Oud 08-05-2006, 18:48
Compa
Elk jaar is er weer barstenvol protesten tegen het IMF en de wereldbank. Wat zijn die twee eigenlijk en wat is hun doel precies. De Wereldbank is een organisatie die, net als het Internationaal Monetair Fonds (IMF), na de Tweede Wereldoorlog (27 december 1945) officieel in werking werd gesteld. Beide organisaties zijn opgericht in het kader van het Marshallplan. De Wereldbank is een organisatie die leningen, giften en technische ondersteuning biedt om ontwikkelingslanden te helpen hun bestrijdingsplannen tegen de armoede uit te voeren. De steun van de Wereldbank wordt gebruikt voor veel verschillende zaken. Van structurele hervormingen van de gezondheid- en onderwijssector van een land, tot milieu en infrastructuur projecten zoals dammen, wegen en nationale parken. Tijdens de Koude Oorlog financierde de Wereldbank ook ontwikkelingsprojecten om te voorkomen dat arme gebieden in de invloedsfeer van het communisme zouden komen.
De IMF is een organisatie die als het ware de economische groei bewaakt. Dus ze proberen de economische groei in gaten te houden. En ze bieden ook tijdelijke financiële hulp aan de ontwikkelingslanden, zodat ze niet meer in de schulden zullen komen.
De kritiek die de anti-globalisten hebben tegen de twee organisaties is, dat IMF en de Wereldbank de globalisering van de wereld bevorderen en daarmee de ellende onder de armen vergroten. Globalisering zou dus ook een ramp voor het milieu zijn. Globalisering is hetzelfde als het steeds verder verkleinen van de onderlinge handelsbeperkingen in de wereld. De aarde moet volgens de Wereldbank en het IMF op den duur veranderen in één grote vrijhandelsmarkt. Alle bedrijven op de wereld zijn dan vrij om overal alles te kopen en te verkopen.
Volgens de voorstanders is globalisering het antwoord voor de armoede in de arme landen. De arme landen kunnen hun armoede niet beter bestrijden als ze niet toe treden tot een geglobaliseerde wereld. Ze zullen volgens de IMF en de Wereldbank delen in de toenemende welvaart en kunnen daardoor zorgen voor armoedebestrijding, voor onderwijs, gezondheidszorg en voor een modernisering van hun land.
Volgens de minister van Financiën heeft een economische globalisering een goede effect op de hele wereld. Landen helpen elkaar om belastingontwijking, fraude, witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan. Dus wat dat betreft heeft globalisering goede gevolgen voor de economie.
René Roovers, een actieve Sp-er heeft een artikel geschreven op www.sp.nl: “globalisering heeft de afgelopen decennia geleid tot armoede en politieke instabiliteit. Op diverse plaatsen in de wereld uit zich dat in het ontstaan en oplaaien van gewapende conflicten, wat in veel gevallen gepaard gaat met een verhoging van de militaire uitgaven. Deze ontwikkeling is absoluut strijdig met het beeld over globalisering dat de heersende elite via de media aan de bevolking probeert te slijten. Daarin wordt ons namelijk voorgehouden dat economische globalisering een belangrijke bijdrage levert aan een wereld die welvarender, stabieler en vreedzamer wordt:”



De mening die hij met ons deelt, is dat de regeringen en de desbetreffende organisaties ons alleen een beeld van illusie tonen en we gewoon voor de gek gehouden worden.
De voorstanders van globalisering hebben ook tegenargumenten hiervoor. Ze zeggen dar er veel van de leningen aan arme landen zijn misbruikt door de landen zelf. De Wereldbank en IMF gaven geld voor diverse ontwikkelingsprojecten, maar corrupte regeringsleiders vulden zorgvuldig hun eigen portemonnee. De arme landen hebben vooral zelf schuld aan hen ellendige situatie. Opnieuw aan hen geld lenen zonder strenge voorwaarden, is geld storten in een bodemloze put.
De tegenstanders zien globalisering als een truc van de rijke landen om nog meer welvaart te krijgen ten koste van de armen in de wereld. De drie welvarende blokken, Amerika, Europa en Japan, zijn wel bereid om de arme landen een beetje te helpen, maar uiteindelijk zullen ze meer voor henzelf krijgen dan was bedoeld. En ze zullen ook niet terugschikken voor het verwoesten van het milieu in de Derde Wereld als ze er maar zelf beter van worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2006, 20:27
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Compa schreef op 08-05-2006 @ 18:48 :
Elk jaar zijn er weer enorm veel protesten tegen het IMF en de wereldbank. Wat zijn die twee eigenlijk en wat is hun doel precies? De Wereldbank is een organisatie die, net als het Internationaal Monetair Fonds (IMF), na de Tweede Wereldoorlog (27 december 1945) officieel in werking werd gesteld. Beide organisaties zijn opgericht in het kader van het Marshallplan. De Wereldbank is een organisatie die leningen, giften en technische ondersteuning biedt om ontwikkelingslanden te helpen hun bestrijdingsplannen tegen de armoede uit te voeren. De steun van de Wereldbank wordt gebruikt voor veel verschillende zaken. Van structurele hervormingen van de gezondheid- en onderwijssector van een land, tot milieu- en infrastructuurprojecten zoals dammen, wegen en nationale parken. Tijdens de Koude Oorlog financierde de Wereldbank ook ontwikkelingsprojecten om te voorkomen dat arme gebieden in de invloedssfeer van het communisme zouden komen.
De IMF is een organisatie die als het ware de economische groei bewaakt. Dus ze proberen de economische groei in gaten te houden. En ze bieden ook tijdelijke financiële hulp aan de ontwikkelingslanden, zodat ze niet meer in de schulden zullen komen.
De kritiek die de anti-globalisten hebben tegen de twee organisaties is, dat IMF en de Wereldbank de globalisering van de wereld bevorderen en daarmee de ellende onder de armen vergroten. Globalisering zou dus ook een ramp voor het milieu zijn. Globalisering is hetzelfde als het steeds verder verkleinen van de onderlinge handelsbeperkingen in de wereld. De aarde moet volgens de Wereldbank en het IMF op den duur veranderen in één grote vrije handelsmarkt. Alle bedrijven op de wereld zijn dan vrij om overal alles te kopen en te verkopen.
Volgens de voorstanders is globalisering het antwoord voor de armoede in de arme landen. De arme landen kunnen hun armoede niet beter bestrijden als ze niet toetreden tot een geglobaliseerde wereld. Ze zullen volgens de IMF en de Wereldbank delen in de toenemende welvaart en kunnen daardoor zorgen voor armoedebestrijding, voor onderwijs, gezondheidszorg en voor een modernisering van hun land.
Volgens de minister van Financiën heeft een economische globalisering een goed effect op de hele wereld. Landen helpen elkaar om belastingontwijking, fraude, witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan. Dus wat dat betreft heeft globalisering goede gevolgen voor de economie.
René Roovers, een actieve SP-er heeft een artikel geschreven op www.sp.nl: “globalisering heeft de afgelopen decennia geleid tot armoede en politieke instabiliteit. Op diverse plaatsen in de wereld uit zich dat in het ontstaan en oplaaien van gewapende conflicten, wat in veel gevallen gepaard gaat met een verhoging van de militaire uitgaven. Deze ontwikkeling is absoluut strijdig met het beeld over globalisering dat de heersende elite via de media aan de bevolking probeert te slijten. Daarin wordt ons namelijk voorgehouden dat economische globalisering een belangrijke bijdrage levert aan een wereld die welvarender, stabieler en vreedzamer wordt:”



De mening die hij met ons deelt, is dat de regeringen en de desbetreffende organisaties ons alleen een beeld van illusie tonen en we gewoon voor de gek gehouden worden.
De voorstanders van globalisering hebben ook tegenargumenten hiervoor. Ze zeggen dar er veel van de leningen aan arme landen zijn misbruikt door de landen zelf. De Wereldbank en IMF gaven geld voor diverse ontwikkelingsprojecten, maar corrupte regeringsleiders vulden hun eigen portemonnee. De arme landen hebben vooral zelf schuld aan hen ellendige situatie. Opnieuw aan hen geld lenen zonder strenge voorwaarden, is geld storten in een bodemloze put.
De tegenstanders zien globalisering als een truc van de rijke landen om nog meer welvaart te krijgen ten koste van de armen in de wereld. De drie welvarende blokken, Amerika, Europa en Japan, zijn wel bereid om de arme landen een beetje te helpen, maar uiteindelijk zullen ze meer voor henzelf krijgen dan was bedoeld. En ze zullen ook niet terugschikken voor het verwoesten van het milieu in de Derde Wereld, als ze er maar zelf beter van worden.
Ik heb hem verbeterd, en er zullen misschien nog wel fouten inzitten. Ik heb ook woorden veranderd, als je het goed doorleest zie je dat wel. Die woorden stonden lelijk of waren fout (maar het was dan niet mogelijk om ze zo te corrigeren dat de oorspronkelijke zin nog heel bleef )
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 10:50
Compa
LiefsvanHier,

Heel erg bedankt voor het verbeteren van mijn tekst
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:46
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Compa schreef op 12-05-2006 @ 10:50 :
LiefsvanHier,

Heel erg bedankt voor het verbeteren van mijn tekst
Alsje, ik hoop dat je er wat aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 12:29
Verwijderd
Het witte is de verbetering, het rode is wat ik denk dat verbeterd moet .
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 08-05-2006 @ 20:27 :
Elk jaar zijn er weer enorm veel protesten tegen het IMF en de wereldbank. Wat zijn die twee eigenlijk en wat is hun doel precies? De Wereldbank is een organisatie die, net als het Internationaal Monetair Fonds (IMF), na de Tweede Wereldoorlog (27 december 1945) officieel in werking werd gesteld. Beide organisaties zijn opgericht in het kader van het Marshallplan ik twijfel of hier een streepje tussen hoort, aangezien het eerste gedeelte van de samenstelling met een hoofdletter wordt geschreven . De Wereldbank is een organisatie die leningen, giften en technische ondersteuning biedt om ontwikkelingslanden te helpen hun bestrijdings plannen tegen is dubbelop, dus bestrijdingsplannen van lijkt me beter de armoede uit te voeren. De steun van de Wereldbank wordt gebruikt voor veel verschillende zaken. Van structurele hervormingen van de gezondheid- en onderwijssector van een land, tot milieu- en infrastructuurprojecten, zoals dammen, wegen en nationale parken. Tijdens de Koude Oorlog financierde de Wereldbank ook ontwikkelingsprojecten om te voorkomen dat arme gebieden in de invloedssfeer van het communisme terecht zouden komen.
De IMF is een organisatie die als het ware de economische groei bewaakt. Dus ze proberen de economische groei in de gaten te houden. En ze bieden ook tijdelijke financiële hulp aan de ontwikkelingslanden, zodat ze niet meer in de schulden komen te zitten .
De kritiek die de anti-globalisten volgens mij hoort dit zonder streepje, aangezien het tweede gedeelte niet met een hoofdletter of klinker begint hebben op de twee organisaties is, dat IMF en de Wereldbank de globalisering van de wereld bevorderen en daarmee de ellende onder de armen vergroten. Globalisering zou dus ook een ramp voor het milieu zijn. Globalisering is hetzelfde als het steeds verder verkleinen van de onderlinge handelsbeperkingen in de wereld. De aarde moet volgens de Wereldbank en het IMF op den duur veranderen in één grote vrije handelsmarkt. Alle bedrijven op de wereld zijn dan vrij om overal alles te kopen en te verkopen.
Volgens de voorstanders is globalisering de oplossing tegen de armoede in de arme landen. De arme landen kunnen hun armoede niet beter bestrijden als ze niet toetreden tot een geglobaliseerde wereld. Ze zullen volgens de IMF en de Wereldbank delen in de toenemende welvaart en kunnen daardoor zorgen voor armoedebestrijding, voor onderwijs, gezondheidszorg en voor een modernisering van hun land.
Volgens de minister van Financiën heeft een economische globalisering een goed effect op de hele wereld. Landen helpen elkaar om belastingontwijking, fraude, witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan. Dus wat dat betreft heeft globalisering positieve gevolgen voor de economie.
René Roovers, een actieve SP-er heeft een artikel geschreven op www.sp.nl:Globalisering heeft de afgelopen decennia geleid tot armoede en politieke instabiliteit. Op diverse plaatsen in de wereld uit zich dat in het ontstaan en oplaaien van gewapende conflicten, wat in veel gevallen gepaard gaat met een verhoging van de militaire uitgaven. Deze ontwikkeling is absoluut strijdig met het beeld over globalisering dat de heersende elite via de media aan de bevolking probeert te slijten. Daarin wordt ons namelijk voorgehouden dat economische globalisering een belangrijke bijdrage levert aan een wereld die welvarender, stabieler en vreedzamer wordt.”



De mening die hij met ons deelt, is dat de regeringen en de desbetreffende organisaties ons alleen een beeld van illusie tonen en we gewoon voor de gek gehouden worden.
De voorstanders van globalisering hebben ook tegenargumenten hiervoor. Ze zeggen dar er veel van de leningen aan arme landen zijn misbruikt door de landen zelf. De Wereldbank en IMF gaven geld voor diverse ontwikkelingsprojecten, maar corrupte regeringsleiders vulden hun eigen portemonnee. De arme landen hebben vooral zelf schuld aan hun ellendige situatie. Opnieuw aan hen geld lenen zonder strenge voorwaarden, is geld storten in een bodemloze put.
De tegenstanders zien globalisering als een truc van de rijke landen om nog meer welvaart te krijgen ten koste van de armen in de wereld. De drie welvarende blokken, Amerika, Europa en Japan, zijn wel bereid om de arme landen een beetje te helpen, maar uiteindelijk zullen ze meer voor henzelf krijgen dan was bedoeld. En ze zullen ook niet terugschrikken voor het verwoesten van het milieu in de Derde Wereld, als ze er maar zelf beter van worden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 14:04
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Volgens mij is het gewoon Marshallplan, zo staat het in mijn Geschiedenisboek...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 14:41
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 12-05-2006 @ 14:04 :
Volgens mij is het gewoon Marshallplan, zo staat het in mijn Geschiedenisboek...
ok
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 11:08
Ndimension
Ndimension is offline
Een beschouwing is objectief, vermijd dan zoveel mogelijk woorden die iets subjectiefs aan lijken te duiden; bijvoeglijke naamwoorden dus.

Citaat:
Elk jaar is er weer barstenvol protesten tegen het IMF en de wereldbank.
Citaat:
De steun van de Wereldbank wordt gebruikt voor veel verschillende zaken.
Zoals hier het geval is. En let ook even op congruentie. Mierenneukerij misschien, maar het maakt het mijn inziens wat completer.

Overigens: besef wel dat een beschouwing als doel heeft de lezer te informeren vanuit een centraal standpunt. Je laatste alinea hoort daarom een overzicht te geven (een samenvatting) en geen conclusie. Misschien is het geen conclusie, maar het voelt er wel naar.

Citaat:
Volgens de minister van Financiën heeft een economische globalisering een goede effect op de hele wereld. Landen helpen elkaar om belastingontwijking, fraude, witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan. Dus wat dat betreft heeft globalisering goede gevolgen voor de economie.
Je laatste zin geeft daar iets concluderends aan. Beschouwing bevatten geen conclusies van de auteur, omdat je dan je eigen mening tentoonstelt.

Verder zie ik een hoop gekke foutjes in je tekst staan, zoals "een goede effect".
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 17:39
Compa
bedankt Mr Soija voor het nakijken van mijn beschouwing en voor het verbetering ervan. Ndimension jouw bedank ik ook. Maar wat is er gek aan : '' een goede effect"?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:05
Compa
Sorry, ik drukte 2 maal
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:44
Verwijderd
graag gedaan

oh ja flooden, heb ik vandaag ook nog gedaan
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:23
Verwijderd
oh en het is een goed effect, want effect is onzijdig
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:27
Compa
Laat maar Ndimension, ik snap al wat je bedoelt. Maar nogmaals heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:31
Compa
Ja precies, ik dacht dat er geen verschil was tussen, goed en goede.
Maar nu heb ik wat bijgeleerd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.