Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2003, 20:23
Mariebel
Mariebel is offline
Ik las vandaag in de krant:


groningen - Het is jarenlang een taboe geweest aan Nederlandse universiteiten: selectie aan de poort. Maar nu begint de Rijksuniversiteit Groningen voor vier opleidingen toch een zoektocht naar alleen de beste studenten.

Citaat:
De faculteit wiskunde en natuurwetenschappen heeft de opleidingen, zogenaamde topmasters, opgezet. Ze zijn zo zwaar dat de faculteit alleen studenten wil toelaten die tot de beste10 procent van de bacheloropleiding behoren. Ze krijgen ook een financiële toelage om de extra zware studie zonder bijbaantjes te kunnen volgen.

Als de studie met succes wordt afgerond, krijgen de studenten automatisch een promotieplaats. Volgens het hoofd van de faculteit, decaan Douwe Wiersma, is de RUG de eerste universiteit in Nederland die deze nieuwe mogelijkheid benut. Hij denkt de helft van de studenten uit het buitenland te halen.

Voor de toelating moeten studenten aanbevelingsbrieven en (hoge) cijferlijsten overleggen. Ook moeten ze een bewijs van taalvaardigheid in het Engels leveren.

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind vooral het feit dat ze de helft van het aantal studenten uit het buitenland willen halen een beetje raar. Het kost handen vol geld (studenten krijgen extra geld, zodat ze geen bijbaantje hoeven te nemen) en de buitenlandse studenten gaan naar een paar jaar weer terug naar hun eigen land en weg geld. Zo goed gaat het niet met het nederlanse onderwijs, dus lijkt het mij beter om dat geld eerst maar es in het al bestaande nederlandse onderwijs te stoppen of desnoods in goede nederlandse studenten. Maar waarom daar nou beslist buitenlandse studenten bij moeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2003, 00:41
Atje85
Atje85 is offline
Voor welke opleidingen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 10:41
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 15-03-2003 @ 01:41:
Voor welke opleidingen
Le-zen.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 11:49
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 15-03-2003 @ 11:41:
Le-zen.

De faculteit wiskunde en natuurwetenschappen --- bedoel je?

Dat is geen opleiding.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 12:00
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 15-03-2003 @ 13:49:
De faculteit wiskunde en natuurwetenschappen --- bedoel je?

Dat is geen opleiding.
hm, moet een van deze zijn
Biologie
Farmacie
Informatica
Levenswetenschappen
Energie- en Milieuwetenschappen
Natuurkunde
Scheikunde
Sterrenkunde
KI
Wiskunde
Technische Bedrijfskunde
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 12:12
NN
NN is offline
Ik studeer aan de RUG en vind dit geen goede zet van mijn uni. Het creëert een tweedeling tussen de normale studenten en het elitaire topklasje dat allerlei extra voordeeltjes krijgt.

Maar het is wel verklaarbaar, de bèta-opleidingen hebben steeds minder studenten en kunnen zodoende ook geen jonge onderzoekers meer opleiden. Vandaar dat men zich nu richt op het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 17:50
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
NN schreef op 15-03-2003 @ 13:12:
Maar het is wel verklaarbaar, de bèta-opleidingen hebben steeds minder studenten en kunnen zodoende ook geen jonge onderzoekers meer opleiden. Vandaar dat men zich nu richt op het buitenland.
Is ook wel verklaarbaar, maar die extra toelage vind ik zo debiel. Nederlandse studenten moeten vaak ook een bijbaantje om rond te komen, dus dat is niet echt eerlijk. En ten tweede kost het gewoon handenvol geld!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 17:59
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Waarom gaan ze selecteren? In Utrecht hebben ze de betastudies al geclusterd, en dat maakt duidelijk dat er niet zo veel studenten zijn. Ok, dan snap ik dat ze studenten uit het buitenland willen halen. Maar waarom die selctie? Laat ze blij zijn met de aanmeldingen die ze hebben!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:51.