt en als je oorlog erom voert of bij mensen aan de duur komt om je geloof te vertolken vind ik dat je anderen met je geloof lastig valt end at vind ik niet echt ok
ik zou je een opleiding politicologie aanraden. als er geen andere belangen bij aanwezig waren dan werden er geen religieuze oorlogen gevoerd. religie is gewoon gebruikt als excuus. het spijtige is dat al die soldaten die erin meevechten uit religiositeit, dat niet door hebben
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 17:25
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
sublime schreef:
in het stukje dat je niet meekwootte stond ook dat wanneer er een god bestaat dat dat niet betekend dat de mens geen vrije wil heeft... ik snap alleen niet dat god het toestaat dat zijn volgelingen elkaar uitmoorden... niet echt snugger vind je wel??

Slechte, kwaadaardige daden zijn in feite het resultaat van de vrijwe wil, die God heeft verleend aan de mens voor het bijzonder doel van de test, gedurende het leven op deze wereld.
Deze test zou niet mogelijk zijn zonder de mens de vrije wil te schenken om van het rechte pad af te dwalen, als de mens dit verlangt. De vraag: ' Als zo God zo Goed is, waarom stop hij de mensen niet van het verrichten van kwaad?', is eigenlijk gebaseerd op het gebrek aan beoordeling over het concept van de aardse test. God, omwille deze test, heeft besloten dat Hij gewoonlijk niet zou bemoeien met de besluiten van de mensen.
Was dit niet het geval geweest, dan zou deze test onmogelijk zijn geweest. In feite is het ontbreken van Gods directe tussenkomst in de meeste gevallen, dat deze test mogelijk maakt.
Dit is precies, waar de Quran in een vers naar refereert. We lezen:

En indien Allah had gewild zou Hij u allen tot één volk hebben gemaakt (en geen vrije wil gegeven om af te wijken), maar Hij wenst u te beproeven met hetgeen Hij u heeft gegeven ( Hij gaf jouw vrijheid). (5:48)

Citaat:
sublime schreef:
waarom zou een god zijn belangrijkste schepping (niet mijn mening!) de mens zo verdorven laten handelen?

(In het licht van de Koran)

Bij een ander geval, vertelt de Quran ook dat God de mens creeerde op het pad van het goede, het kwaad ontstond alleen, vanwege de afdwaling van de mens(10:19):

And [in the beginning,] people were but a single nation [on the path of piety], but then they started creating differences [and thus, deviated from the right path]. And had it not been for God's decision, which had preceded [regarding testing man and allowing him time], the matter would have been [immediately] decided between them, regarding what they differed in.

Het is duidelijk vanuit het geciteerde vers dat slechte daden het prdoduct zijn van de afwijking van het rechte pad, welke het resultaat is van de vrije wil, die God gegeven heeft. Iemand kan dus zeggen, dat wanneer een mens een zonde begaat- van het rechte pad afwijkt- God zijn vrijheid kan beperken. Dit is mogelijk voor God , maar door dit te doen zou het betekenen, dat de vrije wil wordt weggenomen van de mens. Zodoende zou de test beeindigd worden. Hier naar toe verwezen wordt in het bovenstaande vers:"had it not been for God's decision, which had preceded [regarding testing man and allowing him time], the matter would have been [immediately] decided between them, regarding what they differed in."

Het was dus noodzakelijk om de mens toe te staan af te dwalen van de voorgeschreven weg, zonder onmiddellijk gestraft te worden door God (35: 45) :

And had God [immediately] punished people for their deeds, He would not have left any moving creature on the face of the earth. But He allows them [to do their deeds] till an appointed time. Then, when that time comes... Indeed, God is fully watchful over His people.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 17:33
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
smakie schreef:


jammergenoeg is 'god' nie echt eerlik geweest in het verdelen van van de goede elementen...
Er zijn altijd nog meer mensen, die te eten hebben dan mensen zonder eten. Er zijn meer mensen gezond dan dat er zieke mensen zijn. Er zijn nog altijd meer mensen die een min of meer normaal leven leiden dan mensen die delicten plegen etc....
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 17:54
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
sublime schreef:
ja okee dat denk ik ook, maar daarom hoef je als god je schepping toch nog niet te laten mislukken?
Wie zegt dat de schepping een mislukking is?
Naast alle negatieve dingen zie je ook dingen als schoonheid, voorspoed, geboorte, leven, intelligentie, vooruitgang, liefdadigheid, liefde, rechtvaardigheid etc.
Hoe dan ook, de wereld is gemaakt om niet perfect te zijn.
Anders zouden we slechts robots zijn!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 20:10
sase
Avatar van sase
sase is offline
Dit klinkt misschien raar/schijnheilig, maar mijn (christelijke) geloof helpt mij om zo vergevingsgezind mogelijk te zijn, niet oog om oog maar de rechterwang toekeren. Het is moeilijk, maar de beloning is zo veel beter..je kan mensen om je heen gelukkig maken.

Mujahideen, ik vind dat heel goed, wat je schreef over de Quran, dat als Allah het gewild had, dat dan alle mensen één volk waren geweest. In de Quran staat ook zoveel zinnigs. Ik heb nog niet een Nederlands exemplaar kunnen bemachtigen, maar ik wil het wel lezen (ook al hoor je dat in het Arabisch te doen..).
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 11:40
Verwijderd
De reden dat het geloof voor zoveel oorlog zorgt, is een puur menselijke. Mensen zijn wel bereid om naastenliefde na te streven maar over het algemeen niet wanneer dat in strijd komt met (in HUN ogen) fundamentele rechten. In Ierland bijvoorbeeld, waar het gaat tussen katholieken en protestanten, is het puur een kwestie van grondgebied en macht. Mensen willen niet tussen andere mensen in wonen die in hun ogen 'anders' zijn. En sja, blijkbaar is het geloof in dat geval niet sterk genoeg om in te zien dat ze beiden hetzelfde nastreven.

Het geloof kan nog zo sterk zijn, uiteindelijk ben je toch een mens. En de mens is van nature geneigd tot destructie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2002, 12:28
smakie
smakie is offline
ik kan gewoon niet begrijpen dat er zoveel mensen 'god' blijven verdedigen als er zoveel slechts gebeurd.
het is gemakkelijk om te zeggen dat de mens zelfs de oorzaak van het kwaad is, en dat al het goede god ons heeft gegeven... (kunnen we niet gewoon verantwoordelijk zijn voor beide???)
en ja, het is dan natuurlijk ook logisch dat veelal de anderen de gevolgen moeten aanvaarden door wat die ene persoon heeft aangericht!
__________________
don't give a damn 'bout what other people think 'bout ya
Met citaat reageren
Oud 15-08-2002, 18:08
de doornvogel
de doornvogel is offline
Waarom zijn er oorlogen in bijvoorbeeld noord-ierland omdat er 2 net iets verschillende stomingen zijn terwijl ze echt in de ZELFDE god geloven?


omdat die mensen volslagen idioot zijn en zich absoluut niet gedragen zoals zou moeten (lees goed: die ménsen)

Waarom als je je naaste lief moet hebben (staat immers in de bijbel) waarom kunnen sommige van jullie dan mensen die niet geloven niet liefhebben of die zlefs TEGEN god zijn?


Omdat wij maar mensen zijn. Ik kan mijn aartsvijand ook niet liefhebben. Geloven betkent dat je wílt leven naar Gods woord. niet dat het ook lukt. Liefhebben heeft volgens mij ook veel met genade uit te staan hoor.

Ik quote 'gij zult niet doden' waarom dan de Jihads en andere oorlogen in de naam van het geloof en god?


Ten eerste is het geen gebod. De vertaling is verkeerd. Het zijn niet de 10 geboden van God, maar de 10 woorden van God. Maar dat is een andere discussie. Ik denk dat alle oorlogen fout zijn. Wat je nu door elkaar haalt is de wil van God en wat de mensen willen. Ik kan ook iemand vermoorden in Gods naam maar dat betekent niet dat God achter de moord staat. Dat zou wel een hele vreemde beredenering zijn,

geloven? best, maar doe het dan wel zoals het je gevraagd wordt en het draait toch bestwel om liefde, vergevingsgezindheid enz in dingen zoals de bijbel en acceptatie en respect, maar vaak vind ik daar weinig van te merken als je buiten het gelovige bootje valt....


dat vind ik wel meevallen. Ik ken eigenlijk geen enkele christen die zich afzijdig houdt van niet-gelovigen. Het grootste gedeelte van mijn vriendinnen is ook niet-gelovig. wat boeit dat nou?

et lijkt vaker een soort kliekje en als je er buiten valt dan gelden de geboden opeens niet meer ofzo?

Nou, zo ervaar ik het niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 16:56
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
-Archangel- schreef:
ok ten eerste wil ik duidelijk zeggen dat dit GEENSZINS aanvallend of beledigend is bedoeld, ik wil alleen weten wat gelovigen hier op te zeggen hebben.....

Zoek lekker echte christenen op, zo op een forum is er geen kunst aan om mensen proberen te provoceren. Misschien leuk om jezelf af te vragen wat jíj er op te zeggen hebt.

Waarom zijn er oorlogen in bijvoorbeeld noord-ierland omdat er 2 net iets verschillende stomingen zijn terwijl ze echt in de ZELFDE god geloven?


Voor de mensen daar gaat het niet meer om de God, maar om diepgewortelde haat. Ze hebben elkaar al zoveel aangedaan, dat het voor sommigen niet mogelijk is geweld te laten.

Waarom als je je naaste lief moet hebben (staat immers in de bijbel) waarom kunnen sommige van jullie dan mensen die niet geloven niet liefhebben of die zlefs TEGEN god zijn?


'naasten', blinde vink . De bijbel is samengesteld uit veel geschriften, die vroeger wel praktisch waren, maar doordat het er zo veel zijn en er veel veranderd is de laatste tijd, komen sommige delen met elkaar in conflict.

Ik quote 'gij zult niet doden' waarom dan de Jihads en andere oorlogen in de naam van het geloof en god?


'Gij zult niet moorden', inderdaad, Prada zei het al. Ga 'The discovery of Heaven' kijken, of leer een Hebreeuws-schriftgeleerde kennen.

geloven? best, maar doe het dan wel zoals het je gevraagd wordt en het draait toch bestwel om liefde, vergevingsgezindheid enz in dingen zoals de bijbel en acceptatie en respect, maar vaak vind ik daar weinig van te merken als je buiten het gelovige bootje valt....


Er zijn mensen die zelf uitmaken waar ze in geloven, die zich dat niet door een respectloos en onkundig persoon als jij laten voorschrijven.

Het lijkt vaker een soort kliekje en als je er buiten valt dan gelden de geboden opeens niet meer ofzo?

Zo, dat was weer een lekker nuttige post, eerlijk waar.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 19:35
*dancin'angel*
*dancin'angel* is offline
Soms denk ik, als ik durf,

het is fout gegaan bij de geboorte van de mens,

people are evil in some sort of way,


*dancin'angel*
__________________
dans mij door de straten engel van mijn dromen
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 19:45
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
dat geweld zou er toch wel zijn geweest. Alleen hebben de machthebbers het excuus 'god' van stal gehaald omdat het lekker bangmakend en motiverend (hoopgevend) is. Zonder 'god' zou het gaan om geld, macht of land (of weet ik veel waarom je kan oorlogvoeren).

Je kan God niet kwalijk nemen dat hij als excuus word gebruikt om oorlog te voeren.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 21:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
-Archangel- schreef:
ok ten eerste wil ik duidelijk zeggen dat dit GEENSZINS aanvallend of beledigend is bedoeld, ik wil alleen weten wat gelovigen hier op te zeggen hebben.....


Ben scepticus (wil graag geloven, maar twijfel over het bestaan
ervan), maar toch reageer ik even

Citaat:

Waarom zijn er oorlogen in bijvoorbeeld noord-ierland omdat er 2 net iets verschillende stomingen zijn terwijl ze echt in de ZELFDE god geloven?


Geloof heeft er geen bal mee te maken. Het is zo gegroeid.
De Engelsen waren Protestants, de Ieren Katholiek.
De een bezette de ander - oorlog tussen de twee en wil
dat nu net zijn dat de een protestants is en de ander katholiek.
(overigens had onze stadhouder willem III er ook aan
meegeholpen,.. vandaar dus de oranje marsen....)

Citaat:

Waarom als je je naaste lief moet hebben (staat immers in de bijbel) waarom kunnen sommige van jullie dan mensen die niet geloven niet liefhebben of die zlefs TEGEN god zijn?


Staat nergens dat het niet kan.
Het is een beetje het wasproduct verhaal:
OMO is een wasproduct, maar noodzakelijkerwijze hoeft
het niet zo te zijn dat een wasproduct OMO is.
Dus:
Gelovigen hebben hun naaste lief, betekent niet noodzakelijkerwijze dat lief hebben slechts voor gelovigen telt.

Citaat:

Ik quote 'gij zult niet doden' waarom dan de Jihads en andere oorlogen in de naam van het geloof en god?


Ja, dat begrijp ik ook niet

Citaat:

geloven? best, maar doe het dan wel zoals het je gevraagd wordt en het draait toch bestwel om liefde, vergevingsgezindheid enz in dingen zoals de bijbel en acceptatie en respect, maar vaak vind ik daar weinig van te merken als je buiten het gelovige bootje valt....


Men denkt de ultieme waarheid te weten. Vind je ook bij atheisten jegens gelovigen hoor......
Met citaat reageren
Oud 16-08-2002, 22:26
gothicje
gothicje is offline
ach jonge iedereen wil gewoon ergens in geloven om houvast te hebben, satan om de schuld te geven van alles problemen en god omdat hij de wereld gecreerd zou hebben. laat mensen gewoon in geloven wat ze willen, als ze daar toch happy en tevreden door worden?. uiteindelijk draait alles om hetzelfde hun god is goed en staat voor vrede. iedereen uit het op zijn eigen manier. de 1 is zo opgevoed en de ander zo. ieder zijn eigen ideen en meningen, ja toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom geloven? De uitverkiezing
Mr.Mark
45 27-12-2010 09:43
Levensbeschouwing & Filosofie Enquete - Acht korte vragen
Lord Dolphin
183 09-08-2007 17:05
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vragen voor een boedhist/hindoeist/humanist
Fille14
1 05-03-2007 19:07
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen aan gelovigen
Juli-tje
35 23-02-2006 19:31
Levensbeschouwing & Filosofie Vraag voor de gelovigen onder ons
Joyfulness
51 19-11-2005 21:40
Levensbeschouwing & Filosofie Eisen voor hemel
Dame Blanche
123 14-02-2005 18:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.