Oud 19-03-2005, 22:56
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Ik weet niet of dit iets met anorexxia te maken heeft, maar misschien kunnen jullie mij hier iets over vertellen.
Ik ben een meisje van 16 jaar, 1,77 lang en ik weeg 56 kilo.
Het is niet dat ik mezelf te dik vind, maar ik vind het geweldig om controle over mijn gewicht te hebben.
Hoeveel ik af kan vallen als ik de hele dag niks eet.
meestal sta ik 4 keer per dag op de weegschaal en als ik dan iest aan ben gekomen, neem ik me voor om de volgende dag nog minder te eten.
Ontbijten doe ik zowiezo al niet, maar soms heb ik geen keus omdat mijn vader altijd voor mijn eten zorgt.
Op school eet ik niks, soms een mini marsje ofzo. Voor de rest drink ik water.
Als ik smiddags thuis kom drink ik een beker thee. En savonds moet ik natuurlijk wel eten. Dat is dat ook het enige eten wat ik ook echt daadwerkelijk elke avond eet.
Ik spuug verder ook niet uit, maar denk daar wel steeds vaker aan. Ik vind het heel raar van mezelf, want ik vind me absoluut niet te dik ofzo, maar die controle vind ik gewoon heel fijn voelen.

Weten jullie misschien of dit normaal is? Hebben jullie hier ook veel last van?

Kusjes Mrieke
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 23:00
Mara
Mara is offline
Nee, dit is niet normaal. Dit is ook een soort van eetstoornis.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 23:10
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Nou ik was die topics aan het lezen van anorexia en toen dacht ik er inderdaad aan, maar ik weet wel dat ik geen anorexia heb want ik vind mezelf niet te dik.
Maar toen ik dus die verhalen las herkende ik er wel iets in, dus wilde ik graag weten of elk meisje van 16 zo over gewicht na denkt, of dat dit toch niet helemaal normaal is.
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 23:16
Mara
Mara is offline
Citaat:
mrieke schreef op 19-03-2005 @ 23:10 :
Nou ik was die topics aan het lezen van anorexia en toen dacht ik er inderdaad aan, maar ik weet wel dat ik geen anorexia heb want ik vind mezelf niet te dik.
Maar toen ik dus die verhalen las herkende ik er wel iets in, dus wilde ik graag weten of elk meisje van 16 zo over gewicht na denkt, of dat dit toch niet helemaal normaal is.
Nee, dit is niet normaal. De kick van het onder controle hebben van je gewicht dmv het (niet) eten is óók een eetstoornis. Geloof me, er zijn d'r een stuk meer dan de 'standaard' anorexia nervosa en boulima nervosa.

Ik zou zeggen, ga d'r mee naar je dokter. Hij/zij kan je doorverwijzen naar een psych, want volgens mij zie je zelf ook wel in dat dit niet goed is. Ik neem aan dat je zelf ook liever een onbezorgd leven hebt zonder obsessief gedrag
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 23:22
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
k ben het eens met meelfriek, want tis echt niet normaal als je 4x per dag op de weegschaal staat en controle willen hebben over je eetgedrag kan heel obsessief worden idd
__________________
I Woke Up This MorniNg And NobOdy Is GoNna BriNg Me DoWn ToDaY!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 23:27
-(L)-
Inderdaad!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 00:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Er zijn wel meer dingen die niet normaal zijn naast anorexia. Dat je geen anorexia hebt (/denkt te hebben) zegt dus niet dat je eetgedrag dan ineens wel normaal is. Het feit dat je het hier typt zegt al dat je het zelf niet normaal vindt; evenals de manier waarop je het verwoordt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 08:34
Verwijderd
Anorexia is niet de enige eetstoornis. Idd wat Balance zegt:

Citaat:
Balance schreef op 20-03-2005 @ 00:37 :
Er zijn wel meer dingen die niet normaal zijn naast anorexia. Dat je geen anorexia hebt (/denkt te hebben) zegt dus niet dat je eetgedrag dan ineens wel normaal is. Het feit dat je het hier typt zegt al dat je het zelf niet normaal vindt; evenals de manier waarop je het verwoordt.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 09:17
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Ik weet wel dat het niet helemaal klopt, omdat ik niet dit ben. Maar het is ook niet dat ik echt af wil vallen, ik wil gewoon minder wegen.
Waarschijnlijk vinden jullie mijn eetpatroon raar, maar dit is iets wat ik al vanaf de eerste klas doe, dat is nu dus 4 jaar.
Het probleem is dat ik denk dat het misschien erger gaat worden, omdat dat de laatste tijd ook gebeurt. Steeds meer denk ik na over wat ik eet hoeveel ik weeg. En dat wil ik helemaal niet, daarom wilde ik graag van jullie weten of jullie dit ook hebben, of het zeg maar bij de puberteit hoort ofzo.
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 09:28
Verwijderd
Citaat:
mrieke schreef op 20-03-2005 @ 09:17 :
Maar het is ook niet dat ik echt af wil vallen, ik wil gewoon minder wegen.
Is dat niet hetzelfde? De betekenis van afvallen is "afnemen in gewicht" oftewel: minder wegen.

Dat je het al 4 jaar doet maakt het niet normaal of gezond. Of het erger wordt of niet, het is nu al niet goed. Je kunt zelf allerlei excussen bedenken, maar het blijft niet normaal en niet gezond.

Dat mensen zeggen dat het niet normaal is, lijkt mij al aan te geven dat het overgrote merendeel van de mensen hier geen last van heeft. Het is iig niet iets dat standaard deel uit maakt van de puberteit.

Als je het idee hebt dat het erger wordt (en anders eigenlijk ook) kan ik je alleen maar aanraden om er eens met je huisarts over te praten.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 09:44
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Ja, misschien heb je wel gelijk, maar wat zou ik dan tegen de huisarts moeten zeggen? Lijkt me nogal eng.
Ff vraagje tussendoor: hoe reken je je bmi uit? Ik las het al op een ander topic, maar ik snapte het niet helemaal, bij mij kwam er nogal een raar getal uit
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 09:57
*~*SaN*~*
Avatar van *~*SaN*~*
*~*SaN*~* is offline
Citaat:
mrieke schreef op 20-03-2005 @ 09:44 :
Ja, misschien heb je wel gelijk, maar wat zou ik dan tegen de huisarts moeten zeggen? Lijkt me nogal eng.
Ff vraagje tussendoor: hoe reken je je bmi uit? Ik las het al op een ander topic, maar ik snapte het niet helemaal, bij mij kwam er nogal een raar getal uit
~

De Body Mass Index (BMI), ook wel Quetelet Index genoemd, is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. De BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters). De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van het lichaamsgewicht. Het gaat er bij de BMI dus niet om wat cosmetisch gezien het mooiste is. De BMI vertoont een relatie met de hoeveelheid lichaamsvet, maar de BMI-waarden geven niet het percentage lichaamsvet aan.

De indeling van de BMI bij volwassenen

Classificatie
BMI (kg/m2)
Risico

<18,5
ondergewicht
laag (maar verhoogd risico op andere aandoeningen)

18,5-24,9
normaal gewicht
gemiddeld

25-29,9
overgewicht
verhoogd

30 en hoger
obesitas
duidelijk verhoogd


Beneden een BMI van 18,5 is het verstandig te proberen wat aan te komen. Voor mensen met een BMI tussen 18,5 en 25 geldt: probeer dit gewicht te handhaven. Mensen met een BMI tussen 25 en 30 zonder bijkomende gezondheidsrisico’s moeten voorkomen dat ze dikker worden. Medisch gezien is het noodzakelijk af te vallen bij een Body Mass Index (BMI) boven de 30. Zijn er bijkomende gezondheidsrisico’s, zoals een hoog cholesterolgehalte en hart- en vaatziekten in de familie, dan is afvallen verstandig bij een BMI tussen 25 en 30.

JOU BMI IS DUS 56 : (1.77*1.77) = 17.9 EN DIT IS DUS TE LAAG... KIJK UIT MEIS... VOOR JE T WEET WIL JE WEL ECHT AFVALLEN, EN GAAT HET ALLEMAAL STEEDS VERDER.... DE WEG TERUG IS VEEEL EN VEEEEL MOEILIJKER DUS LAAT HET NIET ZO VER KOMEN... BMI geldt echter eigenlijk wel pas vanaf 18 jaar.... Nu ben je nog in de groei enzo...
__________________
***Geen Zorgen Over De Dag Van Morgen***
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 10:00
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
okeej, dankjewel voor je uitleg.
Ik vraag me alleen af wat ik dan tegen die huisarts moet zeggen, wat ik al eerder zei. Kan je niet ergens anders heen gaan dan de huisarts?
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 10:08
Rechelle*teeQue
Rechelle*teeQue is offline
Heey...
Ik heb zelf ook anorexia gehad en dit lijkt er wel heel erg op.
Je moet gewoon 3x per dag gezond eten bijvoorbeeld s'ochtends een bruine boterham met kaas en s'middags op school ook zoiets en s'avonds gewoon mee eten,zo verlies je geen gewicht zo kom je niet aan en je blijft gezond.willen je ouders s'avonds nou een patatje halen of iets dergelijks dan moet je gewoon nee kunnen zeggen en dan komt het vanzelf goed.probeer dit aub want anders ga je ook de verkeerde kant op GOOD LUCK XXX Rechelle
__________________
**miss-chell**
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 10:20
Verwijderd
Citaat:
mrieke schreef op 20-03-2005 @ 09:44 :
Ja, misschien heb je wel gelijk, maar wat zou ik dan tegen de huisarts moeten zeggen? Lijkt me nogal eng.
Hetzelfde als wat je hier zegt? Print het desnoods uit en laat het hem/haar lezen.

Als je het minder eng vindt om naar iemand anders toe te gaan, dan kan dat natuurlijk ook. Bv. je mentor of de vertrouwenspersoon op school. Voordeel van de huisarts is alleen dat hij ook op het lichamelijke gebied veel weet, waarschijnlijk meer ervaring heeft met dergelijke dingen en je als het nodig is eventueel makkelijk door kan verwijzen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 10:34
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Maar is het niet wat overdreven om gelijk naar de huisarts te gaan bij het minste geringste?
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 10:37
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Dit is niet bepaald het minste geringste. En ook dan, daar heb je een huisarts voor.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 10:38
Verwijderd
Citaat:
mrieke schreef op 20-03-2005 @ 10:34 :
Maar is het niet wat overdreven om gelijk naar de huisarts te gaan bij het minste geringste?
Dit is echt niet 'het minste of geringste'. Het is niet overdreven, geloof mij nou maar. En als je niet naar een huisarts wil is een dieetiste misschien een optie. Een dieetiste kan je waarschijnlijk ook een heel eind op weg helpen én je een gezond eetpatroon aanleren.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 12:18
-(L)-
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 20-03-2005 @ 10:38 :
Dit is echt niet 'het minste of geringste'. Het is niet overdreven, geloof mij nou maar. En als je niet naar een huisarts wil is een dieetiste misschien een optie. Een dieetiste kan je waarschijnlijk ook een heel eind op weg helpen én je een gezond eetpatroon aanleren.
Ik denk dat het beter is als de huisarts je ff doorverwijst naar een dieetiste, aangezien je huisarts ook met je gezondheid te doen heeft en het handig is als hij ook weet wat er aan de hand is.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 12:59
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Jah, maar ik ben bang dat ik dan overkom als aandacht trekken ofzo.. en dat is absoluut niet wat ik wil.
Want een paar jaar geleden had ik een hele goeie vriendin en die vertelde dat je anorexia had en dat bleek allemaal gelul te zijn. Nu wil ik mijn vriendinnen niet opzadelen met zoiets, dat zij gaan denken dat het ook aandacht is.
Het probleem van de huisarts is dat ik die man zeg maar echt ken en dan vind ik dat heel raar om met zoiets naar hem toe te gaan...
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:01
-(L)-
Citaat:
mrieke schreef op 20-03-2005 @ 12:59 :
Jah, maar ik ben bang dat ik dan overkom als aandacht trekken ofzo.. en dat is absoluut niet wat ik wil.
Want een paar jaar geleden had ik een hele goeie vriendin en die vertelde dat je anorexia had en dat bleek allemaal gelul te zijn. Nu wil ik mijn vriendinnen niet opzadelen met zoiets, dat zij gaan denken dat het ook aandacht is.
Het probleem van de huisarts is dat ik die man zeg maar echt ken en dan vind ik dat heel raar om met zoiets naar hem toe te gaan...
Een huisarts is niet voor niets huisarts, voor hem zijn dit soort dingen heel normaal en hij/zij zal er dan ook niet van opkijken. Bovendien moet je je niet schamen voor je vrienden/vriendinnen, ze zullen er net blij mee zijn als jij hulp zoekt. En de manier waarop jij eet, is echt geen aanstel.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:02
Verwijderd
Citaat:
mrieke schreef op 20-03-2005 @ 12:59 :
Jah, maar ik ben bang dat ik dan overkom als aandacht trekken ofzo.. en dat is absoluut niet wat ik wil.
Want een paar jaar geleden had ik een hele goeie vriendin en die vertelde dat je anorexia had en dat bleek allemaal gelul te zijn. Nu wil ik mijn vriendinnen niet opzadelen met zoiets, dat zij gaan denken dat het ook aandacht is.
Het probleem van de huisarts is dat ik die man zeg maar echt ken en dan vind ik dat heel raar om met zoiets naar hem toe te gaan...
Je hoeft het toch ook niet aan je vriendinnen te vertellen als je bang bent dat ze je niet geloven of als je ze hier mee wil 'opzadelen'. Alles wat je aan je huisarts vertelt moet hij voor zich houden, dat is beroepsgeheim. Ik begrijp wel dat je het misschien raar vind, aangezien je hem helemaal niet kent, maar misschien is het daarom ook makkelijker. Ik weet niet hoe de band met je ouders is, maar zou je het niet aan een van twee (of beide?) kunnen vertellen? Misschien kunnen ze samen met je naar de huisarts gaan, dat maakt het waarschijnlijk ook een stuk makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:07
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
mhmh nee ik wil het niet aan mn ouders vertellen, misschien later , maar vertel het dan eerst liever aan mn vriendinnen. Mn beste vriendin heb ik vorige week al een beetje vertelt, maar niet echt duidelijk, maar we hebben er niet echt over gepraat.
Mhm..ik denk dat ik het eerst maar aan haar vertel, misschien lucht dat ook wel op. Of ik naar de huisarts ga, weet ik nog niet, vind ik wel heel erg eng.
Ik laat jullie wel weten hoe het is gegaan, als jullie daar belang bij hebben.

Bedankt voor all reacties tot nu toe
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:08
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
mrieke schreef op 20-03-2005 @ 12:59 :
Jah, maar ik ben bang dat ik dan overkom als aandacht trekken ofzo.. en dat is absoluut niet wat ik wil.
Want een paar jaar geleden had ik een hele goeie vriendin en die vertelde dat je anorexia had en dat bleek allemaal gelul te zijn. Nu wil ik mijn vriendinnen niet opzadelen met zoiets, dat zij gaan denken dat het ook aandacht is.
Het probleem van de huisarts is dat ik die man zeg maar echt ken en dan vind ik dat heel raar om met zoiets naar hem toe te gaan...
Hoewel ik het niet terecht zou vinden als dit als aandachttrekkerij
oid bestempeld zou worden - wat dan nog?

Dit is wel een stukje van jouw leven wat ontzettend snel en ver
uit de hand kan lopen - daar mág (en in zekere zin ook móet zou
ik willen zeggen) je aandacht voor vragen hoor!
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:08
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Ik denk ook dat je dit niet voor niets hier post. Je ziet zelf in dat je niet gezond bezig bent. En als je alleen maar wilde weten of je de enige was met dit probleem, of het bij de puberteit hoort, dan hoop ik dat je na het lezen van alle reacties hier in bent gaan zien dat het dus niet normaal is en niet bij de puberteit hoort.

Als het eng vindt om meteen naar de huisarts of een dietiste te gaan kun je het er misschien eerst met iemand over hebben die je vertrouwt en die dicht bij je staat, zoals je moeder of een vriendin. Ik weet zeker dat die hetzelfde zullen zeggen als wij hier. Doe er alsjeblieft iets aan, want dit is echt niet goed voor je. Zeker niet omdat je nog in de groei bent....
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:09
Verwijderd
Citaat:
mrieke schreef op 20-03-2005 @ 13:07 :
mhmh nee ik wil het niet aan mn ouders vertellen, misschien later , maar vertel het dan eerst liever aan mn vriendinnen. Mn beste vriendin heb ik vorige week al een beetje vertelt, maar niet echt duidelijk, maar we hebben er niet echt over gepraat.
Mhm..ik denk dat ik het eerst maar aan haar vertel, misschien lucht dat ook wel op. Of ik naar de huisarts ga, weet ik nog niet, vind ik wel heel erg eng.
Ik laat jullie wel weten hoe het is gegaan, als jullie daar belang bij hebben.

Bedankt voor all reacties tot nu toe
Hoe reageerde die vriendin? Als het je beste vriendin is het kun je het haar toch best (helemaal) vertellen? Ze begrijpt je heus wel, misschien wil ze zelfs wel samen met je naar de huisarts. Maar ik raad je echt aan naar de huisarts te gaan, gewoon eventjes doorbijten.

En laat inderdaad even wat van je horen als je naar de huisarts bent geweest. Succes!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:18
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Jah ik kan het haar ook wel vertellen, maar vind het zowiezo altijd moeilijk om over mezelf te praten enzo. Maarjah ik moet het dan maar doen. Ik zie wel hoe ze reageert.

Ik vertelde haar dat ik altijd op de weegschaal sta. En dat ik weet dat ik niet dik ben, maar toch de drang heb om minder te wegen. Dat vond ze heel raar, maar we hebben er toen niet uitgebreid over gehad, want ik praatte er snel over heen.

Ik zal het haar binnenkort vertellen, en dan laat ik het jullie weten.
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:37
lukie
lukie is offline
Ik vind mijzelf ook niet te dik, dat ben ik ook niet.
Maar toch ben ik altijd met m'n gewicht bezig, niet zo zeer dat ik wil afvallen, (dat doe ik wel en dan ben ik ook wel trots), maar ik vind mijzelf niet ziekelijk in dit afvallen.
Ik eet nu op dit moment even wel normaal, altijd wel een beetje weinig maarja.
Maar soms dan heb ik zo'n bui(eens in de twee maanden en het duurt ingeval twee weken), dat ik tegen mijzelf zeg okee van af nu ga ik weer afvallen, dus niks eten ( behalve avondeten want dat kan niet anders, maar dan gewoon niet veel meestal soep en sla.) en ik slik ook laxeermiddel, verder kots ik niet want dat kan ik niet heb ik wel geprobeerd.
Als ik dat doe val ik in een week echt heel veel af, echt niet normaal.
Ik kan dit ook nog best wel lang vol houden ook, vooral als ik op kamp ben met school ofzo, want ( dit klinkt misschien stom) maar ik schaam me om te eten waar andere mensen bij zijn. Ik heb het idee dat ze dan denken stom vreet kind ofzo, dat denk ik vaak wel als ik iemand zie eten namelijk.
Ik herken mijzelf wel in jou, ik vind het wel fijn om controle over m'n gewicht te hebben, al vind ik geen eens dat ik moet afvallen.
Alleen vind ik het wel leuk om af te vallen, maar ik heb geen anorexia ofzoiets.

Laatst gewijzigd op 20-03-2005 om 13:54.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:39
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Citaat:
Alleen vind ik het wel leuk om af te vallen, maar ik heb geen anorexia ofzoiets.
Je hoeft niet per se anorexia te hebben om een eetstoornis te hebben.....
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:43
lukie
lukie is offline
Maar ik heb ook geen eetstoornis hoor.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:44
Verwijderd
Citaat:
lukie schreef op 20-03-2005 @ 13:43 :
Maar ik heb ook geen eetstoornis hoor.
Als ik je post zo lees kom het toch aardig bij een eetstoornis in de buurt.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
lukie schreef op 20-03-2005 @ 13:43 :
Maar ik heb ook geen eetstoornis hoor.
als jij vond dat je geen eetstoornis had, dan had je er ook geen aandacht aan besteed en had je het dus gewoon voor je gehouden. het feit dat je het hier typt zegt volgens mij al meer dan genoeg. en wat vind jij ervan als iemand laxeermiddelen gebruikt en soms helemaal niks eet omdat diegene wil afvallen.
als een vriendin naar jou toekomt met die mededeling, zeg je dan tegen haar 'je hebt geen eetstoornis'?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:56
Mara
Mara is offline
@mrieke: Probeer het je ouders wel te vertellen. Ik heb problemen met m'n gewicht, geen eetstoornis, maar het zat me wel dwars. Ik dacht altijd dat ze het toch niet zouden begrijpen, maar het viel me best mee.

Ga gewoon als ze beiden beneden zijn erbij zitten en zeg dat je ze wat vertellen wil, dat je niet onderbroken wil worden en dat je er erg mee zit. Doe dan rustig je verhaal. Geloof me, je ouders zullen het heus begrjipen dat je hier mee zit. Je bent hun dochter, natuurlijk willen ze je helpen!

Hetzelfde kan je doen bij je vriendinnen. Vertel ze het rustig, zeg dat het écht waar is, én dat je het gevoel hebt dat je aandacht probeert te trekken door het te zeggen maar dat dit absoluut níet het geval is. Als je gewoon oprecht je verhaal doet geloven ze je heus wel als het goede vriendinnen zijn

Wat betreft de dokter: Precies hetzelfde verhaal. Vertel wat er aan de hand is. De dokter zal wel enige vragen stellen om een goed beeld te krijgen, maar hij zal je zéker helpen.

Geloof me, praten helpt. Als anderen weten van je probleem kunnen ze er rekening mee houden, kunnen ze je steunen en helpen. Ze zullen sneller inzien wanneer je iets verkeerd doet, zoals een smoesje verzinnen om niet te hoeven eten. Op dat soort momenten kunnen ze je helpen.

Veel succes iig
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:04
my tears fall
Avatar van my tears fall
my tears fall is offline
@ *~*SaN*~*

weet je zeker dat die BMI klopt???

want ik ben 16, 1.70 m. lang en weeg 47.5 kilo..

dus als ik dat uitreken kom ik op:

BMI IS 47.5 : (1.70*1.70) = 16.44

en dat is toch wel heel erg laag

verder eet ik redelijk normaal, soms wat weinig..
en ik heb inderdaad soms ook aanvallen van gewoon de hele dag niet eten.. maar ik heb ook vreetaanvallen..

heb nog nooit m'n eten uitgekotst, maar zoals mrieke zei denk ik daar ook wel vaker aan..

toch voel ik me perfect gezond en ben ik geloof ik tevreden met mezelf, ik wil niet dunner worden dan ik nu ben, want ik word soms al voor anorexia patient aangezien.. maar ik wil eigenlijk ook niet te veel aankomen
__________________
I want to fly away, away from this life, but my wings are burned :( :'( :(
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:06
lukie
lukie is offline
Maar kijk, ik vind dat ik geen eetstoornis heb omdat ik nooit te ver zou gaan. Niet zo ver dat ik zou moeten worden opgenomen in een ziekenhuis omdat je niet meer kan lopen, ik ben ook nog nooit flauwgevallen ofzo. Ik zou nooit te veel afvallen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:06
Mara
Mara is offline
Citaat:
my tears fall schreef op 20-03-2005 @ 14:04 :
@ *~*SaN*~*

weet je zeker dat die BMI klopt???

want ik ben 16, 1.70 m. lang en weeg 47.5 kilo..

dus als ik dat uitreken kom ik op:

BMI IS 47.5 : (1.70*1.70) = 16.44

en dat is toch wel heel erg laag

verder eet ik redelijk normaal, soms wat weinig..
en ik heb inderdaad soms ook aanvallen van gewoon de hele dag niet eten.. maar ik heb ook vreetaanvallen..

heb nog nooit m'n eten uitgekotst, maar zoals mrieke zei denk ik daar ook wel vaker aan..

toch voel ik me perfect gezond en ben ik geloof ik tevreden met mezelf, ik wil niet dunner worden dan ik nu ben, want ik word soms al voor anorexia patient aangezien.. maar ik wil eigenlijk ook niet te veel aankomen
Je weegt veel te weinig, dat je weinig eet zegt al genoeg en ook dat je niet wil aankomen. Kan ook een (beginnend) eetstoornis zijn. Ga d'r 's mee naar je dokter, die kan je meer vertellen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:07
Verwijderd
Ik denk dat veel mensen in de puberteit wel eens met hun gewicht bezig zijn (vooral meisjes!). De een doet dit iets meer dan de ander.
Als ik zo lees bij jou, dan komt het wel erg over.

Ik ben ook altijd erg met mijn gewicht bezig, maar ik eet wel normaal, 3 keer per dag. Echt alleen avond eten is toch wel een beetje abnormaal denk ik. Wat ik me ook afvraag is of er geen vriendin is die nooit aan je vraagt of je niet moet eten? En of je ouders niet door hebben dat je overdag niks eet?

Daarnaast, mensen met anorexia vinden vaak die controle juist erg fijn!

Ik zou er zeker met iemand over praten. Ik kan me wel voorstellen dat je het een beetje erg vind klinken om hier meteen mee naar de huisarts te gaan. Hebben jullie op school geen jeugdverpleegkundige bij wie je hiervoor terecht kan? Of anders bij de vertrouwenspersoon; dat is toch iemand die ervoor open staat, en die jou kan helpen, en weet waar je terecht kan etc.

Met vriendinnen bespreken is natuurlijk ook fijn voor jezelf, maar uiteindelijk bereik je er mss te weinig mee.
Verder je ouders (moeder) daar zou je wel goed mee kunnen praten; immers jij hebt een probleem en waarschijnlijk is zij echt wel bereid je hier goed mee te helpen! Zij kan bijvoorbeeld met je mee naar de huisarts, als je dat fijner vindt.

Je zou ook eens kunnen kijken op internet, er zijn volgens mij redelijk wat van die hulpgroepen die een internetsite hebben. Mss staan daar ook nu bruikbare tips bij waar je terecht kan ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:08
my tears fall
Avatar van my tears fall
my tears fall is offline
dat zegt 'n vriendin van mij ook..

maar ik heb GEEN eetstoornis..
als ik te weinig eet is dat omdat ik geen honger heb..

maar wat ik ook doe..
en ik heb 't echt geprobeert..
ik kom ook gewoon niet aan..
__________________
I want to fly away, away from this life, but my wings are burned :( :'( :(
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:23
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik heb zelf ook anorexia en ben er nu van aan het herstellen en als ik dit zo lees dan denk ik dat my tear fall en mrieke zeker anorexia hebben. Denken dat het wel mee zal vallen met je eetgedrag is ook typisch voor anorexia. Zelf dacht ik ook altijd dat ik niet ziek was totdat ik naar het ziekenhuis moest en ze zeiden dat ik opgenomen moest worden. En ik ben nog nooit flauwgevallen omdat ik te weinig at en toch was het veel te weinig.Zoek hulp, want zo'n opname is echt heel moeilijk en dat moet je proberen te voorkomen (als dat nog kan). Wees eerlijk tegen jezelf. Voel je diep van binnen niet aan dat je verkeerd bezig bent? Je hoeft jezelf ook niet te dik te vinden om anorexia te hebben want ik vond mezelf ook niet te dik. Pas toen ik veel afviel ging ik mezelf dik vinden (raar maar waar) En je wordt een heel ander persoon als je veel afvalt. Ik ben er depressief van geworden en stil. Afvallen geeft een kick maar het kan je zeker niet gelukkig maken. Ik weet niet of ik jullie hierban kan overtuigen maar probeer er over na te denken. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is om anorexia te overwinnen. Heel veel sterkte ermee en ga voor het echte leven zonder anorexia!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:26
my tears fall
Avatar van my tears fall
my tears fall is offline
deels herken ik je verhaal..

maar ik weet van mezelf dat ik gewoon niet kan en wil accepteren dat ik anorexia zou kunnen hebben..

ik ben dun! nou en!
__________________
I want to fly away, away from this life, but my wings are burned :( :'( :(
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:36
mrieke
Avatar van mrieke
mrieke is offline
Mhmh... jah ik vind het heel moeilijk en heel raar om echt te denken dat ik anorexia, of een eetstoornis zou hebben.
Toch wil ik zeker niet dat het echt een deel van mijn leven gaat spelen, die controle over eten.
Ik ben inelkgeval van plan het aan mijn vriendinnen te vertellen, misschien hebben zij ook nog goede adviezen.

Heel erg bedankt voor al die adviezen tot nu toe, ik weet nu wel inelkgeval dat het niet gezond is om zo met eten bezig te zijn, al geeft het me een fijn gevoel.
__________________
I'm flying blind wherever your love takes me
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:36
Vitamintje
Vitamintje is offline
Dat kan ik me heel goed voorstellen, ik heb zelf namelijk ook in die fase gezeten. Maar ik denk dat je er nog wel achter komt, en dit zeg ik niet om lullig te doen of zo.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:37
Vitamintje
Vitamintje is offline
@ my tear fall Het gaat er niet om dat je te dun bent (wat je wel bent) maar om wat er zich in je hoofd afspeelt. je denkt anorectisch
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:43
Vitamintje
Vitamintje is offline
@ mrieke goed dat je erover gaat praten maar ik denk dat je het beste professionele hulp kunt zoeken. Dit is natuurlijk een moeilijke stap maar wel belangrijk
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 14:44
my tears fall
Avatar van my tears fall
my tears fall is offline
dus ik denk verkeerd..

oki.. dit is wat ik denk:

ik ben te dun, ik zou moeten aankomen,
maar ik wil 't eigenlijk niet.

dat is alles wat ik denk.
__________________
I want to fly away, away from this life, but my wings are burned :( :'( :(
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 15:02
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
@ My tears fall; dat zijn nou eetgestoorde gedachten, die jij beschrijft.

Anorexia heb je niet zomaar, daar zijn een aantal criteria voor. Maar geen anorexia hebben betekent niet meteen geen eetstoornis hebben. Veel eetstoornissen vallen onder het kopje 'NAO' (niet anderszins omschreven). Als ik hier de posts zo lees zijn er mensen die bv obsessief met eten omgaan, of een kick krijgen van 'dun' zijn. Zulk gedrag kan daar ook onder vallen, het is in ieder geval niet normaal.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 15:05
my tears fall
Avatar van my tears fall
my tears fall is offline
oki..
denk dat ik 't dan nu eindelijk zelf zal moeten accepteren..
__________________
I want to fly away, away from this life, but my wings are burned :( :'( :(
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 20-03-2005 @ 10:37 :
Dit is niet bepaald het minste geringste.
Citaat:
lukie schreef op 20-03-2005 @ 13:43 :
Maar ik heb ook geen eetstoornis hoor.
Dat vraag ik me ook af, als ik jouw post lees. Ik ben geen dokter of wat dan ook, maar bepaalde dingen die je denkt en doet zijn iig niet gezond:
- altijd met m'n gewicht bezig
- ik eet nu op dit moment even wel normaal, altijd wel een beetje weinig maarja (als je weinig eet, eet je dus niet normaal)
- dus niks eten
- ik slik ook laxeermiddel
- verder kots ik niet want dat kan ik niet heb ik wel geprobeerd
- ,Als ik dat doe val ik in een week echt heel veel af, echt niet normaal.
- Ik kan dit ook nog best wel lang vol houden ook
- ik schaam me om te eten waar andere mensen bij zijn
- Ik heb het idee dat ze dan denken stom vreet kind ofzo, dat denk ik vaak wel als ik iemand zie eten namelijk.
- ik vind het wel fijn om controle over m'n gewicht te hebben

Citaat:
lukie schreef op 20-03-2005 @ 14:06 :
Maar kijk, ik vind dat ik geen eetstoornis heb omdat ik nooit te ver zou gaan. Niet zo ver dat ik zou moeten worden opgenomen in een ziekenhuis omdat je niet meer kan lopen, ik ben ook nog nooit flauwgevallen ofzo. Ik zou nooit te veel afvallen
Je hoeft niet in het ziekenhuis te belanden om een eetstoornis te hebben. Dat je eerst in het ziekenhuis moet belanden om een eetstoornis te hebben is echt een onzin argument en bovendien jezelf enorm voor de gek houden. Net als dat je per se heel veel af moet vallen, dat doet iemand met BED of boulimia ook niet. En ook bij anorexia hoeft dat niet het geval te zijn.

Een eetstoornis houdt oa in dat je eetpatroon verstoord is en dat je niet op een normale manier met eten om gaat/kunt gaan. En het lijkt er bij jou toch erg op dat dat aan de hand is.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 15:19
Verwijderd
Ik heb zelf ook een aantal jaar last gehad van een eetstoornis, waar ik inmiddels weer goed uit ben gekomen (en daar ben ik best een beetje trots op ) en ik herken me erg in wat de ts. beschrijft.
Wat ik al een goed teken vind is dat je laat doorschemeren dat je zelf eigenlijk ook wel weet dat je niet helemaal goed bezig bent (zo komt het op mij over tenminste) en daar moet je iets mee doen, voor het te laat is!
Ik heb het idee dat je er zélf ook van af wil en je huisarts zal daarom dus nooit denken dat je alleen maar aandacht wil trekken.

Wat ik wel echt wil zeggen is dat wat je ook doet ga niet je eten uitspugen. Je kunt beter een halve snee droog brood eten dan een twee boterhammen met boter en kaas en deze dan later uitspugen. Je maakt je hele lijf er mee kapot.
(je spijsvertering gaat naar de sodemieter, ik had wondjes op mijn vingers van het maagzuur, mijn tanden waren bruin van het maagzuur, mijn gehemelte was deels kapot enz enz.)

Wat mij persoonlijk stoort is dat mensen vaak zeggen: "je hebt geen anorexia, want je bent nog niet dun genoeg"
Toegegeven, er zíjn officiële criteria voor ja. o.a dat de menstruatie 3 maanden moet zijn uitgebleven en je onder een bepaald gewicht moet zitten, maar ik wil echt benadrukken dat een anorexia patiënt aan laten komen het makkelijke deel is in verhouding met wat er geestelijk moet gebeuren.
Bepaalde gedachtengangen tellen (voor mij) dan ook meer dan wat je daadwerkelijk weegt.

Als je niet jezelf bij de lurve grijpt en er iets aan gaat doen, en ik weet, echt, ik wéét hoe moeilijk dat is, dan garandeer ik je dat de anorexia de overhand neemt.
En onthoud; vechten tegen een eetstoornis hoef je niet alleen te doen, dat kún je ook niet alleen.

Laatst gewijzigd op 20-03-2005 om 15:44.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 20-03-2005 @ 15:19 :

Wat mij persoonlijk stoort is dat mensen vaak zeggen: "je hebt geen anorexia, want je bent nog niet dun genoeg"
Toegegeven, er zíjn officiële criteria voor ja. o.a dat de menstruatie 3 maanden moet zijn uitgebleven en je onder een bepaald gewicht moet zitten, maar ik wil echt benadrukken dat een anorexia patiënt aan laten komen is het makkelijke deel in verhouding met wat er geestelijk moet gebeuren.
Bepaalde gedachtengangen tellen (voor mij) dan ook meer dan wat je daadwerkelijk weegt.
Je valt ook niet plotseling af tot dat gewicht ed, er gaat heel wat aan vooraf voordat je zo ver bent en je kunt er beter vroeg iets aan doen dan dat je het zo ver laat komen, de weg terug is enorm moeilijk (niet tegen jou, dat weet jezelf ook wel als je een es hebt gehad).

Zelfs sommige artsen zeggen "maar je bent toch helemaal niet dun" oid...in mijn ogen idd onzin (ook een nogal risicovolle uitspraak, maar goed)...en je kunt beter dan ingrijpen dan wanneer het "te laat" is.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Hoe wat een nieuw begin moest zijn, bijna het einde werd.
Kraai
27 26-11-2012 18:50
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 18:09
Lichaam & Gezondheid Anorexia
Popgamer1989
42 15-01-2005 21:36
Lichaam & Gezondheid anorexia/bolumia?!
meissie
44 03-03-2003 19:06
Lichaam & Gezondheid Anorexia/Boulimia
Yamyam
57 24-11-2002 11:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.