Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2004, 10:14
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 02-07-2004 @ 11:12 :
I know.

Alighieri's Divina Commedia
Dit zegt me niks.

Moet ik toch een lezen.
Ook is het een beetje ziek.
Prachtig boek
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2004, 10:30
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 02-07-2004 @ 11:14 :
Prachtig boek
Zijn er ook Nederlandse vertalingen? Of raad je een andere taal aan?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:55
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 02-07-2004 @ 11:30 :
Zijn er ook Nederlandse vertalingen? Of raad je een andere taal aan?
Engels, of als je Italiaans kan, die natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 02-07-2004 @ 11:30 :
Zijn er ook Nederlandse vertalingen? Of raad je een andere taal aan?
En als we zeggen Dante's De Hel (beter bekend als Inferno - deel I van Dante's Goddelijke Komedie)? Dat moet je meer zeggen, denk ik.
Nederlandse vertalingen zijn er plenty en in iedere boekhandel aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:08
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 02-07-2004 @ 11:58 :
En als we zeggen Dante's De Hel (beter bekend als Inferno - deel I van Dante's Goddelijke Komedie)? Dat moet je meer zeggen, denk ik.
Nederlandse vertalingen zijn er plenty en in iedere boekhandel aanwezig.


Ja oke, maar soms is een Engels een betere taal om te vertalen. Soms is Nederlands niet echt een fantastische taal om in te vertalen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 02-07-2004 @ 12:08 :


Ja oke, maar soms is een Engels een betere taal om te vertalen. Soms is Nederlands niet echt een fantastische taal om in te vertalen.
Wat Dante betreft zijn er goede vertalingen op de markt - zelfs met de originele tekst er naast. Deze zijn wel duur helaas...Maar dan is er altijd nog de bieb.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:40
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 02-07-2004 @ 12:15 :
Wat Dante betreft zijn er goede vertalingen op de markt - zelfs met de originele tekst er naast. Deze zijn wel duur helaas...Maar dan is er altijd nog de bieb.
Duur is vervelend voor studenten.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 02-07-2004 @ 12:40 :
Duur is vervelend voor studenten.
Ik heb het geluk vrij dicht bij de Koninkliujke Bibliotheek (KB) te wonen - ze hebben vrijwel alles, lid worden kost iets van €8 per jaar voor studenten en je betaalt geen leengeld...ideaal.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 16:21
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 02-07-2004 @ 12:40 :
Duur is vervelend voor studenten.
Het is overigens ook online beschikbaar. Ik weet niet of ik mag linken, maar ach what the hell:

Latijn en Italiaans
Engels (PDF-bestand)

Riskeer ik nu een ban? Want ik zal wel wat rechten schenden
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 23:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 30-06-2004 @ 18:55 :
hou die rollende oogjes maar voor je. ik reageerde niet op jou. jij gelooft niet in God dus heeft het geen zin om zoiets tegen jou te zeggen. Dr.Zoidberg gelooft wel en zei iets over de Bijbel wat niet klopte, dus ik corrigeerde hem


ach, tenminste gelooft hij niet dat god iets is dat na z'n dagelijkse boterhammen nog even een paar wetten in steen gaat hakken.

het verwijt dat atheisten niet luisteren naar theisten geld trouwens vica versa veel harder, niet echt een geldig verwijt dus.

toen dat verhaal (door een gewoon mens, geen god, of discipel) werd opgeschreven was diegene er zelf niet bij, andere bronnen hadden ze toen destijds niet, enige mogelijke uitkomst: de bijbelteksten zijn ongestaafd en onbetrouwbaar om feiten te zoeken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-07-2004, 09:01
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 02-07-2004 @ 17:21 :
Riskeer ik nu een ban? Want ik zal wel wat rechten schenden
Je schendt alleen rechten als je zonder toestemming van de vertaler dit werk openbaart. Dante zelf heeft geen auteursrecht meer (te lang gelden).
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 08:21
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Realmoslim schreef op 14-06-2004 @ 18:57 :
Over dat schelden, dat klopt niet.Ik maakte een fout. Je mag in de Islaam niet schelden en moet altijd geduld hebben J.
Je mag niet schelden? Waarom plaats je dan allerlei rapteksten vol met gescheld en gevloek en scheld je andere mensen uit?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 08:35
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Realmoslim schreef op 22-06-2004 @ 20:06 :
Gothic, Wie zegt dat jouw vraag normaal was... Vind je dit normaal, wat voor antwoord verwacht je hierop...

Lelijkerd, kom hier naar schilderswijk en dan moet je die woorden herhalen, dan gaan we zien wat er met je tabak hoofd gaat gebeuren. Eh vieze duivel aanbidder, je gaat branden, grillen...
Ja hij beledigt jou Realmoslim moet je dan maar terug gaan schreeuwen?
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 08:36
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Realmoslim schreef op 22-06-2004 @ 20:35 :
Hij moet andere mensen respecteren, vooral God en pofeten. Ik weet dat de duivel dat niet van hem wil, maar ik sla hem toch wel toto, die skinny gothic, devil worshipper, stelt niks voor. Je weet wie begonnen is...
Geef dan het goede voorbeeld door hem ook te respecteren, dat doe je namelijk niet.
En je weet wie begonnen is ook een loos argument.
Dat rechtvaardigt jouw geschreeuw niet.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 08:37
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Il organista schreef op 23-06-2004 @ 18:51 :
En dan vraag je je nog af, waarom sommige moslims als terroristen worden gezien?

Ik raad je aan weer een beetje normaal. Door aan de ene kant de roepen dat de Islam naastenliefde predikt en aan de andere kant dit soort dingen te roepen, maak je jezelf en -wat nog veel erger is- je geloof totaal belachelijk. Gevolg: mensen krijgen weer een slechter beeld van Islam en dan heb je de poppen nog verder aan het dansen.
Precies.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 08:42
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
sarai__h schreef op 28-06-2004 @ 23:31 :
Ik vraag me af waar je deze onzin vandaan haalt?

Zondag is een rustdag ingesteld door een keizer een heel veel jaren geleden. Dit was volgens mij vooral wegens economische redenen. (maar dit weet ik niet meer zeker!) Wij hebben op zondag kerkdienst omdat Jezus Christus op die dag opstond uit Zijn graf.

Het is wel waar dat God vraagt om 1 dag in de week, op de sabbathdag (de zevende dag, juiste, zaterdag) rust te houden om Hem te aanbidden, Hij die het mogelijk maakt om die andere dagen te werken. Hij die alles schiep.


God stelde wel regels, en het volk was opstandig. God strafte daarom. Een vader straft zijn kind ook wanneer het de regels overtreedt. Uit... juist, Liefde.
Ik meen dat er in de bijbel staat dat mensen die de 7e dag werken gedood moeten worden.

+ Een vader mishandelt/dood zijn kind niet als het regels overtreed en zeker niet uit liefde.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 08:46
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-06-2004 @ 10:27 :
Ach, de tien geboden zijn helemaal geen morele gids. De eerste 4 zeggen alleen dat je in God moet geloven en de laatste 6 omvatten moralen die in iedere samenleving al gelden, ook een heidense.
+ ze zijn vaag.
Niet doodslaan? Wat precies mag je niet doodslaan? Alleen mensen? Verderop in de bijbel krijgen mensen wel de opdracht van God om mensen/volkeren uit te moorden; dieren worden geofferd; en alleen al door te lopen dood je allerlei bacterien en insekten.
Of scheiden, moet je ook bij elkaar blijven als de een de ander mishandeld?
Om maar een voorbeeld te noemen.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 08:52
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 30-06-2004 @ 22:41 :
Als je iets bijna 2 millennia overschrijft, kun je het niet meer origineel noemen. Men laat dingen weg, voegt iets toe, maakt iets mooier dan het is, etc etc.
Het lijkt mij eerder dat door het vele vertalen de bijbel is veranderd niet doordat monniken dingen weglieten of toevoegden.
Als je zo'n enorm gekopieerd boek ziet spreekt het eigenlijk al voor zich. Zo iemand werkt met opperste concentratie jarenlang aan zoiets met versiersels en alles erop en eraan; dan ga je geen dingen weglaten. Misschien niet echt ergens op gebaseerd maar dat is wel mijn gedachte als ik aan iemand denk die zoiets overschrijft en nog met de overtuiging dat het heilig is ook en letterlijk moet worden genomen.

Vertalen echter is een heel andere kwestie. Het is duizendmiljoen keer vertaald vanuit allerlei vreemde talen die allemaal net een beetje anders zijn, sommige woorden hebben met een betekenis die in de andere taal niet bestaat. Dat zal wel zijn sporen hebben nagelaten.
Dat is mensenwerk.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 08:54
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
sarai__h schreef op 01-07-2004 @ 15:16 :
Het komt allemaal op hetzelfde neer. En wat als Jezus zei: "Je doodt al iemand door slecht over hem te denken"?
Tussen mensen doden en doden zit nogal een verschil hoor.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 09:07
Verwijderd
Dit topic hoort inmiddels op religie, dus daar verplaats ik 'm naartoe. Dan kunnen ze daar kijken of hij open kan blijven enzo.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 13:56
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 23-11-2004 @ 09:46 :
Of scheiden, moet je ook bij elkaar blijven als de een de ander mishandeld?
Om maar een voorbeeld te noemen.
staat bijv. in de bijbel, dat je wel scheiden mag. bij vreemdgaan volgens mij. en abraham scheidde ook van z'n vrouw oid. maar er moet natuurlijk wel van uit gegaan worden dat het niet mag, dat je als man 1 vrouw hebt en andersom, dat je voor hem of haar kiest en hem of haar trouw blijft. uitzonderingen, denk ik dan ook nagelaten, zie bijbel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Deel 1: De ontkrachting van het Christendom
Ketter
500 27-04-2010 00:50
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie thema kerkdienst
shy gurl
17 10-02-2005 15:10
Levensbeschouwing & Filosofie Islam?Christendom?
Silvia19
30 11-05-2004 19:55
Levensbeschouwing & Filosofie overeenkomsten Christendom, Jodendom, Islam
Wendy Lynn
7 09-12-2003 22:35
Levensbeschouwing & Filosofie Islam, christendom en engelen.
JantjePietje
19 01-04-2003 05:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.